مدیر بورس منطقه ای استان البرز
کد خبر: ۹۰۶۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶ 04 October 2020

به گزارش «تابناک البرز» مدیر بورس منطقه ای استان البرز با تاکید بر بردباری تازه واردها در حفظ سهام، گفت: به نظر می رسد مدتی بازار از یک روند نوسانی برخوردار باشد.

سرمایه در دو ماه اخیر باعث نا امیدی بسیاری از مردم شد. بسیاری متضرر شدند و سرمایه های خود را از دست دادند، افرادی که حتی با فروش ملک ها و دارایی خود برای رسیدن به سود بیشتر در بورس سرمایه گذاری کرده بودند، اکنون در ابتدای راه خود با شکست مواجه شدند. این روند بذر بی اعتمادی را در بین مردم کاشت و این اتفاق موجب فروش سهم و ریزش در بورس شد. همین افراد هنگامی که با ضررهای هر روزه مواجه شدند، ترجیح دادند که سهام خود را فروخته و از بورس خارج شوند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حضور دولت و تغییر قوانین منجر به این اتفاقات شد که باز هم نمی توان خیلی مطمئن در این مورد نظر قطعی داد بسیاری نیز با فروش سهام خود به بازار دلار روی آوردند و با افزایش قیمت دلار در هفته گذشته به این باور رسیدند که باید در این بازار سرمایه گذاری کنند که صف طولانی بسیاری از صرافی ها در کرج گواه این ادعاست. اما این روزها با کاهش قیمت دلار مواجه شدیم که حال باید دید این روند چگونه پیش خواهد رفت و چه تاثیری در بورس خواهد داشت.

بسیاری از مردم نیز اکنون با مثبت شدن بازار در چند روز اخیر به این نتیجه رسیده اند که با نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری امریکا شاخص مثبت خواهد شد و حتما این روند افزایشی و مثبت ناشی از تب و تاب انتخابات است، تا چه حد این پیش بینی درست است یا غلط باید از متخصصان این امر پرسید و جستجو کرد.

در گفت و گو با «علیرضا نصرتی فر»، مدیر بورس منطقه ای استان البرز، وضعیت بازار و برخی احتمالات و ابهامات بررسی شده است.

* در چند روز اخیر بورس چه روندی داشته است؟
 در روزهای اخیر مثبت بوده، تا دیروز ادامه داشته به گونه ای که بیشترین سهم ها روند رو به افزایشی داشتند.

* عده ای معتقدند ورود دولت بر بازار بی اعتمادی ایجاد کرده و اقدام درستی نبوده است، نظر شما چیست؟
 دولت براساس قانون بودجه وارد بورس شد و این  ورود از لحاظ اقتصادی اقدام بسیار خوب و درستی بوده است که باید زودتر از این زمان انجام می گرفت. اگر هم عده ای نقدهایی که به ورود دولت دارند، شاید می توان به شیوه های اجرایی آن اعتراض کرد که به جای صندوق از روشهای دیگر استفاده می شد. ممکن است به نحوه ورود آن نقدهای کارشناسی ای شود اما در اصل ورود، نقد نیست. از ابتدای امسال تا مرداد شاخص مثبت بوده است و ورود دولت با استقبال مواجه شد، بنابراین  ورود دولت عامل این روند منفی نیست. ورود دولت بر بازار تاثیر زیادی گذاشت و زیاده روی شد شاخص در طول ۳۱ سال ۵۰۰ هزار بود که در ۵ ماه ابتدایی امسال ۳ برابر گذشته افزایش داشت، خود افزایش در قیمتها باعث شد ان عده ای در شرایط اوج وارد بازار شدند، برای این افراد عقب نشینی و کاهش قیمتها منجر به ضررهای خیلی سنگین شد.

*راهکاری برای ورود دولت در بازار بود که تاثیر بهتری داشته و مردم عادی متضرر نمی شدند؟
دولت با صندوق و تبلیغ  نباید مردم را دعوت به حضور در بازار می کرد. می توانست عرضه خود را در بازار داشته باشد، منابع را تامین کند و مازاد نیاز را برداشت کند. این اثر بهتری داشت. خود افزایش هم باعث جذب بود مقداری هم تبلیغ  برای ورود بود. افزایش قیمت ها باعث انگیزه ورود افراد و تبلیغ شد.

* افرادی که متضرر شدند باید چه  اقدامی کنند که تصمیمات هیجانی نگیرند؟
بسیاری که تحمل  ضرر را ندارند و منطقی وارد بازار نشدند، برای اینکه ضرر بیشتر نشود، سهم خود را به فروش می رسانند. البته به مردم هم حق می دهیم مدت طولانی با کاهش قیمت مواجه بودند، از طرفی مردم دعوت شدند به ورود به بازار از طرفی تبلیغ شد که بمانند که البته بازار سرمایه جای دعوت و تبلیغ نیست. بنابراین بسیاری از مردم ضرر دیدند، خارج شدند. اگر صبر می کردند، شاید مثل امروز که بازار روند رو به رشد داشته که البته امیدواریم ادامه داشته باشد، بازار مثبت را هم درک می کردند.  

*آینده بورس را چگونه می بینید؟
وقتی صحبت از آینده بازار می شود، باید بلند مدت مورد نظر باشد نه چند هفته و چند ماه، آینده بورس در هفته بعد و ماه بعد نیست. اگر بگوییم مثبت و منفی شد، با گلایه های زیادی مواجه خواهیم شد. اما بازار همیشه برای اهلش و با سرمایه گذاری بلند مدت خوب است. همیشه در بازارهای مختلف نوسان و کاهش قیمت وجود داشته است اما بازاریان از آن خارج نمی شوند به عنوان مثال اگرقیمت طلا دچار کاهش و افزایش شود، صنف و کسبه طلافروشان به کارشان ادامه می دهند. این کاهش قیمت اولین بار نیست. افرادی که در بورس سابقه دار هستند می دانند که کاهش و افزایش در بازار وجود دارد.

* آیا انتخابات ریاست جمهوری در امریکا، تاثیری دربورس ایران دارد و آیا قبل از انتخابات شاخص مثبت می شود و بعد از آن احتمال ریزش وجود دارد؟
چراکه نه! در تحلیل بنیادی نمی توان تاثیر سیاست و اقتصاد جهانی در بازار را نادیده گرفت ولی مشخصا نمی توان پذیرفت مثبت شدن امروز به دلیل انتخابات آمریکاست. قبل از انتخابات ابهام وجود دارد که چه فردی انتخاب می شود، این ابهام حتی شاید باعث منفی شدن شود، دلیلی برای مثبت شدن ندارد. اگر در مورد این ادعاها کنکاشی شود، دلیل قانع کننده و منطقی برایش پیدا نخواهد شد. تحلیل ها باید جامع باشد. در بازار از روی احتمالات می توان پیش بینی کرد، اما نمی توان پیشگویی کرد و درست نیست. پیش گویی ارزش ندارد آنچه ارزش دارد پیش بینی است. بازار محاسبه احتمالات است که می شود پیش بینی کرد و دلیل منطقی و محاسبات باید گفته شود شاید دلیلی پیدا نشود.

*کاهش و افزایش قیمت دلار چه تاثیری در بورس دارد؟
کاهش و افزایش قیمت دلاردر مرحله اول مربوط می شود به صادرات و یا واردات شرکت و سود و زیانی که از این بابت متوجه شرکت می شود. این موضوع ؛ شرکت به شرکت متفاوت است.  اثر بعدی که  بازار سرمایه از آن متاثر می شود به عنوان بازار موازی است. این جا اثر متقابل دارد ‌ یعنی کاهش قیمت ها در بازار موجب تمایل به سرمایه گذاری در بازار یا بازارهای دیگر از جمله دلار و بلعکس می شود. اثر دیگری که در گذشته بازار سرمایه از آن متاثر شد اثر شبه تورمی است یعنی اثری که روی دارایی ها می گذارد یعنی افزایش نرخ دلار باعث افزایش ارزش دارایی ها شده و این اثر در بازار موجب افزایش ارزش شرکت ها می شود.

*آیا اگر شاهد روند افزایشی در بازار باشیم، این روند در کوتاه مدت با افزایش فشار فروش نیز توام خواهد بود و ممکن است باعث کند شدن روند رشد شود ؟
ممکن است ولی معمولاً روند رو به رشد از فشار عرضه می کاهد و بیشتر باعث افزایش تقاضا می شود .ولی به نظر می رسد مدتی بازار از یک روند نوسانی برخوردار باشد.

*آیا التهاب های بازار با خروج سرمایه گذاران کوتاه مدت، فروکش می کند؟
سرمایه گذاری کوتاه مدت هم یک استراتژی سرمایه گذاری است و همیشه در بازار وجود داشته و باید به منظور نقد شوندگی بازار وجود داشته باشد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار