مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه قم به ۱۰ ایستگاه سنجش آلودگی هوا نیاز دارد، گفت: یکی از مهمترین مکان‌های استقرار این ایستگاه‌ها باید در پردیسان در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۸۹۶۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵ 08 September 2020

به گزارش تابناک قم، محسن بهشتی امروز در جلسه کارگروه مدیریت گرد و غبار استان که در سالن کرامت استانداری برگزار شد، اظهار داشت: دریاچه نمک و حوض سلطان و پدیده گردوغبار نمکی دو معضل اساسی قم در مبارزه با فرسایش خاک است.

300 هزار هکتار از مساحت استان به کانون گرد و غبار تبدیل شده است

وی با بیان اینکه 300 هزار هکتار از مساحت استان به کانون گرد و غبار تبدیل شده است، افزود: این مسئله نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته عملکرد‌ها جزیره‌ای بوده و مطالعات جامعی برای رفع آن صورت نگرفته است.

معاون عمرانی استاندار قم بیان کرد: در صورت بی توجهی به پیشگیری، همزمان با مقابله با گرد و غبار کانون‌های جدیدی در استان شکل می‌گیرد، نبود نگاه مناسب به آمایش سرزمین سبب استقرار جمعیت بیش از حد در استان شده و در صورت ادامه این روند، هرچه تلاش کنیم به نتیجه نخواهیم نرسید.

بهشتی استقرار بیش از حد صنایع را نیز باعث برهم خوردن اکوسیستم برشمرد و گفت: ممکن است در برخی از آن‌ها مسائل زیست محیطی رعایت نشده باشد، بر اساس مطالعات 86 درصد گرد و غبار قم منشاء داخلی دارد به همین جهت باید به مباحث منطقه‌ای با استان‌های همجوار توجه بیشتری شود.

عباس پورمیدانی رییس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این جلسه گفت: ازآنجایی‌که منشا اصلی گردوغبار قم منشا داخلی دارد باید حساسیت‌ها بر روی مساله جمعیت افزایش پیدا کند.

به گفته وی، ازنظر مسائل عمیق و کارشناسی زیست‌محیطی قم بیش از این ظرفیت برگزاری جمعیت و صنعت را ندارد و توسعه صنعتی قم بر مبنای اصول و ضوابط اساسی توسعه شهری شکل نگرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: پایداری محیط‌زیست تنها راه‌حل منطقی و اصولی مبارزه با گردوغبار است که با کاهش برگزاری جمعیت، افزایش مراتع سبز و اختصاص حقابه ها امکان‌پذیر است.

پورمیدانی ادامه داد: منابع آبی محدود دشت قم در مناطق بالادست نگهداری می‌شود و دشت قم هرسال بیشتر از گذشته خشکیده می‌شود، تا زمانی که حقابه‌های قم در حوزه‌های بالادستی اختصاص نیابد مشکلات فرسایش خاک قم حل نمی‌شود.

وی اظهار داشت: برخی از مدیران استان توسعه استان را بر محور صنعت تنظیم کرده‌اند درصورتی‌که ظرفیت محیط‌زیست و کشاورزی قم بشدت شکننده شده‌است.

اراضی کشاورزی و زراعی قم به کمتر از 50 هزار هکتار رسیده است

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: اراضی کشاورزی و زراعی قم به کمتر از 50 هزار هکتار رسیده که مساله بسیار نگران‌کننده‌ای است.

سیدرضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در این جلسه از پایان مطالعه کانون‌های گرد و غبار ایران با منشاء داخلی در این سازمان خبر داد و گفت: بخشی از این مطالعات مربوط به استان قم است که از این پس مبنای عمل ما در استان خواهد بود.

وی با بیان اینکه استان قم به 10 ایستگاه سنجش آلودگی هوا نیاز دارد، افزود: یکی از مهمترین مکان‌های استقرار این ایستگاه‌ها باید در پردیسان در نظر گرفته شود، این کانون‌ها سالانه 13 هزار تن گردوغبار تن می‌کنند که نابودی اکوسیستم را به همراه خواهد داشت.

سالانه یک هکتار از مساحت فیزیکی قم به خاطر گردوغبار عملا حذف می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم عنوان کرد: سالانه یک هکتار از مساحت فیزیکی قم به خاطر گردوغبار عملا حذف می‌شود، چون قم در منتهی الیه آب ریز مرکزی کشور قرارگرفته این مساله برای تثبیت حقابه‌های این استان و تخصیص کامل آنها مشکلاتی به وجود آورده است.

موسوی مشکینی تصریح کرد: وزش بادهای شرقی نیز مدیریت گردوغبار را در قم دشوار کرده‌است، قم یکی از استان‌های گردوغبارخیز کشور شناسایی‌شده و همین مساله ضرورت اختصاص حقابه ها را ضروری کرده‌است.

وی ادامه داد: روان آب‌های شهری قم می‌تواند به یکی از ظرفیت‌های تامین فضای سبز شهری تبدیل شود، بلاتکلیفی مدیریت روان آب‌های شهری قم سبب آلوده شدن رودخانه‌های قم در پایین‌دست می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم خاطرنشان کرد: حجم روان آب‌های شهری قم برای تامین فضای سبز شهری قم بسیار بالا است، در سطح شهر قم فقط 3 ایستگاه سنجش آلودگی هوا فعال است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار