با شیوع بیماری کرونا، گردشگری هم به عنوان یکی از سه صنعت سودآور و پردرآمد دنیا دچار رکود شد. صنعتی که مشاغل زیادی از حمل نقل هوایی و ریلی و جاده ای گرفته تا تورلیدرها، راهنمایان گردشگری، فعالین هتلینگ و... به آن وابسته هستند.
کد خبر: ۸۹۴۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸ 02 September 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،با وجود اینکه از حدود چند ماه پیش تا حدودی از محدودیت های سفر برای گردشگران کاسته شد تا شاید حال این صنعت کمی جا بیاید و از رکود خارج شود، اما بار روانی و ترس از ابتلا به کرونا باعث شده که بخش عظیمی از گردشگران احتیاط کنند و ترجیح دهند فعلا سفری نداشته باشند و همین امر دامنه خسارات مالی صنعت گردشگری را هر روز بیشتر و گسترده تر از روز قبل می‌کند تا جایی که این صنعت درحال سپری کردن یکی از زیان بارترین دوران تاریخی خود است.

در همه جای دنیا صنعت گردشگری زخم خورده بیماری کرونا است و کرمانشاه نیز به عنوان استانی گردشگرپذیر طی مدت هفت ماه گذشته از ضربات سهمگین کرونا بر پیکره حوزه گردشگری خود در امان نمانده و فعالین این حوزه در استان خسارات زیادی دیده‌اند.

اینکه شیوع کرونا از ابتدا تاکنون چه تاثیری بر صنعت گردشگری خصوصا در کرمانشاه داشته، راهکارهای برون رفت حوزه گردشگری از بحران کرونا و سرنوشت رویداد بین المللی گردشگری کرمانشاه 2020 و ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات با اوضاع کنونی به کجا می انجامد، سوالاتی است که امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگی استان، دکتر آئیژ عزمی عضو هیات علمی دانشگاه رازی، دکتر عباس مهروان عضو هیات علمی دانشگاه رازی و مهندس آرش یزدانفر فعال هتلینگ استان در قالب میزگردی مجازی با همکاری دانشگاه رازی و ایسنای کرمانشاه آنها را مورد بررسی قرار دادند که شرح آن را می‌خوانیم.

خسارت 400 میلیارد تومانی کرونا به گردشگری کرمانشاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه به عنوان اولین سخنران این میزگرد مجازی بااشاره به خسارت زیادی که شیوع بیماری کرونا به صنعت گردشگری دنیا وارد کرده، اظهارکرد: علاوه بر مشاغلی که بصورت مستقیم به حوزه گردشگری وابسته هستند و با شیوع کرونا تعطیل شدند، مشاغل غیرمستقیم بسیاری هم به این حوزه وابستگی دارند که متاثر از این وضعیت شده‌اند.

به گزارش ایسنا، امید قادری تصریح کرد: در استان کرمانشاه نیز مراکز گردشگری، اقامتی و پذیرایی ما متحمل آسیب های زیادی شدند که طبق برآوردهایی که انجام داده ایم، رقم این خسارت ها بیش از 400 میلیارد تومان شده است.

امید قادری تاکید کرد: براساس رصدی که از مراکز اقامتی استان داشته ایم، نسبت به سال گذشته حدود 70 درصد کاهش مسافر داشته اند که رقم بسیار بالایی است.

وی در ادامه تنها راه نجات صنعت گردشگری از رکود کنونی را پایان بیماری کرونا دانست و افزود: علیرغم رکودی که این صنعت پردرآمد به آن گرفتار شده، معتقدم حوزه گردشگری می تواند با اتمام بیماری کرونا به سرعت خود را بازیابی کند.

این مسئول در ادامه افزود: در این راستا، برای اینکه بتوانیم در استان کرمانشاه روحیه سفر و گردشگری را بین مردم حفظ کنیم و تحریک تقاضا برای سفر بعد از فروکش شدن کرونا داشته باشیم، کارهایی را از چند مدت پیش در دستور کار قرار دادیم که از جمله آن تولید محتوا برای معرفی جاذبه های گردشگری استان بوده تا حس سفر را به مردم القاء کنیم.

وی تصریح کرد: در این مدت در کنار اجرای چنین برنامه هایی، تلاش شد تا زیرساخت های گردشگری استان را نیز تقویت کنیم و راه اندازی مجتمع های گردشگری، اقامتگاه های بوم گردی و اجرای فعالیت های مرمتی در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: البته با وجود آسیب های زیادی که مراکز گردشگری ما از شیوع بیماری کرونا دیده اند، در بحث تقاضا برای سرمایه گذاری وضعیت بهتری داریم و تنها 30 درصد کاهش داشته‌ایم.

وی در ادامه بااشاره به تداوم شیوع بیماری کرونا، درخصوص سرنوشت رویداد بزرگ گردشگری کرمانشاه 2020 هم گفت: طبق برنامه ای که به وزارت میراث فرهنگی داده بودیم، زمان برگزاری این رویداد را اواخرسال 2020 پیشنهاد شده بود، اما باتوجه به تداوم بیماری درخواست تاخیر در برگزاری آن را به وزارتخانه داده‌ایم.

قادری افزود: از اواخر سال گذشته هم برنامه ریزی های زیادی را برای برگزاری این رویداد داشتیم ، اما شیوع بیماری کرونا فرصت عید نوروز که فرصت تبلیغی خوبی برای کرمانشاه 2020 بود را از ما گرفت.

باید از حالا برای دوران پساکرونا برنامه داشته باشیم

دکتر آییژ عزمی عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه نیز به عنوان دیگر سخنران این میزگرد، بااشاره به شیوع بیماری کرونا در جهان، اظهارکرد: شیوع این بیماری نه تنها حوزه گردشگری بلکه کل جهان را تحت تاثیر قرار داده، اما قطعا این بیماری روزی به پایان خواهد رسید.

وی افزود: می توان این احتمال را داد که پس از پایان بیماری کرونا، جامعه ای که از قرنطینه خسته شده، عطش زیادی برای سفر خواهد داشت و همین مسئله سیلی از گردشگران را به مناطق گردشگری خواهد کشاند، لذا باید از هم اکنون این سوال را داشته باشیم که آن زمان سهم ما از این هجوم گردشگر چه میزان است؟

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی اضافه کرد: باتوجه به پتانسیل های زیادی که در حوزه گردشگری در استان داریم، می توانیم سهم زیادی از گردشگرانی که می خواهند خستگی قرنطینه کرونا را از تن بیرون کنند، داشته باشیم.

عزمی با تاکید براینکه متولیان حوزه گردشگری استان باید از حالا برای دوران پساکرونا برنامه داشته باشند، گفت: کارشناسان حوزه های دیگر از هم اکنون درباره دوران پساکرونا بحث می کنند، ما نیز باید برنامه ریزی کنیم که می خواهیم چه نقشی را در حوزه گردشگری در آن زمان داشته باشیم.

کرمانشاه 2020 را به شکل مجازی برگزار کنید

وی در ادامه در خصوص تاثیر کرونا بر رویداد گردشگری کرمانشاه 2020 هم گفت: این رویداد می تواند برندی باشد برای اینکه ما بتوانیم با استفاده از این موقعیت تمام انرژی و پتانسیل خود را جمع کرده تا کرمانشاه را معرفی کنیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی با بیان اینکه این رویداد کمک می کند تا زیرساخت های حوزه گردشگری استان را تقویت کنیم، افزود: از سوی دیگر با برگزاری این رویداد باید بتوانیم مردم را متقاعد کنیم که از گردشگری کسب درآمد کنند و فرهنگ و اقتصاد گردشگری را در جامعه خود نهادینه کنیم، درست همانند اتفاقی که سالهاست در استان های شمالی، شیراز و اصفهان افتاده و مردم از راه گردشگری درآمد خوبی کسب می‌کنند.

وی یادآورشد: اجلاسی که در رویداد کرمانشاه 2020 مدنظر است و در آن نمایندگان گردشگری از کشورهای مختلف به کرمانشاه می آیند در واقع شاید یک همایش علمی یا گردهمایی از متخصصین گردشگری باشد که جنبه سمبلیک دارد، اما آن چیزی که مهم است روندهایی است که باید برای ایجاد زیرساخت های گردشگری و تقویت فرهنگ گردشگری طی کنیم که تاحدودی در ماه های گذشته اتفاق افتاده است.

عزمی اعلام کرد: هرچند در حال حاضر برگزاری این رویداد به دلیل شیوع بیماری کرونا تحت الشعاع قرار گرفته، اما معتقدم می شود آن را به شکل مجازی هم برگزار کرد، چراکه قرار است در این اجلاس تعدادی دور هم جمع شوند و نظراتشان را درباره اهمیت گردشگری، اهمیت کرمانشاه و شاید موارد علمی دیگر ارائه دهند و این می تواند بصورت مجازی هم برگزار شود.

به 50 درصد از اهداف رویداد کرمانشاه 2020 رسیده‌ایم

وی با بیان اینکه با برگزاری این رویداد یک همگرایی بوجود می آید برای اینکه به مسئولین قبولانده شود که کرمانشاه استانی گردشگری است و باید زیرساخت ها برای آن فراهم شود، گفت: هم اکنون خیلی از روستاهای ما گردشگری را به عنوان مقوله ای مهم پذیرفته اند و حتی از این راه کسب درآمد می کنند، تور برگزار و جشنواره برپا می کنند. بدنبال مجوز اقامتگاه بوم گردی هستند که اینها نشان می دهد مردم این روستاها به این فرهنگ رسیده اند که گردشگری جزیی از اقتصاد و اجتماع و فرهنگ روستایشان است.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی در ادامه تاکید کرد: هرچند کرونا اقتصاد گردشگری را با چالش مواجه کرده و این چالش می‌تواند تا سال آینده هم ادامه پیدا کند، اما هر فعالیت اقتصادی مثل گردشگری، بالا و پائینی دارد و مسئله مهم این است که ما چقدر توانسته ایم حتی در این شرایط کرونایی با رویداد کرمانشاه 2020 استانمان را معرفی کنیم و اهمیت گردشگری را به روستاهایمان ببریم.

وی متذکر شد: فکر می کنم هرچند که هنوز زمان دقیق کرمانشاه 2020 معلوم نیست، اما ما به 50 درصد از اهداف خود از برگزاری این رویداد رسیده ایم، چراکه هم زیرساخت های خوبی ساخته ایم و هم فرهنگ گردشگری تاحدودی در روستاهایمان جا افتاده، لذا پس از برگزاری هم می توانیم همچنان این برنامه ها را ادامه دهیم.

کرونا نمی تواند مانع ثبت جهانی شدن اورامانات شود

عزمی درادامه درخصوص تاثیرات شیوع کرونا بر ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات هم گفت: یکی از مهمترین رخدادهای گردشگری چندسال اخیر استان، بحث ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات است که از قبل مطرح شده و مطالبه مردم این منطقه است.

وی به تاخیر در اعزام کارشناسان یونسکو به اورامانات به دلیل شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه کرونا یک رویداد همه گیر جهانی است، اما می بینیم که خیلی از فعالیت ها متوقف نشده، برای همین بنظر می رسد که کارشناسان یونسکو هم باید برای بازدید از اورامانات به ایران سفر کنند و حتی اگر حضور هم پیدا نکنند، حداقل راهکاری برای بررسی و شناسایی اشکالات احتمالی و حل آنها پیشنهاد بدهند.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی تاکید کرد: قطعا کرونا نمی تواند مانعی برای ثبت جهانی شدن منظر فرهنگی تاریخی اورامانات باشد، فقط مسئولین ما باید پیگیری های خود را به شدت ادامه دهند، دلسرد نشوند و عقب نشینی نکنند.

چطور بحران کرونا را پشت سر بگذاریم؟

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برای عبور از بحران کرونا راهکارهای مختلفی وجود دارد، اظهار کرد: هرچند در یکی دوسال گذشته مقوله گردشگری به روستاهای بسیاری از استانمان وارد شده و اقامتگاه های بوم گردی و محصولات صنایع دستی را راه اندازی کرده اند، اما می بینیم هنوز هم روستاییان ما گردشگری را به عنوان یک شغل جانبی و یا شغل دوم در نظر می‌گیرند.

عزمی یادآورشد: البته اصولا در برنامه ریزی روستایی که همواره در آن کشاورزی را به عنوان یک فاکتور مهم تعریف می کنند، تاکید می شود که اقتصاد روستایی باید اقتصادی متنوع باشد.

وی ادامه داد: همیشه تاکید می کنم که درآمد زندگی روستائیان به تنهایی نمی تواند کشاورزی باشد و باید در کنار آن گردشگری هم قرار بگیرد تا اقتصاد روستائیان متنوع شود. با این حساب در شرایط کرونایی کنونی که باعث شده گردشگری بخوابد و این حوزه آسیب ببیند، لذا تقویت فعالیت های اقتصادی دیگر روستائیان می تواند راهکاری مهم باشد تا آنها این دوره را پشت سر بگذارند.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی یادآورشد: فعالیت های میدانی ما نشان می دهد اکثر افرادی که در کرمانشاه فعالیت گردشگری دارند، به نوعی فعالیت های دیگری هم مانند کشاورزی دارند. همانطور که می بینیم خیلی از جشنواره هایی گردشگری استان هم مانند انار، سیب، روغن حیوانی و... به نوعی با کشاورزی عجین است. بنابراین این افراد می تواند تا پایان کرونا از این راه درآمدزایی داشته باشند و از بحران کرونا عبور کنند.

حمایت دولت از فعالین گردشگری پررنگ تر شود

وی در ادامه متذکر شد: همچنین سازمان های مرتبط نیز می توانند در این ایام به کسانی که در حوزه گردشگری فعالیت می کنند و در کنار آن مشاغل دیگری هم دارند، کمک کنند و شرایطی برای فروش محصولاتشان بوجود آورند و بازار محصولاتشان را نجات دهند.

وی در ادامه به زیان مالی بسیار از فعالین خدمات گردشگری استان در این مدت هم اشاره کرد و گفت: تولیدرها، راهنمایان گردشگری، صنایع دستی، فعالین هتلینگ در این مدت آسیب های مالی زیادی دیدند که در اینجا باید دولت نقش حمایتی خود را از این گروه ها پررنگ تر کند.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی در پایان افزود: برخی از فعالین این بخش تنها از این راه درآمد دارند، لذا انتظار می رود دولت با وام، بیمه بیکاری و امهال در پرداخت وام ها و... به آنها کمک کند تا از این بحران عبور کنند و کسب و کارهایشان را حفظ کنند، چراکه تعطیلی این مشاغل دولت را با بحران مواجه می‌کند.

احتمال کاهش 60 تا 80 درصدی اقتصاد گردشگری بین المللی در 2020

عباس مهروان عضو هیات علمی دانشگاه رازی نیز در این میزگرد مجازی به تشریح تاثیرات شیوع بیماری کرونا بر حوزه گردشگری پرداخت و اظهار کرد: شیوع جهانی ویروس کرونا پدیده ای است که از قبل پیش بینی های لازم در خصوص مهار و کاهش اثرات منفی آن بر زندگی بشر انجام نشده است.

وی افزود: با همه گیر شدن این ویروس شوکی قوی بر شیوه زندگی انسانها وارد شد که می توان گفت تمام فعالیتها، خدمات و تولیدات بشری از جمله صنعت گردشگری را در مقیاسی وسیع تحت تاثیر قرار داده است.

وی گفت: به گزارش سازمان "همکاری اقتصادی و توسعه سازمانی" که 34 کشور جهان عضو آن هستند، اقتصاد جهانگردی در سال 2020 به شدت تحت تأثیر همه گیری ویروس کرونا قرار گرفته و اقدامات لازم برای مهار آن در سطح جهانی گسترش یافته است.

وی یادآورشد: طبق این گزارش بسته به مدت زمان بحران، سناریوهای مختلفی در خصوص تاثیر کرونا بر گردشگری عنوان شده است، به گونه ای که سازمان همکاری اقتصادی و توسعه سازمانی و سازمان جهانی گردشگری عنوان می کنند که شوک وارده توسط این ویروس می تواند در سال 2020 بصورت بالقوه باعث کاهش 60 تا 80 درصدی اقتصاد بین المللی گردشگری شود.

مهروان اضافه کرد: فراتر از اقدامات فوری برای حمایت از بخش گردشگری، کشورها نیز در حال تغییر جهت بهبود اقدامات بازسازی در زمینه صنعت گردشگری هستند. این موارد شامل ملاحظاتی در مورد رفع محدودیت های مسافرتی، احیای اعتماد مسافر و تجدید نظر در بخش گردشگری برای آینده است.

وی تاکید کرد: همچنین برآوردهای سازمان جهانی گردشگری در مورد تأثیر ویروس کرونا بر گردشگری به کاهش 60 درصدی در جهانگردی بین المللی در سال 2020 اشاره دارد. از سوی دیگر شورای جهانی گردشگری و سفر تخمین می زند که تأثیر این بحران بر گردشگری پنج برابر تاثیر بحران مالی جهانی در سال 2009 خواهد بود.

3 سناریوری احتمالی آینده صنعت گردشگری

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی اضافه کرد: با توجه به وقوع تغییرات چشم گیر در چشم اندازهای پیش بینی شده در خصوص وضعیت صنعت گردشگری تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، سازمان جهانی گردشگری بسته به نحوه وقوع بحران، سه سناریوی احتمالی آینده صنعت گردشگری را طبق سه زمان متفاوت جهت باز گشایی مرز ها پیش بینی کرده است.

وی اعلام کرد: سناریوری اول که در آن کاهش 58 درصدی آمار گردشگران پیش بینی شده، مبتنی بر گشایش تدریجی مرزهای بین المللی و کاهش محدودیت های سفر در نیمه های سال 2020 است. همچنین در سناریو دوم هم که کاهش 70 درصدی آمار گردشگری را تخمین می زند، افت تدریجی مرزهای بین المللی و کاهش محدودیت های سفر در هشتمین ماه از سال 2020 (شهریور) خواهد بود. سناریوی سوم نیز پیش بینی کاهش 78 درصدی آمار گردشگری را دارد و بر مبتنی بر سناریو دوم است، اما این بار وضعیت آخرین ماه از سال 2020 ( دی) را رصد می‌کند.

این استاد دانشگاه متذکرشد: با توجه به وابستگی اقتصاد کشورها و جوامع میزبان به حیات گردشگری، پیش بینی می شود که گردشگری بین المللی در مناطق خاص جغرافیایی به عنوان مثال در اتحادیه اروپا دوباره ضمن بازنگری در دستور کارهای توسعه گردشگری و ایجاد پروتکل های حفاظتی و بهداشتی آغاز شود. بنابراین انتظار می رود گردشگری داخلی که حدود 75 درصد از اقتصاد گردشگری در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه سازمانی را تشکیل می دهد و از مشاغل فراوانی بصورت مستقیم و غیر مستقیم پشتیبانی می‌کند، سریعتر باز سازی شود.

مهروان در ادامه اعلام کرد: با توجه به تأثیر بحران شیوع کرنا در کل اکوسیستم گردشگری، بازگشایی و بازسازی مقاصد گردشگری با رویکردی هماهنگ و برنامه ریزی شده در سطوح بین المللی و ملی مورد نیاز است. برای مثال در این راستا همانگونه که سازمان همکاری اقتصادی و توسعه سازمانی می گوید بهره مندی مشاغل وابسته به جهانگردی از بسته های مشوق و پشتیبانی کننده اقتصادی در سراسر جهان می تواند جزیی از سیاستهای بازسازی این صنعت باشد.

وی افزود: همچنین دولت ها و صنعت گردشگری می توانند تلاش های خود را در زمینه هایی همچون رفع محدودیت های سفر و همکاری با مشاغل مرتبط با گردشگری برای دستیابی به پشتیبانی نقدینگی، استفاده از پروتکل های بهداشتی جدید برای سفرهای ایمن و کمک به تنوع بخشیدن به بازارهای گردشگری، بازگرداندن اعتماد به نفس مسافران و افزایش تقاضای سفر تحت برچسب های جدید ایمن و پاک و بی خطر برای این بخش، توسعه برنامه های اطلاع رسانی به گردشگران و تشکیل کمپین های تبلیغاتی گردشگری داخلی، تهیه برنامه های جامع بازیابی گردشگری، برای بازسازی جوامع میزبان و تشویق نوآوری و سرمایه گذاری و تجدید نظر در بخش گردشگری متمرکز کنند.

آمار دقیق خسارات کرونا به گردشگری در دسترس محققین قرار گیرد

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه استان کرمانشاه نیز مانند سایر جوامع میزبان گردشگری متحمل خسارات چشمگیری در زمینه این صنعت شده، اظهارکرد: طبق اعلام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در چندماهه ابتدایی شیوع بیماری تنها 445 بنگاه صنایع دستی مبلغی معادل یازده و نیم میلیارد تومان خسارت دیده‌اند.

مهروان با تاکید براینکه آمار خسارات وارده کرونا به حوزه گردشگری استان باید بروز و دقیق باشد، افزود: دسترسی به اطلاعات و آمار به روز و دقیق می تواند وضعیت صنعت گردشگری استان را تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا از طریق مقایسه قبل و بعد از شوک وارده مشخص کند و این آمار می بایست توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اختیار محققین، صنایع مرتبط و علاقمندان قرار گیرد.

وی در ادامه به بیان راهکارهایی برای برون رفت گردشگری استان از بحران کرونا اشاره کرد و گفت: این امکان وجود دارد که از راهبردهای جهانی در مقیاس محلی و پس از بومی سازی این راهبردها جهت باز سازی صنعت گردشگری استان استفاده کرد که از جمله آنها می توان به تدوین پروتکلهای بهداشتی کارا در حوزه صنعت گردشگری در راستای ایجاد رونق گردشگری تحت برچسب گردشگری ایمن وپاک، تشکیل کمیته راهبردی مدیریت بحران کرونا در صنعت گردشگری متشکل از متخصصین، مدیران و کارشناسان خبره در زمینه های گردشگری، امور بهداشتی، مدیریت بحران، برنامه ریزی اقتصادی و ...، تدوین برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باز سازی صنعت گردشگری در استان، پرداخت کمک هزینه های حمایتی از مشاغل آسیب دیده در اثر شیوع ویروس کرونا، ایجاد مشوق در زمینه سرمایه گذاری صنعت گردشگری استان با رویکرد ایمن سازی صنعت گردشگری و ایجاد دوره های آموزشی جهت آگاه سازی افراد مرتبط با صنعت گردشگری در خصوص اجرای پروتکل های بهداشتی اشاره کرد.

از جیب خرج می‌کنیم تا فقط سَرِپا بمانیم

در خاتمه این میزگرد یک فعال هتلینگ در کرمانشاه هم به شرایط اقتصادی نامناسب هتل‌های استان در چندماه اخیر اشاره کرد و گفت: در این وضعیت که درآمد چندانی نداریم، از جیب هم خرج می‌کنیم تا فقط سرپا بمانیم.

آرش یزدانفر بااشاره به زیان مالی ناشی از شیوع بیماری کرونا به هتل‌های کرمانشاه، اظهارکرد: سالهای گذشته از اوایل اسفند تا آخر فروردین، ضریب اشغال تخت‌های‌ هتل‌های کرمانشاه به حدود 90 درصد می‌رسید، اما امسال شیوع بیماری کرونا اوج فعالیت این مراکز اقامتی را گرفت.

وی با اشاره به تعطیلی چند ماهه مراکز اقامتی کرمانشاه، گفت: با وجود بازگشایی آنها، مسافر چندانی ندارند و تنها در تعطیلات عید فطر بود که ضریب اشغال تخت‌های ما به حدود 30 درصد رسید.

مدیر هتل آپارتمان کورش کرمانشاه افزود: درحال حاضر هم ضریب اشغال تخت‌ هتل‌های کرمانشاه بین 15 تا 20 درصد است و بیشتر مسافرین را هم افرادی تشکیل می‌دهند که برای انجام فعالیت‌های اداری و سازمانی به کرمانشاه سفر کرده‌اند و کمتر از پنج درصد از ورودی‌های استان را گردشگران تشکیل می‌دهند.

وی به رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در هتل‌های کرمانشاه هم اشاره کرد و گفت: درحال حاضر پس از اینکه هر اتاق از مسافر خالی می‌شود آن را بسرعت گندزدایی و ضدعفونی می‌کنیم و زمانی هم که بخواهیم دوباره مسافر جدید برای آن پذیرش کنیم، دوباره گندزدایی و ضدعفونی می‌شود.

وی در ادامه با انتقاد از قول‌های بی عملی که برای حمایت از هتل‌های کرمانشاه داده شده، اعلام کرد: از چندی پیش اعلام شد که برای حمایت از مراکز اقامتی زیان دیده از کرونا حمایت‌ها و تسهیلاتی در نظر گرفته شده که هیچکدام هنوز عملی نشده است.

این فعال هتلینگ در کرمانشاه بااشاره به شرایط اقتصادی نامناسب هتل‌های کرمانشاه، عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم هزینه‌های هتل را تامین کنیم از جیب خرج می‌کنیم و تمام تلاشمان این است که بتوانیم هتل‌ها را هرجور شده سرپا نگه داریم.

وی در ادامه به پیش بینی چشم انداز پیش روی هتلینگ کرمانشاه در ماه‌های آینده هم پرداخت و گفت: باتوجه به وضعیت فعلی که مردم چندان توصیه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، تا ماه ماه با این بیماری دست و پنجه نرم خواهیم کرد و در این مدت هم هتل‌ها همچنان با رکود مواجه هستند.

یزدانفر در پایان یادآورشد: البته اگر هم بیماری کرونا فروکش کند، باز بار روانی و ترس از این بیماری باعث می‌شود که مردم چندان استقبالی از هتل‌ها نداشته باشند و این را حداقل تا چندماه خواهیم داشت و پس از آن هم دوباره به فصل زمستان و کم رونقی حوزه گردشگری می‌رسیم که در این زمان نیز هتل‌ها مسافر و درآمدی نخواهند داشت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار