برای جانبازان بالای 50 درصد و شیمیایی لیست اسامی از بنیاد شهید و امور ایثارگران دریافت خواهد شد و چند مرکز خاص جهت تزریق واکسن اعلام خواهد شد.
کد خبر: ۹۰۶۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰ 06 October 2020

به گزارش تابناک مازندران از روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر مصطفی جوانیان از اثربخشی 40 درصدی واکسن آنفلوانزا در پیشگیری از ابتلا به این بیماری فصلی خبر داد.
دکتر مصطفی جوانیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با توجه به اینکه واکسن آنفلوانزا همه‌ساله در ایام شهریور و مهرماه برای افراد دارای بیماریهای زمینه ای و کادر بهداشت و درمان تزریق می‌شد، گفت: واکسن از طریق معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تهیه و برای کارکنان درمانی ، مادران باردار، بیماران خاص، جانبازان شیمیایی بالای 50 درصد به بالا و معلولین توزیع می‌گردد .
متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه اثربخشی واکسن آنفلوانزا در بهترین شرایط 30 الی 50 درصد بوده است، بیان داشت: 40 درصد کسانی که سال گذشته واکسن آنفلوانزا را تزریق نمودند از این ویروس در امان ماندند، بنابراین از هر صد نفر علی‌رغم استفاده از واکسن، ممکن است 60 نفر به‌واسطه در معرض قرار گرفتن با ویروس مبتلا شوند.
وی در همین راستا عنوان کرد: نباید روش‌های حفاظتی را کنار بگذاریم و صرفاً به دنبال تزریق واکسن آنفلوانزا باشیم.
دکتر جوانیان با بیان اینکه با تجویز واکسن آنفلوانزا شانس ابتلا به بیماری همچنان وجود دارد، اذعان داشت: شرط اصل برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی و آنفلوانزا استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن مکرر دست‌ها می‌باشد که می‌تواند افراد را از عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های گوارشی و سایر عفونت‌ها محافظت نماید.

استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و فاصله‌گذاری شرط اصلی جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی و آنفلوانزا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با توجه به اینکه واکسن آنفلوانزا حدود یک هفته در سطح مراکز بهداشتی شروع به توزیع‌شده است گفت: واکسن در این مرحله مختص کارکنان درمانی، مادران باردار، بیماران خاص و جانبازان شیمیایی 50 درصد به بالا، مراکز نگهداری سالمندان و معلولین تحت پوشش بهزیستی می‌باشند قرار می‌گیرد.
متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل در همین راستا عنوان کرد: همشهریان عزیز بعد از توزیع سراسری واکسن در سطح داروخانه‌ها می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها واکسن آنفلوانزا را دریافت نمایند.
وی افزود: استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و فاصله‌گذاری شرط اصلی بوده و تزریق واکسن هرگز جایگزین آن نمی‌شود و کسانیکه از واکسن استفاده کردند، باید مسائل بهداشتی را رعایت نمایند
نحوه دریافت واکسن آنفلوانزا
متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل بابیان اینکه مادران بارداری که تحت پوشش خانه‌های بهداشت و پایگاه پزشک خانواده بودند فراخوان شده و زمان مشخص تزریق می‌شوند، بیان داشت: اما مادرانی که هیچ مدارک ثبتی در این سیستم ندارند با نامه پزشک متخصص و مدارک لازم بارداری به خانه‌های بهداشت و یا پایگاه پزشک خانواده مراجعه نمایند تا اقدامات لازم صورت پذیرد.
دکتر مصطفی جوانیان گفت: توزیع واکسن آنفلوانزا برای کارکنان درمانی در بیمارستان‌ها در حال توزیع می‌باشد.
وی افزود: برای جانبازان بالای 50 درصد و شیمیایی لیست اسامی از بنیاد شهید و امور ایثارگران دریافت خواهد شد و چند مرکز خاص جهت تزریق واکسن اعلام خواهد شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: لیست بیماران خاص از طریق معاونت درمان دانشگاه دریافت خواهد شد تا بیمارانی خاص شامل بیماران هموفیلی، تالاسمی، ام‌اس، بیماران همودیالیزی، بیماران سرطانی که در حال شیمی‌درمانی هستند، بیمارانی که پیوند شدند و در حال دریافت داروهای شیمی‌درمانی می‌باشند بر اساس زمان‌بندی مشخص واکسن دریافت نمایند.
دکتر جوانیان ادامه داد: بیمارانی که در لیست بیماران خاص نیستند با ارائه مدارک لازم بعد از فراخوان به معاونت درمان مراجعه نمایند تا اقدامات لازم برای تزریق واکسن صورت پذیرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار