حدود ۴۰۰ بال فلامینگو در تالاب بین المللی گاوخونی اصفهان مشاهده شد.
کد خبر: ۹۰۳۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵ 26 September 2020

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: در بهار و نیمه تابستان امسال در پایش‌های تکمیلی در مجموع این تعداد فلامینگو در عمق این تالاب بین المللی مشاهده شده که به مرحله تخم گذاری و جوجه آوری هم رسیده است.
حسین اکبری افزود: بهار امسال با آبگیری بخش‌هایی از تالاب انواع پرندگان مهاجر از جمله حواصیل، کشیم، چوب پا و فلامینگو مهمان گاوخونی شدند.
وی گفت: ۴۱ میلیون مترمکعب آب از سد رودشتین در چهار محله کوتاه و موقت در سال آبی گذشته به سمت تالاب گاوخونی رهاسازی شده است که ۲۳ درصد از حجم این تالاب را مرطوب کرده است و لکه‌هایی به مساحت ۴۰۰ تا ۵۰۰ هکتار در عمق کم تالاب نیز آبگیری شد.
سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان همچنین به طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه زاینده رود در شرق اصفهان اشاره کرد وافزود: این طرح اقدام عملیاتی ضروری برای اجرا در رودخانه زاینده رود حد فاصل سد رودشتین تا تالاب گاوخونی به فاصله ۸۵ کیلومتر است بطوریکه در طول سال‌ها آب در این مسیر جاری نبوده و درختچه‌های بسیاری در بستر رودخانه سبز شده که به نوعی مانع حرکت آب و پساب است.
حسین اکبری گفت: در سه سال گذشته دو طرح لایروبی با هدف رفع موانع مسیر رودخانه و تسهیل جریان آب ناپیوسته و متناوب اجرا شد، اما عرض رودخانه به طور کامل پاکسازی نشده است، زیرا به هزینه زیادی نیاز دارد.
وی لایروبی رودخانه را برای جریان آب یا پساب به سمت تالاب مؤثر دانست و افزود: این طرح امسال نیز حد فاصل روستای اژیه تا منطقه خَم خارجی‌ها به طول ۵۰ کیلومتر و به صورت ناپیوسته در حال اجرا است تا موانع رسیدن آب به تالاب برداشته شود و بتوانیم حداقل رطوبت تالاب را حفظ و از خیزش گرد و غبار جلوگیری کنیم.
حسین اکبری گفت: طرح لایروبی و ساماندهی ۸۵ کیلومتر انتهای رودخانه به سمت تالاب به اعتبار کلانی نیاز دارد و امسال نیز برای این طرح حدود پنج میلیادر ریال اعتبار اختصاص یافت.
تالاب بین‌المللی گاوخونی به وسعت ۴۷ هزار هکتار در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در مجاورت شهر ورزنه قرار دارد. این تالاب در سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و نام آن در فهرست تالاب‌های بین المللی قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار