معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام؛
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۷.۵ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال این استان به دیابت مبتلا هستند که این نرخ در کشور ۱۱ درصد است.
کد خبر: ۹۱۷۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲ 16 November 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛دکتر جمیل صادقی‌فر  اظهار داشت: ۸.۱ درصد زنان و ۶.۹ درصد مردان ایلامی به دیابت مبتلا هستند و حداقل ۲۵ درصد بیماران دیابتی از بیماری خود اطلاع ندارند.

وی یادآور شد: در کشور نیز بیش از ۵.۵ میلیون نفر از افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند.

وی تاکید کرد: طی سالیان اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است و بیش از ۴۸۳ میلیون نفر از افراد ۲۰ تا ۷۹ ساله در جهان مبتلا به دیابت هستند.

دکتر صادقی‌فر با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۵ تعداد این بیماران بالغ بر ۷۰۰ میلیون نفر شود، تصریح کرد: در سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: بیماری دیابت بر ۲ نوع است نوع اول معمولا قبل از ۳۰ سالگی ظاهر می‌شود و علت آن فقدان یا کمبود انسولین است و دیابت نوع ۲ در بزرگسالی رخ می‌دهد و عوامل متعددی مانند اضافه وزن و چاقی، عدم فعالیت بدنی، سن بالای ۳۰ سال، رژیم غذایی نامناسب و وراثت در آن نقش دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام مهم‌ترین علائم این بیماری را تکرر ادرار، خشکی دهان و تشنگی بیش از حد، پرخوری، احساس ناگهانی خستگی، کاهش وزن بدون دلیل، تاری دید، احساس سوزش و مورمور شدن دست‌ها و پاها و تاخیر در التیام زخم‌ها عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، به منظور آگاهی عموم هموطنان درباره بیماری دیابت همانند سال‌های گذشته ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵، جمعیت استان ایلام ۵۸۰ هزار و ۱۵۸ نفر معادل ۷۳ صدم درصد جمعیت کل کشور است و رتبه آخر میزان جمعیت را در میان استان‌ها دارد./ع

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار