کد خبر: ۹۱۴۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷ 07 November 2020

به گزارش «تابناک البرز» شیوع کرونا جریان تجارت الکترونیک را شتاب بخشید و دیگر حتی مردمی که خرید حضوری را به آنلاین ترجیح می دادند نیز به تناسب شرایط به خرید آنلاین روی آوردند و مشاغل نیز سعی کردند به سرعت خود را با این وضعیت تطبیق دهند، در نتیجه افزایش محسوسی در ارسال بسته های پستی حاصل از گسترش تجارت الکترونیک شکل گرفت.

پست از گذشته به عنوان یکی از راه های ارتباطی مردم با یکدیگر به خصوص برای ارسال نامه و پیغام به شمار میرفت اما رفته رفته جایگاه ارتباطی پست برای ارسال نامه و مرسولات مکتوب کمرنگ تر شد البته رشد دولت الکترونیک‌ و ارسال بسیاری از اسناد و مدارک صادره از سوی نهادها نیز بخش عمده ای از ترافیک‌پستی را به خود اختصاص می دهد.

اما اکنون با رشد تجارت الکترونیک بخش زیادی از فعالیت پست به سمت ارسال بسته و امانات سوق پیدا کرده است. با گسترش مدرنیته کم کم مردم ترجیح دادند کالای مورد نظر خود را به صورت آنلاین و از فروشگاه های اینترنتی تهیه کنند. بنابراین نقش پست برای رساندن این کالا ها به دست مردم پررنگ تر شد.

از طرفی شیوع بیماری کرونا جریان تجارت الکترونیک را شتاب بخشید. دیگر حتی مردمی که خرید حضوری را به آنلاین ترجیح می دادند نیز به تناسب شرایط به خرید آنلاین روی آوردند و مشاغل نیز سعی کردند به سرعت خود را با این وضعیت تطبیق دهند.

بنابراین افزایش محسوسی در ارسال بسته های پستی حاصل از گسترش تجارت الکترونیک شکل گرفت. به گونه ای که بر اساس آمار ارائه شده از شرکت ملی پست البرز میزان ترافیک در بخش بسته ها و امانات در شش ماهه نخست سال جاری ۴.۵ برابر افزایش داشته است و همچنین در بخش تجارت الکترونیک با افزایش ۲.۵ برابری مواجه بوده است.

این افزایش قابل توجه مرسولات به خودی خود وظایف بیشتری را برعهده پست می گذارد زیرا در سالی که به عنوان جهش تولید نامگذاری شده و بستر تجارت الکترونیک برای تولید کنندگان فراهم است پست به عنوان واسطه ای برای رساندن تولیدات به مردم نقش مهمی را ایفا می‌کند و به عنوان سکوی تجارت الکترونیک مطرح می شود.

درباره آخرین اتفاقات در این حوزه با «محمود فرزین» مدیر کل پست استان البرز گفتگوی کردیم که در ادامه می خوانید.

*به نظر می رسد کارکرد پست درسال های اخیر تغییر کرده است، این‌موضوع را در سال های اخیر چطور ارزیابی می کنید؟
با گسترش یافتن سیستم های ارتباطی به خصوص فضای مجازی رسالت قبلی پست یعنی رساندن پیغام مکتوب خود به خود کاهش پیدا کرد و پست به عنوان یک عنصر ارتباطی بین دستگاه های حاکمیتی با مردم و مردم با مردم وارد شد که در جهت کاهش هزینه مردم، جلوگیری از آلودگی هوا و اتلاف وقت قدم موثری برداشته است.

*با توجه به گسترش رویکرد دولت الکترونیک در سال های اخیر نقش پست را در این موضوع چطور می بینید؟
از آنجایی که بسیاری از سازمان ها به دنبال کاهش مراجعات مردم به آنها و صرفه جویی در هزینه های خود هستند از پست بعنوان پل ارتباطی میان خود و مردم بهره گرفته اند. متعاقب این موضوع بسیاری از خدماتی که دستگاه های دولتی به مردم ارائه می دهند از طریق پست به دست آن ها می رسد.

مواردی چون گذرنامه، سند خانه، مدارک دانشگاهی، گواهینامه و مدارک مختلفی که دستگاه های حاکمیتی صادر می کنند از طریق پست به دست مردم می رسد که شامل قسمت عمده ای از مرسولات پستی است. در واقع بیشترین مرسولات جابه جا شده از طریق پست استان البرز را پست نامه ها و بسته های کوچک تشکیل می دهد. این موضوع باتبدیل شکل خدمات به مرسولات پستی باعث کاهش تردد، ترافیک و آلودگی هوا شده است.

*یکی از موضوعاتی که در دوران شیوع کرونا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت، موضوع تجارت الکترونیک است، پست چه نقشی را در این زمینه ایفا می کند؟
تغییر رویکرد خرید مردم به دلیل همه گیری این بیماری باعث شد که نقش تجارت الکترونیک و خرید و فروش اینترنتی در سطح جهان و ایران پررنگ تر شود این موضوع درکشور ما هم کاملا مشهود است به گونه ای که تعداد مرسولات اینترنتی رشد چشمگیری داشته است.

در واقع با چرخش سیستم اقتصادی به سمت خرید و فروش مجازی و تجارت الکترونیک تحولی در مراسلات پستی ایجاد و این شرایط باعث شد تا بسیاری از تولید کنندگان بتوانند کالای خود را در شبکه مجازی و سایت های تجارت الکترونیک عرضه کنند و پست به عنوان متولی، وظیفه رساندن این کالا ها به مردم را برعهده دارد.

با توسعه تجارت الکترونیک نقش پست برای رساندن کالا به مصرف کنندگان بسیار پر رنگ شده است و از طرفی حذف واسطه ها باعث می شود کالاها با قیمت بهتری به دست خریدار برسد.

*ترافیک‌پستی در بخش بسته ها و امانات در البرز چقدر رشد داشته است؟
با توجه به کم شدن ترافیک آن دسته از مرسولات که حاوی پیغام بودند به مرور زمان، ترافیک پستی از سمت پست نامه ها و قبوض و غیره به بسته ها و امانات سوق داده شد که ترافیک در این بخش در البرز تقریبا ۴ و نیم برابر رشد داشته است.

مراسلاتی که در زمینه تجارت الکترونیک ارسال می شود ۲.۵ برابر رشد داشته است که شامل لباس، صنایع دستی و کالاهای مختلف است و به گونه ای پالایش و تجارت الکترونیک به معنای واقعی خود نزدیک شده است.

در واقع در شرایط شیوع بیماری کرونا فعالیت بسیاری از فروشگاه های سنتی نیز در بستر فضای تجارت الکترونیک افزایش داشته است.

*ترافیک مرسولات درشش ماهه حدودا چه میزان است؟
در شش ماهه ابتدایی سال جاری بیش از دو ونیم میلیون مرسوله به استان وارد وسه و نیم میلیون مرسوله صادر شده است.

*چه اقداماتی درسالی که به عنوان جهش تولید نامگذاری شده برای تحقق این موضوع توسط پست استان البرز انجام شده است؟
برای تحقق شعار سال و در راستای کاهش هزینه های تولید کنندگان و مصرف کنندگان ضمن مذاکره با شرکتهای مستقر در شهرک های صنعتی و استقرار نیروی انسانی مرسولات و محصولات آنها را مستقیما و از طریق شبکه پست به استان ها و مقاصد مربوطه ارسال می کنیم که همین موضوع علاوه بر حذف واسطه گری، باعث رضایتمندی تولیدکننده و مشتریان شده است.

تلاش می کنیم در شهرکهای صنعتی اشتهارد، هشتگرد، سیمین دشت و منطقه صنعتی گرمدره باشرکتهای تولیدی بیشتری نیز وارد همکاری شویم.

*آیا با شرکت های دانش بنیان نیز تعامل دارید؟
البته. درحال حاضر با پارک علم وفناوری البرز تفاهم نامه ای را امضا کرده ایم تا از این درگاه زمینه همکاری با استارت آپ ها وصاحبان ایده وکسب وکارهای نوپا فراهم شود. شرکتی هایی هستند که از مجموعه های خوب خرید و فروش اینترنتی محسوب می‌شوند و تعامل خوبی با ما دارند.

*آیا با افزایش مرسولات جذب نیروی انسانی در دستور کار قرار گرفته است؟
با توجه به عدم امکان جذب نیرو از طریق استخدام دولتی دربخش قبول دفاتر پیشخوان و نمایندگی های روستایی اقدام به جذب نیرو می نمایند و در شاخه توزیع هم در صورت نیاز از طریق شرکت های بخش خصوصی، جذب نیرو انجام میشود.

*جایگاه پست استان البرز در بین ۳۱ استان و ۶ منطقه پستی تهران چگونه است؟
البرز از لحاظ وسعت، کوچکترین استان و از نظر جمعیتی یازدهمین استان پرجمعیت کشور محسوب می شود. اما پست استان در ارزیابی شرکت ملی پست در سه ردیف اول کشور قرار دارد و از نظر عملکردی جایگاه بسیارخوبی پس از تهران وخراسان رضوی کسب کرده است و این موجب شده است که جزو استانهای موفق در زمینه پست باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار