مدیرکل دامپزشکی استان قزوین: داروهای دامی برای طیور بر اساس نیاز مصرف می شود و حتی یک گرم هورمون هم در فرایند تولید مرغ در استان استفاده نمی شود.
کد خبر: ۸۹۶۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵ 08 September 2020

تاکید دامپزشکی بر تولید مرغ بدون هورمون در قزوین

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین, زینالی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: داروهای دامی برای طیور بر اساس نیاز مصرف می شود و حتی یک گرم هورمون هم در فرایند تولید مرغ در استان استفاده نمی شود.
 
وی گفت: درصد سموم، آنتی بیوتیک ها و فلزات سنگین موجود در گوشت های تولیدی در کشور حتی از استانداردهای جهانی بسیار پایین تر است و دام و طیور از زمان تولید تا ارائه به بازار سه مرحله آزمایش می شوند.
 
مدیرکل دامپزشکی استان افزود: باید زمان پرورش مرغ را کاهش بدهیم و طیور باید ظرف 48 روز به دست مصرف کنندگان برسد.
 
زینالی به موضوع سوء استفاده از تبلیغات استفاده نکردن از آنتی بیوتیک در تولید مرغ اشاره کرد و گفت: پیشنهاد حذف و یا کاهش استفاده از آنتی بیوتیک بر اساس شاخص های جدید تولید از سوی استان قزوین مطرح شد اما متاسفانه از همان روزهای ابتدایی شاهد سوء استفاده تبلیغاتی از این موضوع هستیم.
 
وی افزود: مرغ های تولیدی در استان قزوین در ردیف استانداری B هستند و باید به سمت استانداردهای A و +A برسیم.
 
مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: استان قزوین اولین استانی است که واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان را استفاده کرد و 2 سال و 6 ماه است که این بیماری در استان مهار شده است و به هیچ وجه کمبود واکسن در استان نداریم.
 
زینالی گفت: موضوع انتقال بازار پرندگان درگیر یک شاکی خصوصی و تمامی اقدامات صورت گرفته برای جابه جایی این مکان به نتیجه نرسیده است.
 
وی افزود: بعد از رتبه بندی مرغ در استان موضوع تخم مرغ با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در دست اقدام است تا تمامی تخم مرغ ها بسته بندی و با تاریخ مصرف به بازار عرضه شوند.
 
مدیرکل دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: تاریخ زنی در واحدهای تولیدی تخم مرغ انجام می شود و پس از آن باید تخم مرغ ها بسته بندی و روانه بازار شوند.
 
زینالی در ادامه به ظرفیت های استان اشاره و بیان کرد: 75 هزار تن گوشت در استان تولید و 32 هزار تن گوشت گاو، گوسفند، بز، شتر در کشتارگاه های دام استان ذبح می شود.
 
وی افزود: روزانه 100 تن کشتار در 3 کشتارگاه دام سبک و سنگین و 5 کشتار طیور، کشتار می شود.
 
مدیرکل دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: نخستین کشتارگاه صنعتی کشور برای نخستین بار در زیاران استان قزوین راه اندازی شد.
 
به گفته زینالی؛ برای راه اندازی کشتارگاه صنعتی، تجهیزات بهداشتی هم در آن نصب می شود و خط کشتار به فرآوری، بسته بندی و عرضه و فعالیت های جانبی مجهز است.
 
وی افزود: کشتارگاه ها در فرایند نهایی کشتار دام به هیچ عنوان نباید به محیط زیست آسیب وارد کنند.
 
مدیرکل دامپزشکی استان به وضعیت کشتارگاه تاکستان اشاره کرد و گفت: کشتارگاه تاکستان نیمه صنعتی است که تمام شرایط بهداشتی از جمله معاینه دام توسط دامپزشک، رعایت ذبح شرعی و بهداشتی و نگهداری گوشت در سردخانه ها تحت نظارت دامپزشکی و دفع فاضلاب کشتارگاه هم به روش سپتینگ و با نظارت کارشناسان صورت می گیرد.
 
به گفته زینالی، در کشتارگاه تاکستان، بسته بندی گوشت و فرآوری آلایش های دامی صورت نمی گیرد.
 
وی افزود: با توجه به وجود مراکز متعدد بسته بندی، نیازی به حضور صنایع بسته بندی در کشتارگاه ها وجود ندارد ولی مرغ های کشتار شده بلافاصله در همان کشتارگاه باید بسته بندی و روانه بازار شوند.
 
مدیرکل دامپزشکی استان گفت: کشتارگاه ها باید در موارد مشاهده دام مشکوک به جنون گاوی و یا بیماری هایی نظیر تب برفکی لاشه را در کوره لاشه سوزی بسوزانند و خوشبختانه تمامی کشتارگاه های استان به کوره های لاشه سوز مجهز هستند.
 
زینالی خاطرنشان کرد: کشتارگاه ها همچنین باید به چاه دفن لاشه های بیمار و مشکوک مجهز باشند.
 
وی افزود: در برخی موارد با نظر دامپزشک، در اثر پختن لاشه و حرارت بسیار بالا، لاشه و محتویات آن تبدیل به پودر خون شده و به صنعت غذایی دام بازمی گردد.
 
مدیرکل دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: خوشبختانه 3 کشتارگاه موجود در استان نیازهای استان را برآورده می کنند و یک متقاضی هم درخواست مجوز در ناحیه آوج و آبگرم را داده است که در حال بررسی آن هستیم.
 
زینالی افزود: هیچ پروانه ای بدون استعلام از دستگاه های ذیربط صادر نمی شود و باید متقاضی پاسخ 7 استعلام شامل میراث فرهنگی، محیط زیست و غیره را ارائه کند.
 
 
طاهری، فرماندار تاکستان نیز در گفت وگوی تلفنی با برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه قزوین درباره کشتارگاه تاکستان گفت: این کشتارگاه از نظر بهداشت دام، ذبح و سلامت لاشه دام تحت نظارت دامپزشکی فعالیت می کند.
 
وی افزود: بسته بندی گوشت و فرآوری آلایش های آن خارج از کشتارگاه تاکستان صورت می گیرد.
 
طاهری خاطرنشان کرد: با توجه به سرمایه گذاری جدید صورت گرفته در کشتارگاه تاکستان، ساماندهی تصفیه خانه در دستور کار است و در حال حاضر مسئولان این کشتارگاه استانداردهای لازم را رعایت می کنند.
 
فرماندار تاکستان تصریح کرد: با تأمین اعتبارات لازم روند کشتار دام و بسته بندی آلایش های دامی و تصفیه فاضلاب، ساماندهی خواهند شد.
 
 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در گفت وگوی تلفنی با برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه قزوین درباره وضعیت میدان دام قزوین گفت: این میدان هم در حریم شهر اقبالیه قرار گرفته و هم در کنار چاه های آب شرب قزوین قرار دارد که چندین مورد شکایت هم از سوی شهروندان داشتیم.
 
عباس نژاد افزود: سیاست سازمان حفاظت محیط زیست عدم تمدید پروانه بهره برداری است و باید ظرف سه ماه مکان فعلی جابه جا شود.
منبع:صداوسیما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار