تلاش‌های فراوانی از سوی فرمانداری شهرستان اقلید ، اداره کل حفاظت محیط زیست فارس ، ساکنان بومی و محلی و اعضای تشکل های زیست محیطی برای آبگیری تالاب و دریاچه کافتر در شهرستان اقلید در حال انجام است ، تلاش‌هایی که بارقه امید را در دل دوستداران محیط زیست برای دوباره آب دار شدن این تالاب و دریاچه و زیست بوم مهم شمال فارس دمیده است.
کد خبر: ۸۹۹۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳ 15 September 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:فرماندار شهرستان اقلید روز سه شنبه در سومین نشست مشورتی سازوکارهای اجرایی برنامه مدیریت تالاب کافتر اظهار داشت : اکنون که بستر برای رفع موانع بر سر راه آبگیری تالاب کافتر آماده شده است می طلبد که اعضای کارگروه با همکاری مردم و سازمانهای مردم نهاد که به نوعی نمایندگان جوامع محلی را برعهده دارند تلاش و کوشش بیشتری به خرج دهند تا قبل از شروع بارندگی ها پیمانکاری که از سوی اداره کل محیط زیست استان مشخص شده است برای برداشتن موانع در بستر رودخانه شادکام کار خود را آغاز کند و به نتیجه برساند.

خلیل بزرگی در این نشست تاکید کرد : برای احیای تالاب کافتر احتیاج به جذب بودجه های بیشتری است که امیدواریم با تلاش و کوشش اداره امور آب و محیط زیست این مهم اتفاق بیفتد و مجموعه فرمانداری هم برای تحقق این کار پشتیبانی لازم را انجام خواهد داد.

بزرگی فرماندار شهرستان اقلید از همه دست اندرکاران در محموعه دولت و قوه ِ قضاییه خواست نتیجه جلسات و تحقیقات خود را در راستای احیای تالاب کافتر به این کارگروه ارائه دهند تا تصمیم نهایی و کارشناسی به مراجع ذیربط ابلاغ و اجرا گردد و از پراکنده کاری که ممکن است نتیجه ای نداشته باشد خود داری شود و در زیر چتر این کارگروه قطعاً نتیجه کار به نفع جوامع محلی حاشیه تالاب کافتر و طبیعت خواهد بود.

وی اظهار داشت: در دهههای اخیر با ناملایماتی در تخصیص حق آبه تالابها در کشور و منجمله تالاب کافتر و حفر چاه های مجاز و غیر مجاز بیشمار در حوزه آبریز کافتر مواجه بوده ایم که نتیجه همه آنها دست درازی به حریم بستر رودخانه شادکام و تالاب کافتر بوده است و در این مقطع با توجه به زیانهایی که به طبیعت رسیده است ما بنا داریم تمام تلاش خود را بر این بگذاریم تا با استفاده از تمام ظرفیت های شهرستان و با کمک و همراهی مردم فهیم و خونگرم بخش مرکزی در راه آبگیری این تالاب که پتانسیل های بیشماری را در خود نهفته دارد گامهای موثری را برداریم.

فرماندار اقلید اضافه کرد : گام اول برداشتن موانع در رودخانه شادکام است که موجب نرسیدن آب حاصل ازسیلاب ها و روان آبها به تالاب کافتر می شود ، بر این اساس مصوب گردید تا آخر همین هفته پیمانکار نسبت به برداشتن موانع با نظر کارشناس اداره امور آب و محیط زیست در رودخانه شادکام اقدام نماید.

مجید تقی خانی هماهنگ کننده سازمانهای مردم نهاد تخصصی منابع طبیعی استان فارس نیز دراین نشست پس از ارائه گزارشی از برگزاری جلسات مختلف توسط سازمان ها یمردم نهاد محیط زیستی شهرستان با ادارات مرتبط و جوامع محلی و همچنین بازدیدهای میدانی مختلف با حضور کارشناسان اداره امور آب و محیط زیست اظهار امیدواری کرد که با همکاری همدیگر امسال شاهد آبگیری تالاب کافتر باشیم.

دبیر انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت شهرستان اقلید در ادامه اظهار داشت: تنها با کار فیزیکی نمی توان شاهد آبگیری تالاب کافتر بود و باید در این راستا کارفرهنگی در دستور کار قرار گیرد که ماحصل آن بالا رفتن فرهنگ زیست محیطی خصوصاً در جوامع محلی، حوزه تالاب کافتر و مسئولین امر خواهیم بود.

مجاب کارشناس اداره امور آب شهرستان اقلید نیز دراین نشست اظهار داشت: متاسفانه در سالهای گذشته منابع آب کشور آسیب بسیاری دیده است،منابع آب زیرزمینی و سطحی دچار آسیب بسیار شده است و لازم است تغییرات جدی برای احیای تالاب‌ کافترصورت گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: سرزمین ما به لحاظ منابع اکوسیستمی و آب و خاکی غنی نیست بلکه محدود است. استفاده بیش از حد از این منابع طی چند دهه گذشته اثر خود را بر اکوسیستم‌های آبی کشور یعنی تالاب‌ها گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه طی دو سه دهه گذشته تالاب‌ها دچار سیر قهقرایی بوده‌اند، گفت: این منابع در حال سپری کردن یک بحران هستند. تالاب‌های کشور به چهار دسته تالاب‌های ساحلی شمال، تالاب‌های ساحلی جنوب، تالاب‌های کوهستانی و تالاب‌های فلات مرکزی تقسیم می‌شود. که طی سه دهه اخیر بیشترین خشکی و آسیب مربوط به تالاب‌های فلات مرکزی و کوهستانی است.

مجاب اضافه کرد : تالاب کافتر هم شامل دسته آخر است که دست اندازی در طبیعت و خشکسالی های پی در پی باعث خشک شدن آن شده است و ما آماده ایم با ارائه تحقیقات و مطالعه بصورت جدی برای احیای تالاب کافتر قدم برداریم و بصورت موردی موانع پیش رو در رودخانه شادکام را شناسایی کرده و با دستور دادستانی و با همکاری محیط زیست در پی برداشتن این موانع هستیم.

دریاچه کافتر در فاصله ۱۹۸ کیلومتری شمال فارس در شهرستان اقلید قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار