مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز اعلام کرد که تعدادی اثر تاریخی استان از جمله تپه باستانی ازبکی نظرآباد در نوبت ثبت جهانی قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۰۲۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ 24 September 2020

به گزارش «تابناک البرز» فریدون محمدی اظهار داشت: تپه هفت هزار ساله ازبکی و کاروانسراهای تاریخی البرز از ویژگی خاص برای ثبت جهانی برخوردار هستند.

وی گفت: اگر عملیات مرمت کاخ تاریخی مروارید مهرشهر کرج انجام شود به عنوان بنای نوبنیاد تاریخی برای ثبت جهانی معرفی خواهد شد. تپه تاریخی ازبکی واقع در شهرستان نظرآباد یکی از آثار تاریخی شاخص کشور است که نمونه خشت تاریخی آن در سازمان ملل متحد نگهداری می شود.همچنین استان البرز دارای تعدادی کاروانسرای تاریخی از جمله کاروانسرای شاه عباسی کرج و کاروانسرای تاریخی ینگی امام مربوط به دوران صفویه است .

محمدی گفت : از آنجا که شهرستان اشتهارد از جاذبه هایی مانند دشت کویری ، کوه های رنگی ، غار نمکی و طبیعتی منحصر به فرد برخوردار است از این رو این ظرفیت ها فرصتی برای رونق گردشگری در استان البرز به شمار می رود.

وی ادامه داد: بر همین اساس مطالعه لازم برای ایجاد بزرگترین اردوگاه گردشگری کویری کشور در این شهرستان انجام شده و قرار است با همکاری فرمانداری و اداره منابع طبیعی اشتهارد این مجموعه احداث و راه اندازی شود.

محمدی گفت: با ایجاد این مجموعه ، شهرستان اشتهارد به عنوان قطب کویری استان البرز معرفی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز بیان داشت: یک شرکت بخش خصوصی به نام شرکت حامیان میراث فرهنگی برای سرمایه گذاری در این بخش اعلام آمادگی کرده است.شهرستان ۳۵ هزار نفری اشتهارد در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی کرج مرکز استان البرز قرار دارد.
مدیر کل میراث فرهنگی البرز گفت : امسال مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی یکی از اولویت های اداره کل میراث فرهنگی البرز است و در همین راستا بناهای آسیب دیده و در معرض خطر تخریب در اولویت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اقدامات عملیاتی و مرمتی را از چند ماه پیش آغاز کرده ایم که اولین اقدام مرمت آسیاب مهدی آباد نظرآباد بوده که به تازگی پایان یافته است.این اثر تاریخی مربوط به دوره صفویه است و به موزه تاریخی تبدیل می شود.

محمدی گفت: مرمت بخش های آسیب دیده کاروانسرای ینگی امام در ساوجبلاغ انجام شده و برای تکمیل مرمت این مجموعه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از سوی فرمانداری ساوجبلاغ و اداره کل میراث فرهنگی استان ، اعتبار مرمت اختصاص یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز بیان داشت: مسجد تاریخی نجمآباد شهرستان نظرآباد که سقف آن براثر بارش ها آسیب کلی دیده بود پس از بازدید میدانی، مرمت فوری آن در دستور کار قرار گرفت و به زودی انجام می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز گفت : قرار است ۲ پایگاه ملی و پژوهشی ملی با حمایت وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در کاخ شمس و کارونسرای ینگی امام یا محوطه ازبکی استان البرز فعال شود.

محمدی بیان داشت: این پایگاه ها به لحاظ ساختار اداری ، دارای تشکیلاتی در حد یک اداره شهرستان و ردیف بودجه متمرکز می باشد، تاکنون البرز از پایگاه های پژوهشی ملی بی نصیب بوده که با رایزنی هایی که شده وزارتخانه موافقت کرده که۲ پایگاه را به ما اختصاص دهد.

وی گفت: با ابلاغ دستور این ۲ پایگاه روسای این پایگاه ها تعیین می شود و امسال بودجه های خوبی برای پایگاه اختصاص می یابد.
مدیرکل میراث فرهنگی البرز گفت : مرمت و فعال سازی هشت حمام تاریخی استان از جمله حمام تاریخی مصباح ، حمام تاریخی طالقان و حمام تاریخی روستای میر در برنامه کاری البرز قرار گرفته است .
این حمام ها با هدف جذب گردشگران داخلی و خارجی مرمت ، نوسازی و فعال سازی خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز با اشاره به قدمت حدود ۹۰ ساله جاده کرج - چالوس و ویژگی های منحصر به فرد این جاده، گفت : تلاش ها بر ثبت ملی این جاده معطوف شده است.

وی گفت : روستای تاریخی گیلگرد طالقان محل تولد آیت الله طالقانی و تپه موشکی کرج که در زمان جنگ تحمیلی مورد اصابت موشک دوربرد دشمن قرار گرفت و ۲۳ نفر در این محل شهید شدند نیز از دیگر آثاری است که در نوبت ثبت ملی قرار گرفته است.

استان البرز دارای ۵۵۰ اثر تاریخی و طبیعی است که تاکنون ۲۷۱ اثر آنها ثبت ملی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار