به منظور حمایت از بازرگانان، تفاهم نامه همکاری اقتصادی بین اتاق‌های بازرگانی اصفهان و تجارت و صنایع ولایت پکتیا افغانستان منعقد شد.
کد خبر: ۹۰۱۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۸ 19 September 2020

احمد پزنده رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان در نهمین نشست کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات با حضور هیاتی از فعالان اقتصادی افغانستان گفت: تشکیل میز تجاری در اصفهان و افغانستان در بهبود و تسهیل روابط تجاری و کیفیت تعاملات تجاری دوکشور تاثیر گذار است.
فرشته امینی نایب رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان هم، اشتراکات مذهبی و فرهنگی دو کشور را عامل موثری برای افزایش تعامل تجاری طرفین بیان کرد و گفت: از سال ۹۴ هر ساله تجارت میان استان اصفهان و افغانستان با رشد دو برابری همراه بوده و در سال جاری هم با وجود مشکلات مربوط به حمل و نقل و بحران کرونا، حجم مبادلات استان اصفهان به این کشور درمقایسه با مدت مشابه سال قبل دو برابر افزایش یافته است.
پرویز شهپر، کارگزار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ولایت پکتیا را با قرار گرفتن در مجاورت پاکستان از راه‌های مواصلاتی، تجاری و گمرکی با پاکستان برخوردار دانست و افزود: ولایت پکتیا سالیانه حداقل ۳۰ میلیون دلار کالا از ایران خریداری کرده و هیات حاضر با هدف توسعه روابط تجاری با ایران به ویژه در زمینه خرید ماشین آلات به اصفهان سفر کرده است.
رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت پکتیا، هدف از سفر به اصفهان را گسترش روابط تجاری و اقتصادی فعالان اقتصادی و تجار ایرانی با کشور افغانستان و تعاملات تجاری دوطرف به صورت مستقیم و کوتاه کردن دست واسطه‌ها در این تعاملات، انتقال خط تولید، تکنولوژی و فناوری به این کشور بیان کرد.
عبدالنصیر عالمیار، با اشاره به معادن غنی موجود در افغانستان و نیاز مبرم این کشور به برق،  ورود فعالان اقتصادی و تجاری اصفهان به این حوزه را خواستار شد.
وی همچنین انتقال ارز میان تجار دو کشور را از طریق صرافی‌های این کشور امکانپذیر دانست و گفت: امکان صادرات مجدد کالا‌های ایرانی از طریق افغانستان به کشور‌های دیگر و انتقال دانش فنی و تجهیزات و حتی سرمایه گذاری مشترک در حوزه تولید انرژی‌های آبی، بادی و خورشیدی از پتانسیل‌های موجود برای تعامل طرفین است.
روح الله میرزاامیری، مدیر امور کمیسیون‌ها و تشکل‌های اقتصادی اتاق اصفهان هم در این نشست اقتصادی، برخورداری از ۷۰ بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی و شهرک سلامت را نیز از زیرساخت‌های مهم در میزبانی از گردشگران سلامت دانست.
معرفی، تسهیل و برقراری ارتباط اتاق پکتیا و اتاق اصفهان، ایجاد زمینه مناسب برای تبادل هیات‌های تجاری، اقتصادی و حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی و تجار موفق در هیات‌های اعزامی، تسهیل ارتباطات لازم برای معرفی و تبادل تجربیات و توانمندی‌های صنعتی و اقتصادی میان دو اتاق و همچنین اصلاحات مربوط به قوانین تجاری و سرمایه گذاری از جمله مفاد تفاهم نامه همکاری اتاق اصفهان وافغانستان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار