مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران با اشاره به تاثیر خودروها و موتورسیکلت‌ها در افزایش آلودگی هوا گفت: این موارد در درازمدت موجب می‌شود همه افراد حتی کسانی که سالم هستند نیز دچار بیماری‌های صعب‌العلاج و آسیب‌های جدی شوند.
کد خبر: ۹۳۲۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷ 13 January 2021

 

حمید چوبینه درباره استفاده از خودرو شخصی در شرایط کرونا به جای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و تاثیر آن در افزایش آلودگی هوای پایتخت اظهارداشت: اطلاعی از درصد آلودگی حوزه‌های مختلف و سوخت‌های مختلف ندارم اما خودروها و موتورسیکلت‌ها می‌توانند در آلودگی هوا تاثیر داشته باشند و آلودگی را بیشتر کنند.

وی گفت: اگر تردد کمتر باشد خودرو کمتری وارد شهر می‌شود، مسئله سوخت مازوت هم تاثیرگذار است که هم در تهران و هم در شهرهای اطراف که مسیر گردش‌هایشان به سمت تهران است استفاده می‌شود.

چوبینه افزود: همه این موارد موجب می‌شود در درازمدت همه تحت تاثیر آلودگی هوا قرار بگیریم و حتی کسانی که سالم هستند نیز دچار بیماری‌های صعب العلاج خواهند شد و آسیب‌های جدی می‌بینند.

مدیرعامل شرکت شهر سالم درباره انواع وضعیت‌های آلودگی بر سلامت بدن بیان کرد: این موارد نیازمند مطالعات کامل‌تر و سیاست‌ورزی چندمنظوره توسط نهادهایی از جمله محیط‌زیست و شرکت کنترل کیفیت هواست که هر گاز چه تاثیری و چه آسیب‌هایی دارد، یعنی همگرایی تاثیرگذار چندین سازمان می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی اظهارداشت: در بحث آلودگی هوا توصیه ما به شهروندان، تردد کم در سطح شهر است به این علت که سطح اکسیژن بدن پایین می‌آید و برای افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و ریوی هستند منجر به سردرد یا اضطراب می شود و همچنین تبعات منفی بر اعصاب و روان افراد می گذارد.

چوبینه گفت: هر کدام از نشانه‌های موجود در هوای آلوده می‌تواند یک بخش از بدن را به خطر بیندازد از این رو توصیه این است که در این فضا از تردد بی‌مورد در شهر خودداری کنیم.

وی با اشاره به سخنان شهردار تهران مبنی بر اینکه هر شهروند ایرانی می‌تواند یک درجه گرمای منزل خود را کاهش دهد، افزود: باید از هدر رفت انرژی جلوگیری کرد تا نیاز به سوخت‌های بیشتر را در سطح شهر تهران کمتر کنیم و امیدواریم با بارش باران هرچه زودتر از این شرایط خاص دور شویم.

وسایل حمل و نقل عمومی عامل شیوع کرونا

مدیرعامل شرکت شهر سالم درباره اینکه وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مترو یکی از عوامل شیوع کرونا است، اظهارداشت: هر جایی که ازدحام وجود دارد منبع آلودگی است، در هر جایی که گردش هوا کمتر باشد آلودگی و احتمال ابتلا بیشتر است.

وی گفت: شاخص‌های ازدحام و عدم گردش هوا و ماندگاری در فضای بسته ضریب ابتلا را بالا می‌برد، البته اینکه بگوییم اگر در خیابان راه می‌رویم و فردی کرونایی با فاصله‌ای نزدیک به ما قرار دارد و ما مبتلا نمی‌شویم این یک اشتباه است اما ضریب ابتلا اینجا کمتر است.

چوبینه افزود: ضریب ابتلا در محیط پرتراکم و بسته ۱۰۰ است اما در محیط‌های باز و کم‌تراکم ابتلا کمتر است، کسانی که از ماسک استفاده می‌کنند ضریب ابتلا را کم کرده‌اند، نمی‌توان گفت از ماسک استفاده کنیم و وارد مکان‌های شلوغ و پرتراکم بشویم و مبتلا نخواهیم شد.

وی بیان کرد: شهرداری تهران در حال کنترل اتوبوس و مترو است و سعی می‌کند شرایطی فراهم کند تا مردم در اتوبوس و مترو از ماسک استفاده کنند حتی نمایشگاه‌های فرهنگی ایجاد کرده و بحث آموزش و کنترل پیگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهر سالم با اشاره به اهمیت سلامت فردی اظهارداشت: تنها عاملی که در سلامتی هر شخص حرف اول را می‌زند دقت و توجه خود او به موضوع سلامتی فردی است، عمده مردم از خطرات ویروس کرونا مطلع هستند، در بحث کنترل این بیماری، یک بخش مردم هستند و یک بخش ضرورت‌هایی است که ناچارا مردم را در این شرایط قرار می‌دهد، دولت و سیستم‌ها باید این ضرورت‌ها را به حداقل برساند و افراد برای سلامتی خود توجهشان را بالا ببرند.

وی درباره اقدامات شرکت شهر سالم برای مقابله با کرونا گفت: حدود ۱۹ مرکز درمانی و چندین پایگاه اورژانس زیرمجموعه این شرکت به کارمندان شهرداری تهران و بازنشستگان خدمات ارائه می‌دهند.

چوبینه، اجرای پزشک خانواده، پایش و غربالگری کارکنان شهرداری و ارایه آموزش‌های لازم برای مقابله با کرونا به آنان به خصوص در بخش اتوبوس‌رانی و مترو را از دیگر اقدامات شرکت شهر سالم برای مقابله با کرونا عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت شهر سالم بیان کرد: خوشبختانه میزان ابتلا در جامعه درون شهرداری تهران به نسبت ابتلا در جامعه به صورت عام به دلیل کنترل و نظارتی که بر وضعیت سلامت کارکنان از روزهای اول شیوع انجام شد، کمتر بوده است، همچنین پایش، جداسازی و غربالگری بیماران در اولویت‌ قرار گرفت.

بیماری کرونا از روزهای پایانی بهمن ماه سال گذشته کشور را درگیر کرده و براساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۳۳۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۵۶ هزار و ۴۵۷ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و یک میلیون و ۹۴ هزار و ۳۸۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

همچنین براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، از هفتم تا ۲۴ دی به جز یک روز، هوای تهران ناسالم بوده و در مجموع از اول دی‌ماه، هوای تهران ۱۱ روز در شرایط ناسالم برای همه شهروندان، ۱۰ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و تنها سه روز در شرایط سالم قرار داشته است.

هوای پایتخت امروز-۲۴ دی- از لحاظ غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون با شاخص لحظه‌ای ۱۶۴ در شرایط ناسالم برای همه اقشار جامعه قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار