به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ عباس صالح‌زاده، شهردار قائمشهر، با حضور در خبرگزاری برنا در مورد وضعیت این شهر، پروژه‌های انجام شده، پروژه‌های در حال احداث، بازنگری طرح جامع شهری، ساماندهی حریم رودخانه‌ها برای کاهش ترافیک و ایمن سازی در برابر سیل و نحوه نظارت و کنترل بر ساخت و سازها به ویژه در حریم رودخانه‌ها به گفتگو پرداخت.

کاهش ترافیک با ساماندهی کنار رودخانه‌ها/  قائمشهر دیگر کانون آلودگی نیست

عباس صالح‌زاده در مورد پروژه‌هایی که در شهرداری قائمشهر انجام داده است، گفت: بنده یک دوره از سال 88 تا سال 92 شهردار قائمشهر بودم و اکنون برای دومین بار است که شهردار این شهر هستم و معتقدم طی سال‌های اخیر اتفاقات بزرگی در قائمشهر رقم خورده که تاکنون سابقه نداشته است. 

شهردار قائمشهر افزود: طی سال‌های متمادی مردم قائمشهر و مازندران مشکلات فراوانی درباره راه و ترافیک تجربه کردند اما پروژه تقاطع غیرهمسطح و زیرگذار میدان امام (ره) قائمشهر که خودم آن را طراحی و اجرا کردم و بزرگترین زیرگذر مازندران محسوب می‌شود، بخش زیادی از مشکلات عبور و مرور و ترافیک را حل کرد.

 

صالح‌زاده عنوان کرد: تقاطع غیرهمسطح الغدیر که خودم آن را طراحی کردم، یکی از پروژه‌های دیگری بود که در دوره اول شهرداری‌ام آن را استارت زدیم و برای احداث آن بیش از 70 هزار متر زمین در اختیار گرفتیم به همین دلیل شروع به کار کرده و حتی پل‌ها را هم ساختیم اما پس از رفتن من از شهرداری متاسفانه مدیران بعدی در بحث انتقال آب به خوبی کار نکردند که اکنون درصدد حل این مشکل هستیم تا برطرف شود.

او بیان کرد: احداث ساختمان ستاد مرکزی آتش نشانی، خرید ماشین‌های آتش نشانی، کامیون، سیستم‌های اطفای حریق، لباس‌های غواصی و حریق از جمله اقداماتی است که انجام دادیم و خوشبختانه نیروهای زیادی در حال جذب ایستگاه‌های آتش نشانی برای همکاری هستند یعنی به نوعی اشتغال‌زایی ایجاد شده است.

شهردار قائمشهر با اشاره به عملیات عمرانی انجام شده در این شهر گفت: تاکنون عملیات سنگ شکنی در یک ساختمان شهرداری بسیار قدیمی انجام می‌شد که با احداث کارخانه سنگ شکن آن را به صورت کامل نوسازی کردیم، همچنین کارخانه‌های محصولات بتنی، کارخانه بچینگ، کارخانه‌های موزاییک پرسی و ویبره‌ای را در محل کارخانه شهرداری قائمشهر احداث کردیم و درحال خدمت رسانی به مردم هستند.

صالح‌زاده عنوان کرد: توسعه پارک‌ها، زمین‌ها و اماکن ورزشی از اقدامات دیگری بود که طی سال‌ها انجام دادیم به این صورت که دو پارک به همراه باشگاه ورزشی در شهرداری قائمشهر، یک پارک در حریم رودخانه سیاهرود، دو سالن ورزشی سرپوشیده و یک چمن مصنوعی کنار رودخانه سیاهرود برای جوانان قائمشهر احداث کردیم تا استفاده کنند.

او افزود: زمین خیابان آیت‌الله صالحی مازندرانی را به مساحت 5000 متر خریداری کردیم و در آن علاوه بر پارک، یک زمین چمن مصنوعی به‌نام شهیدان ابراهیمی احداث کردیم که امروز در حال خدمت به مردم به‌خصوص جوانان قائمشهر است.

شهردار قائمشهر با اشاره به دیگر فعالیت‌های انجام شده در این استان گفت: بازگشایی حریم رودخانه‌ها از جمله رودخانه سیاهرود از دیگر اقدامات انجام شده بود که در نتیجه آن پل اول شهر، کاملا بازگشایی شد.

او افزود: آسفالت معابر، سیلاب‌های رودخانه‌ها، مبلمان‌های کنار رودخانه، هدایت دستگاه‌های اجرایی و ادارات از جمله اداره راهنمایی و رانندگی، کاخ دادگستری و اداره تاکسیرانی از دیگر فعالیت‌هایی بود که انجام دادیم (که البته در ساخت کاخ دادگستری، قوه قضائیه هم همراهی کرد) به گونه‌ای که این مشاغل کاملا کنار رودخانه استقرار پیدا کردند و بار ترافیکی هسته مرکزی شهرمان کاهش یافته است.

صالح‌زاده بیان کرد: با انجام یک‌سری از این اقدامات توانستیم منطقه کمتر توسعه یافته شهر قائمشهر را که یک زمان مرکز آلودگی بود و مردم با دشواری زندگی می‌کردند، توسعه دهیم و الان هم بعد از چهار سال دوباره برگشتیم تا به عنوان منتخب مردم در شورای اسلامی اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

234

نظارت دومرحله‌ای شهرداری بر ساخت و سازها/ ایرادات ماده 100 باید برطرف شود

شهردار قائمشهر درخصوص ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها و نحوه برخورد شهرداری با آنها عنوان کرد: درخصوص ساخت و سازها و کنترل آنها شهرداری به دو منطقه تقسیم شده یعنی پرسنل ما طبق صورت جلسه‌ای که ابلاغ شده است هنگام شروع عملیات ساخت و ساز در محل، حضور پیدا می‌کنند و اگر لازم باشد اخطار می‌دهند و تمام فرایند ساخت و ساز را تحت کنترل و نظارت قرار می‌دهند.

او افزود: این نوع نظارت محدود به ساخت و سازهای شهری است و در مورد ساخت و سازهای خارج از شهر الان نمی‌توانم صحبت کنم.

صالح‌زاده تصریح کرد: طبق تبصره 7 باید نظارت و کنترل بر ساخت و سازها اعمال شود تا پروندهایی که تخلف دارند جهت تعیین تکلیف نهایی به کمیسیون ماده 100 ارسال شوند و براساس تبصره‌های 11 گانه ماده 100 با آنها برخورد شود.

او افزود: اگر پس از بررسی‌های نهایی فردی متخلف شناسایی شود، توسط شهرداری با او برخورد می‌شود و تبصره یک ماده 100 یعنی بازگشت به مفاد پروانه یا رعایت اصول بهداشتی شهرسازی یا همان قلع بنا اجرا می‌شود.

شهردار قائمشهر بیان کرد: یکسری رای‌ها هم مشمول تبصره‌های دو، سه و چهار این ماده می‌شوند که بحث جرایم است که الحمدلله کنترل‌ها و نظارت‌ها بیشتر شده و بچه‌های ما شبانه روز در حال کار هستند تا کمترین تخلف در این حوزه صورت بگیرد اما اگر تخلفاتی هم وجود داشته باشد دلیل آن خودِ قانون است.

صالح‌زاده با اشاره به ایراد قانون ماده 100 گفت: قانون ماده 100 تبصره‌هایی دارد که افراد می‌توانند با استناد به آنها تخلف انجام دهند چون به برخی تخلفات شکل قانونی داده بنابراین اگر این ایراد برطرف شود یکسری از تخلفات هم از بین می‌رود.

طرح جامع قائمشهر در حال بازنگری است

او درخصوص بازنگری طرح جامع شهر عنوان کرد: تمام شهرداری‌ها باید به سمت بازنگری طرح‌های جامع و تفصیلی شهرشان بروند ما هم در این راه قدم گذاشته و مشغول بازنگری طرح جامع شهرمان هستیم که تاکنون توسط مشاور، وزارت مسکن و شهرسازی و کمیته فنی تائید شده و امیدواریم در کارگروه زیربنایی هم این اتفاق رخ دهد.

متجاوزان به حریم رودخانه‌ها را خلع ید می‌کنیم

صالح‌زاده با تاکید بر جلوگیری از تجاوز به حریم رودخانه‌ها گفت: اعتقاد من این است که در مورد ساخت و سازهای حریم رودخانه‌ها باید به شدت محکم برخورد کنیم که این اتفاق هم در دوره مدیریت بنده رخ داده اما متاسفانه در چهار سالی که شهردار نبودم اقدامات مثبتی در مورد حریم رودخانه‌ها صورت نگرفته است.

شهردار قائمشهر عنوان کرد: اگر ما سیل بندها را نمی‌زدیم، رودخانه را لایروبی نمی‌کردیم و حریم آن را آزاد نمی‌کردیم سیل اخیری که آمد قطعا آسیب بسیار زیادی به قائمشهر وارد می‌کرد اما خوشبختانه به دلیل این اقدامات صورت گرفته، این فاجعه رخ نداد.

او افزود: ظرف یک ماه گذشته بیش از 24 هزار متر از حریم رودخانه سیاهرود در بالا دست یعنی در آن نقطه‌ای که پل دوم تا سوم وجود دارد را بازگشایی کردیم و کسانی که به حریم رودخانه تجاوز کرده بودند را خلع ید کردیم به گونه‌ای که حتی در این راه جناب صداقت دادستان محترم شهرستان و جناب فولادی ریاست دادگستری شهرستان شخصا حضور پیدا کردند و مطمئن باشید تا روزی که ما در شهرداری قائمشهر باشیم، حریم رودخانه‌ای را آزاد می‌کنیم.

صالح‌زاده تصریح کرد: برای ساماندهی حریم رودخانه‌ها حتی به افرادی که در این مکان‌ها هستند تسهیلات می‌دهیم چون رودخانه برای مردم است پس حریم آن هم برای آنهاست اما باید با امنیت و آرامش از آن استفاده کنند و هیچ خطری جان آنها را تهدید نکند.

2342

اجازه نمی‌دهیم هیچ فاضلابی به رودخانه‌ها بریزد

شهردار قائمشهر درخصوص احیای کثیف‌ترین رودخانه این استان گفت: ان‌شاءالله رودخانه‌ای که کثیف‌ترین رودخانه استان بود و فاضلاب های مردم و خانه‌های کنار رودخانه به آن منتقل می‌شد را احیا خواهیم کرد.

او افزود: از سالی که فعالیت خود را شروع کردیم اهتمام جدی بر این داشتیم که فاضلاب هیچ خانه و بخش خصوصی و... به رودخانه‌ها نریزد و توسط سیستم فاضلاب جمع‌آوری شوند. امسال هم این کار را در دستور کار قرار دادیم و خداراشکر همان‌گونه که پیش‌بینی کردیم، کارها پیش رفت بنابراین قطعا این کار را ادامه خواهیم داد تا بتوانیم مدیریت حریم‌های رودخانه را به خوبی انجام دهیم.

تولید روزانه 300 تن زباله در روزهای تعطیل و اعیاد

شهردار قائمشهر درخصوص سیستم پسماند این استان که تبدیل به یک بحث جدی شده است، گفت: ما به طور کلی در بازیافت پسماند کشور مشکل داریم نه تنها قائمشهر بنابراین استان‌های شمالی کشور مانند گلستان، گیلان و مازندران مشکل پسماند دارند. البته در ساری و نوشهر که از سفر مقام معظم رهبری اعتباراتی کسب کردند سیستم زباله‌سوز احداث شد که در نوشهر به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و در ساری هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است. در شهر رشت (استان گیلان) هم سیستم زباله سوز شروع شد و فکر می‌کنم تاکنون 25 درصد از کار پیش رفته است.

او افزود: به دلیل حجم بالای مسافر در روزهای تعطیل و اعیاد، روزی 300 تن زباله در قائمشهر تولید می‌شود که به صورت سنتی در محل دفن زباله، دپو می‌شوند البته این زباله‌ها فقط مربوط به قائمشهر نیست بلکه روزانه 64 یا 65 روستای اطراف و کارخانه‌های صنعتی هم زباله‌هایشان را به قائمشهر می‌آورند. به‌طور عادی هم روزانه حدود 200 تن زباله در قائمشهر تولید می‌شود.

صالح‌زاده عنوان کرد: سال 99 پیگیری‌هایی برای دفع زباله انجام دادیم که یکی از آنها خرید زمین برای توسعه محل دفن و دیگری احداث کارخانه جدید پردازش است.