رئیس سازمان زندان‌ها در راستای پیگیری مشکلات مطرح شده در بازدید شبانه از ندامتگاه مرکزی کرج با حضور در استان البرز، با مقامات این استان دیدار و گفتگو کرد.
کد خبر: ۹۱۷۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸ 19 November 2020

به گزارش «تابناک البرز» رئیس سازمان زندان‌ها در دیدار با آیت‌الله حسینی نماینده ولی فقیه در استان البرز بر لزوم همکاری نخبگان فرهنگی در فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی زندان تأکید کرد.

وی گفت: بیانات ارزشمند و مترقی امام (ره) و رهبری عزیز در خصوص ضرورت تبدیل زندان به دانشگاه و آموزشگاه نیکی‌ها، مسیر و هدف غایی در امر زندانبانی را تبیین نموده است و تمام تلاش ما رسیدن به این نقطه آرمانی است.

حاج محمدی افزود: متأسفانه علیرغم تلاش‌های صورت گرفته در سالیان گذشته و حضور عزیزانی چون شهید لاجوردی، هنوز با آن نگاه و اهداف زندانبانی اسلامی و شکل مطلوب فاصله داریم.

عضو شورای عالی قضائی اظهار داشت: در مرام و نگاه بزرگان ما؛ زندان دارای نقش درمان گری و تربیتی است و ما برای موفقیت در این امر نیاز به کار فرهنگی عمیق و رفع مشکلات و دغدغه‌های زندانیان داریم.

حاج محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیکاری از علل وقوع جرم است گفت: در زندان‌ها برای توسعه اشتغال اقدامات گسترده‌ای را شروع شده و هدف ما رسیدن به اشتغال ۵۰ درصدی تا پایان سال است.

وی افزود: زنجیره اشتغال در داخل زندان شروع می‌شود اما برای پیشگیری از وقوع جرم و از بین بردن زمینه ارتکاب مجدد جرم، این زنجیره در بیرون از زندان و با همکاری دستگاه‌های متولی تکمیل شود.

رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به فعالیت گروه‌های جهادی در زندان در دور جدید مدیریتی اظهار داشت: درست است که زندان بعد امنیتی دارد اما بعد فرهنگی آن هم برجسته و مهم است از این رو نخبگان فرهنگی کشور و آنهایی که دغدغه نظام و انقلاب و مردم را دارند برای کمک به زندان و تلاش برای دستگیری از انسان‌های آسیب‌دیده وارد این عرصه جهادی شوند.

حاج محمدی در انتها از آیت‌الله حسینی همدانی خواست برای بهبود شرایط و جلب مشارکت دستگاه‌های مختلف اجرایی و گروه‌های مردمی در استان، مجموعه زندان‌ها را یاری نمایند.

آیت‌الله حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج نیز در این دیدار بیان داشت: موضوع زندان و زندانیان دارای ابعاد مختلفی است که برای تدوین یک برنامه مناسب و هماهنگ باید همه ابعاد آن بررسی و مدنظر قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: ریشه بسیاری از جرایم فقر و اعتیاد است و نمی‌توان بدون همکاری دستگاه‌های مختلف بر این مشکلات و از بین بردن جرم در جامعه و کاهش جمعیت کیفری فائق آمد.

تراکم زندان‌های البرز بالاست

آیت‌الله حسینی‌همدانی با بیان اینکه در جریان اخبار مربوط به زندان‌ها است گفت: بازدید شبانه شما از زندان و حضور سرزده در آنجا کار خوبی بود که امیدوارم با پیگیری مشکلات این بازدیدها آثار و برکات خوبی داشته باشد.

وی به اجرای طرح پنج‌شنبه‌های قرآنی در زندان‌های استان البرز نیز اشاره کرد و گفت: این اقدامات ارزشمند است و من تشکر می‌کنم و امیدواریم این اقدامات که با اخلاص انجام می‌شود منجر به نجات این انسان‌ها شود.

امام جمعه کرج به موضوع تراکم جمعیت زندان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: اگر معضل تراکم جمعیت در زندان‌ها حل نشود اقدامات اصلاحی و تربیتی کم اثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه کار تربیتی کاری تخصصی است گفت: برای انجام برنامه‌های اصلاحی و تربیتی در زندان‌ها باید از نیروهای متخصص و کسانی استفاده نمود که بتوانند مفاهیم اخلاقی و تربیتی را به شکل درست به زندانیان منتقل کنند.

نماینده ولی فقیه در استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اشتغال در زندان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در هر استان باید متناسب با امکانات و ظرفیت‌های موجود برای اشتغال زندانیان برنامه‌ریزی شود.

آیت‌الله حسینی با اشاره به حدیثی از حضرت امیرالمؤمنین (ع) گفت: حضرت علی (ع) تعبیری دارند مبنی بر اینکه گناه نکردن آسان‌تر از توبه کردن است این همان مسئله پیشگیری بهتر از درمان است را برای ما تبیین می‌کند لذا باید کاری کرد که اصلاً کسی مرتکب جرم نشود و اگر فردی وارد زندان شد نباید پس از آزادی او را رها کرد و باید ضمن انجام برنامه‌های تربیتی در زندان‌ها برای اشتغال و کمک به زندانی پس از آزادی نیز برنامه‌ریزی کرد.

در این جلسه دادستان مرکز استان نیز گزارشی از وضعیت قضائی استان ارائه نمود.

از نکات جالب در این دیدار دعای آیت‌الله حسینی برای بیکار شدن و کسادی کار مجموعه قضائی و زندان‌ها بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار