مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام گفت: فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام با هدف افزایش ۵۰ درصدی محصولات تولیدی در مراحل پایانی برون‌سپاری است.
کد خبر: ۹۰۶۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶ 04 October 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛ روح‌اله نوریان با اشاره به بازدید رییس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی از پالایشگاه گاز ایلام اظهار داشت: با دستور مستقیم وزیر نفت مشکلات قبلی تامین اعتبار پروژه برطرف و قرار است مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال برای احداث فاز دوم این پالایشگاه گاز اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه نواقصاتی که در فاز اول وجود دارد نیز همزمان با اجرای فاز دوم بعنوان موارد تکمیلی رفع می‌شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه پالایشگاه ظرفیت ۱۰.۲ میلیون مترمکعب تولید گاز را دارد، انتظار می‌رود توسعه میادین و چاه‌های بالادست همچنین تقویت فشار گاز، متناسب با ظرفیت یاد شده و نیز تامین خوراک پایدار، انجام شده و در این فرآیند، رویکرد یکپارچگی زنجیره ارزش گاز بعنوان یک امر مهم و با اولویت مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه توسعه محصولات جانبی از جمله گوگرد در دستور کار قراردارد، تاکید کرد: کارهای اولیه خط تولید گوگرد بنتونیتی انجام شده است و این محصول با ارزش افزوده بالاتر نسبت به گوگرد پاستیلی در آینده نزدیک به سبد تولیدات اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه عدم راه‌اندازی الفین پتروشیمی ایلام مشکلات زیادی برای این پالایشگاه به وجود آورده است، گفت: عدم تامین منابع و کاهش درآمدهای شرکت، هدررفتن بخشی از محصولات، مشکلات زیست محیطی و به تبع آن نارضایتی جوامع محلی تنها بخشی از تبعات عدم دریافت خوراک توسط پتروشیمی ایلام است که امید است با پیگیری و راه‌اندازی آن، مشکلات برطرف شود.

نوریان با بیان اینکه سد گلال به منظور تامین آب پالایشگاه و پتروشیمی ایلام ایجاد شده است، افزود: بحث تامین اعتبار اجرای سیستم تصفیه‌خانه ورودی پالایشگاه در مسیر آب ارسالی از سد، اهمیت زیادی دارد که با جدیت درحال پیگیری است.

وی از افزایش چشمگیر محصولات تولیدی این پالایشگاه در سال جهش تولید خبر داد و گفت: در شش ماهه اول سال جاری گاز شهری ۲۵ درصد، میعانات گازی ۱۷ درصد، گوگرد ۳۵ درصد و گاز مایع خام ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است که انتظار می رود این روند مثبت تا یایان سال ادامه داشته باشد.

وی به برخی دستاوردهای شرکت در طول سال گذشته اشاره و تصریح کرد: کسب تقدیرنامه پنج ستاره جایزه سرآمدی و بهبود مستمر، رتبه اول پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران ، رتبه اول اجرای قانون سلامت اداری ، کسب تندیس نقره ای مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت،اخذ سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاهی و تبدیل شدن آزمایشگاه شرکت بعنوان یک آزمایشگاه مرجع، تنها بخشی از دستاوردهای این شرکت بوده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به استفاده از ظرفیت بالا بودن مرکاپتان در ال‌پی‌جی و میعانات گازی برای تولید ادورانت بعنوات یک محصول استراتژیک، افزود: این واحد صنعتی برای افزایش تولید محصولات جانبی برنامه های مدونی طراحی و در دست اقدام دارد که در آینده نزدیک مطالعات و کارهای اجرایی آن آغاز می شود.

نوریان از نصب و راه اندازی زباله سوز پساب صنعتی در این پالایشگاه در سال جاری خبر داد و افزود: با نصب و راه اندازی زباله سوز واحد تصفیه خانه پساب صنعتی ، لجن های تولید شده در واحد تصفیه خانه پساب صنعتی به نحو مطلوبی امحا می شوند که گامی مؤثر در راستای مدیریت پسماند و حفظ محیط زیست در این شرکت می باشد.

وی ادامه داد: در این ارتباط پروژه های مهم دیگری همچون مطالعات طراحی پایه پروژه بازیابی حرارتی از خروجی توربین های گازی (HRSG) انجام شده و اجرای پروژه احداث واحد TGTU نیز در حال پیگیری است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام گفت: ایجاد اشتغال مستقیم برای حدود یک هزار نفر نیروی کار و فرصت‌های شغلی غیرمستقیم، کمک به رشد و توسعه پیمانکاران بومی، خرید بخش قابل‌توجهی از تجهیزات عمومی مورد نیاز پالایشگاه در داخل استان و منطقه، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی استان در زمینه‌های پژوهش، بخشی از تأثیرات این پالایشگاه در توسعه پایدار استان بوده است.

نوریان با اشاره به اینکه عمده مصرف‌کنندگان گاز این پالایشگاه مربوط به بخش خانگی است، افزود: در فصل سرما و افزایش مصرف گاز، وجود این پالایشگاه بسیار بااهمیت‌تر می‌شود، به‌نحوی‌که علاوه بر استان ایلام، استان‌های همجوار از محصول گاز شهری این شرکت بهره‌مند ‌می‌شوند و از زمان راه‌اندازی تاکنون، مصرف‌کنندگان این استان‌ها با کمترین افت فشار مواجه بوده‌اند.

پالایشگاه گاز ایلام به‌عنوان تنها پالایشگاه گاز غرب کشور نقش کلیدی در تامین گاز استان ایلام و استان‌های همجوار ایفا می‌کند.

نمایندگان استان ایلام و رییس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۱ مهرماه وارد استان ایلام شدند تا در جریان پیشرفت کار برخی طرح‌های صنعت نفت در این استان قرار گیرند.

این نمایندگان ابتدا در محل کمپ لرزه‌نگاری مستقر شدند سپس از مرکز جمع‌آوری گاز تنگ بیجار (TCF) و پالایشگاه گاز ایلام بازدید کردند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار