ایران برای تامین واکسن کرونا سه مسیر واردات، تولید مشترک و تولید داخل را دنبال می‌کند.
کد خبر: ۹۲۴۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶ 16 December 2020

به گزارش تابناک سمنان واکسن‌های کرونا بعد از یکسال از شیوع کرونا در جهان حالا به مرحله تزریق رسیده اند و بارقه‌های امید در دل مردم به ویژه کادر بهداشت و درمان کشور‌های مختلف جهان روشن شده است چرا که واکسن‌ها توانسته اند بدون عارضه و با اثربخشی بیش از ۹۰ درصدی در برابر ویروس کرونا ایمنی ایجاد کنند.

واکسیناسیون در انگلیس و ایالات متحده آمریکا آغاز شده است، نخستین واکسنی که مجوز تزریق مگانی گرفت واکسن فایزر بود و حالا چند کشور به این واکسن با وجود مشقت‌های حمل و جا به جایی مجوز مصرف داده اند.

واکن فایزر باید در دمای منفی ۷۰ درجه حمل و نکهداری شود و بسیاری از کشور‌های جهان امکانات حمل و نگهداری این واکسن را ندارند.

«سومیا سوامیناتان»، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد این سازمان درباره صدور مجوز استفاده اضطراری برای واکسن‌های ساخته شده توسط شرکت‌های «فایزر»، «مدرنا» و «آسترازنکا» تصمیماتی را اتحاذ خواهد کرد.

سوامیناثان گفت: سازمان جهانی بهداشت ظرف دو هفته تصمیماتی در خصوص واکسن فایزر خواهد گرفت. او اندکی بعد گفت که واکسن‌های مدرنا و آسترازنکا هم طی چند هفته آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

صدور مجوز استفاده برای این واکسن‌ها توسط سازمان جهانی بهداشت امکان استفاده از آن‌ها را در کشور‌هایی که نظام‌های پزشکی آن‌ها هنوز قادر به ارزیابی‌های این واکسن‌ها نبوده‌اند میسر خواهد کرد.

در این بین اتحادیه کووکس زیر نظر سازمان جهانی بهداشت ایجاد شده است تا کشور‌های مختلف جهان بتوانند واکسن را بر اساس عدالت دریافت کنند و ۱۸۱ کشور جزو این اتحادیه هستند و کشور‌های فقیر بدون هزینه واکسن دریافت خواهند کرد کشور‌های با سطح متوسط و بالا باید واکسن را پیش خرید کنند و یکی از سه راهی که ایران برای تامین واکسن کرونا دنبال می‌کند، همین اتحادیه کووکس است.

روحانی رئیس جمهور یکی از اولویت‌های شرایط کنونی را تامین و تهیه واکسن دانست و گفت: مقدمات و مسیر ساخت این واکسن با اتکا به توانایی دانشمندان و مراکز تخصصی داخلی فراهم شده و تهیه و خرید آن از خارج از کشور نیز در دستور کار است.

 واکسن کرونا

خریداری واکسن کرونا برای ۲۱ میلیون ایرانی از خارج کشور

سعید نمکی درباره وضعیت خرید واکسن کرونا، گفت: تامین واکسن را از سه طریق داریم دنبال می‌کنیم؛ یکی از طریق خرید واکسن از مجموعه کووکس سازمان بهداشت جهانی است که قرار شده ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا را از طریق کووکس وارد می‌کنیم که این میزان حدود هشت میلیون و ۴۰۰ نفر را پوشش می‌دهد که حدود ۱۰ درصد از جمعیت ما است که از مراکز خاص داریم آن را تهیه می‌کنیم. همچنین حدود ۵.۵ میلیون دوز را در قالب قرارداد مشترک تولید با یکی از کمپانی‌های صاحب‌نام دنبال می‌کنیم. حدود ۲۰ میلیون دوز را از کمپانی دیگری در دنیا داریم می‌خریم و نهایتا ما بین ۴۱ تا ۴۲ میلیون دوز واکسن را برای ۲۰ تا ۲۱ میلیون نفر از جمعیت‌مان داریم تدارک می‌بینم. البته واکسن کووید-۱۹ دو دوزه است و باید در دو مرتبه تزریق کرد.

وی ادامه داد: واکسن کرونای داخلی هم خوشبختانه به خوبی دارد پیش می‌رود و علی‌رغم ذهنیت برخی افراد که به تولید داخلی ایمان و باور ندارند و شرکت‌های دانش بنیان و جوانان خوش فکر و خوش اندیشه و دانشمند کشور را قبول ندارند، در این راستا هم به خوبی پیش رفتیم و از بین ۱۲ شرکت، چهار شرکت جلوتر از بقیه هستند و سازمان جهانی بهداشت مراحل پیشرفت کار را قبول کرده است.

بودجه یک هزار میلیارد برای تامین واکسن کرونا

در بودجه سال آینده در کنار تمامی هزینه‌هایی که متوجه وزارت بهداشت است، هزینه خرید واکنس کرونا نیز وجود دارد که این روز‌ها در مورد تامین مالی، نحوه خرید و انتقال ارز آن مباحثی مطرح بوده است.

به گفته خانلو سخنگوی ستاد بودجه ۱۴۰۰ به دلیل اهمیت و ضرورت تامین واکسن کرونا، مبلغ یک هزار میلیارد تومان برای این موضوع پیش‌بینی شده است.

سایه تحریم‌ها بر سر واکسن کرونا

با این حال به نظر می‌رسد باز هم تحریم‌های ظالمانه آمریکا دسترسی به واکسن را برای ایرانیان دشوار کرده است.

همتی رئیس کل بانک مرکزی از مشکلات پیش روی خرید واکسن از مسیر رسمی در پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به دلیل تحریم‌های آمریکا وضرورت اخذ مجوز اوفک، انتقاد کرده بود.

رئیس کل بانک مرکزی در این باره گفته که کره جنوبی، بابت انتقال پول از مسیر U-turn دلار برای خرید‌های بشر دوستانه، نتوانست تضمینی برای عدم مصادره پول بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکا درهنگام انتقال بدهد، از سویی صندوق بین‌المللی پول با فشار و تهدید آمریکا، و علیرغم اذعان به حق ایران و عدم وجود هیچ گونه مانع اقتصادی یا حقوقی، حتی جرأت مطر ح کردن وام بشردوستانه ایران در هیئت مدیره صندوق را پیدا نکرد.

ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو درباره مشکل نقل و انتقال ارز برای خرید واکسن کرونا گفت: بر خلاف بسیاری از سایر داروهایی‌ها که به کشور وارد می‌شود و بخش خصوصی، نقش محوری را در آن‌ها ایفا می‌کند، کواکس اعلام کرده که در این برنامه تنها با دولت‌ها همکاری خواهد کرد و همین موضوع کار را برای ایران دشوار کرده است.

وی افزود: بخش خصوصی به هر حال در این سال‌ها راه‌هایی را برای کاهش فشار تحریم‌ها و واردات دارو به کشور پیدا کرده است، اما کار برای دولت بسیار دشوار است. دولت ایران در جابجایی منابع مالی واقعا با محدودیت مواجه است و همین امر، کار را برای واریز ارز موردنیاز برای خرید واکسن دشوار کرده است.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو بیان کرد: به نظر می‌رسد توانسته راهی برای پرداخت مبلغ موردنیاز برای واکسن پیدا کند و این امید وجود دارد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن لااقل بخشی از جمعیت کشور این واکسن را استفاده کنند.

واکسن کووید 19

واکسن کرونا در راه است

اما با این حال به نظر می‌رسد که تلاش‌ها از مسیر‌های مختلف ادامه درد و خبر‌های خوشی در راه است چرا که رئیس بانک مرکزی این امید را داده که موانع پیش رو حل و فصل شود و گفته که انتقال پول از مسیر‌های دیگر تحت پیگیری است که با همکاری و اقدام به موقع دستگاه‌های ذیربط به نتیجه خواهد رسید.

نمکی گفت: تهیه واکسن کرونا تحت تاثیر فشار‌های ناجوانمردانه آمریکایی‌ها و مشکلات در نقل و انتقال پول قرار داشت که خوشبختانه گره‌های آن دارد گشوده می‌شود و به این ترتیب واکسن وارداتی کرونا برای تزریق در گروه‌های آسیب پذیر به زودی وارد کشور خواهد شد.

به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات دولت ایران برای نقل و انتقال ارز سازمان غذا و دارو همزمان برای تامین واکسن کرونا اعلام فراخوان کرده است تا شرکت‌ها در مزایده واردات واکسن کرونا شرکت کننده و از این مسیر هم واکسن کرونا وارد و تامین شود.

واکسن پایان کرونا نیست

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ما راهی جز اینکه خلاف رویه‌های گذشته عمل کنیم، نداریم، بیان کرد: موثرترین واکسن دنیا را برای این کشور تامین می‌کنیم؛ روز‌های آینده این خبر خوش را خواهیم داد که این واکسن از معتبر‌ترین منابع وارد می‌شود.

نمکی با بیان اینکه واکسن پدیده‌ای نیست که بشریت را از کرونا نجات دهد؛ هرچند تاثیرگذار است، اما تمام داستان نیست، تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم امسال یلدا را به شیوه‌ای متفاوت برگزار کنیم، نمی‌دانیم در پیک جدید چه هجمه جدیدی را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه سخن‌های زیادی را در مورد واکسن شنیده‌اید، افزود: هر گونه ساده انگاری و عادی انگاری، شرایط زمستانه را سخت می‌کند و باید شب یلدای سال جاری را به گونه‌ای متفاوت با دیگر سال‌ها ببینیم.

واکسن علیه کرونا

اجازه نمی‌دهم هم وطن ایرانی گروه هدف تست واکسن شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تمام تلاش ما بر این است که مردم این سرزمین حسرت نداشتن امکاناتی را که دیگران دارند نخورند، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که با نگاه اعتقادی، ملی و مردم سالاری دینی، ملت شریف ایران به آنچه که درخور شان آن‌ها است، دست یابند.

نمکی بیان کرد: نمی‌گذاریم ملت ایران موش آزمایشگاهی هیچ جریانی شود و نمی‌گذاریم غیرت ملی این سرزمین پایمال برخی از فزون خواهی‌های دیگران شود.

قانعی رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: ایران در اتحادیه جهانی واکسن اعلام کرد که واکسن فایزر را نمی‌خواهد، زیرا این نوع از واکسن زنجیره سرد منفی ۷۰ درجه می‌خواهد و ما حمل و نقل آن را داریم و اعلام کرده ایم که از سایر واکسن‌ها به ما بدهند.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسیناسیون اطفال اجباری است و برخی کشور‌ها اعلام کرده اند که واکسن کرونا را اجباری نمی‌کنند، اما اگر واکسن همگانی نشود زنجیره انتقال بیماری قطع نخواهد شد و برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها باید همه واکسن زده باشند. به طور قطع یقین اگر تست سریع و همگانی همراه واکسن کرونا نباشد زنجیره انتقال بیماری تا سال بعد ادامه خواهد داشت.

تبلیغات فروش و تزریق واکسن کرونا در فضای مجازی

به دنبال خبر‌های مختلف درباره آغاز واکسیناسیون در برخی کشور‌ها سودجویان مانند همیشه سعی کردند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند و انواع اقسام تبلیغات فروش و تزریق واکسن کرونا در قالب پیش خرید یا تور‌های گردشگری واکسن کرونا با قیمت‌های نجومی را تبلیغ کردند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا ضمن تاکید بر اینکه هرگونه تبلیغ، فروش و تزریق واکسن کرونا در فضای مجازی ممنوع است، هشدار داد: این ترفند مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از شهروندان است.

سرهنگ رامین پاشایی ادامه داد: مجرمان سایبری با شگرد‌های مختلف نظیر اعطای واکسن کرونا در قبال ثبت نام در تور‌های مسافرتی و یا تبلیغات فریبنده، ثبت نام آزمایشی انسانی تزریق واکسن کرونا در کشور‌های خارجی به همراه تور توریستی و تفریحی، درصدد کلاهبرداری از متقاضیان هستند که در این راستا تمامی تحرکات و جریان‌های مشابه در کارگروه ویژه پلیس فتا در حال رصد است.

پاشایی با بیان اینکه تنها مسیر واقعی دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی صرفا مجاری قانونی اعلام شده از وزارت بهداشت است، گفت: هرگونه تبلیغ و فروش دارو و واکسن از طریق فضای مجازی جرم تلقی می‌شود و با متخلفان این حوزه برخورد قانونی خواهد شد.

اعلام آمادگی شرکت آسترازنکا برای فروش واکسن کرونا به ایران

صطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: ایران واکسن کرونا را از کووکس خریداری کرده است اما به دلیل تحریم ها هنوز موفق به انتقال ارز واکسن کرونا نشده ایم و به جز واکسن فایزر اعلام کرده ایم که سایر واکسن ها را خریداری خواهیم کرد.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت در شرایط کنونی هیچ واکسن را به طور عادی تایید نمی کند و در دوران کرونا واکسن ها به صورت اضطراری تاییدیه اخذ خواهند کرد چرا که تایید واکسن ها به شکل عادی چندین سال زمان نیاز دارد.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا، با اشاره به اعلام آمادگی یکی از شرکت های سازنده واکسن کرونا در زمینه فروش واکسن به ایران اظهار کرد: در حال حاضر سازمان غذا و دارو در سایت خودش فراخوان واردات واکسن کرونا اعلام کرده است و بر این اساس شرکت هایی که تمایل دارند به ایران واکسن بفروشند باید در سایت این سازمان ثبت نام کنند و تاکنون شرکت آسترازنکا در خصوص فروش واکسن کرونا به ایران اعلام آمادگی کرده است البته باید توجه داشت در حال حاضر هیچ واکسن کرونایی مجوز سازمان جهانی بهداشت را نگرفته است.

او با اشاره به صحبت هایی در خصوص کاهش ۱۵ درصدی جمعیت به دنبال تزریق واکسن‌ها و مخالفت برخی ها با تزریق واکسن کرونا گفت: افراد اگر مستنداتی در این خصوص دارند باید در محافل علمی و دانشگاهی و به صورت سخنرانی و انتشار مقالات علمی ارائه بدهند.

فروش واکسن کرونا

آخرین خبر‌ها از واکسن کرونای ایرانی

همزمان با خبر‌های خریداری واکسن از کشور‌های خارجی، تولید داخل آن نیز در کشور مسیر خود را به خوبی پیش می‌گیرد و تاکنون یک واکسن توانسته مجوز اولیه برای آغاز تست انسانی را از کمیته اخلق در پژوهش وزارت بهداشت اخذ کند و در نیمه نخست دی ماه پس از مجوز سازمان غذا و دارو تست انسانی این واکسن اغاز خواهد شد.

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه تمامی امکانات و مقدمات لازم این واکسن فراهم شده است، اظهار کرد: تست انسانی این واکسن در سه فاز از هفته نخست دی ماه شروع خواهد شد. این واکسن از مسیری تولید شده است که کم‌ترین تبعات را دارد و امتحان شده است.

واکسن کرونای ایرانی

شرایط داوطلبان تست واکسن کرونای ایرانی

مینو محرز محقق ارشد پروژه واکسن کرونا در ایران درباره آغاز تست انسانی کرونا و شرایط آن گفت: تست واکسن کرونا به صورت داوطلبانه روی ۵۰ تا ۶۰ فرد داوطلب که سابقه ابتلا به کووید ۱۹ نداشته باشند انجام می‌شود.

وی ادامه داد: افراد داوطلب برای تست کرونا باید بین ۱۸ تا ۵۰ سال و از سلامت کامل جسمانی برخوردار باشند و تست کرونایشان منفی باشد، این افراد چند هفته در یک محل قرنطینه می‌شوند تا وضعیت آن‌ها به طور کامل رصد و پایش شود و تا زمان ایجاد ایمنی واکسن در بدن مواجهه با کووید ۱۹ نداشته باشند.

محرز اظهار کرد: واکسن ایرانی کرونا که مراحل اخذ تست انسانی را طی می‌کند، ویروس ضعیف شده بوده و ما سالیان درازی است که از واکسن‌های ویروس ضعیف شده استفاده می‌کنیم.

ژن خوب و نورچشمی در تزریق واکسن کرونا نداریم

حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درباره اولویت های تزریق واکسن کرونا گفت: باید توجه داشت که واکسن باید عادلانه توزیع شود و ژن خوب و نورچشمی در تزریق واکسن کرونا نداریم و طبق دستورالعمل اولویت بندی صورت می گیرد و کادر بهداشت و درمان و افراد آسیب پذیر در اولویت قرار دارند و  در حوزه سلامت مبانی عدالت در دسترسی باید عملی شود.

وی با بیان اینکه خودمان جلوی دوربین واکسن کرونا را می‌زنیم، گفت: مسئولان و رئیس ستاد فرمان اجرایی امام خمینی (ره) اعلام کردند ما برای تزریق واکسن کرونای ایرانی پیش قدم خواهیم شد و باید توجه داشت اگر اعتماد نباشد هیچ کدام از این اقدامات موثر نخواهد بود و ۴ هزار منافق در آلبانی داریم که مطلب علیه مردم ایران می‌زنند و با وجود همه این‌ها برخی ادعا خواهند کرد که این مسئولان واکسن خارجی یا آب تزریق کرده اند.

با وجود تلاش‌ها برای تامین و تولید واکسن کرونا همچنان باید رعایت نکات بهداشت، فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک را همچنان دنبال کنیم تا زمانی که واکسن کرونا برای همه جامعه در دسترس باشد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار