کاهش ۲۴ درصدی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ادارات، روند کاهشی آمار فوتی ها و بیماران بدحال بستری در بیمارستان ها، تکمیل شبکه و ساختار بهداشتی قرارگاه شهید سلیمانی و ادامه محدودیت های شرایط زرد کرونایی در قم از جمله اخبار کرونایی یک هفته گذشته در این استان است.
کد خبر: ۹۳۰۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶ 09 January 2021

به گزارش تابناک قم، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم درباره آخرین وضعیت از مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در استان قم، گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۹ دی‌ماه جاری، ۱۵ نفر با علایم کرونا در قم پذیرش شده‌اند.

محمدرضا قدیر افزود: در این مدت ۹ بیمار جدید بستری شدند.

وی تعداد کل بیماران بستری در رابطه با بیماری کووید ۱۹ در استان قم را ۱۱۱ نفر برشمرد و اظهار داشت: در این بازه زمانی، ۹ بیمار نیز مرخص شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم تعداد فوتی کرونا مثبت را در این مدت زمانی، یک نفر اعلام کرد.

تاکید استاندار قم بر ضرورت استمرار رعایت دستورالعمل های بهداشتی

استاندار قم با اشاره به ضرورت استمرار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، گفت: در خصوص رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اماکن مقدس استان به ویژه حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران نیاز به نشست های مشترک مسوولان این اماکن مقدس با مسوولان دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد.

بهرام سرمست گفت: بازگشایی های حرم مطهر باید تدریجی و بدون اطلاع رسانی رسانه ای انجام شود تا موجب جذب زائران از استان های دیگر و تجمع در این اماکن نشود.

وی ادامه داد: تفاهم میان مسوولان بهداشتی استان و حرم حضرت معصومه(س) وجود دارد که باید به برنامه عملیاتی برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی تبدیل شود.

وی با انتقاد از عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اماکن ورزشی استان گفت: باید فعالیت ورزشی رشته های پر برخورد کنترل و فعالیت سایر رشته های ورزشی نیز با رعایت این دستورالعمل های بهداشتی انجام شود.

سرمست با بیان اینکه وضعیت کنونی قم زرد است و باید تمام الزامات این وضعیت در استان اجرایی شود، گفت: نظارت بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی در ادارات باید به صورت جدی دنبال شود و کاهش رعایت این دستورالعمل ها در ادارات قم پذیرفتنی نیست.

وی با اشاره به مجوزهای تردد میان شهری در این استان، گفت: جامعه هدف دریافت کننده مجوز برای تردد میان شهری، مردم و دستگاه های مختلف استان است که باید تمام اقدام های لازم برای جلوگیری از تجمع ها در باجه های صدور مجوز انجام شود.

وی گفت: مجوزهای تردد میان شهری تنها برای مسافرتهای ضروری از شهرهای مبداء زرد به شهرهای مقصد نارنجی و قرمز صادر می شود و برای مسافرت از شهرهای زرد به شهرهای زرد نیاز به مجوز وجود ندارد.

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ادارات قم ۲۴ درصد کاهش داشته است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با انتقاد از کاهش چشمگیر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ادارات استان، گفت: متاسفانه میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در ادارات قم از ۹۵ درصد به ۷۱ درصد کاهش یافته است که این موضوع بسیار نگران کننده است.

سیامک محبی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا با تاکید بر این‌که شناسایی اولین بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در کشور نگرانی ها از شیوع مجدد این بیماری را افزایش داده است، افزود: در صورت رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی و اوج گیری مجدد این بیماری، شرایط نسبت به پیک های گذشته بسیار سخت تر خواهد بود.

وی با بیان این‌که روند تجمعی و روزانه ابتلا در کل کشور کاهشی است، گفت: آمار بیماران بستری، فوتی و مبتلایان به کرونا در کشور و استان طی  هفته گذشته نسبت به گذشته روند کاهشی داشته است.

وی گفت: از ۱۷ آذر تا ۱۱ دی ماه سال جاری، قم از نظر ابتلای کرونا در رتبه ۲۷ کشور و از نظر آمار فوتی های بیماران کرونایی نیز این استان از میانگین کشور پایین تر است که قم جزو استان های مطلوب در این زمینه می باشد.

محبی گفت: در هفته گذشته ۱۱۳ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان پذیرش و ۷۳ نفر بستری شده اند که این آمار نیز نسبت به هفته گذشته روند کاهشی داشته است.

وی اظهار داشت: همچنین میزان فوتی های کرونایی در این استان طی یک هفته گذشته روند ثابتی داشته است که انتظار داریم این آمار نیز در هفته آینده کاهش داشته باشد.

وی ادامه داد: هم اکنون ۹ درصد از نتیجه تست های کرونای انجام شده در استان مثبت می شود که این شرایط مشابه وضعیت استان در خرداد ماه سال جاری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که روند کاهش دستورالعمل های بهداشتی در حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران نسبت به هفته های گذشته نگران کننده است، گفت: شبستان های حرم حضرت معصومه(س) طی روزهای گذشته حجم بسیار زیادی از زائران را پذیرش کرده و برخلاف دستورالعمل ها اقدام برخی از بخش های حرم مطهر بدون کسب مجوز بازگشایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه اقدام های منحصر به فردی در حوزه رهگیری بیماران در قالب طرح شهید سلیمانی در استان انجام شده است، گفت: بیمارانی که محل سکونت آن‌ها برای قرنطینه مناسب نبوده است، هم اکنون در مرکز نقاهتگاه استان بستری و تحت مراقبت هستند.

وی با اشاره به فعالیت ۴۱ تیم رهگیری در سطح استان گفت: تیم های رهگیری که از یک دی ماه فعالیت خود را در استان آغاز کرده اند وظیفه کنترل سلامت بیمار و اطرافیان وی، تشخیص نحوه قرنطینه، ضدعفونی کردن خانه مبتلایان و پیگیری وضعیت سلامت اعضای خانواده بیمار را دارد.

محبی ادامه داد: ۷۱۳ مورد تست سریع کرونا توسط تیم های رهگیر در قم انجام شده است که ۹۴ مورد آن مثبت بوده است، ضمن این‌که تا کنونی هفت هزار نفر از افراد در معرض بیماری نیز در سطح استان توسط این تیم ها رهگیری شده اند.

تردد از قم به شهرهای زرد نیاز به مجوز ندارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم با بیان این‌که برای تردد میان شهری از مبدا زرد به مقصد نارنجی و یا قرمز نیاز به مجوز است، گفت: با توجه به قرار گرفتن قم در جمع شهرهای زرد از نظر شیوع کرونا، تردد از قم به شهرهای زرد نیاز به مجوز ندارد.

بیژن سلیمان پور در جلسه پاسخ به بحران استان، افزود: هم اکنون بسیاری از شهرهای کشور جزو شهرهای زرد و نارنجی از نظر شیوع کرونا محسوب می شوند که تنها تردد از مبدا زرد به مقصد نارنجی و قرمز نیاز به مجوز دارد.

وی با اشاره به کاهش آمار شیوع کرونا در کشور و تغییر وضعیت شیوع کرونا در استان های کشور ادامه داد: افراد و نهادهایی که نیاز به سفر ضروری از قم به شهرهای نارنجی و قرمز دارند باید مجوز لازم را دریافت کنند.

وی ادامه داد: پس از تهران، قم دومین استان کشور است که با ایجاد سامانه های مشترک میان بخش های مختلف، صدور مجوز تردد میان شهری به صورت الکترونیکی انجام می شود.

آمار فوتی ها و بیماران بدحال بستری در بیمارستان های قم همچنان روند کاهشی دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در ادامه این جلسه با تاکید بر ضرورت استمرار دستورالعمل های بهداشتی در این استان، گفت: اگر چه روند آمار بیماران کرونایی بستری، آمار فوتی ها و همچنین بیماران بدحال بستری در بیمارستان های قم همچنان روند کاهش دارد، ولی این موضوع به معنای عادی انگاری شرایط نیست.

قدیر با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در قم، گفت: کمتر از ۱۱۵ بیمار بستری در قم داریم ضمن اینکه بین صفر تا ۲ نفر فوتی روزانه و کمتر از ۱۵ بیمار بدحال در بیمارستان های قم بستری هستند.

شبکه و ساختار بهداشتی قرارگاه شهید سلیمانی در قم تکمیل شده است

فرماندار قم نیز در این جلسه با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح شهید سلیمانی، گفت: با توجه به اینکه فعالیت های این قرارگاه متناسب با گزارش های مرکز بهداشت است، سیر نزولی شیوع ویروس در استان موجب شده تا به همان نسبت فعالیت این قرارگاه نیز کاهش یافته است.

مرتضی حیدری با بیان این‌که شبکه و ساختار بهداشتی قرارگاه شهید سلیمانی در قم تکمیل شده است، گفت: به دلیل کامل شدن شبکه و ساختار این قرارگاه در استان، در صورت بروز شیوع مجدد کرونا، امکان آمادگی تیم های این قرارگاه در کمترین زمان ممکن وجود دارد.

وی ادامه داد: در هفته گذشته ۲۳ مورد از طرف مراکز سلامت برای دریافت خدمات حمایتی به بسیج معرفی شدند که تاکنون ۳۹ بسته معیشتی میان آن‌ها توزیع شده است، ضمن این‌که در این مدت بیش از ۲۰۰ مورد پخت غذای گرم در میان این خانواده ها توزیع و۵۰ میلیون ریالی برای تامین دارو کمک شده است.

فرماندار قم افزود: از ابتدای ایام فاطمیه تاکنون بیش از سه هزار بسته معیشتی توسط سپاه علی بن ابی طالب(ع) قم توزیع شده است.

بازگشایی‌ بخش‌های مختلف حرم مطهر باید با مجوز باشد

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه وضعیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط هیات های عزاداری، مساجد و اماکن مقدس استان به صورت روزانه پایش می شود، گفت: هیات ها، مسجاجد و اماکن مقدس استان از جمله مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه(س) همکاری های لازم در این زمینه را دارند.

یونس عالی‌پور در پاسخ به انتقاد مسوولان دانشگاه علوم پزشکی قم پیرامون رعایت نشدن دستورالعمل های بهداشتی در حرم حضرت معصومه(س)، ادامه داد: تصور رعایت نشدن این دستورالعمل ها به دلیل افزایش حجم برنامه های این مکان مقدس است که به دلیل تغییر وضعیت قم به زرد انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه بازگشایی‌های بخش مختلف حرم مطهر باید با مجوز باشد، گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان ایام فاطمیه جلسه های هماهنگی با هیات ها، مساجد و اماکن مقدس استان به صورت مستمر برگزار و در این زمینه نگرانی خاصی وجود ندارد.

محدودیت‌های شرایط زرد کرونایی در قم ادامه می‌یابد

استاندار قم با بیان اینکه فعلا وضعیت کرونایی این استان زرد است، گفت: محدودیت‌هایی که مصوب ستاد ملی کروناست ادامه خواهد داشت و هر گونه بازگشایی و رفع محدودیت‌ها نیز منوط به تصمیم‌گیری و ابلاغ از طرف این ستاد می‌باشد.

بهرام سرمست در پایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود، در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر شاهد سیر نزولی بیماری کرونا در استان هستیم و این سیر نزولی با توجه به گزارشی که در ستاد ملی داده شد نباید موجب غفلت ما شود.

وی افزود: در برخی از استان ها از جمله مازندران وضعیت کرونا به نوعی هشدار دهنده است و همچنان باید دقت، مراقبت و نظارت خود را بیشتر کنیم چرا که آغاز فصل سرما می تواند در تشدید این بیماری موثر باشد.

وی گفت: مباحثی که در سطح محافل و مجالس در رابطه با جهش نوع انگلیسی ویروس کرونا گفته می شود نگران کننده است.

سرمست ادامه داد: باید از سهل انگاری و همچنین سهل گرفتن این موجی که می تواند در بهمن یا اسفند شروع شود پرهیز کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در جلسه امروز ستاد ملی نیز روی اعمال نظارت های بیشتر بر رعایت پروتکل ها و تدام این موضوع تاکید شد.

وی  یادآور شد: مهلت تسهیلات ودیعه مسکن و تسهیلاتی که برای حمایت از مشاغل آسیب دیده در نظر گرفته نیز تا تا پایان بهمن ماه تمدید شد که جزییات آن را در ابلاغیه های ستاد ملی به اطلاع همگان خواهیم رساند.

استاندار قم همچنین با اشاره به این‌که اعمال سختگیری ها و محدودیت‌ها و مهم‌تر از آن رعایت پروتکل‌ها از سوی شهروندان در کاهش بیماری خیلی موثر بود، افزود: اصناف و کسبه برغم آن‌که بیشترین آسیب را دیدند، ولی برای حفظ جان خود و مردم واقعا متحمل خسارت شدند.

وی اضافه کرد: این شرایط به سادگی به دست نیامده از این رو باید قدردان مردم باشیم و برای ادامه کار نیز همچنان به این همراهی و همدلی نیاز داریم.

وی بیان کرد: طبق تجربه ای که از گذشته داریم هر گونه عادی نشان دادن اوضاع می تواند شکننده باشد و موج کرونا را بار دیگر بازگرداند.

وضعیت کرونا در قم از روز ۶ دی‌ماه به حالت زرد درآمده است.

ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار