تابناک - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: هرچند یکی از هدف‌های کاشت درخت بویژه به روش دست کاشت در اراضی ملی بهره‌برداری از چوب آنها است اما هرس درختان به شکل قطع کامل و برش از کف در این استان وجود ندارد.
کد خبر: ۹۴۰۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵ 15 February 2021

به گزارش تابناک از بوشهر، غلامرضا منتظری اظهارداشت: در این استان استحصال و بهره‌برداری می‌شود از جمله درختان محدوده‌های شخصی و دارای مالکیت خصوصی در پادگان‌ها، دانشگاه‌ها، فضای سبز شهری، باغ‌ها و اراضی کشاورزی و بیشتر از گونه‌های کنوکارپوس، کهور پاکستانی و اکالیپتوس و در موارد محدود گز شاهی است.

وی اضافه کرد: بر این اساس همواره تاکید شده در مناطق روستایی، فضای سبز شهری و دارای مالکیت یا مدیریت خصوصی یا دستگاه‌های دولتی، از درختانی که جزو ذخیره گاه‌های جنگلی و گونه‌های درختی بومی و کهن دیر زیست ناحیه رویشی خلیج فارس و عمانی موجود در استان بوشهر هستند، استحصال و برداشت چوب صورت نگیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه داد: در زمان حاضر مجوز برداشت در محدوده فضای سبز شهری با شهرداری‌ها است و در مورد گونه‌های کنوکارپوس که بیشتر جزو گونه‌های مزاحم و در زمان حاضر فضای زیست محیطی این استان مخالف رویش این گونه و در تلاش برای جایگزینی آن با گونه‌های مناسب‌تر دیگری هستند، انجام می‌شود.

منتظری در باره درختان حاشیه جاده‌ها گفت: طبق موافقت نامه‌ انجام شده ایجاد، توسعه، نگهداری و بهره‌برداری از فضای سبز حاشیه جاده‌ها به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شده‌است.

وی اظهار کرد: هرچند می‌پذیریم رویکرد اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در بهره‌برداری از منابع چوب حاشیه جاده‌ها بطور کامل مبتنی بر اصول زیست محیطی و فنی هرس نیست و در این ارتباط مکاتباتی انجام و درخواست شده بهره‌برداری بر اساس رویکرد توسعه پایدار و به شکل اصلاح و پرورش اجرا شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تاکید کرد: عملکرد غیرتخصصی پیمانکاران راهداری و نظارت نامناسب بر کار آنها قابل قبول نیست و با توجه به نگاه اقتصادی و درآمدزایی که به هرس درختان داشته‌اند بخشی از درختان با عمر ۲۰ و ۲۵ ساله قطع و از کف بریده شده‌است، هر چند تعیین درصد حجم این شکل از استحصال چوب به کل هرس انجام شده نیازمند بررسی کارشناسی و بازدیدهای میدانی است.

وی در باره مجوز حمل چوب گفت: مجوز حمل چوب از هر نقطه‌ای در درون شهر، زمین‌های شخصی و مکان‌های عمومی از طرف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری صادر می‌شود، این در حالی است که مجوز قطع درخت در درون شهر، دانشگاه‌ها، پادگان‌ها و اراضی تحت مالکیت سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی با منابع طبیعی نیست در همین ارتباط در مواردی ممکن است بدون توجه به رویکرد توسعه پایدار در حد قطع، برش و کف زنی انجام شود، هرچند باید پذیرفت که هرس در حد برش شاخه‌های اضافی تولید چوب نمی‌کند و برای استحصال چوب بخشی از توده درختی باید قطع و برش شود.

منتظری با بیان اینکه مجوز حمل چوب از مهر تا بهمن ماه در استان بوشهر صادر می‌شود اضافه کرد: امسال سه هزار و ۱۰۰ مترمکعب مجوز حمل چوب در این استان صادر شده‌است که نسبت به ۲ هزار و ۴۰۰ مترمکعب سال گذشته افزایش نشان می‌دهد و در این مدت ۳۶ مترمکعب چوب از خودروهای بدون مجوز حمل نیز کشف و توقیف و پرونده آنها به مراجع قضایی ارسال شده‌است ضمن اینکه از ابتدای اسفند تا شهریور ماه سال آینده هیچ مجوزی برای حمل چوب صادر نخواهد شد.

وی گفت: جنگل‌های طبیعی در دشتستان، دشتی، جم و تنگستان و جنگل‌های دست کاشت در سراسر استان بویژه در منطقه چاهکوتاه بوشهر، عیسوند دشتستان، کلر و کمالی گناوه، عامری و بیدو دیلم، دیر و دشتی در راستای توسعه فضای سبز، تثبیت ماسه‌های روان و مقابله بیابان زایی ایجاد شده‌است.

منتظری یادآور شد: پارسال ۲۰۰ هکتار عملیات پرورشی و بهداشتی به شکل هرس سرشاخه‌ها و شاخه‌های زاید و نه کف زنی برای مقابله با آتش سوزی و بهبود فضای گردشگری در جنگل‌های دست کاشت استان بوشهر انجام شد.

وی با اشاره به نیاز مبرم کشور به چوب و از سویی طرح ملی تنفس جنگل‌های هیرکانی شمال کشور ادامه داد: با وجود ضرورت تامین چوب کشور، با توجه به نگاه ویژه مردم نسبت به حفظ جنگل‌ها تلاش شده از عرصه‌های منابع طبیعی استان بوشهر که بیشتر نقش حفاظت آب و خاک، محیط زیست و گردشگری را دارند حفاظت شود و به دنبال برداشت چوب در این اراضی جنگلی نیستیم.

منتظری در باره طرح زراعت چوب گفت: فضا برای فعالیت کشاورزان متقاضی کشت درختان چوب ده در زمین‌های کشاورزی و به شکل بادشکن اطراف مزارع و اراضی ملی دارای استعداد در صورت داشتن مجوز منابع آب فراهم است.

وی یادآور شد: همچنین برنامه توسعه زراعت چوب در شهرهای بوشهر، گناوه و دیلم از طریق آبیاری با آب فاضلاب، پساب شهری و آب‌های نامتعارف در دستور کار قرار دارد در همین ارتباط یک شرکت دانش بنیان طرح اولیه در خصوص زراعت چوب با فاضلاب را به مرکز  تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ارائه کرده‌است.

مدیرکل منابع طبیعی ضمن تشکر از حساسیت و پیگیری مردم استان بوشهر، تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی و انجمن‌های علاقمند به منابع طبیعی خواهان استمرار مشارکت مردمی و همراهی در صیانت و پاسداشت منابع جنگلی و مراتع این استان شد.

وی تاکید کرد: افراد متقاضی قطع و برش چوب قبل از هرگونه اقدام باید با اداره‌های منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان برای بازدید، بررسی میدانی و صدور مجوز حمل مکاتبه و هماهنگی کنند تا در صورت نداشتن منع قانونی مجوز حمل صادر شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار