کد خبر: ۸۹۸۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸ 13 September 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، جمعه‌ای که گذشت انتخابات مرحله دوم مجلس یازدهم که در یازده حوزه انتخابیه باید انجام می‌گرفت، برگزار شد. این انتخابات با سردی برگزار و تکلیف منتخب ده حوزه انتخابیه روشن شد و انتخابات یکی از حوزه‌ها به دلیل ردصلاحیت منتخب راه‌یافته به دور دوم لغو گردید. بدین ترتیب همچنان شش کرسی مجلس بلاتکلیف است.

*کاهش مشارکت

انتخابات مجلس یازدهم روز دوم اسفند ماه سال گذشته برگزار شد. انتخابات با فاصله چند روزه از اعلام رسمی خبر شیوع ویروس کرونا در کشور برگزار گردید. همین موضوع بر مشارکت عمومی در این انتخابات تأثیر منفی گذاشت.

بر اساس اعلام رسمی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر معادل ۴۲.۵۷ درصد در این انتخابات مشارکت کردند. با توجه به ماهیت محلی بودن انتخابات مجلس میزان مشارکت به تفکیک استان‌ها حائز اهمیت بسیار است. بر اساس آمار رسمی استان کهکیلویه و بویراحمد با ۷۰.۶۶ درصد بیشترین میزان مشارکت و تهران با  ۲۶.۲۴ درصد، کمترین میزان مشارکت را داشته است. همچنین، میزان مشارکت در ده استان بالای ۵۰ درصد بوده و ۱۶ استان هم مشارکت بین ۴۰ تا ۵۰ درصد داشته‌اند. بعد از تهران استان‌های مرکزی، اصفهان، کردستان و البرز پایین‌ترین مشارکت را داشتند.

مشارکت ۴۲.۷۵ درصدی انتخابات مجلس یازدهم پایین‌ترین میزان مشارکت در طول ادوار انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده است. پیش از این، انتخابات مجلس هشتم با ۵۱ درصد پایین‌ترین مشارکت را داشته است. درباره چرایی این کاهش مشارکت بحث‌های بسیاری وجود دارد. اصلاح‌طلبان معتقدند که ردصلاحیت گسترده کاندیدای آنها باعث شد که این جریان سیاسی وارد انتخابات نشود و چون انتخابات بدون حضور یکی از دو جناح اصلی کشور برگزار شده، ماهیت رقابتی نداشته و درنتیجه مشارکت در آن پایین آمد. اصول‌گرایان اما می‌گویند که چون دولت و مجلس دهم که مردم به آنها رأی داده بودند، نتوانستند وضعیت اقتصادی کشور را بهبود بدهند، مردم از مشارکتشان پایین بود.

البته، طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان دلایل دیگری را نیز برای پایین بودن مشارکت برمی‌شمرند که مهم‌ترینش این است که چون مجلس از قدرت کافی برای اثرگذاری بر روندهایی که مستقیماً زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، برخوردار نیست، اکثریت جامعه به این نتیجه رسیده‌اند که رأی‌شان تأثیری بر بهبود زندگی‌شان نمی‌گذارد، در نتیجه از مشارکت در انتخابات ناامید شده‌اند.

در هر حال، انتخابات مجلس یازدهم با تنوری سرد برگزار شد و یازده کرسی مجلس در آن انتخابات به دور دوم کشیده شد. انتخابات دور دوم که قرار بود اواخر فروردین برگزار شود، به دلیل شیوع کرونا به بعد موکول شد. در نهایت، در توافق وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات و شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات، ۲۲ شهریور به عنوان روز انتخابات دور دوم مشخص شد.

*نتایج انتخابات

جمعه پیش انتخابات دور دوم در شرایطی برگزار شد که دیگر به نظر می‌آید حضور ویروس کرونا در زندگی روزمره مردم ماندگار شده است. انتخابات با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. انتخابات دور دوم در هر شرایط سیاسی‌ای که باشد با سردی روبه‌روست. شور انتخابات اصلی خوابیده است و چون حوزه‌های معدودی درگیر انتخابات هستند، فضاسازی حول آن اتفاق نمی‌افتد. این بار اما نگرانی از ابتلا به کرونا در حوزه‌های انتخابیه بر سردی‌ها افزوده بود.

انتخابات در یازده حوزه میانه از استان آذربایجان شرقی، سمیرم و لنجان از استان اصفهان، کرج، اشتهارد و فردیس از استان البرز، دهلران، آبدانان و دره شهر از استان ایلام، اهواز، باوی، حمیدیه و کارون از استان خوزستان، زنجان و طارم از استان زنجان، بیجار از استان کردستان، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب و دهلران از استان کرمانشاه و کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان از استان گلستان به دور دوم کشیده شد. در هر کدام از این حوزه‌ها تکلیف یک کرسی روشن نشد. یعنی در یازده مورد کاندیداها نتوانستند حداقل آرای لازم را که در این انتخابات ۲۰ درصد بود  کسب کنند. بنابراین، دو کاندیدایی که بیشترین آرا را کسب کرده بودند به دور دوم رفتند که در آن معیار کسب بیشتری آراست.

انتخابات دور دوم اما در ده حوزه برگزار شد و البته نتیجه رقابت‌ها روز گذشته اعلام شد.

اصغر سلیمی با ۸ هزار و ۵۰۵ رأی بر رحیم کریمی پیروز و منتخب مردم سمیرم شد. در دور اول انتخابات سلیمی ۵ هزار ۹۰۸ رأی و کریمی ۵ هزار و ۹۵۹ رأی آورده بودند.

حسین رجایی با ۱۴هزار و ۱۲۷ رأی بر علی یوسف‌پور پیروز و منتخب مردم لنجان شد. در دور اول انتخابات حسین رجایی ۸ هزار و ۶۳۸ رأی و یوسف‌پور ۹ هزار و ۵۲۱ رأی آورده بودند.

علیرضا عباسی با ۲۷ هزار و ۱۰ رأی بر فاطمه آجرلو پیروز و منتخب مردم کرج شد. در انتخابات دور اول

آجرلو با ۶۱ هزار و ۵۷ رأی و عباسی ۵۲ هزار و ۷۲۶ رأی کسب کرده بودند.

بهزاد علیزاده با ۳۱ هزار و ۲۸۷ رأی بر صادق کرمی پیروز و منتخب مردم دهلران شد. علیزاده در دور اول ۱۸ هزار و ۵۰۵ رأی و کرمی ۱۶ هزار و ۳۷۲ رأی کسب کرده بودند.

ابراهیم عزیزی با ۲۱ هزار و ۹۶۶ رأی بر سلمان محمدی پیروز و منتخب مردم کرمانشاه شد. در انتخابات دور اول سلمان محمدی ۴۰ هزار و ۱۵۷ رأی و ابراهیم عزیزی ۳۹ هزار و ۴۹۵ رأی به دست آورده بودند.

مجتبی بخشی‌پور با ۳۱ هزار و ۲۲ رأی بر نادر نادری پیروز و منتخب مردم اسلام‌آباد غرب شد. در مرحله اول انتخابات، بخشی‌پور ۱۴ هزار و ۳۴۹ رأی و نادری ۱۳ هزار و ۱۲۷ رأی کسب کرده بودند.

عبدالجلال ایری با ۳۱ هزار و ۲۲۵ رأی بر رجب محمدآبادی پیروز و منتخب مردم کردکوی شد. در انتخابات مرحله اول، ایری ۲۱ هزار و ۱۸۳ رأی و محمدآبادی ۱۴ هزار و ۹۸۳ رأی به دست آوردند.

شبیب جویجری با ۴۴ هزار و ۷۴۸ رأی بر احمد سراج پیروز و منتخب مردم اهواز شد. در انتخابات مرحله اول، جویجری ۴۱ هزار و ۲۳۷ رأی و احمد سراج ۳۷ هزار و ۹۳۴ رأی کسب کردند.

علیرضا زندیان با ۱۰ هزار و ۳۱۹ رأی بر حمدالله کریمی پیروز و منتخب مردم بیجار شد. در انتخابات دور اول، کریمی ۶ هزار و ۷۴۸ رأی و زندیان ۵ هزار و ۷۳۱ رأی کسب کرده بودند.

مهدی باقری با ۱۴ هزار و ۹۶۴ رأی بر نبی‌الله محمدی پیروز و منتخب مردم زنجان شد. در انتخابات دور اول، باقری ۲۷ هزار و ۵۰۰ رأی و محمدی ۱۷ هزار و ۶۰۰ رأی کسب کرده بودند.

*ردصلاحیت در لحظه آخر

پیداست که در بسیاری از موارد، تعداد آرای منتخب از دور اول هم کمتر شده است و این یعنی تعدادی از منتخبان مجلس رأی کمتر از ۲۰ درصد مردم را دارند. اما عجیب‌ترین از این لغو انتخابات در حوزه انتخابیه میانه است. روز جمعه رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی اعلام کرد که یکی از دو نامزد راه‌یافته به مرحله دوم انتخابات ردصلاحیت شده‌اند و «بر این اساس دور دوم انتخابات در این حوزه برگزار نمی‌شود».

از این حوزه انتخابیه که تک نماینده است، علی شامی با ۱۱ هزار و ۷۰۳ رأی و بهنام صفایی با ۱۱ هزار و ۳۴ رأی به مرحله دوم راه یافته بودند که آن‌‌گونه که جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کل کشور گفته‌، شامی ردصلاحیت شده است. عرف در پاسخ به سؤال خبرنگاران اعلام کرد: «شورای نگهبان دیروز به ما اعلام کرد که آقای علی شامی یکی از دو نامزد از حوزه انتخابیه میانه ردصلاحیت شده است و با این شرایط برگزاری انتخاب تنها با یک نامزد معنا و مفهومی ندارد. این انتخابات به میان‌دوره‌ای ۱۴۰۰ می‌رود.»

این عجیب‌ترین اتفاق است که شورای نگهبان یک روز مانده به انتخابات درحالی که فاصله هفت ماهه بین دور اول و دوم وجود داشته، فردی را ردصلاحیت می‌کند.

حالا، در حوزه‌های آستانه اشرفیه، تهران و بهار و کبودرآهنگ به علت فوت منتخب بر اثر ابتلا به کرونا، در حوزه انتخابیه گچساران به علت رد اعتبارنامه منتخب و در حوزه‌های تفرش و میانه به علت ردصلاحیت منتخب انتخابات میان‌دوره برگزار می‌شود. بنابراین همزمان با انتخابات ۱۴۰۰ در شش حوزه انتخابات میان‌دوره خواهیم داشت. / روزان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار