کد خبر: ۹۲۹۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲ 05 January 2021

Cyberpunk 2077

به گزارش تابناک سمنان بیش از هشت سال پیش بود که دنیای گیم شاهد معرفی رسمی بازی Cyberpunk 2077 بود. در سال ۲۰۱۲ نه CD Project Red شهرت و محبوبیت امروزی را داشت، و نه بازی معرفی شده Cyberpunk 2077 آنچنان سر و صدای خاصی به پا کرده بود. با این وجود در مدت تنها چند سال، استودیو لهستانی CD Project Red، از یک استودیو نه چندان مطرح اروپایی که تنها به واسطه عرضه دو نسخه از سری The Witcher شناخته می‌شد، به باارزش‌ترین شرکت بازی‌سازی اروپا تبدیل گشت(چند ماه پیش قبل از افت شدید سهام این شرکت).

همه چیز از عرضه موفقیت‌آمیز بازی The Witcher 3: Wild Hunt شروع شد. در حالی که بسیاری از مخاطبان قدیمی سبک نقش‌آفرینی به شدت تشنه یک نقش‌آفرینی کامل و پرمحتوا و پر و پیمان بودند، عرضه بازی The Witcher 3 به نوعی همان چیزی بود که آنها نیاز داشتند. یک ماجراجویی جذاب، دلچسب و طولانی که داستان ماجراجویی‌ها و حماسه‌های گرالت را جمع‌بندی کرد.

یک عنوان بسیار جذاب و سرگرم‌کننده که در عین داشتن کیفیت، دارای محتوای بسیار طولانی نیز بود. البته در ابتدای عرضه بازی کمی با مشکلات فنی و باگ‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کرد اما به سرعت این مشکلات از طریق آپدیت‌های عرضه شده رفع شدند و در کل مخاطبان از تجربه بازی The Witcher 3 بسیار رضایت داشتند.

عرضه موفقیت‌آمیز این بازی نه تنها با فروش فوق‌العاده این عنوان در دو سال اول پس از عرضه همراه بود، بلکه ارزش سهام استودیو CD Project Red را نیز تا حد چشمگیری افزایش داد. در ادامه این عنوان نه تنها عنوان بازی سال را از مراسم The Game Awards کسب کرد، بلکه با کسب ۲۵۱ عنوان بازی سال و یا GOTY، پرافتخارترین بازی تاریخ صنعت گیم نیز لقب گرفت. در این دوران استودیو CD Project Red دیگر یک استودیو ناشناخته و گمنام نبود بلکه محبوبیت بسیار زیادی در بین مخاطبان عام و خاص دنیای گیم داشت.

عرضه دو بسته الحاقی بسیار باکیفیت و درجه یک یعنی Blood and Wine و Heart of Stone نیز بر خوشحالی و رضایت مخاطبان افزود. عنوان The Witcher 3 آن‌قدر موفق و محبوب شد که تنها در سال سوم پس از عرضه، بیش از ۸ میلیون نسخه فروش داشت. همچنین عرضه سریال اقتباسی Netflix و همچنین عرضه نسخه Switch این عنوان دوباره فروش نسخه سوم را تا حد فوق‌العاده زیادی بالا برد. تا حدی که در پایان سال ۲۰۱۹, این عنوان بیش از ۲۸ میلیون نسخه فیزیکی و دیجیتالی فروخته بود.

استودیو CD Project Red این روزها شرایط پرفراز و نشیبی را سپری می‌کند. از افت یک میلیارد دلاری سهام خود گرفته تا از دست دادن اعتماد هواداران

بعد از عرضه بسیار موفق نسخه سوم ویچر، شاهد تیزر‌های بیشتر و معرفی نسبتا کامل‌تر از بازی Cyberpunk 2077 بودیم. اما این بار دیگر مردم به این بازی به عنوان یک بازی معمولی نگاه نمی‌کردند. بلکه Cyberpunk 2077 را عنوانی می‌دانستند که می‌تواند تجربه‌ای جذاب مانند ویچر را این بار در دنیایی مدرن و پیشرفته برای آنها به ارمغان بیاورد. بسیاری از مخاطبان و بازی‌بازان به CD Project Red اعتقاد و اعتماد داشتند و مطمئن بودند با یک شاهکار دیگر مواجه خواهند شد. حضور کیانو ریوز بازیگر محبوب و سرشناس هالیوود در کنار تیزرهای بسیار چشم‌نواز و وسوسه‌انگیز نیز باعث شدند این عنوان بیش از پیش بر سر زبان‌ها بیفتد.

در ادامه، بعد از اعلام تاریخ رسمی انتشار، بسیاری از طرفداران روزشماری می‌کردند تا این عنوان موردانتظار را بتوانند تجربه کنند. اما CD Project Red با یک تاخیر شش ماهه‌ی بلند مدت، آب سردی بر روی هواداران بازی Cyberpunk 2077 ریخت. در ادامه نیز شاهد یک تاخیر دیگر نیز بودیم که مجددا خشم و نارضایتی هواداران را در پی داشت.

بعد از این اتفاق نیز حتی شایعه شده بود که بازی بار دیگر تأخیر خواهد خورد اما CD Project Red این شایعات را به کلی رد کرد و تاکید کرد که بازی در زمان مشخص شده منتشر می‌شود. تصمیمی که مشخص شد کاملا اشتباه بوده است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به عرضه بازی Cyberpunk 2077 و تاثیر آن بر روی آینده کاری شرکت CD Project Red.

این معرفی فوق‌العاده هیجان‌انگیز را به خاطر دارید؟

 لانچ عجولانه و ناقص Cyberpunk 2077؛ حماقت، طمع یا جهالت؟

بعد از هشت سال انتظار، وقتی که شاهد عرضه بازی Cyberpunk 2077 بودیم، دنیای گیم به ناگهان منفجر شد. اول از همه CD Project Red اجازه نقد و بررسی بر روی نسخه‌های کنسولی را نداد و نمرات بازی بر اساس تجربه بر روی PC داده شد. اما فاجعه واقعی زمانی رخ داد که شاهد عرضه رسمی بازی بودیم. کاربران در همان ساعات و روزهای اول بسیار شاکی و خشمگین بودند. بازی با کوهی از مشکلات و نقص‌های فنی و گرافیکی مواجه بود.

از افت فریم‌های متعدد و شدید گرفته، تا انواع و اقسام باگ‌هایی که تجربه بازی را مختل می‌کردند. از Quest‌هایی که به خاطر باگ نیمه تمام می‌ماندند گرفته، تا باگ‌های اصطلاحا Game Breaking که تجربه بازی را عملا متوقف می‌ساختند. تکسچر‌های بازی در برخی لحظات با تاخیر عجیب بارگذاری می‌شدند، افت‌فریم بر روی کنسول‌ها فاجعه بود و هوش مصنوعی دشمنان نیز عملکردی بسیار سینوسی داشت. مشکلات بازی به حدی زیاد بود که تعدادی از خریداران درخواست ریفاند کردند و این عنوان مدتی بعد از روی استور سونی حذف شد. هر چند کاربران نسخه PC مشکلات به مراتب کمتری را تجربه کردند.

اما یک سوال اینجا مطرح می‌شود. چه کسی مقصر این لانچ فاجعه‌بار است؟ سازندگان که با وجود اینکه می‌دانستند بازی هنوز نیاز به پولیش و رفع عیب دارد و با این حال بازی را زودتر از موعد عرضه کردند یا هواداران که برای عرضه هر چه زودتر به سازندگان فشار وارد می‌کردند؟

جواب منطقی و درست این است که CD Project Red مقصر اصلی و شماره یک است. اول از همه به این نکته توجه کنید که توسعه و ساخت یک بازی صدمیلیون دلاری، آن هم در بازه بسیار طولانی زمانی، یا هماهنگی، بررسی و مدیریت کاملا هدفمند انجام می‌شود. در واقع سازندگان و حداقل افراد ارشد پروژه می‌دانند که برای مثال کار توسعه بازی X از مرحله پیش‌تولید و Early Development گرفته تا عرضه نهایی چند سال زمان می‌برد، چقدر نیروی انسانی احتیاج دارد و چه بودجه‌ای نیاز دارد‌.

به همین دلیل افراد کلیدی در CD Project Red به خوبی از عمق و بزرگی پروژه Cyberpunk 2077 آگاهی داشتند. حال یک سوال مطرح می‌شود. اگر سازندگان می‌دانستند بازی چقدر زمان برای توسعه نیاز دارد، چرا تاریخ عرضه‌ای مشخص کردند که حتی یک بار نیز نتوانستند طبق آن عمل کنند و در نهایت نیز بازی را با کوهی از مشکلات عرضه کردند؟ اینجا مقصر اصلی CD Project Red و در رأس آن افراد تصمیم‌گیرنده هستند که یا هماهنگی و آگاهی لازم از زمان مورد‌نیاز برای توسعه بازی را نداشتند، یا با وجود آنکه می‌دانستند بازی هنوز مشکلات مختلفی دارد، حاضر به تاخیر دوباره بازی نشدند و همان عنوان ناقص را عرضه کردند.

در هر دو حالت، باید انگشت اتهام را به سمت سازنده گرفت چرا که چه بسا اگر بازی را با تاخیری چندماهه عرضه می‌کردند مشکلات آن اینقدر فاجعه‌بار نمی‌بود. البته به شخصه اعتقاد دارم مدیریت CD Project Red باید از چند سال قبل طوری برنامه‌ریزی می‌کرد که زمان عرضه بازی مشخص و عملی باشد و پولیش و رفع باگ بازی نیز به خوبی صورت بگیرد.
در کل می‌توان گفت اشتباهات مدیریت CD Project Red در تخمین مدت زمان ساخت از یک طرف، و طمع و حماقت برای عرضه یک عنوان نصف و نیمه از طرف دیگر باعث شدند بازی Cyberpunk 2077 با کوهی از مشکلات مختلف عرضه شود.

فاجعه واقعی زمانی رخ داد که شاهد عرضه رسمی بازی بودیم. کاربران در همان ساعات و روزهای اول بسیار شاکی و خشمگین بودند. بازی با کوهی از مشکلات و نقص‌های فنی و گرافیکی مواجه بود. از افت فریم‌های متعدد و شدید گرفته، تا انواع و اقسام باگ‌هایی که تجربه بازی را مختل می‌کردند. از Quest‌هایی که به خاطر باگ نیمه تمام می‌ماندند گرفته، تا باگ‌های اصطلاحا Game Breaking که تجربه بازی را عملا متوقف می‌ساختند. تکسچر‌های بازی در برخی لحظات با تاخیر عجیب بارگذاری می‌شدند، افت‌فریم بر روی کنسول‌ها فاجعه بود و هوش مصنوعی دشمنان نیز عملکردی بسیار سینوسی داشت. مشکلات بازی به حدی زیاد بود که تعدادی از خریداران درخواست ریفاند کردند و این عنوان مدتی بعد از روی استور سونی حذف شد. هر چند کاربران نسخه PC مشکلات به مراتب کمتری را تجربه کردند.

همچنین باید گفت بهانه‌هایی مثل قدرت ضعیف کنسول‌های نسل هشتم نیز اصلا یک درصد نیز مشکلات بازی را توجیه نمی‌کند. اگر کنسول‌های نسل هشتم PS4 و Xbox One S یا X ضعیف بودند و مشکل داشتند، پس چگونه شاهد غول‌های گرافیکی مانند Red Dead Redemption 2 و یا The Last of Us Part II بر روی آنها بودیم؟ عناوین نام برده شده نه تنها گرافیک هنری خارق‌العاده‌ای داشتند، بلکه از لحاظ ثبات فریم ریت و مشکلات فنی نیز بسیار بهینه و عالی عمل کردند.

اگر راکستار توانست Red Dead Redemption 2 را با کوهی از جزئیات مختلف بر روی کنسول‌های نسل هشتم عرضه کند، بنابراین اصلا و ابدا نمیتوان ضعف کنسول‌ها را بهانه خوبی برای عملکرد فاجعه‌بار Cyberpunk 2077 بر روی این کنسول‌ها دانست. در واقع مشکل اصلی نه از سخت‌افزار کنسول‌ها، بلکه از بهینه‌سازی بسیار ضعیف CD Project Red بوده است. در طول چند سال اخیر دیگر عناوین مانند Metro Exodus و Borderlands 3 نیز هنگام عرضه از مشکلات شدید افت فریم و باگ‌های گرافیکی رنج می‌بردند که مقصر اصلی این مشکلات سازندگان بودند چرا که در مرحله پایانی قبل از عرضه یعنی مرحله پولیش بازی و رفع باگ ها که تقریبا سه ماه قبل از عرضه شروع می‌شود، نتوانستند بهینه‌سازی لازم را به خوبی انجام دهند.

تاثیر لانچ فاجعه‌بار Cyberpunk 2077 بر روی آینده CD Project Red

به احتمال فراوان، نسخه بعدی سری ویچر در حال حاضر در دست ساخت است. حال چه آن را ویچر ۴ بنامیم، چه یک نسخه فرعی یا Spin-off. چند سال پیش بود که رییس استودیو CD Project Red رسما اعلام کرد که کار این استودیو با دنیای ویچر تمام نشده و این حرف طبیعتا به معنای ساخت نسخه‌ی بعدی از سری است‌. فراموش نکنید که سری ویچر بیش از ۵۰ میلیون نسخه فروش داشته و از لحاظ کسب افتخارات نیز فوق‌العاده عمل کرده است بنابراین قطعا CD Project Red به راحتی این فرنچایز را کنار نمی‌گذارد چرا که اگر این کار را بکند به معنای واقعی کلمه مرتکب حماقت شده است.

اگر فرض را بر این بگیریم که نسخه بعدی از سری ویچر در حال ساخت است، می‌توان انتظار داشت این عنوان بین دو تا چهارسال آینده عرضه گردد. اما سوال اینجاست که آن دسته افرادی که قبل از عرضه Cyberpunk 2077 به CD Project Red اعتماد کامل داشتند، آیا باز می‌توانند به این استودیو اعتماد کنند؟ جواب این است که از آنجایی که سری ویچر و در کل دنیای ویچر بسیار محبوب است و نسخه سوم نیز فوق‌العاده عمل کرده بود، می‌توان انتظار داشت مخاطبان دوباره از نسخه بعدی به شدت استقبال کنند.

اما این بار دیگر خبری از پیش‌خرید‌های هشت میلیون نسخه‌ای نخواهد بود و می‌توان قاطعانه گفت بسیاری از بازی‌بازان صبر می‌کنند تا عملکرد بازی را از لحاظ فنی ببینند و سپس به خرید بازی اقدام کنند. بنابراین کاهش نسبتا قابل‌توجه پیش فروش عناوین آینده CD Project Red اولین اثر منفی بلندمدت لانچ ضعیف Cyberpunk 2077 به شمار می‌آید. چرا که بسیاری از مردم دیگر فقط از روی احساسات و شوق دست به خرید بازی قبل از عرضه نخواهند زد.

همه چیز از عرضه موفقیت‌آمیز بازی The Witcher 3: Wild Hunt شروع شد. در حالی که بسیاری از مخاطبان قدیمی سبک نقش‌آفرینی به شدت تشنه یک نقش‌آفرینی کامل و پرمحتوا و پر و پیمان بودند، عرضه بازی The Witcher 3 به نوعی همان چیزی بود که آنها نیاز داشتند. یک ماجراجویی جذاب، دلچسب و طولانی که داستان ماجراجویی‌ها و حماسه‌های گرالت را جمع‌بندی کرد. یک عنوان بسیار جذاب و سرگرم‌کننده که در عین داشتن کیفیت، دارای محتوای بسیار طولانی نیز بود. البته در ابتدای عرضه بازی کمی با مشکلات فنی و باگ‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کرد اما به سرعت این مشکلات از طریق آپدیت‌های عرضه شده رفع شدند و در کل مخاطبان از تجربه بازی The Witcher 3 بسیار رضایت داشتند. عرضه موفقیت‌آمیز این بازی نه تنها با فروش فوق‌العاده این عنوان در دو سال اول پس از عرضه همراه بود، بلکه ارزش سهام استودیو CD Project Red را نیز تا حد چشمگیری افزایش داد. در ادامه این عنوان نه تنها عنوان بازی سال را از مراسم The Game Awards کسب کرد، بلکه با کسب ۲۵۱ عنوان بازی سال و یا GOTY، پرافتخارترین بازی تاریخ صنعت گیم نیز لقب گرفت. در این دوران استودیو CD Project Red دیگر یک استودیو ناشناخته و گمنام نبود بلکه محبوبیت بسیار زیادی در بین مخاطبان عام و خاص دنیای گیم داشت.

اثر منفی بعدی، مربوط به افت شدید سهام استودیو CD Project Red است. فراموش نکنید که سرمایه‌گذاران و سهامداران نقش بسیار مهمی در شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی ایفا می‌کنند و بودجه ساخت بازی‌ها و سیاست کاری استودیو‌ها توسط این افراد مشخص می‌شود. برای مثال به خاطر سیاست کاری و تصمیم‌گیری سهامداران و مدیران ارشد Take Two و Rockstar است که تعداد پروژه‌های ساخت این شرکت بسیار محدود است و حتی بعضی عناوین قابل‌توجه مثل Bully 2 در اواسط توسعه لغو می‌شوند. چرا که سهامداران و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند با عرضه عناوین مطمئن مثل Red Dead Redemption و GTA به سودآوری رسیده و همچنین ارزش سهام خود را نیز بالا ببرند و دست به ریسک نزنند.

افت ارزش سهام استودیو CD Project Red هر چند شاید آنچنان در نگاه اول مسأله بغرنجی به شمار نیاید، اما حقیقت این است که می‌تواند بودجه، سرمایه‌گذاری و حتی خط مشی این استودیو در چندسال آینده را تحت‌تاثیر خود قرار دهد. چرا که قطعا سهامداران از انتشار عناوین ناقص و پرمشکل ضربه میخورند و برای هر سنت از سهام و ثروت خود ارزش قائلاند. بنابراین ممکن است تصمیمات آینده افراد کلیدی استودیو و سهامداران اصلی، بر روی توسعه بازی‌های آینده CD Project Red اثر منفی یا مثبت بگذارد. این مسأله تنها با گذشت زمان مشخص خواهد شد.

البته حس می‌کنم لانچ ضعیف Cyberpunk 2077 از یک طرف می‌تواند عناوین آینده CD Project Red را بهبود ببخشد. منظور من از بعد فنی و مشکلات گرافیکی است چرا که بعد از اتفاقات چند وقت اخیر، قطعا سازندگان و توسعه‌دهندگان دیگر نمی‌خواهند تجربه تلخ Cyberpunk 2077 را تکرار کنند و بنابراین احتمالا با برنامه‌تر، دقیق‌تر و بهتر عمل کنند و پولیش و رفع باگ عناوین بعدی این استودیو بسیار مناسب‌تر شکل بگیرد.

تلاش برای بازگرداندن اعتبار و اعتماد

استودیو CD Project Red کارهای مختلفی می‌تواند برای بهبود رابطه خود با مخاطبان انجام دهد. عرضه آپدیت‌های بزرگ اولین قدم در این رابطه است. در وهله بعدی می‌توان گفت عرضه بسته‌های الحاقی رایگان پرمحتوا می‌تواند کمی رابطه شکرآب شده مخاطبان و این استودیو را ترمیم سازد. همچنین معرفی و عرضه نسخه بعدی The Witcher که بسیار محبوبیت بالایی دارد نیز می‌تواند ورق را به سمت CD Project Red برگرداند.

البته به شرطی که دوباره اشتباهات عرضه Cyberpunk 2077 برای آن بازی رخ ندهد و دوباره شاهد سردرگمی سازندگان و پولیش ناقص بازی نباشیم. البته در کل همچنان معتقدم این استودیو باید توان خود را فعلا بر روی حل مشکلات بازی Cyberpunk 2077 بگذارد تا هم تجربه بازی روان‌تر شود و هم فروش بازی در بلندمدت بتواند تقویت گردد. فراموش نکنید که عنوان The Witcher 3 که بیش از ۲۸ میلیون نسخه فروش داشت، تنها ۹ میلیون نسخه در سال اول فروخت و بقیه آمار فروش مربوط به چندسال بعد از آن است. بنابراین حل مشکلات متعدد بازی می‌تواند به فروش و درآمدزایی بازی در بلندمدت کمک کند. چه بسا سال دیگر شاهد یک تجربه روان و کم نقص از بازی Cyberpunk 2077 باشیم.

فکر می‌کنم CD Project Red همچنان شانس این را دارد که Cyberpunk 2077 را به تجربه‌ای دلچسب برای همگان تبدیل سازد.

سخن پایانی:

بعد از اتفاقات چند وقت اخیر، CD Project Red کار سختی برای ترمیم رابطه خود با هواداران و بازگرداندن اعتبار و آبروی خود دارد. البته هنوز دنیا به پایان نرسیده و این استودیو با دقت در مدیریت و تصمیم‌گیری پروژه‌های آینده می‌تواند دوباره به دوران طلایی خود بازگردد. حل مشکلات بازی Cyberpunk 2077 در وهله اول و  توسعه درست و منظم عناوین آینده و بعدی این استودیو مانند نسخه بعدی ویچر در وهله بعدی می‌تواند تصمیمات مناسبی در جهت جبران اشتباهات باشد.

امیدوارم که این استودیو از این اتفاق درس خوبی گرفته باشد و دیگر اجازه ندهد طمع و حماقت به آثار و بازی‌های این استودیو لطمه وارد سازند‌. البته CD Project Red راه درازی در پیش دارد و در حال حاضر نیز با برخی شکایات قضایی از سوی سهامداران مواجه است و با افت یک میلیارد دلاری سهام خود نیز دست و پنجه نرم می‌کند. امیدوارم مدیریت این استودیو و اعضای کلیدی آن، در برنامه‌ریزی پروژه‌های آینده دقت بسیار بیشتری به خرج دهند تا دوباره شاهد مشکلات مشابه نباشیم. چه بسا یک تصمیم کوچک می‌توانست از وقوع این فاجعه جلوگیری کند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: گیمفا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار