کد خبر: ۸۹۰۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸ 22 August 2020

به گزارش «تابناک البرز» تحلیلگران بدبین بازار جهانی ارز معتقدند نتایج احتمالی انتخابات سوم نوامبر(۱۳ آبان) ایالات متحده چشم‌انداز میان مدت دلار را منفی کرده است.

سیر نزولی ارزش برابری دلار آمریکا در مقابل ارزهای عمده جهان برای چهارمین ماه متوالی ادامه دارد؛ هفتاد و پنج روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این سوال مطرح است که نتیجه این انتخابات آیا موجب تشدید این روند خواهد شد و یا آن را وارونه خواهد کرد؟

نرخ برابری دلار آمریکا در برابر ارزهای عمده جهان از جمله یورو به پایین‌ترین حد از ماه مه ۲۰۱۸ تاکنون رسیده است. این روند نزولی که از ابتدای آوریل آغاز شده، همچنان ادامه دارد، به طوری که نرخ برابری دلار در مقابل یورو در این مدت بیش از ۹.۶ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که در جریان معاملات سوم آوریل گذشته هر دلار در مقابل ۰.۹۳ یورو مبادله شد که بالاترین نرخ ثبت شده از هفتم آوریل ۲۰۱۷ تا آن زمان به شمار می‌رفت.

تحلیلگران بدبین بازار جهانی ارز معتقدند نتایج احتمالی انتخابات سوم نوامبر(۱۳ آبان) ایالات متحده چشم‌انداز میان مدت دلار را منفی کرده است. منظور آنها از نتایج احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر مبنای نظرسنجی‌های اخیر است که جملگی از پیشتازی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، در رقابت با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده، حکایت دارند. این دسته از تحلیلگران بر این باورند که شکست آقای ترامپ تهدید جدی برای شاخص دلار خواهد بود و پس از اعلام پیروزی آقای بایدن بسیاری از سرمایه‌گذاران به سمت خرید یورو و ین ژاپن روی خواهند آورد.

مواضع اقتصادی بایدن، او را به عنوان چهره مخالف وال استریت شناسانده است؛ فردی که قصد دارد با اخذ مالیات بیشتر از شرکت‌های بزرگ آمریکا که این روزها بار اصلی رشد شاخص‌های بورس نیویورک را به دوش می‌کشند، عدالت مالیاتی مطلوب خود را پیاده کند و اجرای سیاست کاهش مالیات بر شرکت‌ها را که آقای ترامپ جاری کرده بود، متوقف کند. همچنین او تلاش خواهد کرد تا با تقویت تولید انرژی‌های پاک، تسهیل قوانین و مقررات تولید نفت را متوقف کند.

گذشته از این برخی سرمایه‌گذاران بر این باورند که رفع سریع رکود اقتصادی چین پس از شیوع ویروس کرونا، آن هم در شرایطی که تنش تجاری میان آمریکا و این کشور همچنان با حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه ادامه خواهد داشت، موجب افزایش تقاضای کالاهای اروپایی از سوی چین و افت تقاضای دلار خواهد شد.

اما تحلیلگران خوشبین بر این باورند که انتخاب کاملا هریس به عنوان معاون آقای بایدن، بسیاری از نگرانی‌ها را در مورد احتمال قوت گرفتن طیف چپ‌گرای حزب دموکرات پس از پیروزی احتمالی آقای بایدن در انتخابات سوم نوامبر خنثی کرده است. خانم هریس به عنوان سیاستمداری معتدل شناخته می‌شود که چندان موافق برخورد مالیاتی با شرکت‌های بزرگ به ویژه غول‌های فناروی اطلاعات نیست.

همچنین جوانی او نگرانی‌ها‌ نسبت به کاهش کارآیی بایدن را به دلیل سن بالا کاهش داده و این امیدواری را ایجاد کرده که در سال ۲۰۲۴ نیز خانم هریس نامزد دموکرات‌ها برای احراز سمت ریاست جمهوری شود.

گذشته از این، به نظر نمی‌رسد اقتصادهای نوظهور در کوتاه مدت از تبعات شیوع ویروس کرونا سربرآورند و شاهد رشد قابل توجه تقاضا چه در بازار داخلی و چه در بازار خارجی باشند. همچنین تازه‌ترین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که رکود اقتصادی در اروپا و ژاپن حداقل تا پایان سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت.

بر این اساس، تحلیلگران خوشبین معتقدند که افت ارزش دلار در صورت پیروزی آقای بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فراتر از یک واکنش کوتاه مدت که از سوی برخی سرمایه‌گذاران ترسو رخ خواهد داد، ادامه پیدا نخواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار