رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:کاخ سفید برای ایران شرط گذاشت / نقشه بایدن برای ایران چیست؟ / چمران: رئیسی دیوار نمی‌کشد، دیوار‌ها را هم خراب می‌کند و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۳۶۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳ 29 January 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

امام جمعه کرج: انقلاب اسلامی، انسان را از زندگی حیوانی نجات داد

حسینی همدانی:انقلاب روح و فکر مردم را متوجه سعادت بزرگ‌تر کرد و روحیه مادی نگر و لذت‌جوئی و شکم‌چرانی را گرفت و به‌جای همه این‌ها هدف بزرگ‌تری جایگزین کرد و آن اینکه باید حکم خدا جاری باشد نه حکم طاغوت و شیطان که اگر حکم خدا جاری شد البته وضع معیشت، اقتصاد، بهداشت، امنیت، بندگی و عزت جهانی مردم هم خوب خواهد شد و لازم نیست برای به دست آوردن این‌ها زیر بار ذلت برود و با همه دوست باشد./ایسنا

ماکرون: عربستان باید بخشی از توافق با ایران باشد!

رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه با یک شبکه سعودی با تأکید بر اینکه مذاکرات با ایران درباره برجام بسیار سخت خواهد بود، اعلام کرد که عربستان نیز باید بخشی از هرگونه توافق با ایران باشد./تسنیم

واکنش احمدی نژاد به درگذشت مجری مشهور

محمود احمدی نژاد به درگذشت مجری مشهور سی ان ان واکنش نشان داد و نوشت: «از درگذشت وی عمیقا ناراحت شدم. خدا رحمتش کند».محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری پیشین کشورمان، به مناسبت درگذشت "لری کینگ" مجری معروف سی ان ان، در حساب توییتر خود نوشت: «از درگذشت لری کینگ، مجری مشهور تلویزیون CNN عمیقا ناراحت شدم. او چند بار با من مصاحبه کرد و در این گفتگوها من او را یک فرد با شخصیت و حرفه‌ای دیدم. خدا رحمتش کند.»

کنایه تند عطاءالله مهاجرانی به وزیر خارجه جدید آمریکا

وزیر ارشاد دولت اصلاحات به اظهارات وزیرخارجه آمریکا واکنش نشان داد.عطاالله مهاجرانی در واکنش به سخنان شب گذشته آنتونی بلینکن درباره بازگشت آمریکا به برجام، گفت: چنانکه می دانید، الاغ نشانه و نماد حزب دموکرات در آمریکاست.این مشهورترین الاغ جهان انگار متوجه نیست: ترامپ -فیل بود که برجام را ترک کرد، تحریم کرد، سردار سلیمانی را ترور کرد و ...حالا بلینکن می گوید: ایران باید راستی آزمایی شود. آیا می شود او را الاغ فهم کرد؟! با حفظ شئونات و احترامات.

کنایه روحانی اصلاح‌طلب به موسوی خوئینی‌ها

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه در لیست اجماع ساز جز یکی دو نفر، افراد شاخص ملی نداریم و این افراد بیشتر از کسانی هستند که در جمع اصلاح طلبان حضور دارند، گفت: امثال خویینی ها نیز خیلی در شئون خود نمی بینند که در کنار این افراد بنشینند.محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در رابطه با سازوکار نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ و میزان کارآمدی آن گفت: در موردی شورای جدیدی که به عنوان یک نهادی جهت ایجاد اجماع احزاب اصلاح طلب درحال شکل گیری است و قرار است به جای شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان نقش ایفا کند، از هر روش و ایجاد نهاد و شورایی که در جهت انسجام و وحدت بیشتر در بین احزاب و تشکل های اصلاح طلب مؤثر باشد، استقبال می کنیم و این اقدام را به فال نیک می گیریم، تا ببینیم در عمل چه اندازه می تواند در رسیدن به هدف اجماع سازی موفقیت داشته باشد، بنابراین فعلا برای اظهارنظر و ارزیابی قطعی نسبت به این نهاد نوپا زود است.او افزود: همانطور که من بارها هم مطرح کرده ام نمی توان در مورد انتخابات ریاست جمهوری کشور که امری ملی و سراسری است، فقط به فعالین سیاسی تهران نشین بسنده کرد و حضور و مشورت فعالین سیاسی تأثیرگذار مناطق مختلف کشور مانند سیستان و بلوچستان، آذربایجان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، خراسان، فارس، خوزستان، مناطق ساحلی، گیلان و مازندران و امثال آن ها را نادیده گرفت. همچنین افراد صاحب نظر از اقوام و مذاهب مختلف مانند اهل سنت و کردها و ترکمن ها و بلوچ ها و مانند آنها به شکلی سازمان یافته در نهاد یا شورای اجماع ساز باید حضور مؤثر داشته باشند، به عبارت دیگر، ما در مسائل کلان ملی به اجماع ملی و مشاوره و تصمیم گیری بر اساس خرد جمعی ملی نیاز داریم نه فقط اجماع سیاسیون تهران نشین!

چمران: رئیسی دیوار نمی‌کشد، دیوار‌ها را هم خراب می‌کند

رئیس بنیاد شهید چمران در پیامی توئیتری نوشت: آقای رئیسی دیوار نمی‌کشد دیوار‌ها راهم خراب می‌کند تا زندان به محیط گردشگری تبدیل شود.مهدی چمران در پیامی توئیتری درباره تبدیل زندان سمنان به محیطی فرهنگی و گردشگری به دستور رئیس دستگاه قضا نوشت: کاروانسرای ۴۰۰ ساله تاریخی سمنان، یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته شده در زمان شاه عباس صفوی، که سال‌ها زندان بود به دستور رئیس قوه قضائیه از زندان آزاد شد و در اختیار شهردار سمنان قرار گرفت. آقای رئیسی دیوار نمی‌کشد دیوار‌ها راهم خراب می‌کند تا زندان به گردشگری تبدیل شود.

اظهارات زاکانی درباره مذاکره با آمریکا

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: اگر کسی به تحولات جهانی نگاه کند؛ ضعف و افول آمریکا را در می‌یابد.علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و رفتار سیاسی آنها در قبال ایران اظهار کرد: معتقدم که مشکلات موجود در ایران تنها با تکیه بر توانمندی های داخلی حل می‌شود.وی افزود: اکنون دنیا از شر موجود پلیدی به نام دونالد ترامپ آزاد شده، اما ما هنوز درگیر شر سیاست‌های نظام استکباری آمریکا هستیم و دولت آمریکا به عنوان عامل انجام این سیاست‌ها و تحقق اهداف عمل می‌کند و تنها شیوه ها با یکدیگر متفاوت است.زاکانی بیان کرد: آمریکایی ها دچار سو تفاهم و اشتباه راهبردی نسبت به قدرت و قابلیت نظام اسلامی ایران شده اند.رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: امروز مقامات آمریکا مانند گذشته از موضع بالا با ما صحبت می‌کنند؛ در حالی که اگر کسی به تحولات جهانی نگاه کند ضعف و افول این کشور را در می یابد.وی ادامه داد: موضوع مذاکره نیازمند مقدمه است؛ ما در گذشته نسبت به یکدیگر تعهداتی داشته ایم و آمریکا باید همه آنها را به صورت ملموس انجام دهد و خسارت های ما را نیز بپردازند و اگر در قالب ۱+۵ برگردند، می‌توانند با ما صحبت کنند و حق برگشت دارند، در غیر این صورت صحبت از هرگونه مذاکره دو طرفه دیگر فرار رو به جلویی است که برای ما ارزشی ندارد.زاکانی گفت: ما معتقدیم راه شروع صحبت در یک تراز جمعی است، چرا که آمریکا ارزش ندارد که ما بخواهیم به این جنس مذاکرات دل ببندیم؛ چرا که در گذشته نیز ما در دهه شصت،هفتاد‌ ،هشتاد و این دهه در مذاکرات چیزی جز دروغگویی و خیانت از آمریکا ندیده ایم.

فعال اصلاح طلب: نگاهمان در حوزه ریاست جمهوری تنگ و بسته است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ما در حوزه ریاست جمهوری آنقدر تنگ و بسته نگاه می کنیم که جز دو یا سه نفر نمی خواهیم از فرد دیگری استفاده کنیم.«محمدصادق جوادی حصار»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفتگو با برنا در خصوص طرح مجلس در خصوص عدم استعفای روسای قوا برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: قبلا کسی که می خواست نماینده مجلس شود باید شش ماه قبل از آن از جایی که کار می کرد، استعفا می داد چون این احتمال به وجود می آمد که ممکن است از موقعیت خود سو استفاده کند. طبیعتا وقتی کسی به عنوان رئیس قوه در جایگاه خود قرار داشته باشد و بعد بخواهد کاندیدای ریاست جمهوری هم شود، باید استعفا دهد.او گفت: برای مثال رئیس قوه قضائیه یا قوه مقننه بخواهند کاندیدای ریاست جمهوری شوند بنابراین هر روز صبح و شب تلویزیون اقدامات آنها را نشان می دهد، این خود یک اهرم تبلیغاتی است که در اختیار آنها است تا شش ماه قبل از انتخابات برای خود شروع به فعالیت تا روز انتخابات کنند. روز انتخابات هم اگر پیروز شدند جایگاه خود را عوض کرده و از این پست به پست برتر می روند.

توصیه عربی ظریف به همسایگان گرامی ایران!

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی به زبان عربی نوشت: ”همسایگان گرامی، امنیت خریدنی نیست.محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی به زبان عربی نوشت: ”همسایگان گرامی، فرصت برای ما فراهم شده است تا بار دیگر به مسئله امنیت منطقه‌ای فکر کنیم. همانطور که می‌دانیم نمی‌توان چنین امنیتی را با پول خرید و با انباشت سلاح آن را محقق ساخت. تنها راه برقراری امنیت و ثبات، همکاری گسترده منطقه‌ای میان کشور‌های منطقه است و ایران بار‌ها بر آمادگی خود برای احیای چنین همکاری‌هایی تاکید کرده است. “

نقشه بایدن برای ایران چیست؟

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل سیاسی راهبرد دولت بایدن در قبال ایران را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.

اول ایران به برجام برگردد.

اجرای تعهدات برجامی ایران راستی آزمایی شود.

بعد از راستی آزمایی، امریکا به برجام برمی گردد.

ایران باید برای ورود به مذاکرات جامع شامل متن برجام و موضوعات موشکی و منطقه ای اطمینان دهد.

به زبان ساده، راهبرد دولت ترامپ با ادبیات نرم

احمدی‌نژاد به بایدن نامه نوشت

محمود احمدی‌ نژاد در مصاحبه با شبکه آمریکایی فاکس نیوز از ارسال نامه به جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، در هفته اخیر خبر داد.محمود احمدی نژاد به شبکه فاکس نیوز گفت: «پس از اینکه جو بایدن در انتخابات پیروز شد به او نامه ای نوشتم. در آن نامه شرایط جهان را شرح دادم و از ایشان خواستم که قاطع بایستند و سیاست ها را به خاطر صلح و عدالت تغییر دهند.»

کاخ سفید برای ایران شرط گذاشت

سخنگوی کاخ سفید شامگاه جمعه گفت که پیش از در نظر گرفتن هرگونه دیدار میان مقامات آمریکا و ایران، پایبندی تهران به محدودیت‌های برجام نخستین گام است.«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه جمعه (به وقت تهران) گفت که نخستین گام برای ایران پایبندی به محدودیت‌هایی است که برجام برای برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته، می‌باشد.وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت: «پیش از در نظر گرفتن هرگونه دیدار میان مقامات ایران و آمریکا، نخستین گام این است که ایران به محدودیت‌های قابل‌ توجه تحت برنامه برجام پایبند باشد.»ساکی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی درباره جدول زمانی تعامل با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور پرسیده بود، گفت: «من قصد ندارم جدول زمانی در این باره ارائه دهم. آشکار است که این نیازمند پایبندی ایران به ضرورت‌های توافق هسته‌ای است.»

سخنگوی کاخ سفید در ادامه سخنانش گفت: «رئیس جمهور معتقد است که از طریق پیگیری دیپلماسی، آمریکا باید به دنبال طولانی و تقویت کردن نگرانی‌های هسته‌ای و پرداختن به دیگر نگرانی‌ها از جمله برنامه موشک بالستیک و فعالیت منطقه‌ای ایران باشد.»وی اضافه کرد: «بار دیگر، ایران باید به پاپیندی به محدودیت‌های چشمگیر هسته‌ای خود تحت توافق بازگردد. در حال حاضر از نظر موضوعی چگونگی تعامل با شرکا و متحدان خود از جمله اروپایی‌ها، اعضای 5+1 از جمله درباره اینکه آینده توافق هسته‌ای با ایران چگونه باشد، اساسی است.»دولت آمریکا طبق مفاد توافق هسته‌ای برجام متعهد شده بود در ازای برخی محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های وضع‌شده علیه تهران را کاهش دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :