رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:افشاگری نیکی هیلی از نقشه ترامپ برای ایران / ایزدی: روحانی قیمت برجام را بالا می برد / روزی که حفاظت از مدینه به ایران سپرده شد و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند
کد خبر: ۹۳۸۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷ 05 February 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

مسئول دفتر رهبری در قم: مهمترین نگرانی راهبردی رهبر معظم انقلاب وضعیت شهر قم است

محمدی عراقی با بیان اینکه فقه حکومتی هنوز در حوزه شناخته نشده است، عنوان کرد: فقه حکومتی در اسلام اینگونه نیست که به فردی و اجتماعی تقسیم شود بلکه رهبر انقلاب اسلامی می فرمایند که حتی نماز و طهارت و… هم باید با دید فقه حکومتی نگریسته شود. او با بیان اینکه آیت الله مصباح نسبت به ظهور سکولاریسم نو در حوزه هشدار می دادند، تصریح کرد: این خطر همچنان جدی است و در سخنان رهبر انقلاب اسلامی هم این هشدار دیده می شود. تولیت حوزه علمیه مشکوه بخش پایانی سخنان خود را به وضعیت شهر قم اختصاص داد و عنوان کرد: یکی از مهمترین نگرانی های راهبردی های رهبر انقلاب اسلامی، وضعیت شهر قم است و آن را علنی کردند. او با اشاره به وجود جوانان و طلاب انقلابی و حوزه های علمیه در قم بیان داشت: دشمن برای قم برنامه دارد ولی ما غافلیم و فرافکنی می کنیم و کار را گردن نیروی انتظامی و قوه قضائیه می اندازیم درحالیکه مسائل فرهنگی را باید با کار فرهنگی حل کرد نه با کار امنیتی و اطلاعاتی.

بعیدی‌نژاد: ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن شرکت آسترازنکا بزودی به ایران می‌آید

سفیر ایران در لندن گفت: هنوز ارتباط مستقیمی بین شروع واکسیناسیون در برابر کرونا با کاهش تعداد مبتلایان و فوت شدگان ناشی از این بیماری تثبیت نشده است. حمید بعیدی نژاد در مطلبی در کانال تلگرامی خود  نوشت: در انگلیس آمار کسانی که واکسن زده اند از ده میلیون گذشته است اما تعداد مبتلایان و فوت شدگان هنوز بسیار بالاست. وضعیت در آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی هم شبیه به همین است.سفیر کشورمان در لندن گفت: خوشبختانه تهیه واکسن از سوی ایران هم در مسیر خوبی پیش می رود، چهار میلیون دوز از واکسن اسپوتنیک(که واکسن بسیار خوب و موثری است)خریداری شده که اولین محموله روز پنجشنبه هفته جاری وارد شد، چهار میلیون و دویست هزار واکسن تولید شرکت آسترازنکا در چارچوب برنامه کواکس خریداری شده است که قرار است بزودی به ایران ارسال گردد و همین طور سه واکسن داخلی در مسیر فاز پیشرفته تست انسانی هستند که می توانند به مرحله تولید برسند.

سردار نجات: آمریکایی‌ها تلفات حمله ایران به عین‌الاسد را پنهان‌‌ کردند

سردار نجات: ایران اسلامی با شعار "نه غربی نه شرقی" توانست به یکی از مستقل‌ترین کشورهای جهان تبدیل شود و هیچ‌کس نمی‌تواند به ملت ایران زور بگوید. وی با اشاره به توانمندی‌های بسیار انقلاب که پس از پیروزی جمهوری اسلامی شکل گرفت تصریح کرد: جمهوری اسلامی با تکیه بر توان جوانان انقلابی توانسته سیستم پدافندی بسازد که هواپیمای بدون سرنشین را قبل از نفوذ به مرزهای کشور منهدم کند و یا زمانی که نفتکش‌هایمان بر روی آب‌های مورد حمایت آمریکا بود این کشور از ترس ایران نفتکش‌ها را مصادره نکرد. جانشین ‌قرارگاه ثارالله با اشاره به ترور حاج قاسم از آمریکایی‌ها بیان کرد: پس از این اتفاق موشک‌های بلندپرواز ایرانی پایگاه نظامی عین‌الاسد را هدف قرار دادند و آمریکایی‌ها فقط با پنهان‌کاری ‌لب به سخن گشودند و همه به ترس آمریکا از ایران پی بردند. سردار نجات با بیان اینکه روس‌ها پس از حمله ایران به پایگاه نظامی آمریکایی گفتند که شما معادلات جهان را عوض کردید زیرا که هیچ‌کس توانایی نابودی مراکز نظامی آمریکا را نداشت، تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی در تمامی آمارها پیشرفت داشته و امروز شاهد ترقی و افزایش نرخ رشد علمی ایران در جهان هستیم.

امام جمعه کرج: راه حل برون رفت از مشکلات روی کار آمدن جوانان انقلابیست

محمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج و نماینده ولی فقیه در استان البرز، در خطبه‌های این هفته نمازجمعه کرج، گفت: رهبر معظم انقلاب با تسلط خوب بر تاریخ جهان و ایران و به عنوان پدر امت ، نقشه ۴۰ ساله آینده کشور را ترسیم فرموده که هدفی متقن و قوی رسم کرده است. وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری به عنوان نگارنده این بیانیه خیلی امیدآفرین قلم زده و در عین حال صداقت را در این بیانیه رها نکرده و به کمبودها و  نقاط ضعف نیز اشاره کرده است.  حسینی همدانی با اشاره به اینکه روح انقلابی بودن در این بیانیه کاملا ترسیم شده، افزود: هرکسی آن را بخواند می فهمد مسوولیتی بر عهده اش است و باید در مقابل آن کاری انجام داد به طوریکه در هفت توصیه تمام آحاد جامعه را درگیر می کنند. این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: لازم است برای برون رفت از مشکلات باید به جوانان انقلابی کاربلد اعتماد کرد و از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

علم الهدی: مسئله مشکل تحریم‌ها یک فرافکنی است

سیداحمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نمازجمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و ولادت حضرت زهرا(س) اظهار کرد: امسال آن شور و هیجان همه ساله را در جریان روز ۲۲ بهمن و سالروز پیروزی انقلاب به خاطر شیوع این بیماری منحوس نمی‌توانیم انجام بدهیم. اما برادران و خواهران، پیروزی انقلاب و روز پیروزی انقلاب یک جریان مقدس است که با همه عواطف دینی و اجتماعی مرد و زن شما و فرزندان شما گره خورده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه مشهد، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: جامعه ما در همه ابعادش تحت یک مدیریت داهیانه از همه مشکلات نجات پیدا کند و الا دشمن قدرت هیچ نفوذ و مشکل‌آفرینی برای ما ندارد؛ مسئله مشکل تحریم‌ها یک فرافکنی است، تحریم‌ها برای ما مشکل ایجاد کرده اما نه این که وضع ما را در این نقطه استیصال معیشتی قرار دهد.

سیدحسن خمینی: استبداد و تحجر هر زمانی می‌توانند به هم پیوند بخورند

سیدحسن خمینی: انقلاب اسلامی اول در مقابل سدّ تحجر ایستاد و بعد به سینه استبداد زد هرچند استبداد و تحجر هر زمانی می توانند همدیگر را پیدا کنند ولی انقلاب این دوگانه را شکاند و گفت، برای مبارزه با استبداد اصلا لازم نیست متحجر باشید. وی گفت: همه هویت هنر، عنصر «خیال» است و همه اخلاقی زیستن وابسته به این است که شما تخیّل قوی داشته باشید. در نقطه مقابل، «توهم» همه ی هویت غیر اخلاقی زیستن است. وقتی من توهم دارم یعنی خودم را محور جهان می بینم و هرچه به من نزدیک است ارزشمند هست و هرچه از من دور شود بی ارزش می شود.

رونمایی از نامزد جدید اصولگرایان در انتخابات 1400

حسن بیگی با بیان اینکه هم اکنون در دوره یازدهه مجلس با مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همکاری می کند، درباره کاندیداتوری محمد ذوالنوری در انتخابات ریاست جمهوری 1400 افزود: آقای ذوالنوری نسبت به افرادی که امروز در جریان اصولگرایی نام شان مطرح می شود، توانمندتر و قوی تر است. او در حوزه های فنی مخصوصا بحث هسته ای و برجام تسلط دارد و در مجموع فردی عاشق، منصف و توانمند محسوب می شود.این فعال سیاسی اصولگرا در مقایسه مجتبی ذوالنوری با سردار محمد گفت: آقای ذوالنوری خیلی از سردار سعید محمد تواناتر و جامع تر است. آقای سردار محمد در حوزه عمرانی کار کرده، حال آنکه آقای ذوالنوری علاوه بر حوزه عمرانی و فنی، در مباحث حوزوی و سیاست خارجی نیز تسلط دارد. آقای ذوالنوری می خواهد یک دولت اصولگرا حداکثری تشکیل دهد و این توانایی را دارد.وی ذوالنوری را جزء 5 نامزد اول اصولگرایان خواند و درباره پایگاه اجتماعی ذوالنوری ادامه داد: آقای خاتمی وقتی کاندیدا شد مسئول کتابخانه ملی بود، بعد جریان اصلاحات یکدست و هماهنگ از آقای خاتمی حمایت کرد وقتی نتیجه انتخابات اعلام شد، خود آقای خاتمی هم این نتیجه را باور نمی کرد. آقای احمدی نژاد هم وقتی کاندیدای ریاست جمهوری شد، کسی او را قبل از شهرداری تهران نمی شناخت، جریان اصولگرایی برای حمایت از او یکدست شد و او رأی آورد. گفته شد که خود آقای احمدی نژاد باور نمی کرد این رأی را بیاورد.حسن بیگی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 96 یادآور شد: اگر آن دوره 10 کاندیدا از جریان اصولگرایی حضور داشتند طبیعتا آقای رئیسی آن رأی را نمی آورد ولی وقتی تعداد کم شد و در نهایت آقای قالیباف کنار رفت، طبیعتا رأی اصولگرایی متمرکز در سبد ایشان قرار گرفت.

کنعانی‌مقدم: اگر اصولگرایان به وحدت نرسند شکست انتخابات سال ۹۲ تکرار خواهد شد

فعال اصولگرا درباره رویکرد جریان اصولگرا در انتخابات ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه داد.حسین کنعانی‌مقدم دبیرکل حزب سبز در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سازوکار جریان اصولگرایی برای شرکت در انتخابات آینده و تشکیل شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و شورای وحدت، گفت: اگر این دو بازو از یک راس دستور بگیرند به نفع جریان اصولگرایی خواهد بود که با دو بازوی قدرتمند در انتخابات ریاست جمهوری آینده حضور یابد. اما اگر این دو بازو هرکدام به صورت مستقل عمل کنند قطعا باعث ایجاد اختلال خواهد شد و صدمه به خود جریان اصولگرایی خواهد زد.او با اشاره به تفاوت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و شورای وحدت ادامه داد: معتقدم که شورای ائتلاف همان سازو کار قبلی را که در انتخابات مجلس یازدهم به کار برد استفاده خواهد کرد و بیشتر یک ستاد انتخاباتی خواهد بود، اما شورای وحدت بیشتر به دنبال سازو کار وحدت و جمع کردن نیروهای ارزشی و انقلابی است و نگاه طولانی مدتی به موضوع وحدت دارد.کنعانی‌مقدم افزود: اگر در برابر یک رقیب قوی قرار بگیرند قاعدتا باید با هم ائتلاف انتخاباتی داشته باشند اما اگر رقیب قوی نداشته باشند احتمالا با یک رقابت درون جریانی مواجه خواهیم بود که در این صورت ممکن است شرایط به سمت ریزش آرای این جریان رود و اتفاقات انتخابات گذشته نظیر سال ۹۲ مجددا تکرار شود.

طعنه نماینده سابق به نمایندگان مجلس یازدهم

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس دهم گفت: آقای پناهیان که بر سر مجلس دهم فریاد می کشید اکنون باید جواب بدهند، شما که این همه فریاد می زدید که نماینده که توان ندارد و نمی خواهد رای خودش را علنی بگوید زیرا جرات ندارد خوب الان آقایان هم طیف خودتان جراتشان را معین و معیارهایشان را مشخص کنند.«قاسم میرزایی نکو»، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس دهم، در گفت و گو با برنا در رابطه با ردکلیات طرح شفافیت آرا نمایندگان مجلس یازدهم گفت: شکاف بین فراکسیون های مختلف مجلس ظهور واقعی پیدا کرده است. نمایندگان در ابتدا بنا داشتند یک دست و یک شکل و با یک فرمان به قوانین رای دهند اما پس از تکیه بر صندلی بهارستان، رفتارشان تغییر کرد و با گذشت زمان نمایان می شود، این یکی از شفافیت هایی است که آقایان چه بخواهند یا نخواهند دیده می شود.او ادامه داد: رای شفاف در همه پارلمان ها و مجالس دنیا به راحتی قابل دسترسی و نمایش است، زمانی که شخصی نماینده است و به راحتی نطق و موارد را اعلام می‌کند دلیلی ندارد رای او پنهان بماند. متاسفانه دوگانه‌هایی شکل گرفته و در مسائل مختلف هم جاری می شود.عضو فراکسیون امید در مجلس دهم مطرح کرد: طرح شفافیت آرا در مجلس دهم توسط فراکسیون امید مطرح شد و رای بالایی هم داشت، خاطرم هست حاجی دلیگانی طرحی مشابه را آورد و با طرح اولیه ادغام شد. طرحی که در مجلس یازدهم رد شد طرح حاجی دلیگانی است. نمایندگان در صحن علنی با دست عدد 4 را نشان می دهند ولی روی میزشان دکمه مخالفت را انتخاب می کنند. نگرانی نمایندگان از شفافیت یا از بخش های جامعه است و یا از نهادهای نظارتی و ردصلایت نگرانند.

واکنش خباز به غیبت موسوی خوئینی‌ها در نهاد اجماع‌ساز: مانند پدر داماد یا عروس نیاز به دعوت ندارند

فعال اصلاح‌طلب درباره غیبت آیت‌الله موسوی خویینی‌ها در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان، گفت: بعضی از چهره‌های اصلاح‌طلب نیاز به دعوت ندارند و مانند پدر داماد یا عروس صاحب مجلس هستند؛ این غیبت به معنی مخالفت نیست او چندی پیش مردم را به حضور پررنگ و حداکثری در انتخابات دعوت کرد.«محمدرضا خباز» روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: در چند دوره گذشته با مدیریت و محوریت رییس دولت اصلاحات نهادی تحت عنوان شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان تشکیل شد که به‌رغم موفقیت این نهاد در سه دوره پیاپی، در انتخابات دوم اسفند مجلس یازدهم به دلیل رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب فقط ۸ حزب حضور داشتند.عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: به همین دلیل جریان اصلاحات به این نتیجه رسید که شورای‌عالی فعالیت خود را متوقف کند و خود را هزینه نکند و همین ۸ حزب به نحوی که صلاح می‌دانند در انتخابات مجلس لیست بدهند و بعد هم که به دلیل مشارکت حداقلی، با استعفای رییس و نایب رییس این شورا، فعالیت خود را متوقف کرد.خباز یادآور شد: بعد از آن اتفاق طبیعی بود اجماع دیگری شکل بگیرد. زیرا رسیدن به اجماع یک اضطرار و امری اجتناب‌ناپذیر است. همه اصلاح‌طلبان بر حضور رییس دولت اصلاحات متفق‌القولند ولی در عین حال او بنا به روحیات دموکراتیکی که دارد، تصمیم گرفت که مجددا مجموعه اجماع ساز با همفکری اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد کند.وی درباره توافق اصلاح طلبان برای تشکیل نهاد اجماع ساز، گفت: ما جز این کار چاره‌ای نداشتیم، ممکن است در مقام عمل با مشکلات، ایرادات و اشکالاتی مواجه شویم ولی اجماع تنها گزینه اصلاح طلبان در این مقطع است. البته باید اضافه کنم تاکنون مخالفتی از سوی احزاب و اشخاص اصلاح طلب با این مجموعه ندیدم.

روایت ماندگاری از جلسه علما و روحانیون با قالیباف

در پی انتشار خبری در یکی از کانال‌های تلگرامی مبنی بر برگزاری جلسه تعدادی از علما و مبلغین حوزه علمیه قم با رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام ماندگاری بعنوان برگزار کننده این جلسه ادعاهای این کانال را تکذیب کرد.حجت الاسلام ماندگاری در این رابطه توضیح داد: در راستای مطالبه گری از مسئولین به عنوان یکی از وظایف حوزه علمیه، جلسات متعددی با مسئولین مختلف تشکیل شده و چندی پیش جلسه ای با حضور تعدادی از علما و روحانیون با موضوع فعالیت ها و برنامه‌های مجلس شورای اسلامی برگزار گردید که در آن قالیباف در فضایی صمیمی و شفاف به سوالات مختلف حضار پاسخ دادند که در مجموع عمده حاضرین پاسخ ها را قانع کننده دانستند.حجت‌الاسلام ماندگاری تاکید کرد: تقریبا تمام موارد مطرح شده در خبر کذب است و بسیاری از موارد مطرح شده حتی در جلسه مطرح نشده است.وی از مسئولین مربوط و قوه قضائیه خواست تا جلوی این کانال های دروغ پرداز را بگیرند.

فعال اصلاح‌طلب: اصلاح‌طلبان نهایتا ده درصد بین مردم پایگاه دارند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصلاح‌طلبان نهایتا ۱۰ درصد بین مردم پایگاه دارند. حتی اگر خاتمی را هم بیاورید، مردم می‌پرسند چه چیزی را می‌خواهید اصلاح کنید؟ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، یکی از سخنرانان همایش «مردم و انتخابات ۱۴۰۰» بود که روز گذشته برگزار شد.اصغرزاده که از طریق لایو اینستاگرامی در این همایش حاضر شده بود، در این همایش گفت: اصلاح‌پذیر بودن یا اصلاح‌ناپذیر بودن، مساله این است. اساساً اصلاح‌طلبان کجای جریان سیاست قرار می‌گیرند؟ شما کسانی هستید که انقلاب را به خاطر دارید. من خودم راوی دست اول انقلاب هستم. در سال ۵۶، رژیم شاه مقتدر بود و از نظر نظامی و اعتبار بین‌المللی و امنیتی و قدرت پلیسی، در منطقه حرف اول را می زد. اما در آن نظام مردم دیده نمی‌شدند. حتی مشروعیت نظام به خاطر کودتای ۲۸ مرداد زیر سوال بود و این صحبت‌ها می شد که این رژیم دست‌نشانده است.او ادامه داد: ما صحبت از مردمی می‌کنیم که صاحب حق هستند. وضعیت فعلی را ببینید. ما حتی جرأت نمی‌کنیم درباره رهبر آینده صحبت کنیم در حالی که می‌دانیم این مساله تا چه اندازه اهمیت دارد. یا درباره اسلام قشری سنتی که آبروی ما را در دنیا برده صحبت نمی‌کنیم. حتی در جمع‌های اصلاح‌طلب درباره این موضوعات نمی‌توانیم حرف بزنیم.

روزی که حفاظت از مدینه به ایران سپرده شد

آیت‌الله جلالی خمینی از شاگردان امام راحل چند روز قبل دار فانی را وداع گفت.به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه «مرکز اسناد انقلاب اسلامی»، آیت‌الله جلالی خمینی در خردادماه سال ۶۰ از طرف امام در امور حج منصوب شد. وی در خاطره‌ای از حج آن سال می‌گوید: «... مسئله‌ هم‌ به‌ جایی‌ رسید، در ملاقات‌هایی هم‌ که‌ داشتیم‌ و صحبت‌ کردیم‌ حالا آن‌ سال‌ عنایت‌ خدا بود فضل‌ خدا بود عجیب‌ هم‌ اینها رعب‌ و عظمت‌ امام‌ در دلشان بود. ما شب‌ نشستیم‌ جلسه‌ گرفتیم و تصویب‌ کردیم‌ که‌ حاجی‌ها در میدان‌ بیایند و با مشت‌های‌ گره‌کرده‌ مرگ‌ بر آمریکا و مرگ‌ بر اسرائیل‌ بگویند.رئیس‌ کل‌ سازمان‌ امنیت‌ آنجا آمده‌ بود دست‌ ما را گرفته‌ بود می‌گفت‌ فلانی‌ شما بگویید اینجا به‌ هر مقامی‌ می‌خواهند فحش‌ بدهند اما نگویند مرگ‌ بر آمریکا! من‌ به‌ او گفتم‌ صبر کن‌، در کشور ما هم‌ همین‌ طور بود. یک‌ عده‌ای‌ می‌گفتند اگر بگویند «مرگ‌ بر آمریکا» آسمان‌ به‌ زمین‌ می‌آید. صبر کن‌ ببین‌!بعد هم‌ در اثر ترسشان از اینکه‌ یک‌ مسائلی‌ پیش‌ بیاید کار به‌ جایی‌ رسید که‌ حرم‌ را تحویل‌ ما دادند. چون‌ درگیری‌ در مدینه زیاد بود، حجاج می‌رفتند ببوسند، آنها هم‌ می‌زدند، اذیت‌ می‌کردند. آمدند با ما صحبت‌ کردند که‌ آقا شما چند نفر بگذارید و انتخاب‌ کنید که‌ اینها کارت‌هایی‌ به‌ سینه‌شان‌ بزنند و اینها [کار] را واگذار کردند به‌ ما و این‌ یک‌ چیز خیلی‌ عجیبی‌ برای‌ تمام‌ کشورها بود که چه‌ شده‌ است‌ که‌ ایرانی‌ها اینجا را تحویل‌ گرفته‌اند و تمام‌ شرطه‌ها هم‌ کنار رفته‌اند؟ من‌ وقتی‌ این‌ مسئله‌ را برای‌ حضرت‌ امام‌ عرض‌ کردم‌ حضرت‌ امام‌ فرمود واقعاً بی‌سابقه‌ بوده‌ است‌ و بسیار مسئله‌ مهمی‌ است‌.»

ایزدی: روحانی قیمت برجام را بالا می برد

فواد ایزدی، کارشناس مسائل سیاسی طی توییتی نوشت: بایدن چند دقیقه پیش در وزارت خارجه آمریکا سخنرانی کرد، بدون هیچ اشاره‌ای به برجام و سیاست آمریکا درباره ایران. فقط از حمایت ایران از مردم یمن انتقاد کرد.ای کاش رئیس جمهور ما هم اینقدر درباره برجام صحبت نمی‌کرد. صحبت هرروزه درباره برجام فقط قیمت برجام را بالا می‌برد.

افشاگری نیکی هیلی از نقشه ترامپ برای ایران

«نیکی هیلی»، نماینده پیشین آمریکا در دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا تضعیف اقتصاد ایران و بروز تظاهرات‌های خیابانی را هدف سیاست‌های دولت قبلی آمریکا دانسته است.او در مصاحبه با شبکه خبری «فاکس‌نیوز» گفت: «[تحریم‌ها] اقتصاد ایران را ضعیف کرد تا جایی که مردم در خیابان‌ها علیه رژیم تظاهرات کردند. این همان چیزی بود که ما می‌خواستیم.»نیکی هیلی از سیاست احتمالی «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا درباره ایران انتقاد کرد و آن را «واقعاً خطرناک» توصیف کرد.وی گفت: «شما می‌بینید که آنها قصد دارند به توافق ایران (برجام) برگردند؟ معنای این چیست؟ معنایش این است که می‌خواهند همه تحریم‌هایی را که ما علیه آنها وضع کردیم برگردند.»مقام‌های دولت جو بایدن در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند. با وجود این، دولت بایدن هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را اعلام نکرده‌ است. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

خوش خبری سفیر ایران از روابط با چین

سفیر کشورمان در چین با بیان این که سالگرد انقلاب با عید بهاره ‎چین و آغاز پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور همراه شده گفت: خبرهای خوبی در روابط دو کشور در راه است.به گزارش ایسنا، محمد کشاورز زاده در توییتی نوشت: ‏در وبیناری که امروز به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد شش اندیشمند چینی از تجربه موفق انقلاب در ‎ایران گفتند.امسال سالگرد انقلاب با عید بهاره ‎چین و آغاز پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور همراه شده ، خبرهای خوبی در روابط دو کشور در راه است.

تعریف مشاور سابق روحانی از بایدن

حمید ابوطالبی مشاور سابق حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با انتشار توئیتی نسبت به سخنرانی روز گذشته جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ابراز امیدواری کرد.به گزارش خبرآنلاین، حمید ابوطالبی در رشته توئیت هایی نوشت: بایدن سخنان روشنی داشت؛دیپلماسی تازه‌ای ارائه کرد،وسیاست خارجی خود رابرمنطقه‌ی خاورمیانه ‌وآسیای دور متمرکزنمود. اوبه درستی ازحمایت ازدموکراسی و حاکمیت ملت هاوقانون،به جای طرفداری ازجنگ ‌وکشتارمردم بیگناه یمن سخن گفت؛دقیقابرعکس نقش متکبرانه‌ی تهدیدآمیز اخیرفرانسه در لبنان

وی ادامه داد: اینکه بایدن می خواهد این‌بار از تحولات منطقه‌ای با به رسمیت شناختن دموکراسی وحق ملت‌ها و ‌جلوگیری ازکشتار در یمن آغازکند، ‌رویکرد دقیق وموثری است؛ که بایدبه آن خوشامدگفت. رویکرد جدیدآمریکا در یمن می‌تواند شروع یک همکاری تازه همانند گفتگوی ایران و آمریکا دربحران افغانستان باشد.ابوطالبی در پایان نوشت: «اجلاس چهارجانبه‌ی ایران،عربستان، آمریکا،یمن»میتواند نخستین راهکار شروع همکاریهای منطقه‌ای محسوب شود. راهکاری که البته درآن میشود رودررو وبدون میانجی‌های صادق!به دیگرمسائل هم پرداخت. تعامل باآمریکادردیپلماسی جدیدآن درخصوص یمن،حرکت ازنقطه‌ی قوت وتوازن آفرینِ دیپلماسی ایران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار