یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان البرز تکمیل بیمارستان در شهرستان ۶۰۰ هزار نفری فردیس بود، امری که تاکنون محقق نشده است.
کد خبر: ۹۴۱۷۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶ 18 February 2021

مصوبه سفر رئیس‌جمهور روی زمین ماند/ پروژه‌ای که ۱۰ ساله شد!

به گزارش «تابناک البرز» حجت‌الاسلام حسن روحانی در آذر ماه سال ۹۵ به استان البرز سفر کرد، در این سفر پرحاشیه که اعتراضات بسیاری را به دلیل هزینه‌کرد مبالغ بالا برای تشریفات در بر داشت، اجرای ۶۰ پروژه با اعتباری بیش از ۹۹۵ میلیارد تومان به تصویب رسید و قرار شد تمام این پروژه‌ها ظرف حداکثر سه سال یعنی تا سال ۹۸ به اتمام برسد.

با وجود این وعده برخی از این پروژه‌ها به سرانجام نرسیده‌اند، یکی از این پروژه‌ها ساخت نخستین بیمارستان در شهرستان فردیس است، بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی که اتمام آن با اما و اگرهای مختلفی همراه شده است.

اولین کلنگ ساخت این بیمارستان در سال ۸۹ و دولت نهم به زمین زده شد، در ابتدا قرار بود این بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی ساخته شود که با آغاز کار دولت دهم و نیمه‌تمام ماندن پروژه در سال ۹۴ مقرر شد با یک بازتعریف بیمارستان به ۲۶۰ تختخوابی ارتقا یابد اما این امر هم به علت نبود بودجه متوقف ماند تا اینکه در سفر رئیس جمهور به البرز ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت بیمارستان فردیس در نظر گرفته شد که بخشی نقدی و بخش دیگر به صورت اوراق بهادار بود.

علوم پزشکی البرز عامل طولانی شدن ساخت بیمارستان

زهرا عربشاهی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز در خصوص دلایل طولانی شدن ساخت بیمارستان فردیس با بیان اینکه این بیمارستان از مصوبات سفر رئیس جمهور است، اظهار کرد: بیمارستان‌ها در کل با اعتبارات ملی ساخته می‌شوند، بنابراین بیمارستان فردیس از اعتبارات استانی بی‌بهره است.

وی تصریح کرد: بیمارستان فردیس ردیف اعتبار ملی ندارد و از محل ارزش‌افزوده، اعتبارات دخانیات، کرونا و … به ساخت این بیمارستان کمک می‌شود، چراکه مقرر شده بود از اعتبارات اختصاصی دانشگاه علوم پزشکی یا اعتبارات سایر منابع احداث شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز با اشاره به مهم‌ترین دلیل طولانی شدن ساخت بیمارستان فردیس خاطرنشان کرد: کارفرما که دانشگاه علوم پزشکی است در حین کار مساحت و تعداد تخت‌های بیمارستان را افزایش داده است.

وی بیان کرد: بر این اساس پروژه با افزایش نرخ ارز و تورم مواجه شد که اگر این اتفاقات رخ نداده بود شاید این بیمارستان در زمان مقرر ساخته می‌شد.

عربشاهی با اشاره به دیگر دلایل به اتمام نرسیدن این پروژه گفت: برنامه طبق زمان‌بندی و طرح مصوب اجرا نشده است، همچنین بسیاری از اعتبارات از سایر منابع مانند درآمد اختصاصی دانشگاه یا طرح ردیف بودجه عمومی تخصیص نیافته است.

وی متذکر شد: با وجود اینکه هر سال اعتبارات خوبی به ساخت این بیمارستان اختصاص داده می‌شد اما دلایل یاد شده باعث شد این پروژه به اتمام نرسد.

اتمام بیمارستان فردیس نیازمند ۱۳۴ میلیارد تومان اعتبار

مهران لک، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اظهار کرد: پروژه ساخت بیمارستان فردیس از سال ۹۵ آغاز و مقرر شد در سال ۹۸ به پایان برسد.

وی با بیان اینکه ساخت پروژه منوط به اختصاص بودجه است، تصریح کرد: هم‌اکنون حدود ۵۲ درصد بودجه لازم پرداخت شده و پیشرفت پروژه ۷۰ درصد است، یعنی ما ۲۰ درصد از میزان بودجه دریافتی جلوتر هستیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بیان کرد: بخشی از بودجه برای احداث اسکلت بیمارستان طی سال ۹۵ و ۹۶ از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری و ابلاغیه وزارت بهداشت پرداخت شد که ۱۳ میلیارد تومان بود.

وی با بیان اینکه این بودجه برای احداث اسکلت بیمارستان فردیس پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: در این دو سال پروژه به پایان نرسید و قرارداد اول تمام شده و قرارداد دوم بسته شده است.

لک ادامه داد: برای عملیات احداث مجدد و به پایان رسیدن پروژه در سال ۹۷ و ۹۸ مبلغ ۵۷ میلیارد تومان بودجه از محل مصوبات سفر رئیس جمهور، ابلاغیه وزارت بهداشت و درآمد دانشگاه علوم پزشکی البرز اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه طی سال ۹۷ و ۹۸ ساخت اسکلت بیمارستان به اتمام رسید، گفت: در سال ۹۹ قرارداد جدید منعقد و ۷۶ میلیارد تومان دیگر از محل اعتبارات ابلاغیه وزارت بهداشت و صندوق توسعه ملی پرداخت شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اظهار کرد: در کل ۵۰ درصد اعتبار لازم برای احداث این پروژه اختصاص داده شده و پیشرفت پروژه ۷۰ درصد است.

وی با بیان اینکه پروژه فعال بوده و روند ساخت به سرعت انجام می‌شود، تصریح کرد: قراردادهایی برای تجهیزات چهارگانه داریم که حدود ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است و در صورت تأمین این بودجه تجهیزات لازم خریداری می‌شود.

لک ادامه داد: اگر اعتبارات مورد نیاز این پروژه تأمین شود با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال جاری ساخت این پروژه به اتمام می‌رسد و خرداد سال آینده با خرید تجهیزات پزشکی و تخت این بیمارستان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: به اتمام رساندن این پروژه نیازمند ۱۳۴ میلیارد تومان اعتبار است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: این بیمارستان ابتدا ۱۶۰ تخته بود که به دلیل جمعیت ۷۰۰ هزار نفر فردیس ۲۶۰ تخته می‌شود، چراکه این شهر با این جمعیت، حتی یک تخت خصوصی یا دولتی ندارد.

وی تصریح کرد: در این بیمارستان چهار تخصص اصلی کودکان، زنان و زایمان، داخلی و جراحی پیش بینی شده است.

لک با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی البرز نه تنها کوتاهی نکرده بلکه پیگیر پایان این پروژه است، متذکر شد: گزارشات روزانه، پیشرفت و روند ساخت دائم رصد می‌شود و پیمانکار ملزم شده است تا کار را با سرعت پیش ببرد.

از استاندار اصرار، از رئیس علوم پزشکی انکار

در حالی که استاندار البرز در آخرین سرکشی از بیمارستان فردیس وعده افتتاح قریب‌الوقوع این بیمارستان را داده و گفته بود: «مقرر شد که بیمارستان فردیس تا پایان سال به سرانجام برسد» اما رئیس علوم پزشکی استان البرز وعده دیگر می‌دهد و می‌گوید: «تا پایان سال ۹۹ ساخت فضای فیزیکی انجام خواهد شد و انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد».

فردیس شهرستان محرومی است که به دلیل قرار گرفتن بین دو کلان‌شهر تهران و کرج توجه خاصی به آن نمی‌شود؛ به ویژه اینکه غالب جمعیت این شهرستان مهاجر و از طبقه ضعیف جامعه هستند و با مشکلاتی مانند بیکاری و فقر دست و پنجه نرم می‌کنند که نبود امکانات بهداشتی مشکلات آنها را دوچندان کرده است.

طولانی شدن ساخت تنها بیمارستان فردیس نیز باعث شده است تا ساکنان پرجمعیت‌ترین شهرستان تابعه استان البرز برای کوچک‌ترین نیازهای بیمارستانی مجبور به یک مسافرت ناخواسته به کرج یا تهران باشند.

امید است مسئولان با درک صحیح از شرایط موجود اقدامی جهادی برای اتمام این بیمارستان به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌های شهرستان فردیس کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار