رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند : جزئیات نامه عربستان به ایران توسط عبدالمهدی فاش شد / کنعانی مقدم: وحدت شورای ائتلافی‌ به معنای همه با من است نه همه با هم / نظر آشنا درباره سند تحول قضایی و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۲۷۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵ 26 December 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

اگر بتوانیم برای خرید واکسن لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد


اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در حساب توییتری خود نوشت: اگر بتوانيم حتي يك روز زودتر از هرجاي دنيا واكسن معتبر و موثر وارد كنيم، لحظه اي درنگ نخواهيم كرد. مردم مطمئن باشند كه وزارت بهداشت دستورالعمل هاي شفافي براي دريافت ‎واكسن كرونا تدوين واعلام خواهدكرد. هيچ مقام دولتي وخانواده‌اش نمي‌تواند خارج از اين دستورالعمل به واكسن دسترسي پيدا كند.

آمار جانباختگان زلزله بم بعد از ۱۷ سال


رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:در زلزله بم ۳۴ هزار نفر جان خود را از دست دادند. حالا بماند که چند نفر در حین آواربرداری با لودر یا با بیل و کلنگ فوت شدند.در شهر تهران ۱۲ هزار قطعه یعنی ۱۲ هزار سازه و نه واحد روی گسل ساخته شدند. در کرج بیش از ۵۴ هزار قطعه و در تبریز عدد بزرگی که مشابه همین اعداد است. در زلزله سرپل ذهاب چندین برابر نیاز، چادر توزیع کردیم. دو ساعت بعد همان چادر در میدان اصلی کرمانشاه به فروش می‌رسید. در مورد حادثه روی داده برای کوهنوردان از یک هفته پیش اعلام کردیم که شرایط مناسب نیست. آن وقت عده‌ای که خود را کوهنورد حرفه‌ای هم می‌دانند با ماموران درگیر شده و در دمای منفی ۲۰ درجه قصد صعود داشتند. نتیجه می‌شود همین حادثه تلخی که رخ داد./ایسنا

جامعه روحانیت ادعای حمایت از نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرد


اطلاعیه جامعه روحانیت:به دنبال انتشار خبری مبنی بر دیدار دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز با یکی از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری در یکی از رسانه‌ها، بدین وسیله ضمن تکذیب این خبر تاکید می‌شود چنین دیداری انجام نشده و از اساس کذب است.تاکنون جامعه روحانیت مبارز و یا اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت با هیچکدام از نامزدهای ریاست جمهوری بحث یا مذاکره و دیداری نداشته‌اند و در هیچ کدام از جلسات شورای وحدت و یا در جلسات جامعه روحانیت در مورد نامزدی افراد یا داوطلب مطرح، بحث یا مذاکره‌ای صورت نگرفته است/ایرنا

آملی لاریجانی موافق تصویب لوایح شد؟


سید محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با بررسی FATF می گوید: چهارشنبه اولین جلسه مجمع بعد از اعلام خبر موافقت رهبر معظم انقلاب با بررسی مجدد لوایح FATF بود اما زمان آغاز جلسات بررسی مجدد را دبیرخانه اعلام نکرده است. حدس اینکه حجم مخالفت‌ها در این دور کمتر باشد، با توجه به شرایط کشور و اینکه حضور ایران در لیست سیاه تبعات خود را نشان داده، حدس دور از ذهنی نیست. در این دور اگر دولت بتواند دفاع خوب و مستدلی داشته باشد امیدواریم موضوع حل شود. تبعات یک سال اخیر لیست سیاه FATF شاید در تغییر برخی موضع‌گیری‌ها در مجمع تأثیر بگذارد. نفس تأکید دولت و درخواست از رهبر معظم انقلاب و موافقت ایشان با این درخواست می‌تواند در نظر برخی تأثیر بگذارد تا با نگاهی متفاوت موضوع را ببینند./ایران

شورای ائتلاف حرکت جدا از جامعه روحانیت را تایید کرد


پرویز سروری، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: در حال حاضر ما به یک جمع بندی رسیده‌ایم که هر دو طیف شورای وحدت و شورای ائتلاف، اقدام به ظرفیت سازی کرده و ظرفیت‌های خود را سازماندهی کنند و در کنار آن، تلاش برای رسیدن به وحدت نیز ادامه پیدا کند. امیدواریم که در آینده مثل دوره قبل، بتوانیم به یک وحدت فراگیر دست پیدا کنیم. اگر اصولگرایان متوقف به امر وحدت شوند، کار نادرستی است بدین معنا که اگر ما سازماندهی و اقدام به بستن لیست و رسیدن به مدل انتخاب، مدل پیروزی و مدل وحدت و برنامه را متوقف به امر وحدت کنیم، یک خسران و زیان بزرگ است. این چهره سیاسی اصولگرا درباره رایزنی شورای ائتلاف با پایداری‌ها عنوان کرد: حتما این رایزنی را شروع می‌کنیم و هم ادامه خواهیم داد./برنا

نگاه طنزگونه مردم به اصلاح قانون انتخابات


روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس علاوه بر انتقادات جدی که نسبت به آن وجود دارد، باعث سخنان طنزگونه در بین مردم نیز شده است. ازجمله این شوخی‌ها این است که احتمالاً در آخرین تبصره این قانون اینطور خواهد آمد بین 32 حرف الفبا تنها کسانی که نام فامیل آنها با حرف (ق) شروع می‌شود می‌توانند کاندیدای ریاست جمهوری شوند و شرکت سایر حروف الفبا تا اصلاحیه بعدی ممنوع است!! همچنین مردم می‌گویند مجلسی که با این سرعت در حال اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری است تا به انتخابات 1400 برسد آیا با همین سرعت گرهی از مشکلات اقتصادی باز کرده است؟!

رییسی کاندیدای انتخابات 1400 است؟


از همان زمان اعلام نتایج انتخابات ۹۶ برخی ناظران از این می‌گفتند که رییسی با اتکا به حدود 15 میلیون رایی که به دست آورده، خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ آماده خواهد کرد. تا اینکه رییس قوه قضاییه چندی پیش، در نشستی به ‌مناسبت گرامیداشت ۱۶ آذر و روز دانشجو، تاکید کرد که به هیچ‌چیز غیر از قوه قضاییه فکر نمی‌کند. حال در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کاندیداتوری قالیباف هر روز با اطمینان بیشتر مطرح می‌شود، انتقاد اخیر رییسی از دولت و بازگشت او به مباحث سیاسی نیز مورد توجه برخی ناظران قرار گرفته و این پرسش را بار دیگر مطرح کرده که آیا به‌جز کاندیداتوری احتمالی رییس قوه مقننه، باید منتظر کاندیداتوری رییس قوه قضاییه نیز در انتخابات ریاست‌جمهوری باشیم!/اعتماد

۲۵ میلیون نفر توان خرید گوشت را ندارند


رحمت الله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی می‌گوید شش دهک جامعه، یعنی بیش از۲۵ میلیون نفر، توان خرید گوشت را ندارند.این نماینده مجلس، کارگران، کارمندان و بازنشستگان را از جمله این گروه‌ها دانست. به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، مصرف گوشت قرمز در سال ۹۸ در میان طبقه متوسط جامعه به‌نسبت سال ۹۵ بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است. علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی: استاندارد سرانه مصرف گوشت در سطح جهان ۱۲ تا ۱۲/۵ کیلو در سال است که قبلا سرانه مصرف گوشت در ایران به همین میزان بود اما کم کم به خاطر افزایش قیمت، کمبود بودجه و کاهش توان خرید مردم اکنون سرانه مصرف گوشت مردم در ایران به ۸ کیلو در سال رسیده است.

خوب شد سهمیه ۳۰ درصدی زنان از پستهای دولتی، توسط دیوان عدالت اداری لغو شد


روزنامه اطلاعات در سرمقاله خود نوشت:رأی دیوان عدالت اداری از یک پشتوانه حقوقی و منطق عقلانی برخوردار است و نشان می‌دهد که مصوبه دولت هیچ مبنای تعریف شده‌ای نداشته است. زنان برای آنکه بتوانند سهم واقعی خود را از همه مصادر و موقعیت‌ها بگیرند، فقط یک راه دارند و آن این است: خود را قوی و قوی‌تر کنند. درست است که زنان نام‌آور و نابغه کم نداریم، اما جامعه زنان و فعالان حقوق زنان باید به این نکته زیربنایی توجه کنند که قدرت زنان، برخاسته از شماری زنان نام‌آور نیست و نخواهد بود.

ترامپ: بایدن «رئیس جمهور جعلی» است

رئیس جمهور آمریکا در رشته پیامی توییتری دیوان عالی آمریکا را ضعیف و بی‌کفایت و رئیس جمهور منتخب این کشور را رئیس جمهور جعلی نامید.«دونالد ترامپ» روز شنبه در رشته توییتی ضمن حمله لفظی به وزارت دادگستری و اداره تحقیقات فدرال آمریکا، «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا را «رئیس جمهور جعلی» نامید.ترامپ در پیامی توییتری نوشت: «وزارت "دادگستری" و اف‌بی‌آی در قبال تقلب آرای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، بزرگترین کلاهبرداری تاریخ ملت ما، بر خلاف شواهد قانع‌کننده هیچ کاری نکردند. آن‌ها باید خجالت بکشند. تاریخ این را به یاد خواهد داشت. هرگز تسلیم نشوید. ششم ژانویه در واشنگتن شما را می‌بینم».رئیس جمهور آمریکا در پیامی دیگر نوشت: «گزارش دورهام کدام گوری است؟ آن‌ها از کمپین من جاسوسی کردند، با روسیه (و دیگران) تبانی کردند و مچشان گرفته شد. گزارش‌های هاروویتز درباره کامی و مک‌کابی را بخوانید. حتی اخبار جعلی نیویورک تایمز هم گفت این بد است. آن‌ها همه تلاش خود را کردند و شکست خوردند و حالا تلاش می‌کنند انتخابات را بدزدند».ترامپ در دنباله این پیام‌ها نوشت: «دیوان عالی آمریکا در قبال تقلب انتخاباتی عظیم که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ رخ داد کاملاً ضعیف و بی‌کفایت عمل کرد. ما مدارکی قطعی داریم اما آن‌ها نمی‌خواهند ببینند. آن‌ها می‌گویند موضعی نداریم. اگر انتخابات ما فاسد باشد کشوری هم نداریم».او در پیامی دیگر نوشت: «یک سرباز جوان در افغانستان به من گفت انتخابات در افغانستان، از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا امن‌تر است و بهتر اداره می‌شود. [انتخابات] ما با میلیون‌ها میلیون برگه رأی تقلبی پُستی انتخاباتی شبیه یک کشور جهان سومی را داریم. رئیس جمهور جعلی!»

روایت هاشمی از مشورت رئیس دولت اصلاحات برای مذاکره با آمریکا

هاشمی رفسنجانی در خاطرات سال 76 از مشورت خاتمی رئیس جمهور وقت با او در مورد مذاکره با آمریکا نوشته است.در قسمتی از خاطرات 6 دی ماه سال 76 هاشمی رفسنجانی آمده است.در جلسه شورای مجمع تشخیص مصلحت، چند عنوان دیگر برای سیاست‌های کلی درامور اقتصادی تصویب شد. بعد از جلسه، آقای خاتمی، رئیس‌جمهور به دفترم آمد. خبر داد که پس از اظهارات ایشان در مورد صحبت با مردم آمریکا و جوسازی رسانه‌های غربی در خصوص تمایل ایران به مذاکره با آمریکا، پیامی از سوی دولت آمریکا- از طریق حافظ منافع‌شان، سوییس رسیده که اظهارآمادگی برای مذاکره کرده‌اند. موضوعات قابل طرح از سوی خودشان را نوشته‌اند و افرادشان را تعیین‌کرده‌اند. گفته‌اند، باید خبر مذاکرات هم داده شود و ایران هم هر موضوعی را بخواهد، می‌تواند مطرح کند؛ تقریباً همان چیزی‌که در اظهارات علنی گفته‌اند. برای کیفیت جواب، مشورت‌کرد. گفتم، قبلاً نظر رهبری را بگیرند و سپس مذاکره کنیم.

هشدار اصلاح طلب معروف به مجلس و شورای نگهبان

عضو حزب اعتماد ملی در تحلیل خود از انتخابات ۱۴۰۰ و شرایط حاکم بر آن می‌گوید مجلس و شورای نگهبان با تصویب قوانین خاص، شرایط را طوری رقم زده‌اند که هرکس بتواند نتیجه انتخابات را پیش‌بینی کند و همه از تنگ‌تر کردن فضای رقابت ضرر می‌کنند.محمد جواد حق شناس عضو شورای شهر تهران درباره طرح اصلاح قانون انتخابات از سوی مجلس یازدهم تاکید کرد به مجلس و شورای نگهبان توصیه می‌کنم انتخابات را به سمتی نبرند که از قبل و توسط هر کسی قابل پیش‌بینی باشد، زیرا نه به نفع کشور، نه به نفع مردم، نه به نفع حاکمیت و حتی خود شورای نگهبان است. همه از تنگ‌تر کردن فضای رقابت ضرر می‌کنند. در قانون اساسی ویژگی‌های یک رئیس جمهور آمده و قوانین عادی نمی‌تواند از حضور نخبگان در انتخابات جلوگیری کند. ما تا کی باید چوپ تصمیم‌گیرانی را بخوریم که شناختی از قاعده قدرت و شناخت مردم ندارند.

رایزنی‌ها برای کاندیداتوری لاریجانی جدی شد

حامیان لاریجانی این روز‌ها گام‌های عملی را برای تحقق این هدف که نوعی زمینه چینی برای کاندیداتوری و افزایش احتمال پیروزی در انتخابات است، برداشته‌اند.هر چه به انتخابات نزدیک می‌شویم، بحث کاندیداتوری علی لاریجانی نیز جدی‌تر شده و به موضوعی فراتر از گمانه‌زنی بدل می‌شود. مبنای این گزاره صرفا توجه رسانه‌ها در دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا به احتمال حضور رئیس پیشین مجلس در رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ یا اظهارنظر‌های برخی سیاسیون در این باره نیست.شنیده‌های خبرنگار نامه نیوز حاکی از آن است که برخی حامیان لاریجانی در حال آماده سازی او برای ورود به این کارزار هستند. رایزنی‌های مورد نیاز را با گروه‌های مختلف سیاسی انجام داده و این طور که گفته می‌شود دیدار‌های مهمی نیز با چهره‌های بانفوذ و اثرگذار هر دو جریان داشته‌اند. این رویکرد در راستای جلب حمایت همه طیف‌ها و گروه‌های سیاسی است که پیش‌تر هم توسط منصور حقیقت‌پور – در گفتگو با نامه نیوز- به عنوان پیش‌شرط علی لاریجانی برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ بیان شده بود.حامیان لاریجانی این روز‌ها گام‌های عملی را برای تحقق این هدف که نوعی زمینه چینی برای کاندیداتوری و افزایش احتمال پیروزی در انتخابات است، برداشته‌اند و از برخی چهره‌های سیاسی در هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز بهره گرفته‌اند.

زیدآبادی: ظریف تصور کرد که خبرنگار شبکه طلوع همانند مصاحبه گران صدا و سیماست!

زید آبادی فعال سیاسی به چنجال ها در مورد مصاحبه ظریف با شبکه طلوع افغانستان واکنش نشان داد.احمد زید آبادی، فعال اصلاح طلب در صفحه کانال تلگرامی خود نوشت: دربارۀ مصاحبه محمد جواد ظریف با خبرنگار شبکۀ طلوع افغانستان بحث‌های بسیاری درگرفته است. عده‌ای پرسش‌های خبرنگار را "مغرضانه" دانسته و عده‌ای دیگر صراحت او را سبب برملا شدن ضعف و ناتوانیِ وزیر خارجۀ ایران قلمداد کرده‌اند.آنها که پرسش‌ها را مغرضانه دانسته‌اند، تصورشان از مصاحبه شبیه همان نمایش‌های مضحک و ملال‌انگیزی است که در بعضی رسانه‌های ایران رواج دارد و معمولاً هم آغاز و انجام‌شان این است: لطفاً نظر مبارکتان را در بارۀ سیاست جنایتکارانۀ آمریکا و موفقیت‌های بی‌سابقۀ کشورمان در مقابله با آن بیان فرمایید!اما آن کسانی که مصاحبه را نشانۀ ناتوانی ظریف توصیف کرده‌اند، استعداد و دانش او از حقوق بین‌الملل را به کلی نادیده گرفته‌اند. مشکل ظریف ناتوانی یا ناآگاهی یا بی‌استعدادی نیست، مشکل او اجبار به دفاع از سیاست‌ها و عملکردهایی است که به نظرم خودش هم آنها را قابل دفاع نمی‌داند!با چنین وضعی، طبیعی است که او خود را از معرض مصاحبه‌های چالشی دور نگه دارد، اما نمی‌دانم به چه دلیلی تن به مصاحبه با خبرنگار افغان داده است؟ شاید تصورش این بوده که لطف‌الله نجفی‌زاده هم یکی است مانند مصاحبه‌گران صدا و سیما که اگر هم استثنائاً پرسشی چالشی را مطرح کنند با همان نخستین جملۀ پاسخ، با تمام حرکات سر و صورت و ابرو و چشم و لب و دهان آن را با چنان شدتی تأیید کنند و مکفی بدانند که هر که نداند گمان کند دچار لقوه شده‌اند!

دیدار انتخاباتی لاریجانی با دبیر عالی جامعه روحانیت تکذیب شد

روابط عمومی جامعه روحانیت با انتشار تکذیبه ای، اخبار منتشر شده مبنی بر دیدار انتخاباتی حجت الاسلام پورمحمدی با علی لاریجانی دبیر عالی جامعه روحانیت را تکذیب کرد.به دنبال انتشار خبری مبنی بر دیدار دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز با علی لاریجانی در پایگاه خبری دیده بان ایران، روابط عمومی جامعه روحانیت مبارز در واکنش به این خبر تاکید کرد: چنین دیداری انجام نشده و از اساس کذب است.روابط عمومی جامعه روحانیت همچنین یادآور شد: تاکنون جامعه روحانیت مبارز و یا اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت با هیچکدام از کاندیداهای ریاست جمهوری بحث یا مذاکره و دیداری نداشته اند و در هیچ کدام از جلسات شورای وحدت و یا در جلسات جامعه روحانیت در مورد کاندیداتوری افراد یا کاندیداهای مطرح بحث یا مذاکره ای صورت نگرفته است.

نظر آشنا درباره سند تحول قضایی

مشاور رئیس جمهوری با بیان اینکه «سند تحول قضایی در کنار ‎منشور حقوق شهروندی نمایان‌گر اراده نظام برای احقاق حقوق عامه است»، اظهار کرد: موفقیت سند تحول قضایی در گرو توانمند سازی و همراهی همه ذی‌نفعان و ذی‌ربطان است.حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:«‏ابلاغ ‎سند تحول قضایی حاصل نگرشی آسیب شناسانه و رویکردی اعتدال‌گرایانه برای اصلاح ساختاری و رویه‌ای در قوه قضاییه است.موفقیت این سند در گرو توانمند سازی و همراهی همه ذی‌نفعان و ذی‌ربطان است.این سند مهم در کنار ‎منشور حقوق شهروندی نمایان‌گر اراده نظام برای احقاق حقوق عامه است.»

احضار دژپسند به مجلس در خصوص پرونده هفت‌تپه

سید ناصر موسوی لارگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: "طبق قول قبلی، احضار وزیر اقتصاد به مجلس در دستور کار هفته آتی مجلس قرار خواهد گرفت. هیئت داوری با ترکیب تقریباً دولتی در پرونده هفت‌تپه به‌خلاف نظر دیوان محاسبات و سازمان بازرسی به‌نفع واگذاری غلط رأی داد.از قوه قضاییه درخواست داریم حق را به حق‌دار رسانده و متخلفان را تحت پیگرد قرار بدهد."

کنعانی مقدم: وحدت شورای ائتلافی‌ به معنای همه با من است نه همه با هم

یک چهره سیاسی اصولگرا گفت: جامعه روحانیت مبارز با سابقه‌ای که دارد، به دنبال این است که همه با هم باشند و حتی در شورای سیاستگذاری و شورای عالی‌شان نیز، صندلی‌های خالی را برای شورای ائتلافی‌ها و پایداری‌ها گذاشته‌اند که اگر تمایل داشتند در این جلسات حضور پیدا کنند.«حسین کنعانی مقدم»، چهره سیاسی اصولگرا، درباره سازوکار دوگانه اصولگرایان برای انتخابات 1400 اعم از شورای ائتلاف به ریاست حدادعادل و شورای وحدت با محوریت جامعه روحانیت مبارز به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: شورای ائتلاف، یک شورای انتخاباتی است که در مواقع انتخابات شکل می‌گیرد و سازوکارهای انتخاباتی دارد اما شورای وحدت، یک شورای استخوان دار است که جامع روحانیت مبارز به عنوان یک عضو اصلی آن، محسوب می‌شود و احزاب اصولگرا در این شورا حضور دارند و تقریبا یک شورایی است که به سمت ائتلاف نیروهای ارزشی و انقلابی حرکت می‌کند و به نوعی دارای، یک ساختار پایدار است و مانند شورای ائتلاف نیست که حول محور یک شخصیت یا یک لیست، جمع می‌شوند.او افزود: به نظر می‌رسد کاری که شورای وحدت در حال انجام است و بنده نیز در آن حضور دارم، یک سازوکار سیاسی است که از قوام بیشتری برخوردار بوده و پایدارتر نیز خواهد بود.دبیرکل حزب سبز ادامه داد: شورای ائتلاف از سوی همان مجموعه‌ای که برای انتخابات مجلس یازدهم فعال بودند دنبال می‌شود و تغییر چندانی نکرده است.او با اشاره به اختلاف نظر در میان شورای ائتلاف و جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: درباره مسائل کلی، جلسات مشترکی برگزار شده و حجت الاسلام پورمحمدی و مصباحی مقدم در این باره تلاش بسیاری کرده‌اند حتی جلسات مشترکی بین این دو شورا برگزار شده و این بحث‌ها مطرح شده است. به نظر می‌رسد که شورای ائتلافی‌ها چون ائتلافشان انتخاباتی است سعی می‌کنند، کارها را به تنهایی جلو ببرند و دیگران را خود دعوت کنند، یعنی وحدتشان به معنای همه با من است نه همه با هم!

حاجی‌دلیگانی: بودجه 1400 دولتی است نه کشوری

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: لایحه بودجه سال 1400 در بخش‌هایی که مربوط به دولت است بسیار انبساطی است و در بخش‌های دیگر انقباضی و درواقع این بودجه، بودجه برای دولت است نه کشور.حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به جزئیات لایحه بودجه سال 1400 گفت: این بودجه یک بودجه دولتی و برای دولت و کارکنان دولت بسته شده است.وی افزود: بخش‌هایی از لایحه بودجه که مربوط به دولت است کاملا انبساطی و بخش دیگر آن کاملا انقباضی است.عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: در لایحه بودجه موضوع افزایش کارکنان دولت و بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری مطرح شده، اما موضوع به افزایش حقوق کارگران و مستمری بگیران تأمین اجتماعی هیچ اشاره‌ای نشده است. سؤال اینجاست؛ آیا افزایش حقوق در لایحه بودجه کشور مختص کارکنان دولت است.حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر افزایش 25 درصدی حقوق برای همه در نظر گرفته شده است، چه برای کسانی که برای مثال 3 میلیون حقوق می گیرند و چه کسانی که 20 میلیون حقوق می‌گیرند، هر دو شامل افزایش 25 درصدی حقوق می‌شوند، حال این که تأثیر این افزایش 25 درصدی حقوق برای هر کدام کاملا با دیگری متفاوت است.

جزئیات نامه عربستان به ایران توسط عبدالمهدی فاش شد

نخست وزیر پیشین عراق جزئیاتی درباره نامه عربستان برای ایران که قرار بود سردار شهید سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس در آخرین سفر خود به بغداد پاسخ ایران به آن را به دولت عراق بدهد، فاش کرد.«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر پیشین عراق در مستند «الرحله الاخیره» (آخرین سفر) که قرار است امشب از شبکه تلویزیونی «العهد» عراق پخش شود، از میانجیگری خود بین ریاض و تهران و نامه عربستان برای ایران و پاسخی که قرار بود سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از جانب ایران در جریان آخرین سفرش به بغداد ببرد، سخن گفت.وی در این مستند تلویزیونی درباره میانجیگری خود بین عربستان و ایران و نامه ای که از عربستان دریافت کرد، گفت: نامه ای رسید. این نامه خشک بود؛ یعنی نه سلامی و نه بسم الله (الرحمن الرحیم) و نه چیزی داشت ...من گفتم که انتقال چنین نامه ای به طرف ایرانی سخت است. آنها هم، یعنی سعودیها گفتند که نخست وزیر عراق آن را ببیند و اگر ملاحظاتی دارد، نامه را با این ملاحظات بازپس بفرستد. آنها (سعودیها) عملا نامه دیگر جدیدی نوشتند که دیپلماتیک تر بود. مفاهیم (نامه) تغییر نکرده بود، اما از نظر شکلی و کلمات مقداری تغییر کرده بود و من آن را برای شهید سلیمانی فرستادم و وی گفت که به آن پاسخ خواهیم داد. (شهید سلیمانی گفت) ما به این نامه پاسخ خواهیم داد. عملا بعد از آن، (شهید سلیمانی) آمد و گفتم که ما از شما چیزی دریافت نکرده ایم و وی گفت که دفعه بعدی پاسخ را خواهم آورد و این سفری بود که وی به شهادت رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار