مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از صدور سند تگ برگ برای 392 هزار هکتار از اراضی ملی تا پایان سال گذشته خبرداد و گفت: در طرح کاداستر 121 هزار و 910 هکتار از اراضی ملی شناسایی و اطلاعات و درخواست صدور سند به اداره‌کل ثبت اسناد و املاک ارسال شده است.
کد خبر: ۸۹۱۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۶ 25 August 2020

به گزارش تابناک قم، محمدتقی سجادی، با بیان اینکه اداره ممیزی و حدنگاری هماهنگی و پیگیری و نظارت بر اجرای اقدامات و تعهدات میان ادارات منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری را دنبال می‌کند، اظهار کرد: نظارت بر روند چگونگی اجرای مقررات، رسیدگی به پرونده‌های سنواتی ، بررسی و ارائه راهکارهای متفاوت برای رسیدگی به پرونده‌های مشکل‌دار، دبیری کمیسیون ماده واحده استان، دبیری کمیته فنی و ممیزی و دبیری کارگروه بررسی آرای علیه صادر شده از کمیسیون ماده واحده از جمله رسالت‌های این اداره است.

وی اضافه کرد: مساحت کل استان قم یک میلیون و 123 هزار و 800 هکتار است که 950 هزار هکتار از این مساحت به عنوان اراضی ملی و موات خارج از محدوده شهر است؛ از سال 94 که قانون جامع حدنگار کشور صادر شده روند صدور سند تک برگ و از سال 97 نیز طرح کاداستر منابع طبیعی دنبال شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: در حدنگاری سندهای قدیمی دفترچه‌ای منابع طبیعی به تک برگ تبدیل می‌شود اما در کاداستر اراضی ملی و دولتی، تفکیک ملی و مستثنیات، بررسی سوابق توصیفی پرونده‌ها و تهیه نقشه مطابق با آن که شامل 9 مرحله است، در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: برای استفاده از پیمانکاران در طرح کاداستر، مناقصه برگزار و شرکت‌ها اسناد و سوابق خود را برای بررسی توسط اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ارائه می‌دهند و ما برای انتخاب پیمانکار بیشتر به دنبال شرکت‌های بومی و متخصص و با تجربه در این زمینه هستیم که به مشخصات فنی بالا مجهز به فن آوری روز و با شرایط خاص استان آشنا باشند.

سجادی تصریح کرد: بعد از اینکه مناقصه برگزار و شرکت مشاور برنده شد، شرکت موظف است در حوضه‌های آبخیز شناسایی‌شده توسط اداره مطالعات که به تایید اداره مطالعات نیز رسیده است طرح کاداستر را دنبال کند.

وی ادامه داد: تا پایان سال گذشته 392 هزار هکتار سند تک برگ به نام دولت با نمایندگی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در استان قم صادر و دریافت شده که خروجی کارهای انجام شده در حوزه های مختلف آبخیز استان بوده است.

سجادی گفت: با فعالیت‌های انجام شده در حوزه کاداستر اراضی ملی از ابتدای سال گذشته تا ابتدای سال جاری مساحتی بیش از 97 هزار و 660 هکتار شامل 27 پلاک به‌عنوان اراضی ملی شناسایی و اطلاعات و مستندات مورد نیاز به اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان قم ارسال و در سیستم کاداستر ثبت استان جانمائی و تثبیت شده است.

وی تصریح کرد: در اجرای ماده 9 قانون جامع حدنگار کشور هفته گذشته اطلاعات و مستندات 24 هزار و 250 هکتار از اراضی ملی شامل 10 پلاک به اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان قم ارسال شده که تا پایان ماه جاری این اراضی نیز در ثبت جانمایی و بارگزاری می‌شود.

سجادی با بیان اینکه در مجموع در طرح کاداستر 121 هزار و 910 هکتار از اراضی ملی شناسایی شده است، تصریح کرد: سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی 730 میلیون تومان به کاداستر اراضی و موات اختصاص یافته که برای این مبلغ چهار قرارداد منعقد شده است.

وی ادامه داد: یک قرارداد برای منطقه شرق قم از جمله قم‌رود و دشت مسیله با 31 هزار و 400 هکتار مساحت، یک قرارداد برای حوضه جامع امامزاده عبدالله با 40 هزار هکتار مساحت، یک قرارداد برای حوضه کبار وشنوه با 50 هزار هکتار مساحت نوشته شده است که همچنان این قراردادها درحال انجام و تاکنون به بیش از 90 درصد پیشرفت رسیده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار