عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران گفت:افزایش فساد اقتصادی ریشه در ناکارآمدی دستگاه های نظارتی دارد.
کد خبر: ۹۲۱۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳ 06 December 2020

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران گفت:افزایش فساد اقتصادی ریشه در ناکارآمدی دستگاه های نظارتی دارد.

یوسف محنت فر در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه مشکلات و معضلات بسیارزیادی در اقتصاد ایران وجود دارد که بر روند رشد و توسعه اقتصادی تاثیر گذاراست، اظهارکرد: یکی از عوامل بسیار خطرناک و تاثیرگذار فساد اقتصادی است،هرچند فساد اقتصادی در همه دنیا به طور نسبی وجود دارد.

وی با بیان اینکه وجود فساد درهربخشی ازاقتصاد مانع رشد آن بخش می شود، تصریح کرد: اقتصاددانان معتقدند که فساد مهم ترین مانع پیشرفت و توسعه بخش های اقتصادی هر کشوری است.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه فساد می تواند سیاست های دولت را بی تاثیر و برخدمات دولت و همچنین بر آرمان و اهداف آن ضرر وارد کند،خاطرنشان کرد: هرچند فساد را گاها به نقض قوانین در جهت فایده و سود شخص،گروه ویا دسته تلقی می کنند اما معنی واقعی و دقیق تر فساد اقتصادی، تلاش در جهت انحراف منابع و منافع ملی است.

محنت فر ادامه داد: اساسا فساد زمانی ایجاد و رواج پیدا می کند که نظام اقتصادی رایج و معمول امکان تصمیم گیری فردی و اداری را در موارد سودآوری فراهم می سازد.

وی افزود: یعنی گروه ها و افراد به دنبال منفعت فردی و گروهی خود هستند و این منفعت طلبی تصمیم سازی های اقتصاد را به انحراف می کشاند و یا آن ها را خنثی و بی اثر می کنند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران یادآورشد: البته ناکارآمدی دولت و دستگاه های نظارتی سبب افزایش فساد اقتصادی می شود و در نهایت با روند نبود کنترل در دستگاه های مجری این روند به بالاترین سطح خود می رسد.

وی با اعتقاد به اینکه فساد و ایجاد فساد به سه روش ممکن است،یادآورشد: ایجاد نظام های اقتصادی که به جای رقابت و آزادی اقتصادی معیارهای اداری و دیوان سالاری را مبنای فعالیت اقتصادی خود قرار می دهند یکی از دلایل ایجاد فساد اقتصادی است.

محنت فر با بیان اینکه ساز و کارهایی که با وضع مقررات یا دادن قدرت دلخواه به مقامات و مامورانی خاص امکان همراهی و توجه ویژه ای را برای گروهی از صاحبان کسب و کار فراهم می سازند مانند (انواع مجوزها،موافقت های اصولی،اهدا وام ها و تسهیلات ریالی و دلاری، واگذاری زمین های دولتی و غیره) نیز از دیگر عوامل ایجاد فساد اقتصادی است، تصریح کرد: به علاوه شدت یافتن فساد در اثر فقر و تهیدستی در جامعه زمینه فساد را در بطن اجتماع افزایش می دهد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه بدترین نوع فساد در اقتصاد یک کشور همراهی دستگاه های اجرایی و حاکمیتی با صاحبان قدرت و ثروت است، بیان کرد: معمولا در جامعه ای که ماموران و متصدیان در نظام حاکمیتی یک کشور با ایجاد فساد و با مفسدان اقتصادی همراهی واز فساد اقتصادی چشم پوشی کنند اوضاع اقتصادی، سیاسی،اجتماعی،فرهنگی تحت تاثیر قرارمی گیرد و حتی مبارزه با این معضل کار دشوار و گاها بی نتیجه خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار