کد خبر: ۸۹۸۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹ 13 September 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شروع سبز بورس در اولین روز هفته، مجلس فردا در جلسه غیرعلنی وضعیت بورس را بررسی می‌کند، بانکی که ۸۰ درصد سپرده‌ها را به خودش وام داد، نظرسنجی؛ طلا گران می‌شود یا ارزان؟ کسری بودجه آمریکا به رقم بی‌سابقه ۳ تریلیون دلار رسید، تراز تجاری به منفی ۲.۸ میلیارد دلار رسید و کارنامه هفتگی سیاه بازار نفت را در بر دارد.

شروع سبز بورس در اولین روز هفته

امروز شاخص کل با ۲۷۴۸۲ واحد افزایش معادل ۱.۷۷ درصد به یک میلیون و ۵۸۳ هزار و ۷۶۳ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۷۲۰۷ واحد افزایش معادل ۱.۷۷ درصد به ۴۱۵ هزار و ۳۸۴ واحد، شاخص کل هم وزن با ۴۲۴ واحد کاهش معادل منفی ۰.۱۰ درصد به ۴۲۶ هزار و ۵۳۹ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۲۷۸ واحد کاهش معادل ۰.۱۰ درصد به ۲۷۹ هزار و ۶۱۹ واحد، شاخص آزاد شناور با ۲۸۸۵۷ واحد افزایش معادل ۱.۳۶ درصد به دو میلیون و ۱۴۷ هزار و ۹۱۴ واحد، شاخص بازار اول با ۲۴۲۴۳ واحد افزایش معادل ۲.۱۲ درصد به یک میلیون و ۱۶۵ هزار و ۸۳۵ واحد و شاخص بازار دوم با ۳۸۷۷۹ واحد افزایش معادل ۱.۲۴ درصد به ۳ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۴۴۰ واحد رسید.

گزارش بورس امروز شنبه 22 شهریور 99/ در روز سبز بورس، بیشترین افزایش قیمت متعلق به کدام نمادها بود؟

گزارش بورس امروز شنبه 22 شهریور 99/ در روز سبز بورس، بیشترین افزایش قیمت متعلق به کدام نمادها بود؟

مجلس فردا در جلسه غیرعلنی وضعیت بورس را بررسی می‌کند

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از بررسی وضعیت بازار بورس در جلسه غیر علنی روز یکشنبه مجلس خبر داد. محمد حسین فرهنگی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در جلسه فردا (یکشنبه) مجلس گفت: در این جلسه مسائل اقتصادی به ویژه بازارهای بورس و ارز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بانکی که ۸۰ درصد سپرده‌ها را به خودش وام داد

بانک آینده با تاسیس شرکت‌های متعدد و چند لایه در سال ۹۷ بالغ بر ۸۰ درصد از منابع را به ۴۳ شرکت‌ خود وام داده است و در اقدامی عجیب در مهر و آبان سال گذشته ۲۵ فقره از این شرکت‌ها را در سه شرکت ادغام کرده‌ است. /جزئیات بیشتر

قیمت گذاری دلار صرافی ملی در کانال ۲۳ هزار تومانی

در معاملات روز شنبه بیست و دوم شهریورماه ۹۹ بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۳۰۶۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۳۱۶۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به آخرین روز هفته قبل، ۳۶۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۲۷۲۶۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۷۳۶۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز پنجشنبه، ۳۶۰ تومان افزایش نرخ دارد.

سکه ۱۲ میلیونی در بازار تهران

در معاملات امروز بازار طلا و سکه تهران، بر اساس اعلام اتحادیه طلا و سکه، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز با افزایش نرخ ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. هر نیم سکه نیز ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر ربع سکه به رقم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی نیز امروز یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر: افزایش قیمت مشکوک است

«ابراهیم محمدولی»، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران این افزایش قیمت را امری مشکوک توصیف کرد و اظهار داشت: روز گذشته (جمعه) تمام بخش‌های صنعت طلا و جواهر در سراسر کشور تعطیل بوده است. مگر در ساعات ابتدایی امروز (شنبه) چه اتفاقی در بازار می تواند رخ داده باشد که با این نوسان و افزایش شدید قیمت در مورد سکه و طلای آبشده مواجه هستیم؟

وی افزود: به اعتقاد ما این فضای مشکوک از سوی اتاق‌های معاملاتی در فضای مجازی کنترل می‌شود؛ اتاق‌هایی که برای ما دقیقا مشخص نیست، گردانندگان آن‌ها چه کسانی هستند، فقط می‌دانیم بسیاری از گردانندگان آن‌ها در صنعت طلا حضور نداشته و برخی در کشورهای اطراف مانند ترکیه و امارات ساکن هستند.

نظرسنجی؛ طلا گران می شود یا ارزان؟

در نظرسنجی کیتکونیوز برای هفته جاری ۱۵ کارشناس وال استریت شرکت کردند که از میان آنها پنج نفر معادل ۳۶ درصد به افزایش قیمت طلا، سه نفر معادل ۲۱ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و شش نفر معادل ۴۳ درصد نظری نداشتند. اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک اظهار کرد: تصور می کنم طلا باید در محدوده قیمت اخیرش کار بیشتری انجام دهد و در ادامه افزود: به نظرم طلا در دوره تحکیم قیمت جدید، پایینترین قیمت را تجربه کرده است. در میان سرمایه گذاران، خوش بینی به افزایش قیمت طلا به بالاترین حد در یک ماه اخیر رسید. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران، ۱۳۵۹ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۹۲۶ نفر معادل ۶۸ درصد به افزایش قیمت طلا و ۲۰۵ نفر معادل ۱۵ درصد کاهش قیمت طلا رای دادند و ۲۲۸ نفر معادل ۱۷ درصد نظر خنثی داشتند.

کسری بودجه آمریکا به رقم بی‌سابقه ۳ تریلیون دلار رسید

کسری بودجه فدرال آمریکا در ماه آگوست به رقم بی‌سابقه ۳ تریلیون دلار رسید و این در حالی است که یک ماه دیگر تا پایان سال مالی مانده است. به گزارش ایبنا از دِهیل، براساس برآورد دفتر بودجه کنگره آمریکا این رقم معادل ۱.۹ تریلیون بیشتر از مدت مشابه شال گذشته بوده و بیش از دو برابر بیشترین کسری بودجه سالانه به ثبت رسیده برای دولت واشنگتن است. این کسری بودجه سنگین تقریبا کامل نتیجه افزایش هزینه های دولت فدرال به دلیل پاندمی ویروس کرونا بوده، به طوری که درآمدها تنها یک درصد کاهش یافته؛ اما هزینه ها افزایش ۴۶ درصدی را نسبت به مدتی مشابه در سال گذشته تجربه کرده است. دولت آمریکا تاکنون در بحران کرونا ۶ تریلیون دلار هزینه کرده که تنها نیمی از آن از طریق درآمدهای مالیاتی و سایر عواید جبران شده است. دفتر بودجه کنگره آمریکا تخمین زده است که کسری بودجه در یک سال مالی کامل که در ماه جاری به اتمام می‌رسد به ۳.۳ تریلیون دلار رسیده و همچنان بر بدهی‌های رو به افزایش کشور بیفزاید. انتظار می‌رود تا سال آینده بدهی دولت آمریکا برای نخستین بار از جنگ جهانی دوم به بعد، از ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی تجاوز کرده و در سال های بعد نیز رکورد تاریخی خود را بشکند.

کارنامه هفتگی سیاه بازار نفت

قیمت نفت برنت و نفت آمریکا در معاملات روز جمعه روند متفاوتی پیدا کردند. در حالی که شاخص نفت آمریکا چند پنی افزایش داشت اما شاخص قیمت بازار جهانی با کاهش روبه رو شد. ادوارد مویا، تحلیلگر بازار شرکت OANDA در این باره گفت: مشکلات تقاضا به بازار بازگشته و ذخایر افزایش پیدا کرده و ارزش دلار قوی تر شده است. آمار روز پنجشنبه نشان داد که شمار متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا برای چهارمین هفته متوالی افزایش پیدا کرده که نشان دهنده توقف بهبود بازار کار در تابستان بوده است و به نگرانی ها نسبت به وضعیت اقتصاد و تقاضا برای انرژی دامن زد. در این بین، اداره اطلاعات انرژی آمریکا افزایش ذخایر داخلی نفت برای نخستین بار در هفت هفته گذشته را گزارش کرد. دلار هم برای کل هفته رشد هفتگی به ثبت رساند و شاخص دلار آمریکا معاملات جمعه را با ۰.۷ درصد کاهش هفتگی به پایان برد.

در چنین شرایطی، بازار نفت نخستین کاهش هفتگی متوالی خود از زمان ریزش قیمتها در آوریل را که زمینه را برای منفی شدن شاخص قیمت نفت آمریکا فراهم کرده بود، تجربه کرد. بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در اکتبر سه سنت یا ۰.۰۸ درصد افزایش یافت و در ۳۷ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه بسته شد اما برای کل هفته ۶.۱ درصد کاهش ثبت کرد. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در نوامبر ۲۳ سنت معادل ۰.۶ درصد کاهش یافت و در ۳۹ دلار و ۸۳ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۶.۶ درصد کاهش داشت.

تراز تجاری به منفی ۲.۸ میلیارد دلار رسید

در ۵ ماهه امسال، در مقابل صادرات حدود ۱۰.۹ میلیارد دلار کالای غیرنفتی به سایر کشور، ۱۳.۷ میلیارد دلار کالا به ایران وارد شده و تراز تجاری به منفی ۲.۸ میلیارد دلار رسیده است. آمار‌های از کاهش ۳۹ درصدی ارزش صادرات غیرنفتی و افت ۲۳ درصدی ارزش واردات در ۵ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار