رئیس اتاق بازرگانی استان البرز با بیان اینکه زیر ساخت لازم برای صادرات باید ایجاد شود،گفت:تأمین ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه با سیستم بانک مرکزی مختل شده است.
کد خبر: ۹۲۸۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵ 02 January 2021

به گزارش «تابناک البرز» پرهام رضایی در دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی  با اشاره به اهمیت توجه به  موضوع تجارت خارجی اظهار داشت: اولویت اول در تجارت خارجی توجه به مسئله تامین مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز تولید داخلی است، اگر قرار باشد که در تجارت خارجی بازنگری صورت گیرد باید به این نکات توجه شود.

وی با این توضیح که بانک مرکزی سیستمی را اجرایی که موجب بروز مشکلات بیشمار برای فعالان اقتصادی شده است، گفت: در شرایط کنونی در کنار فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، شیوع ویروس کرونا نیز زمینه ساز مشکلات کلان در حوزه تجارت خارجی کشورمان شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق البرز با اشاره به بخشی از صحبت های وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست اخیر هیات نمایندگان اتاق ایران در خصوص بازبینی در رویه تجارت خارجی بیان کرد: زمانی که مدام بر اهمیت توسعه صادرات از کشور تاکید می‌شود، لازمه اش این است که چرخ صادرات از حرکت باز نماند و مهم تر از آن تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید داخل است، اما متاسفانه به دلیل مشکلات ارزی انجام این امور برای تولید کنندگان براحتی امکان پذیر نیست.

رضایی با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان ایرانی در تامین ارز مور نیاز خرید مواد اولیه خارجی و سایر نیازهای وارداتی با انبوهی از مشکلات و دست‌انداز های طبیعی و غیر طبیعی مواجه هستند، متذکر شد:  تأمین ارز موردنیاز واردات مواد اولیه با سیستم بانک مرکزی مختل شده است و صدور بخشنامه ها نیاز به همکاری و تعامل بیشتر بانک مرکزی و وزارت صمت است.

رئیس اتاق بازرگانی البرز در بخش دیگری بر ضرورت روند تسهیل فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط کشور برای حضور موثر در امر تجارت خارجی تاکید کرد و گفت: این مسئله باید مورد توجه وزارت صنعت و همچنین بانک مرکزی قرار گیرد تا بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط  بتوانند به راحتی در زمینه واردات مواد اولیه فعالیت کنند.

رضایی ادامه داد: انتخاب رایزنان بازرگانی مورد تایید اتاق‌های بازرگانی یکی دیگر از اقداماتی است که باید در راستای بهبود تجارت خارجی مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر به معنای واقعی رایزن بازرگانی نداریم که آشنا به امر صادرات و واردات باشد و بتواند تجارت را روان کند و کمرنگ دیده شدن اهمیت این موضوع سبب شده که واحد مربوط به رایزنان بازرگانی در وزارت صمت تعطیل شود.

رضایی بر این موضوع اشاره کرد که مسئولان در موارد بسیاری بر انتخاب رایزنان بازرگانی از میان فعالان بخش خصوصی تاکید داشته اند، اما این حرف باید از شعار خارج شود و مسئولیت اجرای آن در کوتاه ترین زمان ممکن به بخش خصوصی واگذار شود،تصریح کرد:  تصمیماتی که تنها در حد حرف باقی بماند جزء هدر رفت زمان نتیجه ای برای فعالان اقتصادی ندارد.

برچسب ها: پرهام رضایی ، ارز ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار