گفتند ما کد می‌دهیم اما حرف‌های من سوخته بود

وی تصریح کرد: آن زمان در مورد قرارداد گفتم متن فسخ قرارداد ترجمه شده و هزینه‌های دیگر مانند هواپیما، قهوه و... وجود دارد. تمامی این‌ها باید تابع یک توافق انجام می‌شد که اتفاق نیفتاد. دوستان مصاحبه کردند که صحبت‌های ما کد دادن به وکلای خاری ویلموتس است در صورتیکه صحبت‌های من موضوعات سوخته بود نه جدید، دو نکته دیگر هم بود که من در آن زمان به آن‌ها اشاره نکردم و الان هم آن‌ها را باز نمی‌کنم تا در زمان مناسب و وقتی که باز بشود.

آقایان یک قرارداد بد بستند

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه واقعیت است این است که آقایان باید بپذیرند یک قرارداد بد بستند، از افراد حقوقی قوی استفاده نکردند و ملاکشان فقط بستن قرارداد با یک سرمربی بود. ضمن اینکه باید مشخص شود ذینفعان قرارداد آن هم با این رقم چه کسانی هستند. این‌ها پیش بینی می‌شد اما سکوت کردیم که وکلا دفاعیات کامل را ارائه بدهند و کارشان را بکنند تا شامل این آرا نشویم.

ویلموتس پذیرفته که حقوقش را گرفته و غرامت می‌خواهد

وی افزود: این فضا ایجاد نشد که با وکیل پرونده صحبت کنیم چون باید اعترافاتی می‌کردند. نشد که نقدهایمان را ارائه بدهیم. امشب با دو وکیل صحبت کردیم و نکات مشترکی داشتیم اما خواستیم که اعتراف گیری نشود. در پیش نویس‌هایی که رفت و برگشت داشت، نکات زیادی وجود دارد. راجع به رای هم توضیحات کامل می‌دهم تا نکات جدیدی شفاف شود. آنچه ما در مورد حقوق می‌گفتیم  و رییس فدراسیون  قبول نداشت اثر حقوقیش این بود که شامل این مبلغ شد.

قاضی‌زاده هاشمی درمورد اینکه ویلموتس چطور توانست سقف این مبلغ را بگیرد، عنوان کرد: اگر رای فیفا را ببینید در بندو دوم، عدد 6میلیون یورو در خط سوم، در آنجا عدد قید شده 6میلیون و 137500 یورو به عنوان غرامت است. در عبارات حقوقی این سطح، می‌توانست غرامت باشد یا حقوق، اگر حقوق باشد باید دستمزد معوقه باقی مانده باشد. بر اساس رایی که صادر شده فدراسیون ما از فیفا تقاضا می‌کند جزییات این رقم را به ما بدهید. فیفا در 20 روز جزییات را ارسال کرد و توضیح می‌دهم که چه روندی داشته است.

وی ادامه داد: ویلموتس پذیرفته حقوقش را دریافت کرده است. این را گفته که می‌خواهم غرامت بگیرم. این غرامت عددی است که در فصل غرامت قرارداد وجود دارد. جزییات را نمی‌دانیم. یک استناد می‌تواند این باشد که حقوق او در موعد مقرر پرداخت نشده یا خسارت معنوی برای درجه مربیگری خودش یا می‌تواند ترکیبی از این‌ها باشد.

ویلموتس می‌تواند هزینه داوران CAS را از ایران بگیرد

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: حتی ممکن است توافقی با فدراسیون فوتبال صورت نگرفته باشد. معلوم است آن توافق بین فدراسیون ما با ویلموتس  یا وکلایش شکل نگرفته است. او آمده سقف مابهالتفاوت عدد را به عنوان غرامت و حقوق دریافت کرده و حتی یک یورو هم تخفیف نداده است.

وی در مورد صحبت با وزیر ورزش اظهار داشت: ما این بحث‌ها را خیلی قبل‌تر با وزیرورزش و رئیس وقت فدراسیون فوتبال مطرح کردیم. گفتند فقط سه ماه غرامت می‌دهیم اما سه ماه غرامت نیست که گفتند نه جزو افتخارات ما است.

نماینده مجلس در مورد مراجعه به دادگاه حکمیت ورزش گفت: بعد از این یک سود 5درصد در نظر گرفته شده که زمان دارد. یک ماه تا یک ماه و نیم از زمان رای قطعی است. جزییات عدد 6میلیون و 200 چه بوده؟ بعد از آن باید به CAS برود. در آنجا با یک قاضی رسیدگی نمی‌شود و باید یک پنل ایجاد شود.

وی ادامه داد: یک عدد است که بر اساس ساعات کار خواهد بود و اینکه داوران از کجا می‌آیند.  فدراسیون حتی می‌تواند بگوید قاضیان غیراروپایی باشند. برای هرکدام باید 100هزارفرانک سوییس پرداخت شود. رمان اعلام رای هم می‌تواند از 9ماه تا یک سال طول بکشد و اینطور نیست که یکی دو هفته‌ای انجام شود. ضمن اینکه هفته‌ای 7هزار یورو یا روزی 950 تا 1000 یورو به این عدد اضافه می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: اگر هم ویلموتس داور بخواهد می‌تواند هزینه‌اش را از ایران بگیرد. همه این‌ها هم بستگی دارد به ساعاتی که قضات CAS روی آن کار می‌کنند و از 600هزار تا یک میلیون یورو هزینه دارد. باید یک تیم حقوقی نیرومندی باشد که با چشم باز برود و دفاع کند.

در سوییس باید انصاف و عرف را اثبات کنیم

نماینده مجلس در مورد اینکه آیا با وزارت ورزش صحبتی انجام نشده که یک تیم حقوقی قوی برای این کار اعزام شود، گفت: ما آقایان را خواستیم. حتی چندوقت پیش دبیرکل فدراسیون آمد و گفت هفتگی مرور می کنم. نمی‌خواهم این تیم حقوقی جوان را نفی کنم. حتی آنقدر فشار زیاد بود که در مقطعی استعفا دادند. خیلی از حقوقدانان حاضر نشدند این کار را بپذیرند چون باید یک قرار داد خوب بسته می‌شد. کسی نمی‌آید اعتبار خودش را زیر سوال ببرد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه تیم خارجی هم یک نکته است. گفتند ما می‌رویم در محاکم فدرال سوییس، در آنجا چون اساسنامه فیفا در مورد قرارداد بازیکنان الزاماتی دارد اما در مورد مربیان سکوت داریم، بر اساس قوانین داخلی سوییس، انصاف و عرف رای می‌دهند. آیا این مجموعه وکلای ما توانایی اثبات انصاف و عرف در سوییس را دارند؟این‌ها توانمندی می‌خواهد که با دید باز وارد فضا بشوند که شرایط برنده شدن را داشته باشیم.

ویلموتس بعد از باخت فیلم کمدی نگاه می‌کرد

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه در این قرارداد یک سونیت وجود دارد، گفت: مشخص است که سرمربی با این تیم حقوقی قوی برای مدت کوتاه به ایران آمده و برای ماندن طولانی مدت و کار کردن نیامده است. یک سونیت وجود داشته، او به قصد کندن پول آمده، خود بازیکنان می‌گفتند بعد از باخت اصلا ناراحت نبود، در هواپیما فیلم کمدی نگاه می‌کرد و خوشحال بود. او برای تیم دلسوزی نکرده، نیامده که تمرین بدهد و انتقال تجربه کند. آمده بود با این منبع مالی و با آن بندها خیالش راحت بود که به این پول می‌رسد.

وی ادامه داد: او سی چهل روز بیشتر در ایران نبوده، حتی برای انعقاد قراردادش هم به ایران نیامد و رئیس فدراسیون فوتبال به آنجا رفت. معلوم است که کار فوتبالی نبوده است. این باید یک آیینه عبرت باشد که  افراد دلسوزی کنند.

چطور با پول بلوکه شده قرار داد 8.5 میلیون یورویی بستند؟

نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد تامین پول ویلموتس عنوان کرد: این‌ها چطور و با کدام پول و اعتبار رفتند قرارداد بستند؟ پول فیفا که معلوم نیست. پاداش جام جهانی هم 10میلیون یورو بود. آیا باید تا جام جهانی بعدی صبر کنیم؟ پس هزینه آماده سازی تیم ملی چه می‌شود؟ از کجا می‌خواهد تامین اعتبار شود؟ می‌گویند در فیفا پول بلوکه شده داریم. چطور با پول بلوکه شده قرار داد 8.5 میلیون یورویی بستند؟

وی ادامه داد: باید این پول را ظرف مدت 30روز بدهند. اگر فدراسیون ما به CAS هم اعتراض کند و به تعویق بیفتد از کجا می‌خواهند هزینه‌ها را تامین کنند؟ حتی از عهده وزارت ورزش هم خارج است. وزیر یک ریال بالا و پایین کند دادگاهی می‌شود. کشور حساب و کتابی دارد. نقش نظارتی وزیر کجاست؟ محال ممکن است این قرارداد بدون هماهنگی وزیر ورزش بسته شده باشد. این مطالبه مردم است. حرف من نیست.

این پرونده واترگیت ایرانی است

نماینده مجلس در مورد اینکه چه برخوردی با عاملان این قرارداد می‌شود، گفت: ما نگاه آرمانی به مطالبه مردم داریم. قطعا وزیرورزش و مسئولان فدراسیون به مجلس فراخوانده می شوند. یک سری اقدامات با این روند انجام شده، عزیزان سازمان بازرسی و قوه قضایی باید در مورد این پرونده که حالت ترکمانچای دارد و واترگیت ایرانی است و افکار عمومی میلیون‌ها ایرانی را آزرده کرده حرکت قاطع پیشگرانه‌ای داشته باشند.

آن پتروشیمی کارش دادن پول ویلموتس نیست

وی ادامه داد: می‌توان افرادی که این قرارداد را بستند و مسببانش و افرادی که واسطه بودند را ممنوع الخروج کرد و اموال و داریی آن‌ها را به میزان 2میلیون یورو+6میلیون یورو و پول دستیاران توقیف کرد تا نتیجه CAS بیاید. قطعا وضعشان بد نیست. اگر این ارقام جم شوند در توانایی ورزش ایران نیست. چنین رقمی از  تاریخ 10ساله تمام فدراسیون های ورزشی ببشتر است. آیا در توان وزارت ورزش است؟ چنینی ردیف بودجه‌ای در وزارت ورزش وجود دارد؟

قاضی‌زاده هاشمی افزود: وقتی این بودجه پیش بینی نشده باید بروند از فلان پتروشیمی یا فلان صنعت بگیرند. آن پتروشیمی کارش دادن پول ویلموتس نیست. قانون چنین حکمی نمی‌کند. تخلف اندر تخلف است.آقایان باید از جیبشان بدهند و باید در دسترس باشند. این اتفاق باید بیفتد. اگر در CAS توفیقی داشتند اموال آن‌ها آزاد شود. ما می‌دانیم اصلا چنین چیزی در ردیف بودجه اعتبارات وزارت ورزش نیست.

سابقه ندارد که سرمربی تیم ملی بدون نظر وزیر انتخاب شده باشد

وی در مورد اظهارات علی‌نژاد مبنی بر عدم دخالت وزارت درکار فدراسیون‌ها گفت: با علی نژاد مفصل صحبت کردیم. یکی دو هفته پیش هم در مجلس خدمتش بودیم. وزارت رسما و قانونا حق دخالت در امور فدراسیون ها را ندارد اما سابقه ندارد که سرمربی تیم ملی بدون نظر وزیر انتخاب شده باشد و حتی در دوره  هایی هم با نظر رئیس جمهور انتخاب شده و وزیر ورزش به صورت کامل در جریان بوده و نظر موافقش به صورت قطعی اخذ شده است.

طبق قانون پاسخگوی کل امور ورزشی در مجامع مختلف وزارت است

نماینده مجلس ادامه داد: مکاتباتی که سلطانی فر با معاون اول رئیس جمهور و وزیر کار و امور اجتماعی برای پرداخت 2میلیون یورو داشت و بحث استقراض پیش آمد وجود دارد. این نامه ها زده شده و نمی‌شود بگوییم در جریان نیستیم. این همه مکاتبه با شرکت‌های مختلف شده است. دخالت یعنی وزارت نقشی در تعیین ندارد. به این معنی نیست که هیچ نظری به عنوان حمایت کننده نداشته باشد. طبق قانون پاسخگوی کل امور ورزشی در مجامع مختلف وزارت است. در همه ادوار این نقش وجود داشته و غیرقابل انکار است.

ویلموتس چه ارجحیتی به مردم داشته که از این طرف و آن طرف ارز تامین کنیم؟

وی در مورد حمایت وزارت از فدراسیون فوتبال گفت: مرز حمایت تا کجاست؟ اینکه فدراسیون برود و با هر رقمی قرارداد ببندد را وزارت ورزش تامین می‌کند؟ ضمن اینکه آن ستاد برای شرایط خاص کشور در تحریم است. ما مشکلات دارویی دارم، حوزه غذا هم هست. ویلموتس چه ارجحیتی به مردم داشته که برویم برایش از این طرف و آن طرف ارز تامین کنیم؟

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: حضور نماینده در آن ستاد دلیل بر این نیست که بگوییم کار تایید است. وزارت می‌گوید حمایت می‌کنیم آیا هر عددورقمی تکلی ایجاد می‌کند که بروید برایش پول تهیه کنید؟ چه کسی باید پاسخگو باشد؟ چرا با مقصرین و مسببینش برخورد نمی‌کنید؟ خودتان باید پیشگام مبارزه با فساد باشید. باید بگویید دستگاه قضایی برخورد کند.

فدراسیون فوتبال ورشکسته و ویرانه است

وی تصریح کرد: ما باید در برابر مردم پاسخگو باشیم. چیز محرمانه‌ای نداریم و باید با شفاف صحبت کردن اعتماد آفرینی کنیم. آرزو نداریم که دوستان فکر کنند از رای فیفا خوشحال می‌شویم. آرزو داریم مقتدرانه برنده شوند. ام ااین ها باید درس عبرت شود. فکر نمی کنم برای فدراسیون کسی بیاید و کاندیدا شود. چون ورشکسته است. این دیون چندصدمیلیاردی را چه کسی می‌تواند بدهد؟ فکر نمی‌کنم این سرزمین سوخته و ویرانه را کسی حاضر شود بگیرد.

نه رئیس فدراسیون را می شناسیم و نه هیات رئیسه را

نماینده مجلس افزود: قانونا وزیر ورزش باید پاسخگو باشد. ما نه رئیس فدراسیون را می شناسیم و نه هیات رئیسه را، زمان داورزنی هم سلطانی فر بود و تاج او را همراهی می کرد. با خود علی نژاد جلسات زیادی سر موضوعات مختلف داشتیم. بیش از 10 بار با وزارت سوال و پرسش داشتیم. همیشه هم معطل بودیم. این موضوع را ب عزم جدی مطالبه کنید. اگر تخلف و تخطی هست با دستگاه‌های قضایی همکاری کنید که اثبات شود. این باید دغدغه وزارت ورزش باشد.

قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با برنامه فوتبال برتر و در خصوص توئیت‌های مازیار ناظمی در مورد قرارداد ویلموتس گفت: این هشتگ ( خدمات و خاطرات) هم در تاریخ ما ماندگار شد.فارس