رییس همایش «معنویت‌های نوظهور» گفت: یکی از عوامل مهم‌ و تأثیرگذار در شکل‌گیری ذهنیت جامعه ایرانی و گرایش به سمت عرفان‌های نوظهور نوعی کج‌روی‌ها در حوزه باورها و رفتارهای دینی و کج‌تابی‌ها در تفسیر دین است.
کد خبر: ۸۹۶۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸ 08 September 2020

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی رییس همایش «معنویت‌های نوظهور، شاخصه‌ها و نقدها» در مراسم افتتاحیه این همایش سه روزه که پیش از ظهر امروز با حضور جمعی از فرهیختگان، طلاب، دانشجویان، پژوهشگران و اساتید در دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم برگزار شد عنوان کرد: تلاش‌ها بر این بود که این همایش با شکوه بیشتری برگزار شود و افراد بیشتری بتوانند از محتویات استفاده کنند ولی به دلیل محدودیت‌های کرونایی امکان پذیر نشد.

وی با بیان اینکه دفتر تبلیغات اسلامی طی هفت سال گذشته رویکرد تازه‌ای را رقم زده است که آثار آن در حال آشکار شدن است افزود: این رویکرد نگاه مسئله محورانه به عرصه فکر و فرهنگ کشور است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: قطب‌های فکری و فرهنگی با مطالعه دقیق بر روی مسلئه‌های اساسی کشور دسته بندی و ایجاد شد و قطب‌های تخصصی نیز با کارگروه‌هایی که در زیر آن شکل گرفت متشکل از متخصصان و کارشناسان در هر بخش کار خود را آغاز کردند.

حجت‌الاسلام سبحانی اضافه کرد: قطب تعمیق باورهای دینی و مقابله با فرق انحرافی نیز با تشکیل میزهای مختلف نخست مسؤولیت ریشه‌دار کردن باورها و اندیشه‌های عمومی جامعه و دوم تلاش برای آسیب‌شناسی جریان‌های فکری ناسالم و مواجهه با آن‌ها را بر عهده گرفت.

وی اذعان کرد: کارگروه‌های مختلف در این عرصه متناسب با توان و تلاش‌هایی که توانستند انجام دهند محصولاتی را آفریدند و در تعامل نزدیک با واقعیت‌های عینی جامعه قرار گرفتند.

بستر اجتماعی ناسالم زمینه‌ساز شکل‌گیری عرفان‌های نوظهور است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: کارگروه معنویت‌های نوظهور یکی از شاخه‌های فعال در این عرصه است که جلوه‌ای از جریانات و آسیب‌های معنویت‌های نوظهور و میزان نفوذ آنان در کشور و راه‌های مقابله با آنان را طی تحقیقاتی که به عمل آورده یافته است.

حجت‌الاسلام سبحانی بیان کرد: کارگروه معنویت‌های نوظهور در جریان رصد معنویت‌های نوظهور اقدامات میدانی خوب و گسترده‌ای انجام داده است که نتایج و اطلاعات دقیق آن طی نمایشگاهی که در فرصتی دیگر برگزار می‌شود ارائه خواهد شد و علاوه بر آن در فضای مجازی نیز انتشار خواهد یافت.

وی تصریح کرد: بررسی ریشه‌ها و جریانات شکل‌گیری معنویت‌های نوظهور در دوران معاصر پیش‌درآمد تشریح این مباحث است که باید به آن توجه کرد.

رییس همایش «معنویت‌های نوظهور» عنوان کرد: شاید برای عده‌ای سؤال باشد که چرا گروه‌ها و گروهک‌های نوظهور در رنگ‌ها، شکل‌ها و قالب‌های مختلف از گوشه و کنار ظهور پیدا می‌کنند و طرفدارانی در اطراف آن جمع می‌شوند که طی تحقیقات کارگروه «عرفان‌های نوظهور» در این خصوص به این سؤال پاسخ داده شده است.

حجت‌الاسلام سبحانی با بیان اینکه عوامل پدید آمدن جریان‌های نوظهور در عرصه معنویت‌گرایی و بسترهای شکل‌گیری این جریان‌ها نیاز به تأمل دارد افزود: مجموعه‌ای از بسترها وجود دارد که تا خشکانده نشود شکل‌گیری این فرقه‌ها خشکانده نمی‌شود که یکی از این بسترها نیاز معنوی انسان و گرایش عمیق فطری او به سمت امور متعالی است.

رییس همایش «معنویت‌های نوظهور» اذعان کرد: باید پذیرفت که دستگاه فلسفی، الهیاتی، فقهی و اخلاقی حاضر توان پر کردن خلأ معنوی انسان جدید را ندارد.

حجت‌الاسلام سبحانی عناصر اجتماعی و سیاسی را بستر دیگری برای ایجاد فرقه‌های انحرافی و نوظهور برشمرد و گفت: همیشه پدیده‌های معنویت‌گرا از یک بستر اجتماعی ناسالم و بحران اجتماعی سود می‌برند و خود را وارد میدان می‌سازند.

افراد دارای باورهای دینی غلط بیشتر در معرض ابتلا به عرفان‌های انحرافی‌اند

وی ادامه داد: حوزه دوم، عوامل مستقیم مؤثر بر شکل‌گیری معنویت‌های نوظهور است که شامل چند بخش می‌شود و از جمله آن تربیت دینی جامعه و مؤلفه‌هایی است که به عنوان فرهنگ و معنویت یاد می‌شوند که برخی از این موارد نه تنها مانع شکل‌گیری جریانات معنوی نوظهور نمی‌شوند بلکه شکل‌گیری آن‌ها را نیز تقویت می‌کنند.

رییس همایش «معنویت‌های نوظهور» ادامه داد: گاهی اوقات عواملی درون رویکردها وجود دارد که بسیاری افراد گمان می‌کنند این‌ها معنویت حقیقی است ولی بر اثر آن به دام گروه‌های انحرافی می‌افتند.

حجت‌الاسلام سبحانی یکی دیگر از عوامل مهم‌ و تأثیرگذار در شکل‌گیری ذهنیت جامعه ایرانی و گرایش به سمت این نوع عرفان‌های نوظهور را نوعی کج‌روی‌ها در حوزه باورها و رفتارهای دینی و کج‌تابی‌ها در تفسیر دین دانست و گفت: در قالب آثار کارگروه معنویت‌های نوظهور از دین، شریعت و بنیادهای معرفت دینی در شکل قدیم و جدید در جامعه تفسیری ارائه شده است که زمینه پذیرش جامعه دینی را فراهم می‌کند.

وی اذعان کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده از مراجع رسمی و غیر رسمی یکی از زمینه‌های گرایش به سمت معنویت‌های نوظهور افراد بی‌دین و کم‌اعتقاد نیستند بلکه افراد جوان و خانواده‌های متدینی هستند که یکسری زمینه‌ها و رویکردهای دینی دارند که با تفسیرهای غلط و تعبیرها و الگوهای  ناسالم از دین زمینه پذیرش چنین مدعیات عرفانی انحرافی را فراهم می‌کند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: قطب تعمیق باورهای دینی و کارگروه معنویت‌های نوظهور به دنبال امتداد این نوع پژوهش‌ها است و نمی‌خواهد به این همایش اکتفا کند.

حجت‌الاسلام سبحانی در ادامه از اساتید و پژوهشگرانی که توانایی قلم زدن در این عرصه را دارند دعوت کرد برای انجام تحقیقات میدانی، حضور در اتاق‌های اندیشه و بحث‌ کردن در خصوص این مسائل به کارگروه عرفان‌های نوظهور بپیوندند و افزود: ظرفیت‌های عمومی کشور باید به خدمت گرفته شوند تا بتوان معضل عرفان‌های نوظهور و بستر ناسالم انحراف فکری و عملی را کم کرد و زمینه هدایت فکری ومعنوی را فراهم کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار