آرش بهاروند احمدی با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور پیش بینی آلودگیno2 توسط هواشناسی استان البرز محقق شد، اظهارداشت: طبق ماده 26 قانون هوای پاک و بند ت و ث ماده 14 قانون مدیریت بحران هواشناسی موظف به پیش بینی و صدور هشدار سیل ، طوفان ،برف ، آلودگی تا 96 ساعت قبل از رخداد می باشد. 
کد خبر: ۹۴۰۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷ 14 February 2021

به گزارش «تابناک البرز» مدیرکل هواشناسی استان البرز با بیان اینکه اینکار طبق قانون در سال 97 باید به بهره برداری و انجام می رسید، گفت: متاسفانه سازمان هواشناسی در هیچ کجای کشور توان علمی راه اندازی و صدور پیش بینی آلودگی ها رو از روی مدل های پیش بینی استاندارد دنیا ندارد و همچنان نیز این مهم محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه حتی پژوهشکده هواشناسی نیز توان مدلسازی و پیش بینی آلودگی ها را ندارد، بیان کرد: پیش بینی آلودگی در هواشناسی کشور و استانها تنها با شاخصه های قدیمی مانند اینورژن و جهت وزش باد صورت میگیرد.

بهاروند احمدی با عنوان اینکه در بحث آلودگی های شیمیایی و فیزیکی ، سازمان محیط زیست موظف به پایش داده های آلودگی و هواشناسی موظف به پیش بینی و هشدار آلودگی است، تصریح کرد: اداره کل هواشناسی استان البرز برای اولین بار در کشور توانسته با پشت سر گذاشتن سازمان و پژوهشکده نخستین بار در تاریخ کشور اقدام به مدلسازی آلودگی ها براساس لیست سیاهه انتشار در استان نماید.

وی خاطرنشان کرد: در این روش ابتدا لیست سیاه انتشار با توجه به گزارشات سالیانه محیط زیست و داده های بسیار مهم ماهواره ای با دقت 12.5 متر مورد راست آزمایی قرار گرفته و بعنوان داده های اولیه توسط مدل های SMOKE و IVE یا MOVES به داده های انتشار ماهانه تبدیل می شود.

مدیرکل هواشناسی استان البرز با اشاره به اینکه بعد از آن مدلسازی باد ، دما ، رطوبت و فشار در منطقه برای روزهای آینده با مدل هواشناسی بالادستی به نام WRF انجام میگیرد، گفت: در مرحله آخر داده های انتشار آلودگی و داده های پیش بینی هواشناسی به ورودی مدل چهارم به نام CMAQ یا CAMx وارد شده و کار مدلساری و پیش بینی انتشار آلودگی ها برای روزهای آینده صورت میگیرد .

بهاروند احمدی تحلیل دورسنجی و ماهواره ای داده های آلودگی و اجرا و راه اندازی و کوپل 4 یا 5 مدل پشت سر هم برای پهنه بندی و پیش بینی آلودگی ها نیاز به یک تیم فنی دارد, عنوان کرد: مهندس شیمی ، تحلیلگر داده های ماهواره ای ، مدلساز هواشناسی ، مدلساز آلودگی و برنامه نویس در نهایت نتیجه ماهها تحقیق ، مطالعه نقشه پیش بینی 54 عدد پارامتر آلودگی فیزیکی و شیمایی می باشد.

وی افزود: از کاربردهای این سامانه تحلیل و کشف مناطق و کانون های آلودگی شهری و صنعتی میزان آلودگی صنایع و اثر هریک در آلودگی شهر جهت مدیریت ، جریمه، اصلاح روش و واحدهای آلاینده در شهرک های صنعتی ، کشف مکان و زمان و مقادیر غبار کانون های بیابانی اطراف ، پیش بینی و هشدار آلودگی برای اولین بار در کشور در استان البرز می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار