رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی:
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی گفت: قیمت گذاری در شهرک های صنعتی باید بگونه ای باشد که سبب دلالی ، رانت و فرارسرمایه گذار نباشد.
کد خبر: ۹۳۰۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵ 07 January 2021

 

علیرضا نظری رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی درگفتگوی اختصاصی با تابناک مرکزی افزود :در سال جاری که توسط مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نامگذاری شده است،بخش عمده ای از آن به حوزه صنعت ارتباط دارد و یکی از پایه های اساسی آن شرکت شهرک های صنعتی در سطح کشور و استان مرکزی است.
وی با بیان اینکه تامین زمین مناسب و مرغوب به تناسب نیاز شهرک های صنعتی مد نظر قرار دارد یادآورشد: تامین زیرساخت ها از قبیل آب ، گاز،برق و راه های مواصلاتی و شهرک سازی از وظایف شرکت شهرک های صنعتی است. وی افزود: بخش عمده ای از فعالیت‌ شرکت شهرکها شامل صدور مجوز در این حوزه می شود.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی با بیان اینکه متاسفانه ما در استان مرکزی در مدت ۷ ماه گذشته که مجلس یازدهم آغاز به کار کرده است وضعیت خوبی نداشته‌ایم گفت : با دستگیری مدیرعامل شرکت شهرکها در استان و سپس بلاتکلیفی این مجموعه در زمینه پاسخگویی به مراجعین مشکلات بسیاری ایجاد شد.
نظری افزود: معرفی سرپرست باتوجه به اینکه سرپرست نمی تواند اسناد مالی مجموعه ای که به صورت هیئت مدیره و مدیرعامل اداره می‌شود را امضا کند، نزدیک به ۵ ماه تمام شرکت شهرک های صنعتی در استان مرکزی پاسخگویی هیچ یک از مراجعین در سطح استان نبود و شرکت شهرک‌های خمین به عنوان بخشی از استان شاهد این کم کاری در سطح استان بوده است.
وی با بیان اینکه در دیداری که با مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی کشور داشته‌ام این مطالبه را مطرح کرده ام اظهارداشت: همچنین نمایندگان استان به صورت فردی و یا جمعی نامه نگاری در این موضوع انجام داده‌اند اما متاسفانه بعد از مدت ها در نهایت مهندس میرزایی معرفی شدند که ایشان هم بیش از سه ماه به صورت سرپرست کار را اداره کردند و عملاً پاسخگوی نیازهای مراجعین نبود.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی با بیان اینکه مدیرعامل فعلی شرکت شهرکهای صنعتی بومی منطقه نیست افزود: داشتن یک مدیر دارای حکم بهتر از وضعیت ۵ ماهه بلاتکلیفی شرکت شهرکها در استان است .
نظری درباره قیمت گذاری ها در شرکت شهرکها صنعتی گفت : در صورتی که پایه قیمت گذاری پایین در نظر گرفته شود سبب ایجاد مشکلات بیشتری می شود و از سویی موجب ایجاد پدیده دلالی و کاسبی و زمین خواری می شود.
وی یادآورشد: متاسفانه در حال حاضر هم این اتفاق افتاده و برخی افراد سودجو مراجعه کرده و زمین ارزان قیمت گرفته اند با این نگاه که با قیمت‌های بالاتر آن را به فروش برسانند. نظری ادامه داد:باتوجه به اینکه تملک این اراضی توسط شرکت شهرکهای صنعتی به منظور سرمایه گذاری بوده و نه تبدیل شدن به محلی برای دلالی سودجویان، متناسب سازی یک امر واقعی است و باید ملاحظات لازم در زمینه قیمت گذاری حتما لحاظ شود.
وی افزود: برخی از شهرک های صنعتی مانند شهرک صنعتی کاوه که در حال حاضر جزء موثرترین و معتبر ترین شهرک های صنعتی کشور است، هر مقداری که قیمت برای زمین بالا رود به دلیل نزدیکی به تهران و پوشش چند هزار شرکت تولیدی که در آنجا متمرکز هستند، افزایش قیمت پاسخ می دهد و اقبال برای سرمایه گذاری وجود دارد، اما شهرک‌های صنعتی نوپا و ضعیفی مانند شهرک صنعتی خمین که سرمایه گذاری کلانی در آنها انجام نشده است و یک نماد برجسته صنعت هنوز بشمار نمی رود، بدون شک مورد اقبال سرمایه گذاران با افزایش قیمت قرار نخواهد گرفت.
نظری گفت:بنده به شدت مخالف این موضوع هستم و پیگیری هایی در این زمینه انجام داده ام که تخفیف هایی به‌منظورحضور سرمایه‌گذار در این شهرک‌ها مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: نباید همه شهرک های صنعتی را با یک درصد مشخص افزایش داد باید رعایت حال مناطق ضعیف و کمتر توسعه یافته شود تا سرمایه گذاری که قصد دارد در این نواحی فعالیت اقتصادی انجام دهد با این موانع و افزایش قیمت‌ها از سرمایه گذاری منصرف نشود.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی گفت: نمایندگان مجلس باید در این موضوع نقش داشته باشند، مجلس شورای اسلامی در بسیاری از شوراهای عالی کشور عضو ناظر دارد و به نظر می رسد که این عضو ناظر می تواند در شرکت شهرکهای صنعتی در سطح کشور حاضر وناظر باشد.
وی افزود :افرادی که در شهرکهای صنعتی سرمایه گذاری می کنند بدون شک با نمایندگان مجلس در شهرستانها بمنظور رفع موانع و مشکلات ارتباط خواهند داشت و این نمایندگان هستند که باید به طور دائم پیگیر رفع مشکلات و موانع پیش روی این سرمایه گذاران باشند، در این موضوع هم منافع سرمایه گذار و منافع کشور باید لحاظ شود.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی در باره نظارت بر انتخابات پیش رو در کشور و استان گفت : مجلس شورای اسلامی در هر استان سه نفر عضو ناظردارد که از اعضای هیئت نظارت بر انتخابات شوراها می باشند در چند روز گذشته این اعضا از میان نمایندگان موجود در استان مرکزی طی یک فرآیند مشخص برای ادامه کار انتخاب و معرفی شدند.
وی یادآورشد : نظر تمامی نمایندگان در این جلسه بر این بود که نمایندگان در شهرهای خود نباید یک عضو خنثی باشند بلکه باید نسبت به گسترش مشارکت مردمی نقش آفرین باشند.
وی افزود: همچنین در مبحث مراقبت های لازم در فرآیند پیش از انتخابات و تایید صلاحیت اعضا و کاندیداهای شورای شهر که در این عرصه وجود دارند باید مراقبت های لازم انجام شود.
نظری گفت: وضعیت شوراهایی که در حال حاضر در حال اتمام دوره مسئولیت خود هستند گویای آن است که مراقبت های لازم در دوره گذشته به خوبی انجام نشده و حجم تخلفاتی که اعضای شوراها در شهرهای استان مرکزی از جمله در مرکز استان داشته‌اند، نشان دهنده این است که دقت لازم صورت نگرفته است.
وی اظهارداشت: باید شرایط برای افزایش مشارکت و رقابت های سالم فراهم شود البته رقابت در میان کسانی که پارامترها و امتیاز های اولیه را داشته باشند، نه مشارکت به هر قیمتی، ما هم باید به کیفیت نیروهایی که به این عرصه ها حضور پیدا می کنند نظارت داشته باشیم و زمینه را برای رقابت فراهم کنیم و نگاه به مردم هم داشته باشیم.
وی اضافه کرد: نمی‌شود گفت به دلیل اینکه می‌خواهیم مشارکت افزایش پیدا کند، پس بی حساب و کتاب اقدام شود ، زیرا نتیجه آن همین می شود که ما در این دوره بیشترین حجم دستگیریها و تخلفات و جرایم اعضای شورای شهر در کشور را شاهد بوده ایم و این نشان از آن دارد که راه درستی را طی نکرده ایم.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی در باره انتصابات درهیئت مدیره باشگاه آلومینیوم اراک گفت: از زمانی که خبر انتصابات مطرح شد مواضع خود را به شکل ها گوناگون اعلام کردم و گله مندی خود را از این موضوع که مدیرانی که در حوزه کار ایشان انبوهی از مشکلات تلمبار شده است و باید در حوزه تخصصی خود مشغول به فعالیت باشند چرا باید در مجموعه ورزشی فعالیت کنند ابراز کردم.
وی افزود: در این موضوع بحث تعارض منافع به وجود می آید زمانی که افرادی که در سمت دولتی هستند و در مجموعه حضور دارند وباید از حقوق و منافع بیت المال مراقبت کنند، با حضور در این گونه سمت ها عملا امکان انجام وظایف قانونی آنها میسر نخواهد بود .
نظری یادآورشد: در شرایط حاضر با توجه به این که ریاست مجمع نمایندگان را برعهده دارم بدون شک این موضوع را در آینده پیگیری خواهم کرد.
وی ادامه داد:متاسفانه با توجه به مشکلات موجود در این زمینه مشاهده می شود که جلسات در دفتر مدیران دولتی تشکیل می شود و زمانی که باید برای رفع مشکلات مردم در دستگاههای مربوطه انجام وظیفه کنند به موضوعاتی پرداخته می شود که منافع شخصی وسیاسی در آن مطرح است تا آنچه که مسئله خیر و صلاح فوتبال در استان در آن مطرح باشد.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی درباره تولید وتوزیع انرژی برق هم گفت: در زمینه تولید و توزیع انرژی برق یکسری مشکلات و نارسایی های وجود دارد که همه ساله با افزایش میزان مصرف در کشور در فصل گرم سال به وجود می آید و در فصول سرد با توجه به کمبود گاز در شبکه و ضرورت صرفه جویی در مصرف بهینه به ناچار باید بخش‌هایی را از توزیع گاز حذف کنند که خود سبب ایجاد مشکلات خاص در کشور می‌شود.
وی یادآورشد: در چند روز گذشته ما شاهد خاموشی هایی در کشور بودیم که اگر به صورت صحیح مدیریت نمی‌شد قاعدتاً دامنه خاموشی‌ها فراگیر تر وبه بخش‌های مهم و صنعتی هم منتهی می شد وخسارت های بیشتری به دنبال داشت.
نظری با بیان اینکه در این موضوع پیگیری‌هایی انجام دادیم و با شنیدن سخنان مسئولین و کارشناسان مربوطه که در این زمینه فعال هستند افزود : در این زمینه حتماً باید چاره اندیشی شود و در کنار خطوط انتقال انرژی که در حال حاضر موجود می باشد باید خطوطی در کنار این خطوط در نظر گرفته شود و به عنوان یک پشتیبان در روزهای اضطرار از آن استفاده شود.
وی با بیان اینکه باید یک پشتیبان داشته باشیم تا در صورت بوجود آمدن مشکل امکان جایگزینی شبکه گاز را داشته باشیم تاکید کرد: این مهم مستلزم تدوین و برنامه ریزی منظم در یک پروژه ملی است که باید مدنظر قرار گیرد.
وی افزود:در بخش خدمات و تولید برق محدودیت‌های وجود دارد که در شهرستان خمین و شرکت شهرکهای صنعتی خمین عملاً زمینه ای برای توسعه نداریم چرا که یکی از زیرساخت ها برق است.
نظری ادامه داد: زمانیکه برق در شبکه نداشته باشیم امکان توزیع وجود ندارد بنابراین زمانی که زیرساخت ها فراهم نباشد شرکت شهرکها هم نمی تواند فعالیت های خود را انجام دهد،پس باید برای تولید و توزیع نیروی برق حتماً طرح های توسعه پایداری درسطح ملی مد
نظر قرار گیرد.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی در باره جلسات مجمع نمایندگان گفت : در مجلس یازدهم تصمیم بر این شد که جلسات به صورت دوره ای و شش ماهه میان نمایندگان موجود به صورت گردشی دراستان انجام شود.
نظری افزود :در ۶ ماه اول ازحضور دکتر کریمی نماینده مردم شریف اراک، خنداب و کمیجان استفاده کردیم ،با توجه به تلاش‌هایی که ایشان داشتند نتوانستیم حداکثر همدلی و وفاق را در استان داشته باشیم و این بدلیل حواشی بود که در این زمینه وجود داشت.
وی یادآورشد : متاسفانه ما فاصله بسیاری با انتظاراتی که از وفاق مجمع نمایندگان می شود داریم و تلاش میکنیم تا وفاقی که مد نظر است و از مجمع نمایندگان استان انتظار می رود را ایجاد کنیم.
وی گفت: با اطلاع رسانی قبلی همه نمایندگان را در جلسات دعوت و تلاش می‌کنیم برای مجمع نمایندگان دبیری در نظر گرفته شود و مصوبات را تایید و سپس پیگیری کنیم تا به نتیجه مورد نظر دستیابیم و جایگاه مجمع نمایندگان در استان هم ارتقا دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار