روحانی در جلسه هیئت دولت:
رئیس جمهور گفت: روز شنبه و یکشنبه آینده، روز پیروزی ملت ایران و شکست مفتضحانه آمریکاست.
کد خبر: ۹۰۰۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸ 16 September 2020

هفته آینده روز پیروزی ملت ایران است/ اینترنت دانشجویان رایگان می‌شود

به گزارش تابناک سمنان حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه امروز هیئت دولت ضمن گرامیداشت یاد هشت سال دفاع مقدس گفت: در آستانه چهلمین سالگرد جنگ تحمیلی و دفاع مقدس و ایثار و فداکاری ملت ایران و رزمندگان اسلام هستیم. به روح پاک همه آن شهیدان درود می‌فرستیم و نسبت به خانواده‌های معزز آن‌ها سر تعظیم فرود می‌آوریم و از خداوند شفای عاجل برای همه جانبازان و برای آزادگان، سربلندی طلب می‌کنیم.

وی افزود: ملت ما روز‌های بسیار سختی را در سال ۵۹ پیش روی خود دید و آن یک توطئه عظیم بین‌المللی بود که البته به ظاهر توسط یک ارتش همسایه، اما در باطن همه قدرت‌های شرق و غرب در برابر ملت ایران توطئه کردند و مردم ما توانستند در برابر مدرن‌ترین سلاح‌های آن‌ها به پیروزی برسند در حالی که ما در طول هشت سال دفاع مقدس حتی یک سلاح معمولی متوسط را نتوانستیم از کشوری خریداری کنیم. برخی از اقلام مهماتی را از بعضی خریداری می‌کردیم که البته بعد هم در داخل خودمان خودکفا شدیم، اما کسی سلاح یا تجهیزاتی به ما نداد.

رئیس جمهور تصریح کرد: اروپا، آمریکا و شوروی آن زمان و شرق و غرب و تقریبا دنیای عرب آن روز، همه پشت ظالم و متجاوز رفتند و ملت ما با مقاومت، صبوری و ایستادگی در این تجاوز دلاورانه ایستاد، مقاومت کرد و به پیروزی دست یافت. امروز هم به اعتقاد من باید به همان حبل المتین و ریسمان الهی، به همان مسیر صبر و مقاومت و ایستادگی تمسک بجوییم، همانطور که در طول این حدود سه سال، ۹۷، ۹۸ و ۹۹ در سخت‌ترین شرایط تحریمی مردم ما ایستادگی و مقاومت کردند.

روحانی ادامه داد: آمریکایی‌ها در اولین قدم در این توطئه به دنبال آن بودند که ما را به فروپاشی اقتصادی برسانند. آن‌ها فکرشان این بود که ما در خرداد و در تیر به این فروپاشی می‌رسیم و بعد دنبال آن بودند که در مرداد ما را به سمت فروپاشی اجتماعی ببرند، در پایان فصل پاییز ما را به فروپاشی امنیتی برسانند و به تعبیر خودشان در ۲۲ بهمن وارد کشور شوند و بر کشور ایران مسلط شوند. یک چنین فکر خام کودکانه‌ای در ذهن مقام‌های کاخ سفید بود.

وی افزود: آنچه مهم است اینکه ملت ما در تمام این مراحل نگذاشت آن‌ها از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی به هدف خود برسند و البته مردم ما را در سختی و فشار اقتصادی قرار دادند. امروز هم می‌دانید که آمریکایی‌ها حدود یک ماه است که البته قبل از آن یک توطئه جدیدی طراحی کردند و یک قطعنامه‌ای آماده کردند و به شورای امنیت سازمان ملل بردند که نگذارند تحریم تسلیحاتی ایران پایان بپذیرد و می‌خواستند این تحریم ادامه پیدا کند که در این راه موفق نبودند، رفتند، شکست خوردند و تمام شد.

مکانیسم ماشه مربوط به اعضای برجام است

روحانی اضافه کرد: آمدند شکست بعدی را تجربه کنند و آن اینکه از مکانیسم ماشه استفاده کنند. همه دنیا می‌دانند مکانیسم ماشه برای آن‌هایی است که عضو برجام و داخل برجام هستند و مشارکت دارند و کسی که برجام را خائنانه و به عنوان بدترین توافق تاریخی آمریکا دانسته، از این برجام خارج شده، هر چه فحش عالم بوده نثار برجام کرده، دیگران را تشویق کرده که از برجام خارج شوند و در برابر قطعنامه شورای امنیت ایستادگی کرده و هر که قطعنامه شورای امنیت را اجرا کرده دنبال او رفت، حال خیلی روشن است که یک چنین آدمی صلاحیت چنین کاری را ندارد و این پروسه معمولا پروسه یک ماهه است و پایان شهریور این پروسه تمام می‌شود.

رئیس جمهور اظهار کرد: خوشبختانه آمریکا نتوانست این پروسه را آغاز کند این از پیروزی‌ها و موفقیت‌های بزرگ تاریخی ایران است. آمریکا می‌خواهد علیه ملت ایران یک توطئه‌ای کند، اما از آغاز نمی‌تواند حتی یک قدم بردارد؛ همه اعضای شورای امنیت مخالفت کردند سه کشور اروپایی در سطح سفرا به صراحت مخالفت کردند، چین و روسیه پیش قدم بودند و با زبان واضح مخالفت کردند، بقیه اعضای شورای امنیت هم مخالفت کردند بنابراین آمریکا تنها ماند، حال این آمریکای تنهای رسوا در این ماجرا دنبال این است که روز شنبه و یکشنبه برای خودش شادمانی درست کند و بگوید من موفق شدم.

شنبه و یکشنبه روز پیروزی ملت ایران و روز شکست مفتضحانه آمریکاست

روحانی خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: چطور موفق شدی؟! تو که اصلا نتوانستی آغاز کنی، نتوانستی یک عضو را با خود همراه کنی، نتوانستی یک قدم برداری، دو الی سه کشور در دنیا هستند که این‌ها به کاخ سفید چسبیدند، رژیم صهیونیستی و دو کشور کوچک در این منطقه هستند، این‌ها دیگر هیچ کس را در دنیا ندارند و این‌ها جزء اذناب خودِ آمریکا هستند این چند کشور که یکی رژیم نامشروع است، هیچ کس با این‌ها نیست؛ بنابراین ملت ما کاملا حواس‌شان جمع باشد که شنبه و یکشنبه روز پیروزی ملت ایران و روز شکست مفتضحانه آمریکاست.

وی افزود: کانال‌های ضدایرانی خارج از کشور باز نیایند برای خودشان خبر جعل و درست کنند و بگویند آمریکا یک ادعایی کرده یک ماه هم صبر کرده، بنابراین می‌تواند از این مکانیسم استفاده کند. اصلا مکانیسمی شروع نشد تا به نتیجه‌ای برسد؛ بنابراین همانطور که ایستادگی ملت ایران در دفاع هشت ساله را به ملت ایران تبریک می‌گویم پیشاپیش پیروزی شنبه و یکشنبه هفته آینده را هم به ملت ایران تبریک می‌گویم که آمریکا دچار شکست مفتضحانه شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته آن‌ها حرف زیاد می‌زنند این آقایی که امروز رئیس جمهور آمریکاست دو روز پیش می‌گفت در طول این چند ماه اخیر رشد اقتصادی ایران منفی ۲۵ است. حداقل یک حرفی بزند با رشد‌های خودشان ممکن است شباهت داشته باشد، الان غربی‌ها رشد منفی از ۱۰ درصد، ۱۲ درصد تا ۲۲ درصد و در مواردی بالاتر از ۲۲ درصد هم دارند. در کرونا یک فشار فوق‌العاده‌ای به کشور‌های غربی وارد شد. یکی از کشور‌های مهم اروپایی همین دیروز اعلام کرد که رشد اقتصادی ما منهای ۹ است. رشد اقتصادی ما در طول سه ماه گذشته طبق اعلام بانک مرکزی، از منهای یک هم پایین‌تر است، منهای ۰.۶ است. شرایط اقتصادی و رشد اقتصادی بدون نفت ما منهای ۰.۶ است و در سه ماهه اول هم در کشاورزی و هم در صنعت رشد مثبت داشتیم البته در خدمات مقداری رشد ما منفی بوده، اما دو تای دیگر مثبت بوده است.

روحانی افزود: در سال گذشته (۹۸) برغم اینکه پایان آن با مشکلات کرونا مواجه شد و در آغاز مشکلات سیل و حوادث را در داخل کشور داشتیم، این رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت ۱.۱ درصد. پارسال هم مثبت بوده، من خیلی امیدوارم و پیش‌بینی‌ها این است که اگر همین حرکت را ادامه دهیم تا پایان سال ان شاءالله به رشد مثبت برسیم؛ پس ما منهای ۲۵ نیستم آقای آمریکا، شما منهای ۲۰ و ۲۵ هستید و این‌ها رقم دوستان شماست منهای ۲۰ و ۲۵، رقم ما در سه ماهه اول امسال منهای ۰.۶ درصد است. این‌ها ملتی هستند که در راس آن کسی است که خودش را رئیس جمهور می‌داند، مداوم هم راست یا دروغ را کنار هم می‌چیند، لااقل نسبت به رشد اقتصادی ایران راست بگویید که بقیه را دروغ می‌گویید. راجع به ماشه هم به دنیا راست بگویید، بگویید که شکست خوردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دو زمینه حرکت ما حرکت بسیار خوبی است اظهار کرد: یک زمینه، تولید است، همانطور که رهبری معظم امسال را سال جهش تولید اعلام کردند حرکت بسیار خوبی در تولید داریم. در زمینه‌های زیرساختی و در زمینه گاز، نفت، پتروشیمی، فولاد، آب، برق، همه این‌ها حرکت بسیار خوبی داریم. هر هفته افتتاح‌ها را می‌بینید و در فردای همین هفته افتتاح‌های بزرگ در بخش خدمات عمومی، بهداشت و درمان و افتتاح بیمارستان‌ها را داریم بنابراین شرایط ما در زمینه تولید خوب است.

وی افزود: در زمینه صادرات در ماه‌های اول دچار مقداری مشکل شدیم که در اسفند پارسال، فروردین، اردیبهشت و تقریبا تا خرداد دچار مشکل بودیم، بحمدالله بعد از خرداد شرایط ما در صادرات گشایش پیدا کرد و امروز وضع صادرات غیرنفتی ما خوب است و شرایط تولید ما هم در تیر و مرداد و در هر دو ماه بسیار خوب است. مخصوصا در صنعت و کشاورزی شرایط خوبی داریم. ان شاءالله که این شرایط را کشاورزان عزیز، کارگران عزیز، مهندسین عزیز و وزارتخانه‌های مربوطه با تلاش خودشان انجام می‌دهند.

روحانی ادامه داد: امروز وزیر نیرو آماری دادند که برای وضع روستا‌ها بسیار خوشحال کننده بود. تا امروز برای هشت میلیون نفر روستایی آب سالم پایدار تامین کردیم که در کل تاریخ ما، از قبل انقلاب و بعد انقلاب آب سالم بهداشتی پایدار کمتر از یک میلیون نفر برای روستا بوده که امروز ۸ میلیون شده یعنی ۸ برابر تاریخ که این کار عظیم و بزرگی است که انجام می‌گیرد. در سدسازی، تصفیه آب، پتروشیمی، گاز، نفت، مسکن، راه و راه‌آهن، بهداشت و درمان، مسأله فضای مجازی و ارتباطات الکترونیکی حرکت بزرگی است.

رئیس جمهور بیان کرد:  در بحث ارتباطات الکترونیکی و فضای مجازی در فضای کرونا می‌بینیم چگونه حرکت می‌کنیم، آموزش ما به خوبی انجام می‌گیرد و خوشحالم که دولت اینترنت را برای دانش‌آموزان مجانی کرد و بسته‌های اینترنتی مجانی در اختیار معلمین و ۷۰۰ هزار معلم قرار داده شد که ان‌شاء الله برای دانشگاه‌ها هم این قدم را برمی‌داریم و اعلام می‌کنیم.

در توزیع عادلانه کالا با مشکل مواجه هستیم

روحانی ادامه داد: در تولید شرایط ما، شرایط قابل قبول است؛ در صادرات ماه‌های اول شرایط ما مشکل بود و الان به سمت شرایط عادی حرکت می‌کنیم. در واردات اشکالاتی داریم که می‌گویم این اشکالات را رفع کنیم و نباید بگذاریم تاجری جنسی را وارد کند و امروز و فردا دنبال بهانه‌جویی باشد تا با نگه داشتن کالای خود در گمرک، قیمت بازار را بالا ببرد و بعد ترخیص کند. گمرک و وزارت اقتصاد و دارایی ما به این‌ها اجازه ندهد و می‌گویم راه‌حل اساسی در این زمینه چیست؟

رئیس جمهور با بیان اینکه در توزیع مشکل داریم اظهار کرد: در شرایط تحریم توزیع گاهی وقت‌ها معادل تأمین کالا است، شما کالا را تأمین یا تولید می‌کنید یا به اندازه کافی وارد می‌شود، ولی به اندازه مصرف است، ولی باز هم قیمت بالا می‌رود. پس معلوم است در سیستم توزیع مشکل داریم؛ البته در دولت دوازدهم اصرار کردم بر اینکه در شرایط تحریم نیاز به وزیر مستقل بازرگانی داریم که ۲۴ ساعت کارش توزیع باشد، دنبال این باشد جنس تأمین و درست توزیع شود که به هر حال نشد و مردم و کشور ضرر کردند که حتماً بازار به مراتب از امروز بهتر بود.

وی گفت: امروز هم در دولت عرض کردم که ان‌شاءالله معاون اول رئیس جمهور بیشترین وقت را در این زمینه و برای هماهنگی‌های لازم برای مسأله توزیع بگذارد. البته  یک ناجوانمردانی و توطئه‌هایی هم است به آن‌ها کاری ندارم. بعضی‌ها هم هستند که سودجو هستند که باید این‌ها را در کنار هم ببینیم. ما سال‌ها است می‌گوییم دلال، رانت، دادگاه، دادگاه علنی و دادگاه مخفی که حل نمی‌شود، چرا حل نمی‌شود؟ چون دنبال راه‌حل اساسی نرفتیم و راه‌حل اساسی یک پایش مستمر است.

روحانی اضافه کرد: باید دولت الکترونیک در این زمینه قدرتمند شود و یک پایش مستمر که از آن وقتی که کالایی تولید تا آن وقتی که مصرف می‌شود. گندم از آن وقتی که کاشت می‌شود تا آن وقتی که وارد نانوایی می‌شود، تمام مراحل را باید پایش کنیم و بدانیم. ما باید در کامپیوتر بزنیم که چقدر گندم تولید شده و این گندم کجا و در کدام سیلو است و امروز از این سیلو کجا رفت، کجا آرد شد و کدام نانوایی رفت. باید کوچکترین اشکال را در این مسیر رفع کنیم، تولید داخلی از روزی که جنسی تولید می‌شود تا مصرف نهایی اگر در انبار است باید بدانیم کجاست. اگر در کارخانه است باید بدانیم چقدر است، اگر کامیون حمل می‌شود باید بدانیم و اگر آمده در مغازه و انبار مغازه باید بدانیم که یک پایش و نظارت مستمر بر واردات، تولید و صادرات داشته باشیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: ما اعتراف می‌کنیم که مردم عزیز ایران! در تامین مواد غذایی از لحاظ اصل این مواد، موجودی داریم و در بازار وجود دارد اما قیمت ناعادلانه است، غیرمنصفانه، غلط و نادرست است. چرا مردم در فشار قرار می‌گیرند. باید پایش و نظارت کنیم، باید تعزیرات حکومتی با همه توان در بازار باشد، باید قوه قضائیه بیاید که قوه قضائیه آماده است و اعلام می‌کند من آماده‌ام و بیایم کمک کنم و همه باید بهم کمک و یاری کنیم.

ما در جنگ اقتصادی هستیم نه در تحریم

رئیس جمهور با اشاره به عدم رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی صمت، گف: من وزیر معرفی می‌کنم. این حق مجلس است نمی‌توانم ایراد حقوقی و قانونی داشته باشم، خوب دو مرتبه معطل می‌شود. دوباره باید صبر کرده و وزیر تعیین کنیم، اما شرایط ما یک شرایط خاص است ما در شرایط جنگ هستیم بعضی‌ها می‌گویند ما در شرایط تحریم هستیم. این حرف دقیق نیست ما در شرایط تحریم نیستیم، تحریم بودیم، قبلاً در شرایط تحریم بودیم، ما در تحریم نیستیم ما در جنگ اقتصادی هستیم نه در تحریم.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: متأسفانه برخی از کشور‌های منطقه که مردم‌شان مسلمان و متدین و طرفدار اسلام هستند حاکمانشان نه دین را می‌فهمند نه دِین را می‌فهمند، نه احکام دین را متوجه هستند و نه اجرا می‌کنند نه نسبت به دِین خودشان نسبت به ملت فلسطین و برادرانشان، هم‌زبان‌هایشان. لااقل این‌ها ادعای عربیت می‌کنند. خوب چی شد. عربیت کجا رفت عروبت چه شد. در فلسطین هر روز دارند جنایت بیشتر می‌کنند چطور شما دست دراز کردید به سمت اسرائیل، تمام عواقب وخیمی که پیش بیاید در این منطقه به عهده شماست. شمایی که یک کار بر خلاف مقررات و امنیت منطقه انجام می‌دهید.

روحانی گفت: در این شرایطی که امروز دشمن علیه ما توطئه می‌کند. ما باید همه توان‌مان را بکار ببریم. می‌دانم وزرا، مسئولین، تعزیرات حکومتی و قوه قضائیه همه در تلاش هستند. منتها تلاش را باید مضاعف کنیم و نباید بگذاریم مردم در رنج و فشار قرار بگیرند.

رئیس جمهور ادامه داد: تقریباً نسبت به ۸۵ درصد کارمندان چیزی حدود ۵۰ درصد حقوق‌شان بالا رفته است و کل کارمندان هم اگر آمارش را بخواهیم بدانیم حداقل حقوق کارمندان رسمی ما حدود ۲۶۶ درصد اضافه شده است. مستمری بازنشستگان کشوری نیز در این چند سال ۳۲۷ درصد افزوده شده است، در همین هفته‌ای که گذشت، دولت ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پاداش بازنشستگی فرهنگیان عزیز را پرداخت کرد. در حد توان‌مان داریم انجام می‌دهیم. برای اینکه در فشار قرار نگیریم. می‌دانیم کارگر‌ها و کارمندان در فشار بیشتر هستند البته مردم عادی هم در فشار هستند بازنشسته‌ها در فشار زیاد هستند و نسبت به آن‌ها داریم تلاش می‌کنیم.

روحانی تاکید کرد: نسبت به نیازمندی‌های خانواده‌های شهدا و بدهکاری‌هایی که داشتیم در این چند ماه ۷ هزار و ۱۲۱ میلیارد تومان در بنیاد شهید برای خانواده‌ها صرف شده است، یا پاداش بازنشستگی بوده یا معوقات حقوق جانبازان بوده و یا مطالبات درمان و دانشگاه‌ها بوده است، بیش از ۷ هزار میلیارد تومان برای این خانواده‌ها پرداخت کردیم.

رئیس جمهور گفت: حدود ۳ هزار میلیارد تومان برای پاسخ به مطالبات پرستاران پرداخت شده است، این نیست که مردم فکر کنند که ما دست روی دست گذاشتیم و کسی فکر نکند که بگوید آقا این قیمت‌ها بالا رفت چرا به فکر ما نیستید؛ ما در حد توانمان نسبت به حقوق کارگران و کارمندان و مستمری‌بگیران در همه این زمینه‌ها تلاش می‌کنیم. دیدیم که نسبت به همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها و شاغلین یک قدم خوبی در تأمین اجتماعی برداشته شد که قدم بسیار مهمی بود و دولت ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام را واگذار کرد برای اینکه سهام انجام بگیرد.

وی ادامه داد: امروز هم در جلسه دولت بحث خواهد شد برای کار‌هایی که باید برای بقیه انجام بگیرد برای همسان‌سازی بازنشستگان لشکری و کشوری این کار امروز انجام بگیرد.

رئیس جمهور با اشاه به خرید گندم خاطرنشان کرد: در مسئله گندم همیشه تلاش ما این بوده که پول گندم کار‌ها و مطالبات آن‌ها را به موقع بدهیم که مشوق آن‌ها برای سال آینده باشد و بدانند که اگر گندم کاشتند به موقع خریداری می‌شود و به موقع قیمت داده می‌شود و به موقع طلب آن‌ها پرداخت می‌شود.

روحانی تاکید کرد: در هفته گذشته ۱۰۰۰ میلیارد تومان دولت برای خرید تضمینی گندم پرداخت کرده و مجموعاً ۴ درصد بدهکار است یعنی الان در شهریور هستیم بدهکاری ما به گندمکاران ۴ درصد است همیشه وقتی شهریور می‌آمدیم ۴۰، ۵۰ درصد بدهکار بودیم و به تدریج پرداخت می‌کردیم.

نگذاریم برای سختی ملت ایران لبخند در چهره آمریکایی‌ها پدیدار شود

رئیس جمهور تصریح کرد: همیشه دست به دست هم دهیم و یک توزیع عادلانه‌ای را در کشور داشته باشیم، یک پایش مستمری داشته باشیم و نگذاریم برای سختی ملت ایران لبخند در چهره آمریکایی‌ها پدیدار شود و بگذاریم آن‌ها همیشه عصبانی باشند از اینکه ملت و دولت ما پیروز است و ان‌شاء الله این پیروزی تا پیروزی ملت ایران در همه صحنه‌ها ادامه خواهد یافت.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار