صنف پوشاک کرج نیز مانند دیگر اصناف تحت تاثیر تحریم ها، نوسانات نرخ ارز و به ویژه ویروس کرونا آسیب زیادی دیده و اکنون به دلیل نابسامانی بازار در آستانه تغییر فصل با گرانی اجناس زمستانی داخلی، تولیدکنندگان و فروشندگان برای تولید، عرضه پوشاک بلاتکلیف هستند.
کد خبر: ۹۰۷۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸ 07 October 2020

به گزارش «تابناک البرز» مدتهاست بازار پوشاک هم دستخوش تغییرات اقتصادی و به خصوص کووید۱۹ شده، بازار شب عید و بازار تابستان شرایط خوبی برای کسبه نبود، اجناس و پوشاک روی دست کسبه ماند و اجاره ها و چک های برگشتی آرامش را از زندگی آنها برد.

تعطیلی مجدد تالارهای پذیرایی و اعمال محدودیت ها و برگزار نشدن مهمانی و مراسم ها تقاضا و خرید البسه را کاهش می دهد و اصناف هنوز از تعطیلی های قبل و تبعات آن فارغ نشده دوباره درگیر مشکلات شدند.

در این بین نه تولیدکنندگان اطمینانی برای تولید دارند و نه واحدهای فروش برای خریداری البسه و عرضه آن انگیزه و امیدی دارند.

دولت تسهیلاتی را برای استفاده اصناف در نظر گرفت اما شرایط این تسهیلات طوری بود که بیشتر واحدهای صنفی مشمول استفاده از آن نشدند و حتی کسانی هم که می توانستند و مجاز به استفاده بودند، به دلیل پروسه و موانعی که در مسیر بود، از این حمایت استفاده نکردند.

استفاده کنندگان از تسهیلات کرونا ۱۰ درصد واحدها هم نبودند
رییس اتحادیه پوشاک کرج با اشاره به برقراری دوباره محدودیت فعالیت برخی صنوف در کرج گفت: مشکلات واحدهای صنفی همچنان ادامه دارد و با این شرایط کسبه نمی دانند قرار است چه اتفاقی بیفتد و چشم انداز مشخصی ندارند.

صدیق با اشاره به تغییر فصل گفت: قیمت اجناس داخلی زمستانی بالا رفته و با وجود بلاتکلیفی در بازار تولید کننده ها از ترس تعطیلی دوباره واحدهای صنفی در اثر گسترش کرونا برای تولید مردد هستند و واحدهای صنفی هم نمی دانند باید جنس تهیه کنند یا نه، و این بلاتکلیفی هر روز بیشتر به اصناف آسیب می زند.

صدیق در پاسخ به این پرسش که آیا صنوف پوشاک از حمایت و تسهیلات در نظر گرفته شده دولت استفاده کردند یا خیر، گفت: فقط کسانی که کارگر بیمه شده داشتند مشمول این تسهیلات می شدند که شاید ۱۰ درصد از واحد ها هم نبودند. تسهیلات در نظر گرفته شده به ازای هر کارگر شش میلیون تومان بود و با توجه به اطلاعاتی که از واحدهای صنفی می گرفتند کسی از این طرح استقبال نکرد. انتظار می رفت برای هر واحد صنفی حداقل ۵۰ میلیون تومان داده شود تا بتوانند جبران خسارت کنند.

افزایش اجاره ها برای ۸۰ درصد واحدهای صنفی پوشاک که استیجاری هستند شرایط سختی ایجاد کرده است
رییس اتحادیه پوشاک کرج با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد واحدهای صنفی پوشاک استیجاری هستند، گفت: در این شرایط علاوه بر وضعیت اقتصادی و عدم فروش و دیگر مشکلات عمومی جامعه، اجاره بهای واحدها معضلی است که واحدهای صنفی با آن مواجه هستند. متاسفانه اجاره ها افزایش بالایی داشته و با توجه به اینکه ملک ها متعلق به اشخاص بود و دولت نقشی در این زمینه نداشت بنابر این مالکان توجهی به شرایط نداشته و باب میل خود اقدام کردند، کسبه نیز ناچار هستند به فعالیت خود ادامه دهند.

صدیق با اشاره به اینکه اصناف فروش فصل تابستان را از دست دادند، گفت: اجناس خارجی وارد نمی شود، پوشاک زمستانی داخلی گران شده و وضعیت کرونا هم مشخص نیست و تولید کنندگان و کسبه در بلاتکلیفی بسر می برند.

وی توضیح داد: با تعطیل شدن احتمالی تالارها در صورت گسترش کرونا، عدم برگزاری عروسی و مهمانی ها، در نتیجه عدم نیاز به پوشاک، تولیدکنندگان نمی دانند تولید داشته باشند یا نه؟ کسبه نمی دانند جنس زمستانی خریداری کنند یا نه و این بلاتکلیفی هر روز بیشتر به اصناف آسیب می زند.

رییس اتحادیه پوشاک کرج با اشاره به وجود ۱۱ واحد صنعتی پوشاک در استان گفت: به دلیل نبود مرکز عمده فروشی در استان، اجناس تولیدی آنها ابتدا به تهران رفته و از آنجا به فروشندگان ما توزیع می شود، قصد داریم با فراهم کردن بستر تبادل اطلاعات از ظرفیت تولیدی استان به نفع مصرف کننده استفاده کنیم.

صدیق از راه اندازی دفتر «تحقیق و پژوهش در صنف پوشاک» کرج خبر داد و گفت: قصد داریم بستری را فراهم کنیم که تولید کنندگان و واحدهای صنفی فروش پوشاک استان با هم تبادل اطلاعات داشته باشند و بتوانند کارهای خوب تولیدی را برند سازی کنند و به طور مستقیم به دست مصرف کننده برسانند.

صدیق در توضیح این طرح گفت: ما در استان مرکز عمده فروشی نداریم و با وجود ۱۱ واحد صنعتی تولید پوشاک در استان، هر چه توسط این واحدها تولید می شود به تهران منتقل و از آنجا به واحدهای صنفی ما عرضه می شود. برای توسعه صنف پوشاک با اتاق اصناف نامه نگاری کردیم که در صورت تحقق این امر و راه اندازی «دفتر تحقیق و پژوهش» می تواند نقطه مثبتی باشد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه این واحدهای تولیدی صنعتی زیرنظر اتاق بازرگانی استان هستند در صورت تایید این طرح توسط اتاق اصناف و صدور مجوز و همکاری اتاق بازرگانی می توان اقدامات خوبی در این زمینه انجام داد و به نتایج خوبی رسید.

راه اندازی اپلیکیشنی رایگان برای فروش اجناس واحدهای صنفی
وی در خصوص حمایت اتحادیه از اعضاء گفت: اپلیکیشنی برای فروش اجناس آنها راه اندازی و معرفی کردیم که واحدهای صنفی به طور رایگان می توانند برای فروش اجناس خود از طریق آن اقدام کنند و امیدواریم با محقق شدن دفتر تحقیق و پژوهش بتوانیم در توسعه این صنف و رفع برخی مشکلات آنها قدم برداریم.

رییس اتحادیه پوشاک کرج با بیان اینکه برخی واحدها از طریق فضای مجازی اقدام به فروش محصولات خود کرده اند، افزود: با توجه به اینکه هنوز دستورالعملی در خصوص فروش اینترنتی وجود ندارد، برخی از واحدها برای معرفی محصولات خود از مانکن های زنده استفاده کردند که اداره اماکن به این مسئله ورود کرده و مقرر شده تذکر و راهنمایی های لازم در این زمینه را داشته باشیم.

صدیق با بیان اینکه در کرج سه هزار و ۵۰۰ واحد صنفی پوشاک داریم گفت: از ابتدای شیوع کرونا هر روزه در سطح شهر نظارت و از واحدهای صنفی بازدید داریم و به طور مرتب پیامک های آموزشی، تذکر و هشدار داریم. مردم هم متوجه شرایط شده و رعایت می کنند، اما ضرورت دارد واحدهای صنفی به رعایت بیشتر ادامه دهند تا مجبور به تعطیلی نشویم.

خدیجه ستارزاده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار