شیراز در حالی عنوان قطب پزشکی جنوب کشور و حتی در مواردی خاورمیانه را یدک می‌کشد که ناتوان از تهیه داروهای روزمره بیماران بومی خودش است. با این تفاسیر به نظر می‌رسد که یا باید در استفاده از این عناوین تجدید نظر کرد یا شرایط فراهم شود که عناوین با ساختارها و ظرفیت‌های استان فارس تطابق حداقلی داشته باشد.
کد خبر: ۸۹۴۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹ 01 September 2020

تابناک فارس به نقل از مهر:از هفته گذشته که بسیاری شهروندان شیرازی برای تهیه انسولین‌های قلمی (خودکاری) «لانتوس» و «آپیدرا» و در مواردی «نوو راپید» به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند اغلب داروخانه‌ها یا این اقلام حیاتی را ندارند یا به شکل محدود در حد یک قلم یا حداکثر ۲ قلم توزیع می‌کنند.

این در حالیست که همچنان درِ نبود دارویی مانند «کُن کور» بر پاشنه پیشین می‌چرخد و بیماران قلبی برای تهیه این دارو که با نام «بیزوپرولول» هم شناخته می‌شود در تکاپو هستند.

در پیوند با نبود انسولین، خبرنگار مهر، پنجشنبه گذشته ضمن مراجعه به داروخانه‌های سطح شهر شیراز و اغلب واقع در خیابان زند که مرکز پزشکی شیراز به شمار می‌رود، متوجه شد که بسیاری از داروخانه داران اذعان می‌کنند که انسولین با توزیع مناسبی همراه نبوده و فقط در مواردی اندک انسولین «نووو میکس» یافت می‌شود.

یک مسئول فنی داروخانه‌ای در خیابان زند شیراز به خبرنگار مهر، گفت: از چندی پیش که وعده تولید انسولین داخلی داده شده، گفته می‌شود به زودی انواع انسولین به سیستم توزیع خواهد پیوست اما تاکنون این اتفاق نیفتاده و بسیاری مراجعین ناچارند دست به دامن داروخانه‌های سایر نقاط استان شوند.

بدین منظور خبرنگار مهر با داروخانه‌هایی در شهرهای استهبان، سروستان، داراب و جهرم تماس گرفت و آنها نیز از نبود انسولین اطلاع دادند.

مسئول فنی یکی از داروخانه‌های استهبان به خبرنگار مهر، گفت: مدتی است که با کمبود انسولین به ویژه «لانتوس» روبه‌رو هستیم و از آنجا که این قلم دارو متقاضی بیشتری دارد منتظریم نمونه داخلی آن توزیع شود.

وی افزود: بسیاری از افراد مبتلا به دیابت ناچار هستند دست کم از دو نوع انسولین استفاده کنند که یکی برای قند بلند مدت است و دیگری برای کنترل قند کوتاه مدت؛ بنابراین با توجه به کمبود این اقلام حیاتی بسیاری از افراد مبتلا به دیابت یا قند خون مشکلاتی را دچار می‌شوند که قطعاً هزینه‌های بسیاری بر دوش نظام درمانی خواهد گذاشت.

موجودی انسولین در مراکز توزیع دارو صفر است

برخی بیماران هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از نبود انسولین در شیراز خبر می‌دهند و می‌گویند حتی مراکزی که عنوان شده توزیع محدود دارند اعلام می‌کنند دیگر موجودی از این بابت ندارند.

«نسرین. ن» که با نسخه آزاد به داروخانه‌ای در بلوار نیایش مراجعه کرده به خبرنگار مهر، گفت: حتی با وجودی که بیمه هم نیستم این داروخانه فقط ۲ ویال انسولین لانتوس دارد و نیاز من بیشتر است.

این در حالیست که متصدی داروخانه به این بیمار دیابتی می‌گوید: برای تهیه تعداد بیشتری انسولین باید به داروخانه‌های شبانه روزی مراجعه کند.

اما با این وجود داروخانه‌های شبانه روزی هم از این قاعده مستثنی نیستند و اغلب فقط در حد یک ویال انسولین توزیع می‌کنند.

در این راستا یک داروخانه دار دیگر در ابتدای خیابان ملاصدرا شیراز به خبرنگار مهر، گفت: درمانگاه‌های بقیةالله (عج) در دروازه کازرون و امام رضا (ع) در میدان نمازی برای توزیع انسولین در نظر گرفته شده است.

با این حال خبرنگار مهر روز پنجشنبه گذشته در مراجعه به درمانگاه امام رضا (ع) با درهای بسته داروخانه آن رو به رو شد و داروخانه هلال احمر که مرکز توزیع داروهای تک نسخه‌ای و نایاب است هم اعلام کرد انسولین ندارد.

 

از سوی دیگر بسیاری از خانواده‌ها با وجود اندک شمار انسولین موجود در بازار با مشکل تأیید دارو از سوی بیمه‌ها رو به رو هستند.

«نصرت. ق» گفت: برای تهیه انسولین همسرم به داروخانه مراجعه کردم و عنوان شد که باید به مرکز اسناد پزشکی بروم تا پرونده الکترونیک او تکمیل شود.

وی ادامه داد: در نهایت متوجه شدم که این کار نیاز به ثبت تعداد انسولین مورد نیاز همسرم در پرونده الکترونیک بیمه دارد و با توجه به تجمعی که در اسناد پزشکی دیدم از آن صرف نظر کردم و یک قلم انسولین را به بهای ۴۰۰ هزار تومان به ناچار خریدم.

پزشکان به انسولین نسل قدیم برگردند!

اما معاون غذا و داروی علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه کمبود انسولین موضوع کشوری است، گفت: هفته گذشته جلسه‌ای در وزارتخانه برگزار شد اما وجود مشکلات ارزی باعث بروز مشکلات است.

محمد رضا حیدری افزود: انسولین خودکاری کمبود داریم و پزشکان باید به انسولین نسل قدیم روی بیاورند زیرا در این خصوص کمبود نداریم.

وی یادآور شد: تلاش ما برای افزایش سهمیه بی نتیجه بوده و به طور قطره چکانی به صورت خاص و عام در مناطق مختلف توزیع می‌شود در حال رایزنی با شرکت‌های واردکننده هستیم تا به طور مستقل مشکل انسولین را برطرف کنیم.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: تولید داخل انسولین خودکاری نداریم. در چند سال پیش تولید داخل وجود داشت که به دلیل مشکلات متوقف شد.

خبرنگار مهر در گرامیداشت روز خبرنگار سال ۱۳۹۸ مواردی از کمبودها در زمینه دارو و درمان را در دیدار صمیمانه استاندار فارس به وی گوشزد کرد و عنایت الله رحیمی نیز وعده داد در نشستی با خبرنگار مهر نکات گفته شده را دنبال کند اما تاکنون این نشست محقق نشده و حتی موارد فوق به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در آئین بزرگداشت خبرنگار سال جاری انتقال یافت و صابر سهرابی تاکید کرد به زودی نشستی مشترک با حضور خبرنگاران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار خواهد شد تا آنچه اصحاب رسانه استان فارس در این زمینه خواستار هستند به گوش متولیان قطب پزشکی جنوب کشور برسد.

شیراز در حالی عنوان قطب پزشکی جنوب کشور و حتی در مواردی خاورمیانه را یدک می‌کشد که ناتوان از تهیه داروهای روزمره بیماران بومی خودش است. با این تفاسیر به نظر می‌رسد که یا باید در استفاده از این عناوین تجدید نظر کرد یا شرایط فراهم شود که عناوین با ساختارها و ظرفیت‌های استان فارس تطابق حداقلی داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار