عصر جمعه گذشته(14 شهریور ماه) در محدوده ساحل بندرانزلی مابین جفرود - چپرپرد تعداد قابل توجهی لاشه ماهی کفال مشاهده شد که باید به این مشاهدات میدانی بوی ناخوشایند ماهی، انبوه بچه‌ ماهیان و همچنین تعداد کثیر گردشگرانی که عده‌ای از آنان فارغ از این هیاهو در حال شنا بودند، افزود. باتوجه به اهمیت موضوع ضروری است دستگاه های ذیربط دلایل آن را پیگیری کنند.
کد خبر: ۸۹۷۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 10 September 2020

مشاهده لاشه‌های ماهی کفال و استشمام بوی نامطبوع ماهی و مهم‌تر از همه حضور و شنای قابل تامل تعداد زیادی از گردشگران در ساحل انزلی محدوده جفرود – چپرپرد بهانه‌ای شد برای بررسی بیشتر و پیگیری علت تلفات این ماهیان و اینکه آیا تاکنون سابقه تلفات ماهی کفال در گیلان داشته‌ایم یا خیر؟

ناگفته نماند که در نهایت تلاش و تماس‌های مکرر طی روزهای اخیر با افراد مختلف در پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی(بندر انزلی)، ادارات دامپزشکی، شیلات و محیط زیست که مستندات آن نیز موجود است؛ تنها دامپزشکی استان پس از ارسال تصویری در این خصوص پاسخگو بود.

"باید نمونه ماهی را ببینیم"، "برای مصاحبه نیاز به ارسال معرفی‌نامه از رسانه شما داریم که هدف و عنوان مصاحبه مشخص باشد"،"پس از معرفی‌نامه ارسالی شما باید مجوز از تهران برای انجام مصاحبه بگیریم"،"متولی این موضوع سازمان دامپزشکی است و سازمان محیط زیست هم می‌تواند اظهار نظر کند"،"تا نمونه گیری نشود نمی‌توان اظهار نظر کرد"، "محدوده مذکور در حوزه شهرستان رشت است"،"با اداره ... بندرانزلی تماس بگیرید در حوزه آنهاست"، "اگر اسم بیماری را برای موضوعی که تایید نشده بیاورید باید به مراجع ذیصلاح پاسخ دهید"،"البته در گذشته بیماری کفال در خزر سابقه دارد اما در استان گلستان گزارش شده بود که در آن بازه زمانی منع مصرف هم داشت"، "در ایام گرم سال معمولا در تالاب انزلی و دریا تلفات این چنینی داشتیم که علت تلفات تالابی بیشتر وجود گازهای سمی بوده ولی در دریا باید بررسی شود" اینها خلاصه‌ای از پاسخ‌هایی بود که در تماس‌های مکرر با افراد مختلف طی چند روز گذشته دریافت کردم.

تاکنون گزارش رسمی تلفات کفال ماهیان دریای خزر به دامپزشکی استان نداشتیم

صفورا منصف، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی استان گیلان در تشریح این خبر اظهار کرد: براساس گزارش مردمی واصله مبنی بر وقوع تلفات محدود در کفال ماهیان دریای خزر در منطقه حاجی بکنده شهرستان رشت، با پیگیری‌های انجام شده مشخص گردید هیچگونه تلفاتی در سایر نقاط ساحلی استان توسط اداره‌کل شیلات استان تاکنون گزارش نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که تلفات آبزیان عموما به چه علتی رخ می‌دهد؟ افزود: تلفات آبزیان می‌تواند به علل مختلفی همچون تغییرات فیزیکوشیمیایی آب، استرس‌ها و آلودگی‌های محیطی رخ دهد.

منصف گفت: این اداره‌کل هر ساله طرح بررسی علل وقوع تلفات احتمالی کفال ماهیان در فصل صید را براساس گزارش گیری از شبکه‌های دامپزشکی، ادارات شیلات و تعاونی‌های پره و نمونه برداری از تلفات رخ داده انجام داده و امسال هم این طرح به محض ابلاغ از طرف سازمان دامپزشکی انجام خواهد گردید.

آیا جان و سلامت مردم با محدودیت‌های قانونی تامین می‌شود؟

با توجه به پیگیری‌های چند روزه و عدم پاسخگویی متولیان امر با این توجیه که "محدودیت قانونی داریم"، این نکته حائز اهمیت است که آیا جان و سلامت مردم و گردشگرانی که در این سواحل مشغول گشت و گذار هستند و مهم‌تر از همه کودکانی که از سر شوق کودکانه در آب شنا می‌کنند، با محدودیت‌های‌ قانونی‌ جبران و تامین می‌شود؟

نقش سازمان‌های متولی در همین گزارش‌های موردی چیست؟ آیا نباید سواحل پیوسته مورد نظارت و بازرسی اکیپ‌های مختلف قرار گیرد؟ حتما باید بعد از وقوع حادثه و تلفات جبران‌ناپذیر چاره‌اندیشی صورت گیرد؟

تلفات سنگین پرندگان مهاجر در میانکاله خاطرتان هست؟ یا همین پاندمی کرونا این موارد باید درس بزرگی باشد تا در بروز کوچک‌ترین موارد اینچنینی حساس بوده و از خسارت‌های بزرگ جانی و مالی پیشگیری کنیم، حال اینکه اگر این تلفات محدود ماهیان کفال منجربه بروز آلودگی‌های بزرگ شود و یا خطراتی را در پی داشته باشد، چه کسی مسئول خواهد بود؟ آیا حتما باید منتظر بود تا تلفات گسترده‌تری در همه سواحل اتفاق بیافتد؟!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار