سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت:مرمت بخش تیمچه سرای نبی زاده بازار تاریخی اراک به اتمام رسید.
کد خبر: ۹۰۰۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵ 17 September 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، مصطفی مرزبان افزود: مرمت بخش تیمچه (فضای سرپوشیده) از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته‌بود که آوار حاصل از عملیات تخریب و بازسازی سرا به صورت کامل جمع‌آوری و منتقل شد و هم‌اینک حجره‌های سرا فعال و مالکین سراها می‌توانند فعالیت خود را از سر گیرند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی یادآورشد: درب و پنجره‌های سرا مطابق الگوی تهیه‌شده در دست نصب قرار گرفته‌است.
مرزبان افزود: اعتبار قرارداد آن که از بهمن ۹۸ منعقد شده‌بود، که با توجه به وضعیت کرونا این قرارداد به دلیل تعطیلی چند ماهه تا پایان شهریورماه امسال به تعویق افتاد و هم اینک مرمت و بازسازی آن آماده و تکمیل شده و آوار و نخاله‌های ناشی از تخریب و بازسازی نیز جمع آوری شده‌است.
او گفت: مرمت سرای نبی‌زاده با صرف اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال با کمک و مساعدت شهرداری اراک صورت گرفت و در حال حاضر یکی از آماده‌ترین بازارها از لحاظ مرمتی محسوب می‌شود.
او اظهار داشت : اقدامات مرمتی صورت گرفته که در شرح خدمات پیمانکار و قرار داد ذکر شده‌است شامل زدودن الحاقات، مرمت جداره‌ها پاکسازی بازسازی طاق‌ها، سبک‌سازی بام و عایق‌کاری و ... است که در سرای نبی‌زاده انجام شده ‌است.
مرزبان افزود: مجموعه تاریخی اراک دارای ۲۰سرا و تیمچه است که هر یک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است.
وی گفت: مجموعه تاریخی بازار در دوره فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان آباد احداث شده و یکی از زیباترین بازارهای ایران محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار