روند ادامه‌دار افتتاح طرح های دولت عصر دوشنبه (۱۴ مهرماه) به استان‌های خراسان جنوبی، اردبیل، کرمان، همدان، مرکزی، فارس و ایلام رسید و این بار آبرسانی و گازرسانی به روستاها در اولویت بهره‌برداری از این پروژه ها قرار گرفت.
کد خبر: ۹۰۶۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲ 06 October 2020

روند ادامه‌دار افتتاح طرح های دولت عصر دوشنبه (۱۴ مهرماه) به استان‌های خراسان جنوبی، اردبیل، کرمان، همدان، مرکزی، فارس و ایلام رسید و این بار آبرسانی و گازرسانی به روستاها در اولویت بهره‌برداری از این پروژه ها قرار گرفت.

 ایرنا، توجه دولت تدبیر و امید به توسعه به خصوص در مناطق دورافتاده، برکات بسیاری برای کشور به خصوص روستاییان به ارمغان آورده که ایجاد تحول در امکانات زیرساختی آبادی‌های کوچک و بزرگ و دور و نزدیک این سرزمین از جمله آنهاست؛ شبکه‌ای که زیربنای توسعه روستایی و تامین‌کننده رفاه ساکنان این مناطق است.

نظم و آهنگی که در دولت تدبیر و امید برای توسعه استانها شکل گرفت، بسیاری از مردم را در مناطق کمتر برخوردار از نعمت آب سالم، گاز و بهداشت مناسب بهره‌مند کرد.

روز گذشته در آستانه ۱۵ مهر «روز ملی روستا و عشایر»، ۶ هزار و ۷۵۰ پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، ۲۶ هزار و ۵۱۲ پروژه اشتغال‌زایی با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و ۷۱ هزار واحد مسکونی با اعتباری بالغ بر پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به صورت ویدئو کنفرانس و به دستور رئیس جمهوری، در ۱۴ نقطه و استان کشور به بهره‌برداری رسید.

این طرح ها با همکاری وزارتخانه‌های تعاون، کارو رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، آموزش و پرورش،جهادکشاورزی، راه و شهرسازی، نیرو و نهادهای کمیته امداد حضرت امام،ستاد اجرایی فرمان امام، بسیج سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مجموع با اعتباری بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان اجرا و به سرانجام رسید.

نخستین طرح، آبرسانی پایدار به ۴۰ محله عشایری بمرود شهرستان زیرکوه در خراسان جنوبی بود که به نمایندگی از طرح‌های حوزه عشایری سراسر کشور با ارتباط تصویری رییس جمهوری و حضور وزیر جهاد کشاورزی در این شهرستان مرزی به بهره‌برداری رسید.

مجتمع آبرسانی منطقه بمرود شهرستان زیرکوه به نمایندگی از ۶۲۵ پروژه آبرسانی به محلات عشایری کشور و ۸۶۶ طرح روستایی به بهره‌برداری رسید.

با افتتاح این طرح ۴۰ محله عشایری، ۶۲۰ خانوار در قالب حدود چهار هزار نفر از آب پایدار و سالم بهره‌مند شدند همچنین آب مورد نیاز ۶۵ هزار راس دام نیز در این منطقه تامین می‌شود.

اعتبار هزینه شده برای اجرا و تکمیل طرح آبرسانی به محلات عشایری زیرکوه ۱۵ میلیارد تومان است که موجب ایجاد اشتغال شده و از مهاجرت عشایر به روستاها و شهرها نیز جلوگیری می‌کند.

۸۰ کیلومتر شبکه انتقال آب، بیش از ۱۱ کیلومتر پست برق، ۲ ایستگاه پمپاژ آب و در مجموع ۹۲۰ متر مکعب منبع بتنی ذخیره آب برای اجرای این طرح احداث شده است. همچنین حفر چاه به عمق ۱۸۰ متر و تامین آب با (۷۵۰EC) و بسیار شیرین از دیگر مشخصات فنی این طرح آبرسانی به عشایر است.

۳۰۱ طرح گازرسانی به مناطق شهری، روستایی و صنعتی استان کرمان از دیگر طرح هایی بود که با حضور معاون وزیر نفت در شهداد به بهره برداری رسید که به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان؛ عملیات گازرسانی به پنج شهر شهداد، اندوهجرد، هنزا، نظام شهر و بلوک انجام شد که ۱۱ هزار و ۱۹۸ خانوار شامل پنج هزار و ۵۲۸ خانوار و ۱۴۶ روستا از نعمت گاز بهره مند شدند.
منوچهر فلاح افزود: همچنین عملیات گاز رسانی به ۱۵۰ واحد تولیدی و صنعتی در قالب هفت محور مجزا با اجرای حدود ۳۵۸ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع با اعتبار بالغ بر ۷۵ میلیارد تومان اجرا شد.
وی تصریح کرد: مجموع طرح های افتتاح شده امروز بخش گاز در استان کرمان در مجموع ۳۰۸ میلیارد تومان است.

به گفته فلاح؛ هم اکنون از سه هزار و ۳۳۴ روستای دارای شرایط گازرسانی در کرمان تعداد یک هزار و ۳۳۷ روستا گاز رسانی شده و عملیات گازرسانی به ۳۵۰ روستا نیز در دست اجرا است که پس از اتمام این طرح ها ۷۵ درصد روستاهای این استان به شبکه گاز وصل می شوند.

افتتاح خانه بهداشت سیار عشایری منطقه چاه‌بید شهرستان پاسارگاد از دیگر طرح های افتتاحی رییس جمهوری بود که به گفته استاندار فارس، از سال ۹۲ تا کنون تخصیص اعتبارات به جامعه عشایری استان، حدود هفت برابر افزایش یافته که نشان از توجه دولت تدبیر و امید به جامعه عشایری استان فارس است.

عنایت الله رحیمی از تجهیز ۱۸ کانکس خانه بهداشت در راستای ارائه خدمات بهداشتی سیار به جامعه عشایری خبر داد و افزود: خدمات دیگری در قالب اشتغال روستایی و پروژه های عمرانی برای عشایر ارائه شده است؛ به عنوان مثال در زمینه تخصیص اعتبارات از سال۹۲تاکنون شاهد افزایش ۷ برابری بوده ایم که نشان دهنده از توجه دولت تدبیر و امید به جامعه عشایری استان فارس است.
وی ادامه داد: تکمیل ، حفر و تجهیز حدود ۱۴۸حلقه چاه، نگهداری راه های عشایری به طول بیش از ۸۴ هزار کیلومتر ، ذخیره آب انبارها حدود ۶۲۳۵ متر مکعب، اجرایی شدن بیش از ۲۳۸ کیلومتر خط انتقال آب،انجام ۳۴ مورد مطالعات طرحها و پروژه ها، ۷۱ کیلومتر برق رسانی به جامعه عشایری ، بهسازی ۸۲ باب چشمه و قنات و آبرسانی سیار با حجم ۵میلیون و ۴۶۰هزار مترمکعب نمونه ای از خدمات دولتی به جامعه تلاشگر و نجیب و سازنده عشایر در استان فارس است.

۲۴۳ طرح صندوق کارآفرینی امید نیز از دیگر طرح هایی بود که روز گذشته در آیینی که از طریق ارتباط ویدئو کنفرانسی رییس‌جمهوری و در قالب بیست و هفتمین برنامه تدبیر و امید برای جهش تولید در روستای سوهای شهرستان نمین استان اردبیل برگزار شد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در این آیین با اشاره به بهره‌برداری از طرح‌های مورد حمایت این موسسه مالی در ۲۶ استان کشور بیان کرد: برای اجرای این طرح‌ها که زمینه اشتغال ۲ هزار و ۳۵۹ نفر را فراهم کرده، بیش از یک‌هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

اصغر نورالله‌زاده افزود: از سال ۹۷ که فعالیت صندوق کارآفرینی امید در جهت حمایت از اشتغال پایدار روستایی شروع شده، ۳۷ هزار و ۷۰۰ طرح با ۲۴ هزار میلیارد ریال در ۳۰ هزار روستای کشور تامین مالی شده است.

وی بیان کرد: علاوه بر این ۲ هزار و ۵۰۰ نهاد و صندوق خرد روستایی نیز به منظور تامین مالی طرح‌های اشتغالزا در سطح کسور تشکیل شده که تا آخر این دولت، این میزان به پنج هزار صندوق افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، فعالیت این صندوق در کشور را موجب افزایش میزان اشتغال بویژه در روستاها عنوان کرد و ادامه داد: با فعالیت مستمر این صندوق، برای هر روستا یک طرح در قالب "هر روستا یک محصول" تعریف شده و تامین مالی آن انجام می‌شود.

همزمان ۲۲ طرح اشتغال پایدار روستایی در استان اردبیل با اعتبار ۱۸۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال نیز مورد بهره برداری قرار گرفت.

آغاز بهره برداری از پروژه آبرسانی به ۱۵۰ هکتار از مزارع و زمین‌های کشاورزی روستای ملگ‌آباد شهرستان ملکشاهی از دیگر طرح های افتتاحی عصر دوشنبه بود که به گفته فرماندار ملکشاهی این طرح با مشارکت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امیرالمومنین(ع) استان و جهاد کشاورزی با اعتبار ۴۴ میلیارد ریال ابهره برداری رسید.

محمد تاسمه یادآور شد: ۱۵۰ هکتار از اراضی بایر منطقه ملگ‌آباد با اجرای این طرح تحت پوشش سیستم آبیاری نوین کشاورزی قرار می‌گیرد و با بهره از این طرح‌ها ۴۰۰ هکتار از اراضی دیم و بایر شهرستان زیر کشت مکانیزه باغات و زراعت خواهد رفت.

به گفته وی؛ عملیات احداث این پروژه به صورت یک کار جهادی با احداث ۲ کیلومتر جاده دسترسی، ایجاد حوضچه و پمپاژ اولیه ۲۰۰ مترمکعب در محل چشمه کوثر، احداث استخر و پمپاژ ثانویه سه هزار مترمکعبی و پنج کیلومتر شبکه برقرسانی و ۳۶۰ متر خط انتقال انجام شد.

افتتاح ۱۰۶ هزار و ۲۹۴ واحد مسکن روستایی نیز طرحی دیگر بود که به همزمان با حضور رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور به صورت ویدئو کنفرانس با رییس جمهوری به میزبانی بهره‌برداری شد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در این آیین که به صورت نمادین در روستای دارالامام همدان برگزار شد، گفت: برای این واحدهای مسکونی که شامل بهسازی و نوسازی مسکن روستایی است ۲۹ هزار و ۴۷۳ میلیارد ریال هزینه شده است.

علیرضا تابش اظهار داشت: همچنین ۸۱۱ طرح هادی که در روستاهای کشور با ۲ هزار و ۸۷۸ میلیارد ریال اعتبار اجرا شده نیز به طور همزمان بهره برداری می شود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور از بهره برداری ۱۱۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال در سراسر کشور خبر داد.

همچنین یک‌هزار و ۵۸۰ مدرسه شهری و روستایی استان مرکزی با سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیارد تومانی به شبکه هوشمند مدارس دانا متصل شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی در این آیین اظهار داشت: در فاز نخست طرح هوشمندسازی مدارس استان مرکزی، یک‌هزار و ۵۸۰ مدرسه شهری و روستایی این استان به شبکه هوشمند متصل شدند.

«لادن مهدوی» افزود: در راستای اجرای این طرح، به مدارسی که دارای مودم باشد، ۳۰ گیگ اینترنت رایگان ماهانه به مدت ۲ سال و به مدارس بدون مودم نیز به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند که می‌توانند ماهانه ۳۰ گیگ اینترنت رایگان به مدت ۲ سال استفاده کنند.

وی بیان کرد: ترافیک شبکه شاد و ترافیک اعلامی از سوی دانشگاه‌ها نیز رایگان است و در مراحل بعدی هوشمندسازی، دانشگاه‌ها در دستور کار است.

علاوه بر این، ۶ هزار و ۹۴۱ واحد مسکن مددجویی کمیته امداد با حضور رییس کمیته امداد در روستای عزیزآباد شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی افتتاح ‌شد.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) در این آیین گفت که برای ساخت این تعداد واحد مسکونی بیش از پنج هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و سهم خراسان شمالی از این تعداد هزار و ۴۲۷ واحد مسکونی با صرف بیش از هزار میلیارد ریال است.

سیدمرتضی بختیاری اظهار داشت: امروز همچنین تعداد پنج هزار و ۷۵۸ طرح با اعتبار سه هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال در کشور به بهره برداری رسید.

به گفته وی؛ از این تعداد ۵۶۴ طرح با اعتبار ۱۸۲ میلیارد ریال مربوط به خراسان شمالی است.

از برنامه های سفر یکروزه رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) به خراسان شمالی افتتاح هزار و ۴۰۰ مسکن مددجویی در استان و کلنگ زنی ساختمان اداری کمیته امداد خراسان شمالی بود.

۲ هزارو۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در کشور در آیینی با حضور وزیر راه وشهرسازی به میزبانی شهرستان طالقان گشایش یافت که از این میزان ۳۱ کیلومتر راه روستایی در استان البرز قرار داشت.

پروژه راه روستایی جوستان به گراب به طول ۱۰ کیلومتر با اعتبار هفت میلیارد تومان ، راه روستایی انگه - اهورا - امیرنان به طول ۳.۵ کیلومتر و صرف سه میلیارد تومان ، راه روستایی آران به طول سه کیلومتر و صرف ۱۲ میلیارد تومان ، راه روستایی قوهه - سنقرآباد به طول ۲ کیلومتر و صرف ۴۰۰ میلیون تومان ، راه روستایی قاسم آباد به طول سه کیلومتر و صرف یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ، راه روستایی کوشک زر به طول ۲.۵ کیلومتر وصرف ۹۰۰ میلیون تومان ، جاده شهرستانک به طول ۶.۹ کیلومتر و صرف پنج میلیارد تومان و جاده آزادبر به طول ۱.۵ کیلومتر و با صرف ۸۰۰ میلیون تومان از جمله اینم طرح ها بود.

با گشایش این راه ها بیش از چهار هزار خانوار روستایی در شهرستان های طالقان ، ساوجبلاغ ، اشتهارد و کرج از راه دسترسی مناسب برخوردار شدند

۱۵ پروژه در مناطق عشایری سیستان و بلوچستان از جمله طرح های افتتاحی دیگر بود که به گفته مدیرکل امور عشایر سیستان و بلوچستان این تعداد پروژه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان اجرا شده که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها حدود ۴۰۰ خانوار عشایری از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

حمید طوقی افزود: این پروژه‌ها شامل ساخت منبع سنگ و سیمانی، انتقال آب با لوله و پروژه انرژی خورشیدی است.

به گفته وی؛ علاوه بر افتتاح پروژها، دیدار با ائمه جماعات و معتمدان عشایری، برگزاری جلسات با فرمانداران، دیدار با خانواده شهدای عشایری، برگزاری مسابقات فرهنگی ویژه دانش آموزان عشایری و مسابقات شترسواری در همه شهرستان‌ها از دیگر برنامه‌های روز ملی روستا و عشایر در این استان است.

به گزارش ایرنا، پانزدهم مهر روز «روستا و عشایر» است؛ حدود ۲۶ درصد از جمعیت کشور در روستاها ساکن هستن؛ ۳۹ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار و ۲۳ هزار روستا زیر ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد. جمعیت روستایی ۲۰ خانوار کمتر از ۳ درصد جمعیت روستایی است یعنی بیش از ۹۷ درصد جمعیت کشور در روستاهای بالای ۲۰ خانوار ساکن هستند.

در حال حاضر ۹۹.۵ درصد جمعیت روستایی به شبکه سراسری برق متصل هستند و در حوزه آب آشامیدنی سالم و شبکه لوله کشی ۹۰ درصد روستاها به شبکه آب‌رسانی متصل هستند. همچنین در مدیریت امور روستا ۹۵ درصد روستاهای کشور دارای مدیریت دهیاری هستند که اعتبارات خوبی هم در این حوزه پیش بینی شده است.

حدود ۹۴ درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و اینترنت دارند. این در حالی است که تا پیش از آغاز به کار دولت تدبیر و امید این میزان کمتر از ۲۰ درصد بود. همچنین حدود ۹۶ درصد روستاها از خدمات خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت بهره‌مند هستند. ۹۰ درصد روستاهای کشور دارای مدرسه هستند که مدارس سازه‌های قدیمی دارند در حال بازسازی و نوسازی هستند.

در حوزه گازرسانی روستایی بیش از ۸۸ درصد روستاهای کشور به شبکه گازرسانی متصل شده اند. این در حالیست که تا قبل از دولت تدبیر و امید این میزان ۱۵ درصد بود که با توجهی که دولت داشته گازرسانی ۷۰ درصد افزایش داشته است، گازرسانی به بیش از ۸۸ درصد روستای کشور انجام شده و دولت تصمیم دارد تا پایان فعالیت خود این میزان را به ۱۰۰ درصد افزایش دهد تا روستای بدون گاز در کشور وجود نداشته باشد

اکنون حدود ۹۵ درصد راه‌های روستایی کشور آسفالت است و ۴۵ درصد خانه‌های روستایی مقاوم سازی شده اند. منابع سهم اشتغال روستایی از پنج درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است؛ تسهیلات نرخ بیکاری روستایی از ۸.۷ درصد به ۷.۳ درصد کاهش یافته که ۱.۴ درصد کاهش نرخ بیکاری روستایی را رقم زده است که تاثیرات خوبی در تثبیت جمعیت روستایی داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار