کد خبر: ۸۹۱۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶ 24 August 2020
 
 
میزگرد ایرنا؛ اهتمام ۷ هزار میلیارد ریالی برای توسعه اشتغال در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری نصیرنیوز به نقل از ایرنا، آذربایجان غربی همواره یکی از استان‌های فعال در بخش کشاورزی است که بخش قابل توجهی از ارزش افزوده موجود در این استان، از این طریق تامین شده که همین امر در کنار مزیت های قابل توجه، موجب فصلی شدن اشتغال و کاهش شاخص های این بخش می‌شود. آذربایجان […]

به گزارش خبرگزاری نصیرنیوز به نقل از ایرنا، آذربایجان غربی همواره یکی از استان‌های فعال در بخش کشاورزی است که بخش قابل توجهی از ارزش افزوده موجود در این استان، از این طریق تامین شده که همین امر در کنار مزیت های قابل توجه، موجب فصلی شدن اشتغال و کاهش شاخص های این بخش می‌شود.

آذربایجان غربی طی سال‌های طولانی پیش از دولت تدبیر و امید، همواره با مشکل اشتغال روبرو بوده و به علت بی توجهی به روند توسعه فضای کسب و کار، این استان در رده های پایین اشتغال قرار داشته است.

در صورتی که دوره شیوع بیماری کرونا را کنار بگذاریم که عاملی برای کاهش نرخ اشتغال در همه کشورهای دنیا شده و معضلی برای همه دولت ها در نقاط مختلف جهان بوده، روند توسعه اشتغال و بهبود فضای کسب و کار در آذربایجان غربی طی فصل های مختلف تداوم داشت.

آذربایجان غربی طی سال گذشته با تلاش مدیران و کارکنان همه بخش‌های مرتبط، رتبه نخست بهبود فضای کسب و کار را کسب کرد که در این بررسی، پس از آذربایجان‌غربی، استان‌های گیلان و زنجان در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته اند.

پیش از این نیز در راستای تسهیل فرایند تولید، آذربایجان‌غربی در فصول بهار، تابستان و پاییز سال گذشته رتبه نخست و در زمستان سال گذشته رتبه دوم بهبود فضای کسب و کار کشور را کسب کرده بود.

علاوه بر آن، در سال های اخیر، همواره آمارهای امیدوارکننده و در برخی موارد افتخارآمیزی از روند توسعه اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در آذربایجان غربی از سوی مسوولان ارائه می‌شود که نشان دهنده اقدامات قابل توجه در این حوزه است.

در راستای توسعه اشتغال در آذربایجان غربی، طرح های قابل توجهی اجرا شده که طرح های اشتغال روستایی، اشتغال فراگیر، مشاغل خانگی و کارورزی از جمله آنهاست و هرچند که برخی از آنها، معلق شده ولی اثرگذاری خوبی بر توسعه اشتغال داشته است.

به منظور بررسی چند و چون فعالیت های انجام گرفته در حوزه اشتغال در آذربایجان غربی و طرح های اجرا شده در این خصوص، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) میزبان مدیران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود؛ در این میزگرد که محمدرضا آمیان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد امید فرخی،  رییس اداره توسعه کارآفرینی اداره کل و حسن بازگرفرد رییس اداره مشاغل و بیمه بیکاری این اداره کل حضور داشتند، بخش قابل توجهی از اقدامات انجام گرفته در حوزه توسعه و تثبیت اشتغال استان مورد بررسی قرار گرفت.

پرداخت ۴۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی در آذربایجان غربی

رییس اداره توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی با اشاره به اجرای موفق طرح اجرای اشتغال پایدار روستایی در آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون چهارهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال با بررسی بیش از ۵۱ هزار و ۱۱۶ پرونده اشتغال روستایی در استان پرداخت شده که رقم قابل توجهی است.

محمد امید فرخی افزود: با این میزان پرداختی، حدود ۱۲ هزار فرصت شغلی روستایی در آذربایجان غربی ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: اعتبارات مرحله پنجم این طرح نیز ابلاغ شده که سهم آذربایجان غربی در این مرحله، یک هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال است.

وی بیان کرد: البته پیش از اجرای مرحله پنجم، موارد مصوب چهار مرحله قبلی پرداخت می شود و در صورت اتمام آنها، تقاضاهای مرحله پنجم مورد بررسی قرار می گیرد.

تصویب ۵۵ میلیارد ریال اعتبار طرح مشاغل خانگی در آذربایجان غربی

رییس اداره توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی از اجرای موفق طرح مشاغل خانگی طی سال های گذشته در آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: اعتبار این استان در این حوزه طی سال گذشته ۵۸ میلیارد ریال بود که همه آن پرداخت شد.

فرخی گفت: با موفقیت استان در سال گذشته، امسال نیز انتظار داشتیم اعتبار خوبی در راستای اجرای این طرح به آذربایجان غربی اختصاص یابد که این امر محقق نشد و ۵۵ میلیارد ریال به استان اختصاص یافت.

وی تاکید کرد: ظرفیت مشاغل خانگی و طرح های این بخش در آذربایجان غربی بسیار زیاد بوده و قابلیت جذب کامل آن را داریم که امیدواریم این ظرفیت مورد توجه قرار گیرد.

انعقاد ۱۲۹۵ قرارداد کارورزی در آذربایجان غربی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی یکی از طرح های بسیار خوب توسعه اشتغال را طرح کارورزی عنوان کرد و افزود: در این طرح، کارفرماها و متقاضیان کار در این بخش به طور جداگانه ثبت نام کرده و طبق تقاضاهای ثبتی، کارگران در اختیار کارفرمایان برای اشتغال قرار می گیرند.

محمدرضا آمیان اضافه کرد: در قالب این طرح، کارفرمایانی که کارگران را پذیرش می کنند، طی سه ماه بدون شرایط بیمه ای به کار می گیرند و در ۲۱ ماه پس از آن نیز حق بیمه سهم کارفرما از سوی دولت پرداخت می شود.

وی ادامه داد: در این راستا هزار و ۲۹۵ قرار داد در استان آذربایجان غربی منعقد شده که ظرفیت انعقاد چند برابری دیگر در این خصوص وجود دارد.

اختصاص بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای آسیب‌دیدگان از کرونا درآذربایجان غربی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی در میزگرد ویژه بررسی وضعیت اشتغال در آذربایجان غربی گفت: ۱۲ هزار و ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات ویژه آسیب دیدگان از کرونا به این استان اختصاص یافته که میزان سود آن ۱۲ درصد و مدت پرداخت آن ۲۴ ماه با مدت تنفس سه ماهه است.

محمدرضا آمیان افزود: پرداخت این تسهیلات از اول تیر برای بخش های کارفرمایی و خویش فرمایی و از ۱۷ تیر نیز برای غیربیمه ای ها آغاز شده است.

وی از تشکیل ۱۵ هزار و ۲۸۵ پرونده در این خصوص در آذربایجان غربی خبر داد و اضافه کرد: میزان تسهیلات درخواستی در قالب این پرونده ها، ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال بوده است.

وی بیان کرد: از این میزان نیز۵۷۰ میلیارد ریال پرداخت شده که هرچند رقمی کم ولی این روند، کشوری بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۱۳ دستگاه اجرایی و بانک ها، مسوول اجرایی شدن این طرح در آذربایجان غربی هستند، ادامه داد: ضرب‌الاجلی برای دستگاه های اجرایی برای شناسایی متقاضیان واقعی در نظر گرفته شده تا در صورت تمایل، افراد حائز شرایط با تکمیل مدارک به بانک ها معرفی شده و تسهیلات را دریافت کنند یا در صورت تمایل نداشتن، تعیین تکلیف شوند.

وی گفت: در این قالب، رانندگان و غیربیمه‌ای‌ها ۶۰ تا ۸۰ میلیون ریال، بنگاه های اقتصادی برای هر کارگر شاغل ۱۲۰ میلیون ریال، واحدهای کارگری تعطیل شده اجباری ۱۶۰ میلیون ریال برای هر کارگر پرداخت می شود.

آمیان افزود: در این خصوص، تسهیلات ویژه ای نیز برای کارفرمایان در نظر گرفته شده که در نظر نگرفتن چک های برگشتی و بدهی های بانکی بین ماه های فروردین تا خرداد امسال از جمله اینهاست.

تایید ۱۸ هزار ثبت نامی بیمه بیکاری ایام کرونا در آذربایجان غربی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی در خصوص پرداخت بیمه بیکاری در ایام شیوع بیماری کرونا در استان نیز بیان کرد: در این ایام ۲۵ هزار نفر در آذربایجان غربی، برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۱۸ هزار نفر تایید شدند.

وی اضافه کرد: از این تعداد نیز بیش از ۹۵ درصد شامل افزون بر ۱۷ هزار نفر پرداخت شده است.

آمیان اظهار کرد: افرادی که پس از وضعیت اضطراری ایام شیوع بیماری کرونا، به کار برنگشته اند، می توانند در سامانه جدید آنلاین بیمه بیکاری ثبت نام کرده و در زمره افراد دریافت کننده بیمه بیکاری قرار بگیرند.

راه اندازی سامانه آنلاین ثبت نام بیمه بیکاری در آذربایجان غربی

رییس اداره مشاغل و بیمه بیکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی با بیان اینکه سالانه به طور متوسط ۶ هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده و روند پرداخت مستمری به نصیرن اجرایی می شود، گفت: این امر، مشکلات زیادی را به خاطر حضور در ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بیمه تامین اجتماعی ایجاد می کرد که این مشکل در ایام شیوع بیماری کرونا نیز تشدید شده بود.

حسن بازگرفرد افزود: در راستای حل این مشکل، سامانه آنلاین ثبت نام برای دریافت مستمری بیمه بیکاری راه اندازی شده و همه اقدامات از طریق همین سامانه با همراهی تامین اجتماعی انجام می شود.

وی اضافه کرد: سامانه جامع روابط کار به نشانی prkar.mcls.gov.ir برای ثبت نام متقاضیان در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: برای انجام صحیح این کار، متقاضیان تنها برای احراز هویت، یک بار به پیشخوان خدمات دولت مراجعه می کنند.

با این آمار و ارقام که همگی با ابتکار دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی اجرایی شده، روند توسعه  اشتغال در حوزه های مختلف در حال انجام است و می تواند آینده درخشانی را برای استان در این خصوص متصور بود.

 آذربایجان غربی ۱۷ شهرستان، ۴۶ شهر و بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ روستا دارد و جمعیت آن سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار