مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: با آغاز فصل مهاجرت پرندگان، گشت و پایش ویژه برای حفاظت از تالاب ها و زیستگاههای ارزشمند استان در این اداره کل تشکیل شده‌است.
کد خبر: ۹۰۱۳۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶ 20 September 2020

به گزارش تابناک قم، سید رضا موسوی مشکینی  اظهار داشت:‌ در استان قم تالاب بهشت معصومه، تالاب شکارممنوع مره و بعضی دیگر از آبگیرها تا فصل بهار، میزبان پرندگان مهاجر بوده و تعدادی بسیاری از پرندگان آبزی، کنارآبزی و شکاری در این تالاب ها حضور دارند.

وی با بیان اینکه وسعت تالاب ها در استان قم بیش از چهار برابر میانگین کشوری است، خاطرنشان کرد: این تالاب ها با توجه به شرایط ویژه اکولوژیکی و زمین شناختی و قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان، دارای گونه های غنی گیاهی و جانوری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در ادامه افزود: تالاب های قم همه ساله شاهد حضور دسته‌های بزرگی از انواع مرغابی، غاز، کاکایی، حواصیل، فلامینگو، خروس کولی، کفچه نوک، گاوچرانک و همچنین انواع عقاب، سارگپه و کرکس مصری است.

وی با اشاره به گشت و پایش ویژه یگان حفاظت محیط زیست در تالاب های استان قم به منظور پیشگیری از تخلفات شکار و صید خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ گونه پروانه شکار برای پرندگان آبزی و خشکی زی صادر نمی شود و با متخلفان و شکارچیان غیرمجاز در این حوزه به شدت برخورد می شود.

موسوی با اشاره به وجود برخی بیماری های مشترک میان انسان و پرندگان، تصریح کرد: به همشهریان محترم توصیه می کنیم که در صورت مشاهده لاشه پرندگان یا رفتار بیمارگونه آنها، از دست زدن بدون ماسک و دستکش به آنها اجتناب کرده و گزارش خود را با شماره تلفن ۳۲۶۰۲۹۸۱ در میان بگذارند.

تالاب های استان قم با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و بر همین اساس، قم یکی از تالابی ترین استان های کشور و دارای ظرفیت های عظیم زیست محیطی است که همه ساله میزبان دسته های بزرگ پرندگان مهاجر است تا اثبات کند که زیبایی قم تنها در کویر خلاصه نمی‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار