عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به همه‌گیری کرونا با شیوع آنفلوانزا با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز هشدار داد و از مردم خواست بیش از گذشته نکات بهداشتی را رعایت کنند.
کد خبر: ۸۹۴۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹ 02 September 2020

 ایران و سایر کشورهای جهان در دوران مختلف بیماری‌های مهلک و همه‌گیری‌های وحشتناکی همچون طاعون، سل، وبا، آنفولانزا و آبله را تجربه کرده‌اند.

بیماری‌هایی که هزاران انسان را به کام مرگ فرستاده است. پیشینه بیماری‌های واگیردار مانند و با، طاعون، سل به عنوان یکی از عوامل مهم مرگ‌ومیر به هزاره‌های پیش از اسلام بازمی‌گردد.

اکنون کشور ما و بسیاری از کشور‌های دنیا در حال مقابله با همه‌گیری ویروس جدیدی است. ویروسی که تاکنون کشورهای زیادی را به خود مبتلا کرده است و تلفات زیادی را هم بر جای گذاشته است، این بیماری یکی از بزرگ‌ترین همه‎گیری قرن حاضر اعلام‌شده است.

هرچند بیماری‎های همه‎گیر در سطح جهان پیش از این نیز سابقه داشته است.

کرونا مرگبارترین ویروس دهه اخیر اعلام‌شده است و در پی بحران دنیا گیری بیماری کروناویروس در نقاط مختلف جهان، همه‌گیری این ویروس در کشورمان ایران رسما در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ تأیید شد و پس‌از آن در موج اول این ویروس به‌طور گسترده شیوع پیدا کرد و افراد زیادی را به خود مبتلا کرد .

در این بازه از زمان توصیه‌های بهداشتی مبارزه با ویروس کرونا از سوی ستاد مقابله با ویروس کرونا مورد تأکید قرار گرفت و کمپین «در خانه بمانیم» مهم‌ترین راه برای جلوگیری از انتشار این ویروس در کشور راه‌اندازی شد.

اگر چه قرنطینه عمومی در بسیار از کشورها باعث کاهش موارد عفونت با ویروس جدید کرونا و به اصطلاح پایان یافتن موج اول شیوع این بیماری شده است، اما نگرانی‌ درباره بروز موج دوم بیماری همچنان باقی ماند.

در موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا این بار وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با ویروس کرونا علاوه بر لزوم دستورالعمل‌های بهداشتی «زدن ماسک» را الزامی و انجام این توصیه بهداشتی را در جلوگیری از انتشار این بیماری مؤثر دانست اما باوجوداین این ویروس منحوس همچنان قربانی می‌گیرد و به اذعان وزارت بهداشت تا تولید واکسن؛ کرونا همچنان به تاخت‌وتازش ادامه می‌دهد.

اما این بار هشدار پزشکان درباره ظهور موج سوم کرونا قوت گرفت و از بروز موج سوم کرونا با شدت بیشتر خبر دادند و اعلام کردند که شیوع این بیماری در فصل سرما با توجه به ارتباط نزدیک‌تر بین انسان‌ها در فضاهای بسته موجب انتقال سریع‌تر می‌شود.

البته با آغاز فصل پاییز، محققان نگران تداخل شیوع ویروس کرونا و آنفلوانزا در جامعه هستند محققان درباره تلاقی شیوع ویروس آنفلوانزا و کووید ۱۹ در فصل پاییز هشدار می‌دهند، به خصوص آنکه این دو بیماری دارای علائم مشترک هستند و هر دو ریه‌ها را درگیر می‌کنند و گفته می‌شود که هم‌زمان با نزدیک شدن به فصل پاییز، فصل شیوع ویروس آنفلوانزا نیز آغاز می‌شود.

به گفته محققان کووید ۱۹ و آنفلوانزا دارای علائم مشترک زیادی مانند سرفه، بی‌حالی و عطسه هستند، همچنین داشتن تب، تعریق و مشکلات تنفسی در مبتلایان به این دو بیماری بسیار شبیه به هم است.

لطف اله داوودی در گفتگو با خبرنگار ایلنا ضمن توصیه مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در تفاوت بیماری آنفولانزا و کووید 19 گفت: تنها تفاوت این دو در زمان بروز علائم است. دیده شدن علائم ابتلا به آنفلوانزا در افراد، یک تا ۴ روز پس از ابتلا رخ می‌دهد، این در حالی است که مبتلایان به کرونا معمولاً ۵ تا ۷ روز پس از ابتلا علائم بیماری را از خود نشان می‌دهند.

متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: به دلیل آنکه نمی‌توان این دو بیماری را از هم تشخیص دارد، بهترین کار این است که مردم حتما واکسن آنفلوانزا بزنند.

داوودی در تشریح این موضوع گفت: آنفولانزا و کووید 19 هر دو بیماری ویروسی هستند اما باهم متفاوت‌اند. تظاهرات کووید 19 بسیار شدیدتر و سرایت آن بسیار بالاتر است. حدود 3 تا 10 برابر، مسری‌تر و مرگ‌ومیر آن حدود 5 برابر است. از لحاظ علائم بالینی دوره نهفته آنفولانزا (از زمان انتقال ویروس به بدن فرد تا ظاهر شدن علائم بیماری) بسیار کوتاه است، معمولا طی 1 تا 3 روز خود را نشان می‌دهد ولی در کووید معمولاً حدود 3 تا 7 روز است البته تا دو هفته هم می‌تواند باشد؛ یعنی دوره کمون یا نهفته آن از آنفولانزا بیشتر است.

وی افزود: بیش از 95 درصد تب بیماری آنفولانزا طی 3 تا 4 روز قطع می‌شود و بیماری کاملا فروکش می‌کند. ولی در کووید 19 حدود 80 درصد موارد تب قطع می‌شود و بیماری فروکش می‌کند اما در باقی موارد درگیری بیماری بیشتر می‌شود.

این متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران دیگر تفاوت این دو ویروس را این‌گونه بیان کرد: تنگی نفس در آنفولانزا مرسوم نیست؛ بسیار کم پیش می‌آید اما در کووید 19 تنگی نفس و ضعف شدید، غالب‌تر و بارزتر است. کووید 19 این توانایی را دارد بخش‌های دیگر بدن را هم بگیرد ازجمله از بین رفتن حس‌ چشایی و بویایی. ولی در آنفولانزا چنین چیزی معمول نیست. ایجاد علائم گوارشی در آنفولانزا بسیار کم اتفاق می‌افتد. ولی در کووید 19 علائمی مثل اسهال خیلی بیشتر داریم.

داوودی بابیان اینکه ضعف مفرطی که در کووید 19 داریم، خیلی بیشتر از آنفولانزا است، تصریح کرد: حتی تب و سردرد و گلو درد به عنوان تظاهرات اولیه در هر دو مشترک است. برای همین توصیه می‌کنیم حتما گروه‌های پرخطر واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. احتیاط و مراقبت برای فصل زمستان باید به مراتب بیشتر باشد. چون ویروس آنفولانزا هر سال دو بار، یکی در پاییز و یکی در زمستان، پیک دارد و ممکن است شرایط را حادترکند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در حالت عادی این ویروس در هوای آزاد خیلی منتشر نمی‌شود ولی در فضای بسته ساعت‌ها ویروس کووید 19 باقی می‌ماند قطعا در هوایی که پر از ویروس است فرد بیش از یک ساعت حتی فاصله دو نیم متری را هم رعایت کند باید از ماسک استفاده کند در غیر این صورت عواقب ناگواری را به همراه خواهد داشت اما این موضوع در مورد ویروس آنفولانزا صدق نمی‌کند رعایت فاصله یک و نیم متری حتی بدون ماسک از سرایت این بیماری جلوگیری می‌کند.

وی افزود:البته در اوایل هفته و بروز این بیماری به دلیل تشابه ممکن است حتی پزشکان را هم به‌اشتباه بیندازد بنابراین توصیه می شودکه مردم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را در آستانه فصل پاییز به دلیل شیوع ویروس آنفولانزا افزون‌تر کنند.

داوودی ضمن هشدار در خصوص فرارسیدن فصل پاییز و تقارن دو اپیدمی ویروس کووید ۱۹ و آنفلوانزا، گفت: اگر فردی دچار علائم مشترک این دو بیماری شد، حتما باید با مراکز بهداشتی و درمانی ارتباط برقرار کرده و در صورت نیاز به‌موقع درمان مناسب را دریافت کند تا زنجیره انتقال این دو ویروس کمرنگ شود.

وی گفت:تثبیت و مهار کرونا در کشور منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم است و باید عزم همگانی برای عبور از این بحران موردتوجه قرار گیرد اگر به این بیماری کم توجهی کنیم موج سوم کرونا با شدت بیشتری جولان می‌دهد دوری از هرگونه تجمع به کاهش این بیماری کمک شایان خواهد کرد.

منبع: ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار