در برخی از کشورهای دنیا، از جمله ایران موتورسیکلت ها جزئی از جریان ترافیک هستند و باید همان گونه که به ایمنی سایر استفاده کنندگان از راه توجه میشود، ایمنی موتور سیکلت سواران نیز مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۸۹۲۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵ 26 August 2020

ایسنا: انگار شنیدن خبر تصادف با موتورسیکلت و مرگ تعدادی از هموطنان عادی شده است، مثلا در همین مازندران نسبت به سال گذشته، در ۴ ماه فرودین تا تیر، ۴۶ موتورسوار که همگی مرد بودند به کام مرگ رفتند و مسئولان نیز فقط به ارائه آمار بسنده کردند اما راهکاری برای پیشگیری از وقوع این حوادث تلخ و یا کاهش میزان آمار ندارند.

در برخی از کشورهای دنیا، از جمله ایران موتورسیکلت ها جزئی از جریان ترافیک هستند و باید همان گونه که به ایمنی سایر استفاده کنندگان از راه توجه میشود، ایمنی موتور سیکلت سواران نیز مورد توجه قرار گیرد.

در کشور ما حوادث جاده ای یکی از علل عمده مرگ و میر را تشکیل می دهند که بخش عمده ای از قربانیان این حوادث موتور سیکلت سواران هستند.

بر اساس گزارش علی عباسی، مدیرکل پزشکی قانونی مازندران کشته شدگان موتور سوار در حوادث ترافیکی چهار ماهه سال جاری را ۴۶ نفر بود که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵ درصد افزایش داشت.

بر مبنای همین گزارش تعداد حوادث منجر به فوت در ۶۷ درصد از فوت شدگان در محور برون شهریی و راه روستایی و مابقی در محور درون شهری به وقوع پیوست که ساری با ۱۰، آمل با ۷ و نکا با ۶ نفر بیشترین و شهرهای بابلسر، میاندرود، محمود آباد و گلوگاه هر کدام با تعداد یک نفر کمترین تلفات موتور سوار را دارند.

خرداد و تیر ماه بیشترین فوتی راکبان موتورسیکلت

بر اساس آمار ارجاعی از مراکز پزشکی قانونی استان مازندران، بیشترین فوتی در خرداد و تیر ماه با ۱۵ فوتی و پس از آن فروردین با ۹ و اردیبهشت با ۷ مورد به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

بیشترین گروه سنی که مرگ موتور سوارها در آن اتفاق افتاده، گروه سنی ۲۱ تا ۳۰ سال با آمار ۱۷ فوتی بوده و کمترین گروه سنی بین ۴۱ تا ۵۰ سال با ۲ فوتی گزارش شده است، همچنین تعداد ۷۷ نفر در چهار ماهه سالجاری در تصادفات رانندگی کشته شدند که ۲۶ درصد آن مربوط به موتور سوارها است.

شایع ترین علت مرگ موتورسوران در تصادفات

متاسفانه شایع ترین علت مرگ موتورسوران در تصادفات، ضربه مغزی و عوارض ناشی از آن و سپس خونریزی وسیع، صدمات و شکستگی های متعدد از عوامل دیگر منجر به مرگ در موتورسواران است.

متاسفانه باید گفت که موتورسیکلت سواران در جامعه ما چندان اهمیتی به استفاده از کلاه ایمنی نداده و با عدم رعایت این موضوع روزانه با مرگ و میر موتورسیکلت سوارانی مواجهند که اکثرا" در گروه سنی جوانان و نوجوانان هستند؛ بخش عمده ای از راکبین هم برای گریز از پلیس به استفاده از کلاه ایمنی غیراستاندارد و پلاستیکی مبادرت می ورزند.

دلایل استفاده روزافزون از موتورسیکلت

طی سال‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر بهره‌برداری از موتورسیکلت در کشور و به ویژه در مازندران هستیم که برخی از دلایل آن قیمت پایین، قدرت مانور بالا، تسریع در عبور و مرور، عبور از محدوده های غیر مجاز، بیکاری و استفاده از موتورسیکلت به منظور امرار معاش، کاهش هزینه سوخت، عدم گسترش ورزش‌های هیجانی و نگاه سودجویانه شرکت‌های تولید کننده و غیره است.

موتورسیکلت به دلیل نوع طراحی، عدم پایداری، عدم حفاظ و ضعف های دیگر در مقایسه با وسیله نقلیه سواری نیازمند آموزش های مهارتی و تخصصی بیشتری است که متأسفانه مورد توجه قرار نگرفته است.

به عقیده کارشناسان برای حل مساله تصادفات رانندگی موتورسیکلت و یا کاهش تلفات جانی آن با وضعیت موجود با کوتاه مدت و بلند مدت در یک نگاه کلی می‌توان به تشکیل مدیریت واحد، یکپارچه و تصمیم ساز، تشدید مجازات رانندگی برای موتورسیکلت سواران متخلف، بازنگری در قوانین صدور گواهینامه، انجام اصلاحات مهندسی راه، التزام شرکت های تولید کننده موتورسیکلت به افزایش ایمنی، التزام به تهیه و استفاده از تجهیزات موتور از سوی کاربران از طریق سیاست های تشویقی، ارائه آموزش های تخصصی و مستمر در سطوح و درجات مختلف سنی و تجربی و غیره اقدام کرد.

برابر آمارها حدود یک سوم تصادفات در کشور مربوط به موتورسیکلت‌هاست، موضوعی که سردار تقی مهری، رییس پیشین پلیس راهور ناجا نیز آن را تایید کرده و گفته بود:‌ «حدود یک سوم تصادف‌های در سطح کشور مربوط به موتور سیکلت است و به همین دلیل باید برای ارتقا فرهنگ استفاده صحیح از این وسیله تلاش و با اجرا و رعایت دقیق مقررات از آسیب‌های مختلف در این حوزه جلوگیری شود.»

نکته قابل توجه امرار معاش افرادی است که رزق و روزی خود را با موتور تهیه می کنند، موضوعی که می تواند با وقوع یک حادثه ناگوار پیامدهای بعدی را نیز به دنبال داشته باشد و به نظر می رسد که، این مسئله باید با عزمی جدی میان دستگاه‌های مختلف و البته دستگاه‌های قانونگذار دیده شود، در شرایط فعلی عدم نظارت کافی بر آموزش موتورسیکلت سواران، کم‌کاری برخی دستگاه‌ها در ارتقای استاندارد موتورسیکلت‌ها و نظارت بر تخلفات موتورسیکلت سواران و نیز عدم مناسب‌ و محدودسازی برخی از معابر و تونل‌های شهری از جمله مواردی است که در وقوع تصادفات رانندگی موتورسیکلت سواران موثر است. موضوعی که تمام دستگاه ها به ویژه مجلس و پرشدن خلاهای قانونی را نیز می طلبد.

انتهای پیام

دبیر سید احمد حسینی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار