مشاور کارفرمای پروژه قطار شهری کرج گفت: با وجود تحریم های تحمیلی تمام تجهیزات استاندارد تهیه و خریداری شد و این اطمینان را به شهروندان می دهیم که معیارهای روز دنیا در پروژه قطار شهری کرج رعایت شده است.
کد خبر: ۹۰۴۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷ 29 September 2020

به گزارش «تابناک البرز» احمدرضا محسنی در ارتباط با آخرین وضعیت پروژه قطار شهری کرج گفت: این پروژه که طی چندین سال با دلایل مختلف با تاخیر و تعویق اجرا روبرو بود بعد از شروع فعالیت پنجمین شورای شهر کرج و استقرار تیم جدید مدیریت شهری با جدیت وارد فاز عملیاتی شد.

وی افزود: بخشی از بودجه از طریق اوراق مشارکت و بخشی دیگر اعتباری بود که از طرف دولت و شهردار کرج تخصیص یافت.

محسنی به تعریف سناریو سریع تحویل گیری پلکانی پروژه اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به منابع مالی، مقرر شد دو ایستگاه ۴۵متری گلشهر و چهارراه طالقانی در اولویت فاز بهره‌برداری قرار گرفته و به مرور سایر ایستگاهها نیز، تکمیل و به فاز، اضافه شود.

وی گفت: راه‌اندازی و تامین برق از پست ۱۲۰کیلوولت عظیمیه از طالقانی شمالی به طول ۵ کیلومتر تا ساختمان مرکز فرمان مترو در خیابان قائم (ضلع جنوبی پارک بوستان جهان) کابل کشی مبدل ۶۳ کیلوولت انجام شد و این پروژه بزرگی بود که همچنان در حال اجراست.

مشاور کارفرمای پروژه قطار شهری کرج تصریح کرد: ساخت ساختمان پست برق برای تبدیل ولتاژ ۶۳کیلوولت به برق مورد نیاز مترو با ۲۰ کیلوولت، پروژه بالادستی بود که در راستای احداث ایستگاهها انجام شد.

محسنی به احداث ساختمان مرکز فرمان قطار شهری اشاره کرد و اظهار داشت: این پروژه بزرگ با ۷هزار مترمربع زیربنا، برای مدیریت حمل و نقل قطار و جابجایی مسافر در اواخر سال ۹۸ با تکمیل بخش اداری و استقرار کارکنان به دستور شهردار کرج افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت که از کل کابل کشی مورد نیاز، احداث پست برق و ساخت مرکز فرمان، ۸۵درصد تکمیل و اجرا شده است.

وی به بازدیدهای شهردار کرج و اعضای شورا اشاره و تصریح کرد: مدیریت شهری کرج با تعامل خوب و موثر درصدد رفع موانع و مشکلات پروژه گام برمی دارد.

محسنی گفت: یکی از ورودی های ایستگاه مترو واقع در چهارراه طالقانی به تازگی قابل رویت است و عملیات عمرانی دو ورودی ایستگاه ۴۵متری گلشهر رو به پایان‌ است.

محسنی گفت: پروژه های مترو برای شهرداری ها ابر پروژه محسوب می شوند و شهرداریها به دلیل هزینه های سنگین، توان ساخت مترو را ندارند و اگر کمکهای دولت نباشد امکان ادامه این پروژه وجود ندارد.

مشاور کارفرمای پروژه قطار شهری کرج با اشاره به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم گفت: قطعا مشکلات ناشی از تحریم زمان و هزینه های ساخت و تجهیز پروژه را بیشتر کرد چراکه بخش عمده ای از صنعت مترو در بحث تجهیزات به خارج از کشور وابسته است و شرکت های تولیدی خارجی به واسطه ممنوعیت مبادلات تجاری با ایران، قراردادهای منعقد شده را لغو کرده اند لذا برای تهیه تجهیزات مهم همچون پله برقیِ استاندارد برای مترو، شرکت های واسطه انتخاب شدند و تجهیزات با هزینه بیشتر تهیه شد.

محسنی ادامه داد: با وجود تحریم های تحمیلی تمام تجهیزات استاندارد تهیه و خریداری شد و با تمام کمبودهای  سالهای اخیر تمام استانداردهای لازم تحت نظارت مستقیم مدیران و کارشناسان مربوطه، کاملا رعایت شده است.

وی با عنوان اینکه تمام مراحل پروژه با جان مردم مرتبط است، تاکید کرد: این اطمینان را به شهروندان می دهیم که معیارهای روز دنیا در پروژه قطار شهری کرج رعایت شده است.

محسنی به مناسب سازی فضای ایستگاهها برای افراد کم توان جسمی و حرکتی اشاره کرد و اذعان داشت: تمام تمهیدات به روز و مورد نیاز برای اقشار مختلف جامعه در فضای ایستگاههای قطار شهری دیده شده است.

مشاور کارفرمای پروژه قطار شهری گفت: تعبیه ۴ آسانسور در هر ایستگاه برای استفاده معلولین با ویلچر و چرخ دستی کودک و پیش بینی فضای اختصاصی برای مادر و کودک نیز در تمام ایستگاههای قطار شهری کرج دیده شده است.

محسنی به همکاری و تعامل دستگاههای خدماتی همچون برق، آب و فاضلاب استان و شهر کرج اشاره کرد و گفت: این ادارات گاهی به عنوان معارض با پروژه برخورد می کنند و در این ارتباط ممکن است تعامل با این دستگاهها زمانبر باشد به عنوان نمونه، خط لوله انتقال آب طالقان به تهران در مسیر پروژه که بدون اطلاع رسانی سازمان آب منطقه ای، صورت گرفت منجر به توقف یک ماهه پروژه شد چراکه عملیات اجرایی آن در ساعات محدود انجام می شود.

وی در ارتباط با اشتغالزایی پروژه قطار شهری کرج گفت: در دوره هایی بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شد که اغلب بومی و ساکن کرج هستند و همچنین به واسطه تهیه تجهیزات، اشتغال غیر مستقیم صورت گرفت که قابل ملاحظه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار