نماینده مردم شیرازهمچنین با بیان این که بحث اصلی ما این است که دولت پول‌های مردم را از حلقوم این شرکت‌های کلاهبرداری که در بازار بورس هستند بیرون بکشد تاکید کرد: بحث بازار بورس موضوع مهمی است چون به معیشت و سفره مردم و سرمایه های خرد آنها مربوط می‌شود و نباید اجازه بدهیم این سرمایه‌های خرد به هیچ عنوان از بین بروند.
کد خبر: ۹۳۳۳۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲ 19 January 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: با تبلیغات گسترده دولت و به ویژه رئیس جمهور مبنی بر دعوت از مردم برای حضور در بازار بورس، به ناگاه نگاه مردم به سمت این بازار سرمایه رفت تا آنجا که امروز وضعیت بازار بورس به بیمار محتضری می‌ماند که هر لحظه بیم آن می‌رود که از دست برود و قالب تهی کند.

در بحبوحه شیوع کرونا و رکود اقتصادی که دامن‌گیر همه کسب و کارها به ویژه تولیدی‌ها و مشاغل خدماتی شد، تبلیغات دولت نگاه همه را به سرمایه‌گذاری در بازار بورس کشاند و خیل عظیمی از مردم علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بازار پر طمطراق شدند.

کار تا جایی پیش رفت که زنان خانه‌دار، دانش‌آموزان، دانشجویان، کارگران و کارمندان با پس‌اندازهای خرد و کوچک ماهانه خود جذب این بازار شدند و حداقل سرمایه‌های خود را وارد بازار بورس کردند و رقابتی سخت و نفس‌گیر در این عرصه بین مردم برای سرمایه‌گذاری به راه افتاد. این شور و حرارت مردمی برای حضور در این بازار اما دیری نپایید و در مدت زمانی کوتاه شاخص کل بورس در معاملات بازار سرمایه سرخ پوش شد و به یک باره سقوط کرد.

شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی یعنی تا پایان دیروز با ریزش 24 هزارواحد، در سطح یک میلیون و 162 هزار واحد قرار گرفت و تمام سرمایه‌های مردم به یک باره از سوی شرکت‌های حاضر در بازار بورس بلعیده شد و این موضوع، موج بی‌اعتمادی و نومیدی گسترده‌ای را میان جامعه پراکنده کرد و اعتماد مردم به دولت سلب شد.

در این رابطه نظر نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی را جویا شدیم و علیرضا پاک‌فطرت در گفت‌وگوی اختصاصی با تسنیم با اشاره به این که دولت مردم را تشویق به حضور در بازار بورس کرد گفت: هدف دولت این بود که این سرمایه‌ها به ‌جای ورود به بازارهای طلا، دلار و خودرو با ورود به بازار بورس به چرخه تولید بازگردد.

وی با اشاره به این که ورود سرمایه‌های مردم به بازارهای طلا، دلار و خودرو تنها به سمت دلالی سوق پیدا می‌کند و به نفع اقتصاد کشور نیست اظهار داشت: تمام دولت‌ها موظف هستند بر بازار بورس نظارت داشته باشند و مواظب سرمایه های خرد مردم باشند.

پاک فطرت افزود: پس از دعوت شخص رئیس جمهور از مردم برای حضور در بازار بورس بسیاری از زنان خانه‌دار، دانش‌آموزان و دانشجویان، کارمندان و کارگران، پس‌اندازهای کوچک و حداقلی ماهانه خود را وارد بازار بورس کردند که متاسفانه شاخص همه سهام‌های مردم هم با افت شدیدی روبه‌رو شد چرا که شرکت‌هایی که در بورس بودند یا کلاه‌برداری کردند یا به مردم دروغ گفتند و سهام‌هایشان را به قیمت گزاف فروختند و با دستکاری این سهام‌ها قیمت‌ها را پایین کشیدند و ارزش پول‌های مردم را به نصف کاهش دادند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که مجلس نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد افزود: هر چند مجلس در این رابطه متاسفانه مسئولیت چندانی ندارد اما پیشنهاد من این است که طرحی را در این رابطه به مجلس ارسال کنیم که در قالب آن دولت و وزارت اقتصاد و امور دارایی نظارت بیشتری بر بازار بورس داشته باشند. همچنین در قالب این طرح دولت باید این شرکت‌ها را وادار کند که اصل سرمایه‌های مردم را به آنها برگرداند و این شرکت‌ها این موضوع را بپذیرند.

وی بیان داشت: در قالب این طرح در صورتی که این شرکت‌ها نسبت به برگشت سرمایه های مردم اقدامی نکنند دولت باید آنها را به دادگاه معرفی کند و علاوه بر آن شرکت‌های مذکور را از بازار بورس اخراج کند و دیگر اجازه حضور آنها را به بازار سرمایه ندهد.

پاک‌فطرت با بیان این که در حال حاضر اعتماد مردم به دولت به خاطر سقوط سهام متاسفانه سلب شده گفت: در وضعیت کنونی بازار بورس و اتفاقات اخیر و سقوط سهام در این بازار دوباره سرمایه‌ها به سمت کارهای دلالی سوق پیدا کرده که هیچ سودی برای مملکت و برای تولید و اقتصاد کشور ندارد.

این‌ نماینده مجلس با اشاره به این که این طرح به پیشنهاد وی در حال آماده شدن است افزود: امیدوارم مجلس این طرح را بپذیرد و بتوانیم آن را عملیاتی کنیم چرا که بزرگترین سرمایه دولت، اعتماد اجتماعی مردم نسبت به خودش است و اگر اعتماد ملت نسبت به دولت از دست برود، دولت با هر میزان سرمایه و ثروت هیچ کاری را نمی‌تواند پیش ببرد چرا که سرمایه اصلی که همانا مردم و مشارکت محوری آنها است را در کنار خود ندارد‌.

وی همچنین با بیان این که بحث اصلی ما این است که دولت پول‌های مردم را از حلقوم این شرکت‌های کلاهبرداری که در بازار بورس هستند بیرون بکشد تاکید کرد: بحث بازار بورس موضوع مهمی است چون به معیشت و سفره مردم و سرمایه های خرد آنها مربوط می‌شود و نباید اجازه بدهیم این سرمایه‌های خرد به هیچ عنوان از بین بروند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار