کد خبر: ۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۲ 02 March 2015
جاده چالوس که قدیمی‌ترها آن را به واسطه گردنه‌های سخت و خطرناکش «هزار چم»  می‌نامند، یکی از جاذبه‌های مهم البرز به شمار می‌آید. جاذبه‌ای که بسیاری از مسافران عبوری و حتی البرزنشینان نیز با زیرو بم آن آشنا نیستند.
امروز با آوردن نام جاده چالوس، اولین چیزی که درذهن افراد نقش می‌بندد مسیری با رستوران‌هایی متنوع دردل طبیعت است .این درحالی است که درگذشته این جاده صرفاً به واسطه مسیرسرسبز، رودخانه خروشان کرج و جلوه‌های دیگری ازطبیعت که تنها در شهرهای شمالی کشور قابل مشاهده است، معروف بود . 
در سال‌های نه چندان دور که از زباله‌های اطراف رود کرج و ساخت و سازهای کوچک و بزرگ کنار جاده  چالوس خبری نبود، علاقه‌مندان به طبیعت بکر خوش خوشان برای گذراندن ساعاتی آرام و بی‌دغدغه راهی این جاده می‌شدند. افرادی که در دهه‌های چهل و پنجاه دوران جوانی خود را سپری کردند، خاطرات بسیاری از شب‌نشینی‌ها در اطراف رودخانه کرج و پایین‌تر از سد برای فرزندانشان تعریف می‌کنند.
هرچند امروز ازجاذبه‌های طبیعی جاده چالوس به واسطه سودجویی برخی افراد کم شده ولی هنوزهم این مسیری که مسافران را به شمال کشور می‌رساند، حرف‌هایی برای گفتن دارد و اولویت اول بسیاری برای چند ساعت دورماندن از فضای شلوغ شهر ودریافت انرژی از طبیعت است.کسانی که به جاده چالوس سفر می‌کنند درکنار لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی آن، باید سری هم به حاشیه‌های این جاده بزنند و با اطمینان ازاین که پشیمان نخواهند شد از روستاهای این منطقه هم بازدید کنند. برای آشنایی بیشتر گردشگرانی که قصد دارند درایام نوروز درمحدوده چالوس چرخی بزنند برخی ازجاذبه‌های این منطقه را معرفی می‌کنیم.
روستای ولی‌آباد کندوان 
به گزارش ایسنا اولین روستا، روستای ولی‌آباد کندوان است، این روستا در60 کیلومتری جاده چالوس بعد از سیاه بیشه و قبل از پیچ «هزارچم» قرار گرفته است. ازمکان‌های دیدنی این روستا باید به پالون سر، کارچال، فشک دره، ونک نو، تاپی، چنارسر و امام‌زاده حسن(ع) اشاره کرد.
روستای گچسر
گچسر روستایي زیبایی است که در انتهای بخش آسارا قرار گرفته است. قدمت این روستا به دوره صفوی برمي‌گردد، گچسر را به دلیل این‌که دارای معادن غنی گچ است به این نام نامیده‌اند. آب و هوای گچسر در همه فصل‌های سال معتدل و خنک است. پل سنگی و کاخ رضا شاهی از دیدنی‌های این روستا به شمار می‌آید. در کنار تمام دیدنی‌ها و جاذبه‌های فراوان گچسر، پیست دیزین نیز بر زیبایی‌های این روستا افزوده است. کاخ روستای گچسر و کوره‌های گچ‌پزی از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند. یکی دیگر از جاذبه‌های این روستا که در فصل بهار گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند باغ لاله‌هاست که در روستای گرماب گچسر قرار گرفته است. این باغ دارای بیش از 30 واریته گل لاله و یک میلیون پیاز لاله است.
روستای شهرستانک
یکی دیگر از مکان‌های زیبا که در دل جاده چالوس قرار گرفته، روستای شهرستانک با عمارت ناصری است که به یکی از مقاصد گردشگری استان البرز تبدیل شده است. این روستا از توابع دهستان لورا در63 کیلومتری شمال‌غربی کرج و جاده‌چالوس قرار گرفته است. مردم این روستا عموما زندگی خود را از طریق کشت غلات، گردو و میوه، پرورش زنبورعسل، تولید لبنیات، دامداری و جاجیم و شالبافی می‌گذرانند . با سفر به این روستا علاوه بر لذت بردن ازطبیعت می‌توان سوغاتی‌هایی خوشمزه ،برای دوستان و آشنایان خرید و به عنوان عیدانه به آنها داد.
روستای حسنکدر
حسنکدر روستایی در حاشیه جاده چالوس است که  جاذبه‌های طبیعی، مذهبی و تاریخی بسیاری دارد.بسیاری ازجاذبه‌های این روستا ازدیدگردشگران پنهان مانده و کمترکسی ازآنها خبر دارد علاوه براین حسنکدر از آب و هوای دلپذیر و منظره‌های  بسیاربکر و چشم نوازی هم برخوردار است. این روستا دارای 15 چشمه است که آب آنها خواص درمانی بسياری دارد. علاوه بر این در این روستا می‌توان چشمه‌هایی را یافت که دارای آب گازدار با طعم تلخ و یا شیرین هستند. چاخان چشمه به عنوان معروف‌ترین چشمه این روستا دارای آبی است که هرگزخشک نشده است.
روستای مورود
این روستا در 35 کیلومتری جاده چالوس قرارگرفته است .در مسیر این روستا آبشاری وجود دارد که به علت ارتفاع بالا و زیبایی فراوان،گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. دراین روستا چشمه‌ای قرار گرفته که در تمامی فصول سال دارای آب است.
روستای خوزنکلا
خوزنکلا در منطقه‌ای کوهستانی  چالوس قرار گرفته است .این روستا نزدیکترین روستا به سد امیرکبیر است که خروجی آب سد باعث شده این روستا به شکل شبه جزیره‌ای نمایان شود. خوزنکلا دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌هایی با پوشش سبز و پرگل است.
روستای سیجان
روستای سیجان یکی از 56 روستای جاده چالوس واقع در منطقه ارنگه است. پس از عبور از روستاهای سرزیارت و گوراب به این روستا می‌رسیم، این روستا با طبیعت بکر پذیرای گردشگران در تمامی فصول سال است.
این روستاها بهشت‌های پنهان در پیچ و خم‌های جاده چالوس هستند كه از نظر امکانات با کمبودهایی مواجه هستند که رشد صنعت گردشگری در آنها نیازمند توجه مسوولان و متولیان امورگردشگری و امور روستایی استان البرز است.
روستاهای نامبرده تنها بخش اندکی ازجاذبه‌های منطقه چالوس است . گردشگران برای لذت بردن از این جاذبه‌ها باید نگاه خود را به چالوس به عنوان محوری عبوری و مسیری که صرفا آنها را به شمال کشور می‌رساند تغییر دهند و ماشین خود را برای ساعتی هم که شده از مسیر اصلی این جاده خارج کرده و به سمت حواشی این جاده رانندگی کنند . مردم چالوس مردمی مهمان نوازند که به خوبی ازگردشگران میزبانی می‌کنند. گردشگران مطمئن باشند از سفر به روستاهای چالوس و هم صحبتی با ساکنان این منطقه پشیمان نمی‌شوند و با کوله‌باری از خاطرات خوش چالوس را ترک خواهند کرد .
جاده چالوس یاقوت زیباترین جاده‌های جهان است 
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: جاده چالوس یکی از مسیرهای زیبای جهان است که نه تنها طبیعت دوستان کشور، بلکه  بسیاری از گردشگران بین‌المللی نیز آن را به خوبی می‌شناسند.
احمد ترکاشوند اظهارکرد: وجود ترکیبی از امکانات طبیعی و دست‌ساز بشر در جاده چالوس باعث می‌شود طبیعت دوستان سختی راه دور و نزدیک را تحمل کنند و در سال یکبار هم که شده به این جاده سری بزنند .
وی ادامه داد: جاده چالوس یاقوتی دربین جاده‌های زیبای جهان است و با چشم اندازهای زیبایی چون مسیرهای پرپیچ خم و طبیعت منحصر به فردش چشم هربیننده‌ای را خیره می‌کند .
این مسئول گفت: اما زیبایی‌های چالوس را نباید تنها به جاده پرپیچ و خمش منحصر کرد؛ چراکه روستاها و حواشی این جاده نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و دریچه جدیدی از زیبایی به روی گردشگران باز می‌کنند .
گردشگری روستایی راهی مناسب برای تقویت اقتصاد روستاهای استان است 
معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز ابراز کرد: روستاهای حاشیه این جاده فضای بسیار مناسبی برای تفریح و آرامش فکری گردشگران هستند، روستاهایی که حتی بسیاری از البرزنشینان نیز از وجود آنها بی‌اطلاعند .
وی تصریح کرد: اگر گردشگران از روستاهای منطقه چالوس بازدید کنند علاوه براین‌که به رونق گردشگری روستایی دراستان کمک می‌کنند، منبع درآمدی  نیز برای روستانشیان به وجود می‌آورند .
ترکاشوند تاکید کرد: با رفت وآمد گردشگران به روستاهای این منطقه زمینه توسعه فرهنگی بومی  نشینان چالوس نیز فراهم می‌شود .
این مسئول یادآور شد: نباید فراموش کنیم در جهان رقابتی امروز، بسیاری از کشورهای در حال توسعه، اقتصادهای محلی و توسعه آن را به مردم بومی و محلی سپرده‌اند .
توسعه گردشگری روستایی بدون ایجاد زیرساخت‌های مناسب وفرهنگ‌سازی امکان‌پذیر نیست  
وی افزود: گردشگری روستایی راهی مناسب برای تقویت اقتصاد روستاهای استان و افزایش منابع درآمد روستانشینان است .
وی ابرازکرد: گردشگری و مردم بومی، رابطه‌ای دوطرفه دارند، از یک سو گردشگری به مردم بومی سود می‌رساند و از سویی دیگر نیز، بومیان در توسعه گردشگری نقش ایفا می‌کنند.
معاون گردشگری میراث فرهنگی البرزدر پایان گفت: برای توسعه گردشگری روستایی دراستان باید درکنار فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب فیزیکی، برای فرهنگ‌سازی دراین خصوص نیز برنامه‌ریزی کرد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار