گروهی از شهروندان قمی عصر سه‌شنبه در روز جهانی بدون خودرو در خیابان بوعلی این شهر دوچرخه‌سواری کردند.
کد خبر: ۹۰۲۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۳ 23 September 2020

به گزارش تابناک قم، در این برنامه از ساعت ۱۶ تا غروب آفتاب امروز، خیابان بوعلی حدفاصل میدان‌های شهید دستغیب و شهید صدوقی، رفت‌وآمد وسایل نقلیه موتوری (خودرو و موتورسیکلت) ممنوع بود و شهروندان به راحتی در این مسیر امکان دوچرخه سواری و پیاده روی داشتند.

در برنامه مذکور در کنار شهروندان عادی، تعدادی از اعضای هیات دوچرخه سواری استان قم نیز با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در این مدت زمانی به سهولت در خیابان بوعلی به دوچرخه سواری پرداختند و خواستار تعیین مسیرهای ویژه در طول سال در معابر عمومی شهر برای دوچرخه‌سواران شدند.

رئیس هیات دوچرخه سواری استان قم در حاشیه این برنامه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان این‌که جمعیت انسانی به زندگی ماشینی عادت کرده است، گفت: رهایی از مشکلات روحی و جسمی در مقوله های سلامت، ترافیک و آلودگی هوایی؛ هیچ راهی به جز این ندارد که با زندگی بدون ماشین آشتی کنیم.

مصطفی امینی افزود: همیشه به دنبال این بوده ایم که خیابان ها را عریض کنیم تا خودروها زودتر بتوانند به مقصد برسند، اما این مساله در کل جهان شکست خورده است و اگر به عرض همه شهر، خیابان و بلوار ایجاد کنیم؛ باز هم مشکل آلودگی هوا، کم‌تحرکی و سلامت خواهیم داشت.

وی ادامه داد: پس راهی به جز این نیست که حمل‌ونقل پاک، دوچرخه سواری و پیاده روی را احیا کنیم و با آماده ساختن زیرساخت های لازم، شهروندان بتوانند با ایمنی کامل به دوچرخه سواری بپردازند و با آن در سطح شهر تردد کنند و همچنین به آسانی از حمل‌ونقل عمومی استفاده نمایند.

وی با اشاره به اول مهر روز جهانی بدون خودرو گفت: در این روز طرفداران محیط زیست و دغدغه مندان این موضوع در سطح کشور، این تقاضا را داشته‌اند که در شهرها خیابانی به صورت نمادین فقط در اختیار افراد پیاده و دوچرخه سوار قرار بگیرد تا ما هم سهم خود را از این خیابان های شهر دریافت کنیم.

امینی تاکید کرد: در سطح شهر نیازمند مسیرهای ویژه تردد دوچرخه، پارکینگ‌های ایمن و دوچرخه‌های اشتراکی هستیم و از همه مهم‌تر، فرزندان ما هم در شهرها نیاز به فضایی ایمن برای بازی و دوچرخه‌سواری دارند.

وی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد که مسیرها و پیست‌های دوچرخه سواری در محله‌ها و بوستان‌های سطح شهر ایجاد شود تا دوچرخه‌سواران به‌ویژه نوجوانان به‌سهولت و در فضایی ایمن بتوانند دوچرخه سواری کنند.

وی تصریح کرد: اگر فضای مناسب و ایمن برای تردد ما دوچرخه‌سواران در معابر شهری ایجاد شود، به‌طورحتم خودروهای خود را در پارکینگ می‌گذاریم و فقط برای مسافرت‌های برون‌شهری از آنان استفاده می‌کنیم.

به گفته وی، سال گذشته دانشگاه قم پژوهشی را انجام داد و طبق این تحقیق مشخص شد که اگر یک درصد به رفت‌وآمد با دوچرخه افزوده شود، روزانه بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان صرفه‌جویی در بخش سلامت در شهر خواهیم داشت.

رئیس هیات دوچرخه سواری استان قم خاطرنشان کرد: جامعه دچار کم‌تحرکی است و باید شرایط را برای تحرک بیشتر شهروندان مهیا سازیم.

بر اساس این گزارش، صبح امروز نیز سید مرتضی سقاییان نژاد شهردار و رسول مُنعِم مدیرکل ورزش و جوانان قم به همراه تعدادی از مدیران شهری، مسیر میدان جهاد تا ساختمان شهرداری مرکز را به صورت نمادین با دوچرخه رفتند و با طرح «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در قم همراه شدند.

اول مهرماه روز جهانی بدون خودرو نامگذاری شده است و هر سال در شهرهای گوناگون دنیا، برنامه‌هایی به همین منظور برگزار می‌شود.

هدف از نامگذاری این روز، تشویق انسان نوین امروزی و خودرومدار به فعالیت دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی است تا هم محیط زیست شهری از جولان خودروها در امان بماند و هم سلامت و نشاط زندگی انسانی در شهرها حفظ شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار