معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز گفت: اگر ما در جهت ازدیاد جمعیت تعلل داشته باشیم، در آینده با جمعیتی پیر مواجه خواهیم شد که این امر به صلاح استان و کشور نیست.
کد خبر: ۹۰۲۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ 23 September 2020

نگاهی به تعلل مسئولین در ازدیاد جمعیت البرز/ ازدواج در استان آب رفته/ در آینده با جمعیتی پیر مواجه خواهیم شد؟!

به گزارش «تابناک البرز» نورمحمد فردی در حاشیه جلسه شورای راهبردی استان اظهار کرد:  جلسه شورای راهبردی جمعیت استان در راستای سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری "مدظه العالی" با حضور کلیه دستگاه‌های ذیربط  تشکیل گردید و پیرامون تشکیل خانواده،  افزایش جمعیت، کاهش سن  ازدواج،  حمایت از زوج های جوان و توانمند سازی آنان در تامین هزینه های زندگی  و تربیت نسل صالح و کارآمد برگزار شد.

وی افزود:  تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با  تاکید بر آموزش مهارت های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره ای بر مبنای فرهنگ و ارزش های  اسلامی ایرانی و توسعه و تقویت نظام تامین اجتماعی،  خدمات بهداشتی و درمانی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری مورد تاکید قرار گرفت.

وی گفت: ارتقا پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی می تواند در جهت افزایش جمعیت موثر باشد.

معاون استاندار البرز گفت: ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی، ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی بایستی مورد توجه دست اندرکاران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در هر صورت ارتقاء امید به زندگی و تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد می تواند در سالم سازی و امید به زندگی تاثیر گذار باشد گفت: ما باید فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان  و ایجاد شرایط لازم  برای تامین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و  و پیش بینی و سازوکار لازم برای بهره مندی از تجارب  و توانمندی سالمندان در عرصه های مناسب را فراهم آوریم.

معاون استاندار البرز تصریح کرد: توزیع مناسب جمعیت با ظرفیت زیستی و با تامین  خدمات مورد نیاز با هدف توزیع متعادل و کاهش فشار جمعیتی از اهمیت لازم برخوردار است.

فردی افزود: رصد مستمر سیاست‌های جمعیتی در ابعاد کمی و کیفی با ایجاد ساز و کار مناسب و تدوین شاخص‌های بومی و انجام پژوهش‌های جمعیتی و توسعه انسانی ضروری است.

معاون استاندار تصریح است: کلیه دستگاه ها باید با هماهنگی و بدون موازی کاری نسبت به مقوله جمعیت اهتمام لازم را داشته باشند.

وی افزود:  حدود ۳۰ درصد جمعیت استان جوان است و این یک ظرفیت خوبی است که بایستی بهره‌برداری لازم از آن صورت بگیرد.

این مسئول افزود:  این ظرفیت  نیاز به کار مسکن و اشتغال و نشاط اجتماعی دارد که بایستی دستگاه‌ها در این خصوص  برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند و چنانچه این ظرفیت به عنوان یک فرصت صورت نگیرد قطع به یقین تبدیل به تهدید خواهد شد.

وی افزود: خانواده، مدرسه و  جامعه  هرکدام نقش بسزایی در این امر  می توانند داشته باشند که برای این کار باید سیاست‌های تشویقی متناسب در نظر گرفته شود.

معاون استاندار گفت: دستگاه های صدا و سیما، اداره کل آموزش و پرورش و همچنین اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی هر کدام بنا به وظایف ذاتی خود در جهت فراهم کردن این امکانات برای جوانان اهتمام لازم را داشته باشند و اگر ما در جهت ازدیاد جمعیت تعلل داشته باشیم در آینده با جمعیتی پیر مواجه خواهیم شد که این امر به صلاح استان و کشور نیست.

وی افزود: با توجه به اینکه استان البرز یکی از استان های مهاجر پذیر در کشور است و علاوه بر مهاجرت داخل کشور مهاجرت‌های اتباع خارجی را نیز دارد بایستی در این خصوص کار پژوهشی مناسب جهت کنترل و ساماندهی صورت گیرد.

فردی تصریح کرد: از طرفی ما از نظر ازدواج در کشور رتبه سی ام را داریم که بایستی آسیب شناسی شود و زمینه ترغیب و تشویق جوانان را به امر ازدواج فراهم آوریم زیرا  تحکیم بنیان خانواده باعث تحکیم پایدار جامعه و کشور خواهد شد.

وی در پایان گفت: باید با تقویت نهادهای مدنی از همه ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، هنری و اقتصادی استان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بهره جست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار