مدیر گروه کنترل بیماری غیرواگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: سالانه ۴۶ درصد از مرگ‌و‌میر‌های استان ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است.
کد خبر: ۹۰۴۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ 28 September 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،سارا شاه‌آبادی درخصوص هفتم مهرماه روز جهانی قلب، اظهار داشت: یکی از اعضایی که در بدن ما به معنای واقعی زنده بودن است، قلب است؛ به طوری که افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند هنوز زنده محسوب می‌شوند بنابراین مراقبت از قلب کار حیاتی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر آمار مرگ و میر بیماری‌های قلبی و عرووقی در دنیا افزایش چشمگیری داشته به طوری که سالانه ۱۷ میلیون نفر در دنیا به علت عارضه‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند

مدیر گروه کنترل بیماری غیرواگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یکی از شایعه‌ترین علل مرگ و میر در ایران را هم بیماری‌های قلبی عروقی دانست و گفت: متاسفانه در استان کرمانشاه ۴۶ درصد علت مرگ و میرهای بیماری قلبی و عروقی است.

وی تصریح کرد: با توجه به آمار بالای مرگ و میر ناشی از کرونا، فدراسیون جهانی قلب با همکاری سازمان بهداشت جهانی ۲۹ سپتامبر هر سال را به عنوان روز جهانی قلب تعیین کرده و هر سال با شعار متفاوت در دنیا گرامی داشته می‌شود.

شاه‌آبادی هدف از نامگذاری این روز برنامه‌ریزی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی اطلاع‌رسانی مناسب برای افراد جامعه و مبارزه همه جانبه با عوامل خطرساز عنوان کرد و افزود: «با تمام وجود از سلامت قلب مراقبت کنید» شعار جهانی امسال است که پیام اصلی آن این است که با تدبیر و همدلی از سلامت قلب خود، خانواده و جامعه مراقبت کنیم این روز در واقع شروع برنامه‌ها و فعالیت‌ها در راستای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی است که باید در طول سال ادامه داشته باشد.

وی شناختن عواملی که سلامت قلب را تهدید می‌کنند برای داشتن قلبی سالم الزامی دانست و گفت: دو دسته عوامل سلامتی قلب را تهدید می‌کنند یکی خطر رفتاری و دیگری عوامل خطر غیررفتاری که البته در بسیاری از موارد بروز عوامل خطر غیررفتاری متعاقب عوامل خطر رفتاری است.

چگونه قلب سالمی داشته باشیم؟

وی در توضیح عوامل خطری رفتاری، ادامه داد: منظور رفتارهایی هستند که افراد را به سمت ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی سوق می‌دهند و البته قابل تغییر هستند یعنی اگر افراد سبک زندگی را تغییر دهند خود به خود این عوامل خطر کاهش پیدا می‌کند.

کم تحرکی، تغذیه نامناسب، مصرف فست‌فودها، مصرف چربی و کربوهیدارت زیاد، مصرف سیگار و نوشیدن الکل، عدم داشتن مدیریت استر از عمده‌ترین عوامل خطر رفتاری موثر در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است که شاه‌آبادی به آن اشاره کرد.

این مسئول در خصوص عوامل خطر غیررفتاری نیز، تفزود: سن بالا (در مردان 45 سال به بالا در خانم ها 55 سال به بالا)، جنسیت (میزان بروز بیماری‌های قلبی در آقایان بیشتر از خانم‌ها است) فشار خون بالا، دیابت، چربی خون بالا و سابقه ژنتیکی در خانواده از عوامل خطر غیررفتاری در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است.

وی گفت: برای داشتن قلبی سالم بعضی از رفتارها و سبک‌های زندگی را باید تغییر دهیم، خودداری از کشیدن سیگار، خوب غذا خوردن (غذاهای گوشتی، کربوهیدارات، چربی، فست فودها، نوشابه کمتر و میوه سبزیجات به اندازه کافی مصرف شود)، فعالیت منظم ورزشی و کنترل استرس به سلامت قلب کمک کی‌کند.

شاه‌آبادی در پایان، خاطرنشان کرد: همه افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به بیماری ویروس کرونا هستند، اما متاسفانه افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند اگر مبتلا شوند علائم را شدیدتر بروز می‌دهند و روند درمان طولانی‌تر می‌شود لذا این گروه از افراد باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی (رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسک) بیشتر از خود نگهداری کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار