رئیس فدراسیون کوهنوردی با تاکید بر بررسی کارشناسانه حادثه مرگ یک کوهنورد در استان البرز گفت که با مسببین این حادثه به طور حتم برخورد می‌شود.
کد خبر: ۹۰۸۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹ 12 October 2020

به گزارش «تابناک البرز» هفته گذشته مرتضی نادی از مربیان کوهنوردی کشورمان در جریان آزمونی که برگزاری آن از طرف فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی برنامه ریزی شده بود دچار سقوط شد و جان خود را از دست داد.

در همین زمینه برخی از مربیان فعال در این رشته با مطرح کردن مواردی حقوقی و فنی خواستار رسیدگی پرونده مرگ همکار خود شدند.

البته فدراسیون کوهنوردی هم قصد دارد در نشستی ویژه با حضور کارشناسان مربوطه موضوع را بررسی و در مورد آن اعلام رای کند.

رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با تاکید بر این موضوع گفت: از اینکه در یک آزمون رسمی با چنین حادثه ای مواجه شدیم متاسفم. فردی که جان خود را از دست داد از مربیان جوان فدراسیون و آینده دار در این رشته بود. به طور حتم در نشستی کارشناسانه پرونده این حادثه را بررسی خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه این نشست طی هفته جاری برگزار خواهد شد: با مسببین حادثه مرگ مرتضی نادی برخورد می کنیم. ضمن اینکه امیدواریم آنچه از جلسه مورد نظر بدست می آید درسی شود برای اینکه در آینده اتفاقات مشابه رخ ندهد.

رئیس فدراسیون کوهنوردی در واکنش به اینکه برخی از مربیان نسبت به دوره برگزار شده نقد فنی و حقوقی وارد کرده اند تصریح کرد:  قطعا  برای برگزاری هر دوره آموزشی در هر سطحی الزاماتی نیاز است که بر اساس آن دوره های مورد نظر را برگزار می کنیم.

وی گفت: اولین رکن در برگزاری هر دوره ای هم مهیا بودن شرایط لازم برای امنیت و ایمنی شرکت کنندگان است. به همین دلیل در هیچ یک از دوره هایی که تا امروز و پیش از حادثه مورد نظر برگزار کردیم چنین حادثه تلخی را شاهد نبودیم. چرا که تمام الزامات مورد نظر و لازم رعایت شده بود.

زارعی تاکید کرد: فدراسیون کوهنوردی پیش از این نمونه های زیاد از این دوره های آزمون را برگزار کرد. افراد زیادی در آن شرکت کردند و با مدرک آن مربی شدند.  در همه این دوره ها الزامات لازم رعایت شده بود اما به هر حال اتفاقی که هفته گذشته رخ داد به دلیل یک سهل انگاری بوده است که باید بررسی شود.

وی با بیان اینکه هیچ حادثه ای بدون خطا نیست، ادامه داد: این موضوع باید به طور کامل کالبدشکافی شود اما حادثه رخ داده هیچ دلیلی بر این نیست که الزامات و سخت گیری های لازم برای برگزاری دوره مورد نظر اعمال نشده است.

رئیس فدراسیون کوهنوردی در پاسخ به این موضوع که «این گونه عنوان شده که سازمان هواشناسی برای روز حادثه شرایط جوی نامساعد پیش بینی کرده بود و با این شرایط آزمون مورد نظر برگزار شد»، گفت: قرار بر این بود دوره مورد نظر در قزوین برگزار شود. اما به دلیل پیش بینی بارندگی و اینکه احتمال ریزش سنگ وجود داشت محل آن را به استان البرز تغییر دادیم. در مورد منطقه ای که آزمون را در آن برگزار کردیم پیش بینی مبنی بر بارش نداشتیم. اگر غیر از این بود چرا شاهد بارندگی نبودیم.

زارعی همچنین در مورد اینکه «نسبت به مسئولیت داشتن افرادی از فدراسیون در دوره آموزشی مورد نظر و اینکه با این شرایط امکان شکایت مهیا نیست» نقد وارد شده است، تاکید کرد: وقتی خطا صورت بگیرد می توان از خطاکار با هر شرایطی شکایت کرد. افرادی هم که در فدراسیون و این دوره مسئولیت داشته اند جزو بهترین ها هستند اما در هر صورت موضوع به صورت دقیق بررسی خواهد شد.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در پایان گفت: طی این هفته اولین نشست برای بررسی حادثه استان البرز را برگزار می کنیم. این نشست با حضور کادر برگزاری دوره مورد نظر و شش کارشناس مجرب برگزار می‌شود. در نهایت هم پس از اتمام جلسات لازم و تکمیل گزارش، نتیجه به وزارت ورزش اطلاع رسانی خواهد شد و در اختیار عموم هم قرار می گیرد.

نشست موردنظر برای بررسی پرونده مرگ مرحوم مرتضی نادی فردا سه شنبه برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار